از گوشه و کنار سیاست:

چه کسانی دنبال استعفای ظریف هستند؟/زمان احتمالی اولین موضع‌گیری رهبر انقلاب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا«محمد جواد ظریف در شهریورماه استعفا خواهد داد و خود را برای منصب دیگری آماده خواهد کرد که همان ریاست مجلس دهم است!»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند.
تابناک نوشت:

زمان احتمالی اولین موضع‌گیری رهبر انقلاب در باره تفاهم لوزان

گوشه-کنارure3طبق روال هرساله در سالروز ولادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) جمعی از مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) سراسر کشور با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند. این احتمال وجود دارد که رهبر معظم انقلاب مانند دیگر بیانات مهم ایشان در ماه‌های اخیر، در این سخنرانی نیز به مساله هسته‌ای اشاره کنند.

 مهدی هاشمی بر سر دوراهی اعتراض به حکم دادگاه

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی وکیل‌مدافع مهدی هاشمی گفته: موکلم هنوز تصمیمی برای اعتراض به حکم صادره نگرفته و دلیل آن این است که نسبت به روند رسیدگی به پرونده انتقاد دارد. نظر ما این است که نسبت به حکم اعتراض شود.

علیزاده طباطبایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا برای اعتراض به تصمیم نرسیدند، افزوده: هرچه با مهدی هاشمی صحبت می‌کنم می‌گوید: وقتی قرار است رسیدگی دستوری باشد چرا باید اعتراض کنیم؟

 انتشار زندگی‌نامه ملا عمر توسط طالبان

گروه طالبان افغانستان به‌طور غیرمنتظره زندگی‌نامه ملا عمر، رهبر این گروه را در نوزدهمین سال رهبری او منتشر کرده است. این زندگی‌نامه پنج هزار کلمه‌ای در سایت اینترنتی طالبان واقعیاتی را درباره تولد و دوران کودکی ملا عمر علنی می‌کند. در این زندگی‌نامه سلاح مورد علاقه ملا عمر “آر پی جی هفت” ذکر شده است. در بحث مربوط به شخصیت و رهبری ملا عمر هم گفته شده: او آرام است، عصبانی نمی‌شود و نمی‌ترسد. خانه و حساب بانکی در خارج از کشور ندارد. خوش‌برخورد است و شوخ طبعی ویژه‌ای دارد و هیچ‌گاه خود را بر‌تر از همراهانش نمی‌داند.

 مشاهده تأثیر توافق اتمی «در غذا و داروی مردم» یک سال طول می‌کشد

قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال جاری حتما باید فشارهای مختلفی که روی مردم وجود دارد کاهش پیدا کند گفته: برای دولت آسایش مردم خیلی مهم است و علی رغم کارشکنی های برخی مرتجعین منطقه و اسرائیل اگر مذاکرات به نتیجه برسد و گشایش قطعی ایجاد شود هم یکسال طول می کشد تا نتایج آن در غذا وداروی مردم دیده شود لذا امسال سال راحتی نیست.

 فهرست تهیه شده توسط نتانیاهو علیه تفاهم لوزان

مقام‌های اسرائیلی فهرستی از مواردی تهیه کرده‌اند که از نظر آنها «کاستی‌های موجود» در چارچوب توافق اخیر هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به حساب می‌آیند. به نوشته آسوشیتدپرس این فهرست در قالب یک سند تحلیلی طی دو روز گذشته توسط مقام‌های دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تهیه و تنظیم شده‌ و قرار است مبنای فعالیت‌هایی قرار بگیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قصد دارد طی چند ماه آینده برای لغو توافق نهایی اتمی با ایران یا تغییر محتوای آن انجام دهد.

گزارش رسمی اسرائیل که توسط مقام‌های دفتر نتانیاهو در طول تعطیلات آخر هفته تنظیم شده، مدعی است که سیستم بازرسی‌ها به اندازه چیزی که مذاکره‌کنندگان مدعی هستند، دقیق نیست زیرا صریحاً ایران را مجبور نمی‌کند تا سایت‌های هسته‌ای خود را «در هر جا و هر زمانی» به روی بازرسان باز کند؛ این توافق درباره اینکه چه اتفاقی قرار است برای ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیفتد، مبهم است؛ توافق مذکور همچنین مشخص نمی‌کند در صورت تخطی ایران از تعهداتش، تحریم‌ها چطور باید مجدداً علیه این کشور اعمال شوند. از سرگیری گسترده برنامه ایران بعد از دوره ده ساله اولیه توافق، برچیده نشدن بخش زیادی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، بی‌توجهی به مسائل غیرهسته‌ای مانند مساله موشکهای ایران و حمایت ایران از گروه‌های مخالف اسرائیل، دیگر مسائل مطرح در سند اسرائیلی است

ده فرمان لاریجانی برای تفاهم لوزان

سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس که خود در فاصله سالهای ۸۴ تا ۸۶ مسئول مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشته در باره تفاهم لوزان، از سوی نمایندگان عضو فراکسیون رهروان منتشر شده است که شامل شش دیدگاه کلیدی در باره تفاهم و چهار ابهام در باره آینده است.

در بخش اول لاریجانی گفته است:

۱- بیانیه لوزان یک توافقنامه نیست

۲- همه تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت که جنبه اقتصادی دارد، لغو می شود؛ تحریم‌های تسلیحانی پلکانی برداشته می‌شوند

۳- فعالیت نطنز در سطح مورد تفاهم مورد تائید نظام است

۴- فعالیت فردو در سطح مورد تفاهم در لوزان حتما تصمیم نظام بود

۵- ادامه تحقیقات هسته‌ای تا IR۸ تصمیم نظام بوده است

۶- برداشتن قلب راکتور اراک تصمیم نظام است. آقای صالحی معتقد بود که حتما باید قلب راکتور عوض شود اما اینکه این اقدام چه زمانی باید انجام شود، بسیار مهم است.

مهم‌ترین ابهامات رئیس مجلس هم به قرار زیر است:

– مساله تحقیق و توسعه

– زمان تولید صنعتی

– روند لغو تحریم‌ها؛ اینکه کی ما عمل می‌کنیم و کی آنها تحریم‌ها را لغو می‌کنند. ما نمی‌توانیم جلوتر از آنها عمل کنیم

– در خصوص اجرای پروتکل الحاقی نیز دو بحث وجود دارد یکی اینکه پروتکل الحاقی به صورت قانونی اجرا شود و ما بپذیریم که این چارچوب را اجرا کنیم که باید به مجلس بیاید و این معاهده در مجلس تصویب شود اما صورت دوم این است که برخی از بندهای آن به صورت داوطلبانه اجرا شود که در زمان بنده و آقای جلیلی نیز انجام شد و برای حل برخی مسائل ورای NPT به صورت داوطلبانه اقداماتی را انجام می‌ دادیم. الان هم به صورت داوطلبانه است. برای اینکه تحریم‌ها رفع شده و از ذیل بند هفت خارج شویم. اگر پروتکل بخواهد تبدیل به یک مساله حقوقی شود که الی الابد آن را مبنا قرار دهیم، باید در مجلس تصویب شود، اما اگر داوطلبانه باشد نیازی به تصویب مجلس ندارد.

سرنوشت هدیه روحانی به ترکمنستان

رئیس‌جمهور ترکمنستان، اتوبوسی را که چند هفته پیش از سوی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر وی به عشق‌آباد هدیه گرفته بود، به مجتمع یتیمان عشق‌آباد اهدا کرد. به گزارش «ایلنا»، در این مراسم که با حضور مقامات عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی و مردمی ترکمنستان و معاون سفیر ایران در عشق‌آباد برگزار شد، حسن‌مراد حایتجان‌اف – مدیر مجتمع یتیمان عشق‌آباد – طی سخنرانی خود ضمن قدردانی بابت این هدیه از سوی رئیس‌جمهور ترکمنستان، تاکید کرد که این بهترین هدیه در آستانه عید نوروز برای بچه‌های این مجتمع است.

طعنه یک اصلاح طلب به اسب زین شده شریعتمداری

محمد جواد حق شناس طی گفتگویی با آفتاب یزد در پاسخ به سئوالی پیرامون جمله ای یکی از منتقدین بیانیه لوزان که گفته بود اسب زین شده را داده اند افسار پاره تحویل گرفتیم؛ گفت : این سوال پاسخش کاملا روشن است. باید بروید از آنهایی که این حرف را می زنند بپرسید که این اسب زین شده ای که می گوید چه بوده و منظورش از افسار پاره چیست؟ آیا منظور ایشان از اسب زین شده ۵ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران است؟ آیا اسب زین شده رشد منفی ۵.۶ درصدی است که تحویل دولت جدید داده شده است؟ اسب زین شده میلیون ها جوان تحصیل کرده بیکاراست ؟، اگر آن فساد گسترده و پدیده های بابک زنجانی و یا نزدیک به هشتادهزار میلیارد بدهی بانکی معوق دولت گذشته همان اسب زین شده است بله دولت جدید آن را تحویل گرفته است !!

چه کسانی دنبال استعفای ظریف هستند؟

روزنامه آرمان در تحلیل در مورد آینده سیاسی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ادعایی می نویسد: «در تیرماه طبق آنچه اعلام شده است توافق نهایی صورت می‌گیرد و تکلیف پرونده هسته‌ای مشخص خواهد شد که این به معنای پایان ماموریت محمد جواد ظریف است و او دیگر وظیفه مهمی در وزارت خارجه نخواهد داشت چرا که رایزنی با سایر کشورها پس از حصول توافق آسان و ساده‌تر از قبل خواهد شد و نیازی نیست فرد ویژه‌ای برای این امر از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شود.» وی که نخواست نامش فاش شود، درباره آینده ظریف -به زعم‌ خود-گفت: «محمد جواد ظریف در شهریورماه استعفا خواهد داد و خود را برای منصب دیگری آماده خواهد کرد که همان ریاست مجلس دهم است!» او در تشریح این ادعای خود توضیح داد: «برخی افراد سرشناس که همراه ظریف بودند هم دیگر آنچنان کار سنگینی در وزارت خارجه نخواهند داشت بنابراین به همراه او استعفا می‌دهند و تعدادی دیگر از طرفداران نامدار ظریف هم آنها را همراهی می‌کنند تا لیستی به نام «یاران ظریف» برای انتخابات مجلس دهم ارائه شود. حتم بدانید رئیس‌جمهور دوازدهم هم روحانی است چرا که اقداماتش در زمینه هسته‌ای موجب خوشحالی مردم شده است و ظریف رئیس‌جمهور سیزدهم کشور خواهد بود.

این روزنامه در حالی  ادعای حمایت از دولت و تیم مذاکرات را دارد اما به طور واضح روزنامه آرمان با این گونه جوسازی ها و انتشار اخبار کذب به جای کمک به روند پیشرفت مذاکرات به سنگ اندازی علیه تیم مذاکره کننده می پردازد.

احمدی‌نژاد هیچ اینستاگرامی ندارد

یک منبع نزدیک به “محمود احمدی‌نژاد” رئیس جمهور پیشین با اشاره به فعالیت یک صفحه شخصی در اینستاگرام منتسب به احمدی‌نژاد، گفت: آقای احمدی‌نژاد هیچ اینستاگرامی ندارد.وی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد تاکنون هیچ اظهارنظری درباره مذاکرات هسته‌ای نکرده، اظهار داشت: ایشان در سکوت رسانه‌ای هستند و این اخبار منتشره در رسانه‌های مجازی جوسازی بیش نیست. گفتنی است؛پیش از این صفحه شخصی در اینستاگرام از سوی احمدی‌نژاد اقدام به خبررسانی از سوی وی کرده بود.

هدایتی: مادرم قسمم داد پرسپولیس را نخرم ولی می خرم
حسین هدایتی که گفته بود مادرش او را قسم داده پرسپولیس را نخرد، دوباره در یک قدمی این تیم است.هدایتی که شنبه شب با خادم جلسه‌ای داشته و قبل از دور جدید مزایده باشگاه، به هیأت مدیره پرسپولیس برمی‌گردد به عنوان یک خریدار جدی تیم سرخپوش پایتخت مطرح است.هدایتی در این باره گفته است: «این بار برای خرید پرسپولیس پاکت می‌دهیم. هولدینگ استیل‌آذین ایرانیان در این مزایده شرکت می‌کند و من پای قولم هستم. ما برای مزایده ۵ اردیبهشت پاکت می‌دهیم و این تیم را می‌خریم.»

وجود مافیا در شبکه حمل و نقل ریلی سمنان
«محمد وکیلی»، استاندار سمنان با اشاره به آسیب‌های موجود در شبکه حمل و نقل ریلی استان سمنان گفت: شبکه حمل و نقل ریلی ما امروز دارای مشکلات زیادی است و متاسفانه امروزه مافیای حمل و نقل ریلی در استان سمنان به وجود آمده است که مربوط به بخش خصوصی است.«ایسنا» روز یک‌شنبه شانزدهم فرودین ماه گزارش داده است، «محمد وکیلی» استاندار سمنان با اعلام این موضوع افزوده است: «ما آمادگی داریم تا حمل و نقل هوایی برای صادرات کالا از استان سمنان صورت گیرد، فرودگاه‌های سمنان و شاهرود این شرایط و آمادگی لازم را دارند.»استاندار سمنان به جزییات این موضوع اشاره‌ای نکرده، و توضیح بیش‌تری در رابطه با مافیای حمل و نقل ریلی در سمنان و این‌که چه کسانی در آن دست دارند، نداده است.

تجلیل علی‌مطهری از تصمیم رهبری برای خوش آمدگویی
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در یادداشتی به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص خوشامدگویی مهمانداران هواپیماها اشاره کرده و آن را “مصلحانه” خوانده است. در این یادداشت آمده است: در ایام تعطیلات نوروز خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این که رهبر انقلاب در جریان سفر به مشهد زمانی که مهماندار هواپیما در خوشامدگویی ابتدایی به مسافران گفته است «و با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب» دستور دادند این جمله از متن خوشامدگویی پروازهای شرکتهای هواپیمایی حذف شود. مطهری در ادامه یادداشت خود با اشاره به اینکه “این دستور نشان می‌دهد که ایشان با هر کاری که شائبه تملق و چاپلوسی داشته باشد مخالف‌اند و اقدام برخی کارگزاران حکومت که بی‌مناسبت از نام مقام رهبری استفاده می‌کنند یا به تعریف و تمجید می‌پردازند مورد رضایت ایشان نیست”،

آخرین وضعیت معاون اول احمدی‌نژاد
وکیل رحیمی از آخرین وضعیت پرونده موکل خود توضیحاتی ارائه داد.محمدرضا نادری با اشاره به آخرین وضعیت پرونده رحیمی عنوان کرد: موکلم هم‌اکنون در اوین و در حال گذراندن دوران محکومت خود است و اتفاق جدیدی در پرونده رخ نداده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا رحیمی برای تعطیلات نوروز به مرخصی آمده یا خیر٬ عنوان کرد: خیر. آقای رحیمی تنها یک بار و آن هم به دلیل بیماری همسرش به مرخصی آمد و در طول ایام ایام نوروز به دیدن خانواده نیامد.

نمایندگان منتظر حکم مرتضوی

علیرضا محجوب٬ احمد توکلی٬ نادر قاضی‌پور٬ حسین دهدشتی و علیرضا زاکانی در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار پیگیری پرونده‌های «فساد» سعید مرتضوی شدند.این پنج نماینده مجلس در نامه خود که روز دوشنبه (۱۷ فروردین) منتشر شده با تشریح برخی تخلفات مرتضوی خواستار صدور هر چه سریع‌تر حکم وی شده‌اند.این نمایندگان در نامه خود از اینکه پرونده سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۶ ماه است به قوه قضائیه ارسال شده و در این قوه مسکوت مانده٬ اظهار تاسف کرده‌اند.نمایندگان امضاء‌ کننده این نامه در پایان از لاریجانی خواسته‌اند به منظور دفاع از «کیان مجلس» و جلوگیری از «دهن کجی» به ابزارهای قانونی٬ هر اقدامی که در این زمینه صلاح می‌داند انجام دهد.

بنای تاریخی یزد، پارکینگ عمومی شد!
با توجه به حجم تخریب‌هایی که به ویژه در چند سال گذشته در بافت تاریخی یزد با هدف ایجاد پارکینگ رخ داده و حتی طرح جامعی که برای حفاظت از این بافت تاریخی تنها راه امید به نظر می‌رسید، در نهایت به تخریب و ایجاد پارکینگ منتهی می‌شد، یک پرسش در ذهن مشاهده کنندگان این اتفاق دائم ایجاد می‌شود که یزد چند پارکینگ نیاز دارد؟ در واقع چند بنای تاریخی باید تخریب شود تا پارکینگ‌های مورد نیاز یکی از شهرهای خشتی دنیا تامین شود؟ اصلا چرا مدیریت شهری آمار پارکینگ‌های مورد نیاز در این بافت تاریخی را اعلام نمی‌کند تا خیال دیگر بناهای تاریخی این شهر راحت شود!

تخریب میدان و بناهای تاریخی در این شهر کم بود، حالا به تکیه‌ی تاریخی «شاه ابوالقاسم» چشم دوخته‌اند تا این بنای تاریخی و منحصر به‌فرد را که از بعد گردشگری مذهبی اهمیت ویژه‌ای بین مردم بومی دارد را با تبدیل تکیه به پارکینگ در ایام غیر عزاداری به لیست پارکینگ‌های شهر اضافه کنند.

راه اندازی اولین سفارت شناور جهان!
خبرگزاری آلمان از سئول  گزارش داد، کره جنوبی سفارت خود در یمن را به عرشه  یک فروند ناوشکن ارتش کره جنوبی مستقر در نزدیکی آب های یمن منتقل کرد. این اقدام با هدف حمایت از شهروندان کره جنوبی است که انتخاب کره اند در یمن باقی بمانند. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد دفتر دیپلماتیک ویژه ای را در روز یکشنبه گذشته در کشتی جنگی “وانگ جیون” ایجاد کرده تا از ۲۳ شهروند کره جنوبی که انتخاب کرده اند در یمن باقی بمانند حمایت شود.

این افراد پس از خارج کردن همه شهروندان کره جنوبی از یمن همچنان به انتخاب خود تصمیم گرفته اند در این کشور باقی بمانند. این برای نخستین بار است که کره جنوبی هیات نمایندگی دیپلماتیک خود را در یک کشتی جنگی مستقر در دریا ایجاد می کند. مقامات دولت کره جنوبی درخواست کرده اند در این کشتی جنگی، فضا و تجهیزات ارتباطی لازم برای ایجاد دفتر دیپلماتیک فراهم شود.

Share