از گوزن در رشت تا کتاب آشپزی سنتی

پر فروش ترین کتاب های ناشرین گیلانی در نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شرکت تعاونی ناشران گیلان امسال توانست غرفه برتر جشنواره انتخاب شود.در این خبر چند کتاب پرفروش ناشران گیلانی آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کتاب مصور «گوزن در رشت» اثر داریوش رمضانی در دو جلد از پرفروش ترین کتاب­های انتشاراتی فرهنگی ایلیا است. نخستین داستان مصور به زبان گیلکی توانست رضایت بسیاری از مردم را جلب کند. این کتاب که دو سالی است در بازار کتاب منتشر شده مورد استقبال شدید جوانان قرار گرفته است. این مجموعه دو جلدی که توسط نشر ایلیا منتشر شده حاوی داستان های طنزی است که قهرمان داستان یعنی گوزن از سفرش به رشت با زبان گیلکی می گوید.
gilan-nashr۰۲۸۹۵۵۲۵۷۱۸۴داستان این کتاب در مورد گوزنی است که در تهران زندگی می کند و به دلیل خوابی که می بینید به رشت محل زادگاهش سفر می کند. این کتاب شرح بیان طنزآمیز این گوزن از سفرش به رشت که به زبان گیلکی نوشته شده است.

دومین کتاب پرفروش نشر ایلیا کتاب «مجموعه دانش نامه فرهنگ تمدن گیلان» است. جلد شصت و یکم این مجموعه با عنوان «بررسی وتحلیل تاریخ نگاری محلی گیلان» توسط زهرا حسن مصفا و با همکاری فرامرز طالبی، مسعود پورهادی و هادی میرزانژاد تهیه شده است. این جلد به تاریخ نگاری محلی در گیلان که از قرن نهم تا یازدهم رونق داشته می پردازد. این جلد، سه کتاب با ارزش ان دوره در حوزه تاریخ نگاری محلی را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند. تاریخ گیلان و دیلمستان تألیف سیدظهیر‌الدین مرعشی (شامل رویدادهای سال‌های حدود ۷۶۳ تا ۸۹۴ هـ . ق)، تاریخ خانی، تالیف علی‏بن شمس‏الدین‏بن حاجی‏حسین لاهیجی (شامل رویدادهای چهل ساله‌ی گیلان در فاصله‌ی سال‌های ۸۸۰ تا ۹۲۰ هـ . ق) و تاریخ گیلان تألیف ملا‏عبدالفتاح فومنی (شامل رویداد‌های سال‌های ۹۲۳ تا ۱۰۳۸ هـ . ق) سه اثر ارزشمندی است که از تاریخ‌نگاری گیلان برجای مانده است.

از انتشاراتی بلور پر فروش ترین کتاب متعلق به کتاب آشپزی سنتی گیلان بود که استقبال خیلی خوبی از سوی مردم صورت گرفت. دیگر کتاب پرفروش این انتشاراتی کتاب پژوهشی «گیلانیان در دیار هند» اثر عباس آزموده بود که در نمایشگاه امسال تهران رونمایی شد. این کتاب که توسط یکی از ممتاز ترین پژوهشگران گیلان نوشته شده با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است. حتی رونمایی این کتاب در نمایشگاه نظر مساعد مقام معظم رهبری را هم جلب کرد. گیلانیان از قدیم به دلیل مهاجرتی که به هند و پاکستان کرده بود یا تبعید شده بودند بعدها منشآ اثر چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی در آن کشورها شدند. این کتاب در واقع به بررسی این موضوع می پردازد که چطور گیلانیان به سرزمین­های هندو پاکستان رفتند و چطور توانستند بعد از قرن­ها در همان کشورها تأثیرگذار شوند.

کتاب بعدی پر فروش این انتشاراتی، کتاب «رجال سیاسی گیلان در دوره صفویه» باز هم اثر عباس آزموده است.

/گیلان فردا

Share