۲۰ سکانس از ارشاد رشت در سالی که گذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ویژه نامه نوروزی روزنامه گیلان امروز در صفحه ۱۷۲ خود ، نگاهی دارد به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت در ۲۰ سکانس . پیش سکانس به پاس یکسال فعالیت های فرهنگی – هنری رشت ، لازم دیدیم که در پایان سال ۹۳ تورقی داشته باشیم از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ویژه نامه نوروزی روزنامه گیلان امروز در صفحه ۱۷۲ خود ، نگاهی دارد به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت در ۲۰ سکانس .
پیش سکانس
به پاس یکسال فعالیت های فرهنگی – هنری رشت ، لازم دیدیم که در پایان سال ۹۳ تورقی داشته باشیم از این اتفاقات شیرین و ماندگار ، از این رو مصاحبه ای صمیمانه ترتیب دادیم با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت ، جناب آقای رضا ثقتی که آنرا در ۲۰ سکانس تقدیم خوانندگان خوبمان می کنیم.

سکانس اول
مرد صبور اهالی هنر رشت

Âííä ÇÎÊÊÇãíå äÎÓÊíä åÝÊå ÝÑåä æ åäÑ ÑÔÊ ۳رضا ثقتی متولد ۱۳۵۷ تحصیلکرده مدیریت فرهنگی قریب به ۴ سال است که مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت را بر عهده دارد. او هم اکنون دبیری ۴ ستاد با موضوعات مختلف که ریاست آنها بر عهده فرماندار است را بر دوش دارد . مشاور فرهنگی – هنری شورای اسلامی شهر رشت ، دبیر برگزاری نخستین هفته فرهنگ و هنر رشت ، معاونت فرهنگی ستاد احیاء رشت ، دبیر برگزاری نخستین همزمانی جشنواره فیلم فجر در گیلان ، دبیر برگزاری نخستین همزمانی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در استان گیلان و مسئولیت یکی از بزرگترین هیأتهای مذهبی رشت از جمله سوابق ایشان می باشد. ثقتی در بین اهالی هنر ، فردی صبور ، گشاده رو و مردم دار است.
سکانس دوم
فرهنگ و هنر پیچیده ترین حوزه
ثقتی در مورد کارهای فرهنگی و هنری بر این باور است که یکی از ظریف ترین ، حساس ترین و پیچیده ترین امور در جامعه ، حوزه فرهنگ و هنر است .او توضیح می دهد : چون در اینجا صحبت از ساخت اندیشه و تولید فکر است. در این حوزه اولین خطاء آخرین خطاء است. شاید صدمات و زیان ها در بخش فرهنگ و هنر ، سالیان متمادی قابل التیام نباشد.
سکانس سوم
رشت مستحق بهترین ها
مردم رشت از پیشینه و ریشه کهن فرهنگی برخوردارند و همیشه سرآمد رویدادها و اتفاقات هنری بوده اند مردم رشت خالق حماسه ها هستند. حماسه ۸ دی از اذهان هیچکس پاک نخواهد شد و در رشت خانه ای نیست که نام و نشانی از فرهنگ و هنر در آن نباشد. از این رو برای این شهر و مردم خویش هر چه خدمت کنی کم است چرا که آنها مستحق بهترین ها هستند.
سکانس چهارم
همگرایی و یکپارچگی نهادهای فرهنگی
اتفاقی که در سال ۹۳ در رشت افتاد و آن را از سایر سالها متمایز کرد ،همکاری و همگرایی سازمانها و نهادهای فرهنگی برای یک هدف مشترک در عالی ترین سطح بود که همه دلسوزان فرهنگی دغدغه آنرا داشتند. این همه اتفاق فرهنگی و در اوج آن هفته فرهنگ و هنر ماحصل این همگرایی بود.
سکانس پنجم
هفته فرهنگ و هنر رشت
۶z (5)ویژه ترین و نماد فعالیت های یکساله رشت در این هفته به منصه ظهور گذاشته شد. ۶۰ برنامه وزین در یک هفته با صرف نازلترین بودجه و استقبال غیر قابل توصیف مردم و رضایتمندی اهالی فرهنگ و هنر و ثبت سالانه در تقویم فرهنگی شهر از ویژگی های این هفته به شمار می رفت. این اتفاق رشت را در زمره ۶ شهر بزرگ کشور قرار داد که برگزار کننده هفته فرهنگ و هنر هستند . فرماندار رشت و مدیر کل ارشاد از این رویداد به عنوان یک اتفاق بی نظیر یاد نمودند.
سکانس ششم
تهدید یا فرصت
حضور گروههای تئاتر کشور با بازیگران و کارگردانان سرشناس و مطرح در رشت ، استقبال و همراهی مردم را در پی داشت.
نمایش های دختر یانکی ، خون و گل سرخ ، بیوه های غمگین سالار جنگ ، آرامسایش ، خشکسالی و دروغ و … از جمله این کارها بودند که آمار فروش بی سابقه ای در هنر تئاتر را در رشت از آن خود نمودند.
اما عده ای این حرکت ارشاد را تهدیدی برای تئاتر رشت و گروه های فعال این شهر ارزیابی نمودند که البته با احترام به همه این دوستان ، حضور کارگردانان و گروههای نمایش قوی پایتخت در رشت را که موجب انتقال تجارب در بخش کارگردانی و بازیگری و بخش های مرتبط می شود ، یک فرصت برای نمایش می دانیم.
امسال مردم رشت برای دیدن این نمایش ها چیزی حدود یکصد میلیون تومان بلیط خریداری کردند و هم اکنون گروه های دیگر از پایتخت متقاضی حضور و اجرا در رشت هستند.
سکانس هفتم
بزرگان موسیقی ایران در رشتÂííä ÇÎÊÊÇãíå äÎÓÊíä åÝÊå ÝÑåä æ åäÑ ÑÔÊ ۱۳

۹۳ سالی مملو از حضور بزرگان موسیقی ایران در رشت بود. حضور بیادماندنی علیرضا قربانی در مجتمع خاتم الانبیاء (ص) ، استاد سالار عقیلی ، استاد همایون شجریان ، استاد حسین علیزاده و گروه های موسیقی رستاک ، چارتار ، پالت و خوانندگانی همچون رضا صادقی ، مازیار فلاحی ، محمد علیزاده ، شهرام شکوهی ، رضا یزدانی و … در رشت مثال زدنی بود و سطح میانگین سنی شرکت کنندگان در این برنامه ها غالبا جوانان بودند.
هر چند که برخی از این کنسرت ها با استقبال بسیار زیاد همراه بود ولی بعضی دیگر نیز با عدم استقبال مواجه می شد ، ولی باید بدانیم که رکورد فروش بلیط در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ دارای رشد بوده است.
سکانس هشتم
رکورد شکنی هنری
نشست رسانه ای هفته فرهنگ و هنر رشت ۱ÿ'úÜ,¥`سال ۹۲ و ۹۳ در حوزه سینما ، دو رکورد شکنی در رشت داشتیم. سال ۹۲ که در روز «سینما سلام» رکورد حضور مردم در سینماها در یک روز شکسته شد و در سال ۹۳ رکورد حضور مردم در یک اکران فیلم شکسته شد.
سلسله اکران های فیلم های هنر و تجربه که با اکران فیلم های ماهی و گربه ، پرویز ، پوسته و شش قرن و شش سال به رشت آمده بود توانست رکورد تماشاچی در یک اکران فیلم را بشکند هر چند که اکران فیلم های هنر و تجربه در ماههای پایانی سال دچار وقفه شد ، اما تمام سعی ارشاد اسلامی بر این استوار است که در سال ۹۴ این رویداد سینمایی ادامه یابد. حضور بازیگران و کارگردانان فیلم ها و برگزاری جلسات نقد و بررسی از جمله ویژگی های این برنامه ها بود. فیلم هایی که در هنر و تجربه اکران می شد در سینماها هنوز پخش نشده بود و برای اولین بار به معرض دید مخاطبان گذاشته می شد.

سکانس نهم
نخستین فرش قرمز رشت
فیلم شیار ۱۴۳ از جمله فیلم های خوش ساخت و تأثیر گذار دفاع مقدس بود که امسال در رشت روی پرده سینما میرزاکوچک رشت به اکران در آمد. با حمایت خوب دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، برای نخستین بار در رشت برای یک فیلم فرش قرمز و یا به عبارتی مراسم افتتاحیه اکران در سینماها هم برگزار گردید.
حضور اصحاب رسانه ، هنرمندان و اهالی فرهنگ و خانواده های شهدا در این مراسم دیدنی بود. مهمان ویژه این برنامه کارگردان فیلم خانم نرگس آبیار بود. این فیلم در رشت بمدت ۴ هفته روی پرده سینما قرار داشت.
سکانس دهم
من محمد (ص)را دوست دارم
یکی از اتفاقات سال ۹۳ در رشت برخورد هنرمندان رشت در محکومیت به هتک حرمت روزنامه فرانسوی به ساحت مقدس حضرت محمد (ص) در دی ماه امسال بود. همه چیز خیلی ساده شروع شد. یک تراکت «من محمد (ص) را دوست دارم » و یک «دوربین عکاسی» . همین جا بود که از هنرمندانی همچون ناصر وحدتی گرفته تا علی حلوی ، در این کمپین شرکت کردند.
سکانس یازدهم
صندلی های خالی
سال ۹۳ در کنار روزهای خوب فرهنگی و هنری ، روزهای تلخی را نیز تجربه نمود. از دست دادن اساتید صاحب نام ادب و فرهنگ رشت همچون استاد خمامی زاده ، استاد فرض پور ماچیانی ، پیشکسوت تعزیه استاد فنونی و استاد رضایی راد همه را ناراحت و اندوهگین کرد.
روزهای یکشنبه ، طبقه اول مجتمع خاتم الانبیاء (ص) ،انجمن مفاخر و صندلی های خالی استاد خمامی زاده ، استاد فرض پور و … .
سکانس دوازدهم
قرآن و مسجد ، همچنان محور
رشد کانونهای فرهنگی و هنری مساجد و موسسات قرآنی در رشت ، اجرای طرح بهار قرآن در مساجد در شبهای رمضان ، تقویت و گسترش برنامه های قرآنی آموزش محور در سطح مجتمع ها و موسسات قرآنی و افزایش بودجه قرآنی ارشاد رشت خود گواه رویکرد خوب دولت در این بخش است.
سکانس سیزدهم
۲۷۰ روز تئاتر
اجرای نمایش همچنان در رشت از حیث کمیت نسبت به سایر رشته ها حرف اول را می زند. اجرای تئاترهای صحنه ای و خیابانی در چهار گوشه شهر و پرداختن به موضوعات اجتماعی ، تاریخی ، مذهبی در آنها ، هنر نمایش را بی بدیل جلوه داده است. بر اساس آمارها در سال ۹۳ در رشت ۲۷۰ روز نمایش اجرا شد.
سکانس چهاردهم
قطب فرهنگی استان
۶z (1)مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء (ص) رشت که در سال ۹۳ پانزدهمین سالگرد تأُسیس خود را جشن گرفت ، اکنون تبدیل به قطب فرهنگی استان شده است. اجرای ۶۰ نمایشگاه تجسمی در سال ، ده نمایشگاه کتاب ، ۵۷ جلسه شعر ، ۴۰ جلسه قرآنی ، ۹۰ روز موسیقی ، ۲۰۰ روز تئاتر ، ۳۶ روز فیلم ، رشد جمعیت کتابخانه در آن ، دارا بودن بخش دیجیتال ، برگزاری کارگاه های آموزشی ، رشته های مختلف هنری ، حضور ۱۱ انجمن فعال و دهها فعالیت دیگر منجر به این شده که هم اکنون این مکان به قطب فرهنگی رشت و استان تبدیل شود.
سکانس پانزدهم
کیمیایی بنام بودجه فرهنگی
شاید یکی از دغدغه های تمامی اهالی هنر ، نبودن اعتبارات کافی در بخش فرهنگی – هنری است. هر چند نبود اعتبارات نه تنها حرکت ما را کند نکرد، بلکه باعث یک خلاقیت نیز گردید و آن هم حضور بخش های خصوصی در فعالیت های فرهنگی که نمود عینی آن در هفته فرهنگ و هنر ، اکران فیلم های هنر و تجربه و نخستین جشنواره سیمای ازدواج به خوبی دیده می شد.
اما باید بدانیم که نیمی از هنرمندان رشت درآمدشان از راه فعالیت های هنری است ، پس می بایست همه در تأمین اعتبارات فرهنگی بکوشیم.
سکانس شانزدهم
مرد فاضل ارشاد گیلان

۶z (6)همه اهالی فرهنگ و هنر دکتر فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را یک فرصت برای حوزه فرهنگ و هنر می دانند . کسی که در همین مدت کوتاه ، آرامش را به اداره فرهنگ و ارشاد بازگرداند . او رویکرد مشورتی و سیاستگذاری توسط اهالی فرهنگ و هنر را نهادینه نمود، مشکل نقدینگی تالار مرکزی رشت را حل کرد و وزن و تراز اداری ارشاد را بالا برد.
بی شک رونق بیشتر فعالیت ها با حمایت بیشتر ایشان در رشت ۹۴ دیدنی خواهد بود.
سکانس هفدهم
خلق فرهنگ و هنر در تراز انقلاب اسلامی
یکی از رویکردهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت خلق هنر در تراز انقلاب اسلامی و حمایت جدی از مراکز حقیقی و حقوقی که در این راستا کار می کنند است. همچنین جهت دادن برنامه های فرهنگی و هنری به این بخش : نمایشگاه های عکس انقلاب ، نمایشگاه توانمندی و نقش زنان جمهوری اسلامی ، تئاتر های مختلف و اکران فیلم ها ، اجرای قطعاتی حماسی در ارکستر موسیقی گیلان ، مشارکت در کنگره شهدای هنرمند ، تجلیل از ایثارگران و … از برنامه های شاخص فرهنگی – هنری در این حوزه است.
سکانس هیجدهم
درختی بنام اکبر رادی
یکصد نفر از اهالی نمایش در حیاط خانه آوانسیان بنام مرحوم اکبر رادی نمایشنامه نویس برجسته کشور که اصالتا رشتی بود نهال درخت کاجی را در هفته درختکاری غرس نمودند. این حرکت که هم پاسداشت از هنر و هم تجلیل از هنرمندان به شمار می رفت شروع یک حرکت پسندیده شد و ۲ روز بعد از آن به نام ۲۰ هنرمند دیگر رشتی در محوطه تالار مرکزی ۲۰ نهال درخت غرس شد.
سکانس نوزدهم
حامیان و خادمان فرهنگ و هنر
بی شک مهندس سید عیسی مهدوی فرماندار رشت ، دکتر فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مهندس جعفرزاده ، مهندس کوچکی نژاد و دکتر تأمینی نمایندگان مردم رشت در خانه ملت را می توان بعنوان حامیان فرهنگی و هنری رشت نام برد.
کارکنان صدیق و پرتلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت ، هنرمندان همراه و همگام رشت و اصحاب رسانه از دیگر حامیان ما در این راه زیبا و مقدس بوده و هستند که می بایست از یک یکشان تقدیر و تشکر نمایم.
سکانس بیستم
پایتخت فرهنگ و هنر
غنای فرهنگی رشت بیسار بالاست. استعدادهای سرشار فرهنگی – هنری مردمان آن مثال زدنی است. باید از تمام فکر ها و سلایق استفاده و توانمندیهای رشت را معرفی کرد. رشت می تواند به پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین تبدیل شود و می تواند مانند گذشته شهر اول باشد. میتواند در آفرینش رخدادهای فرهنگی – هنری تعیین کننده باشد. در این مسیر باید گامها و اندیشه ها را بالا برد و گسترده کرد.

Share