رئیس‌جمهور در نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای:

هیچ توافقی را امضا نمی کنیم مگر اینکه تمام تحریمها همان روز لغو شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روحانی با بیان اینکه امروز رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت به این نتیجه رسیده که ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی‌شود گفت: امروز اقتدار علمی و دیپلماسی، اقتدار ملی ما را آفریده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روحانی با بیان اینکه امروز رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت به این نتیجه رسیده که ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی‌شود گفت: امروز اقتدار علمی و دیپلماسی، اقتدار ملی ما را آفریده است.

۱۳۹۳۱۲۲۶۱۴۲۸۰۴۸۸۳۴۹۴۰۰۲۳حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سخنانی گفت: امروز روز بزرگی برای ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه، علم، دانش و پیشرفت است.

دکتر حسن روحانی در این مراسم که سخنانش با تشویق پی در پی حاضران همراه بود ، با اشاره به اینکه منطق و اعتدال ایران بر افراط گرایی پیروز شد ، گفت: ایران هیچ توافقی را امضا نمی کند مگر اینکه تمام تحریمهای اقتصادی در همان روز ، لغو شوند.

وی افزود: البته امسال روز فناوری هسته‌ای با ایام ولادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت صدیقه کبری (س) و همچنین ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام راحل مقارن و همراه شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه کشور هرجا که اراده و تصمیمی را گرفته با همت جوانان و دانشمندان و با ایثار و فداکاری شبانه‌روزی آنان و به لطف خدا به نتیجه رسیده است، گفت: قدرت‌های دنیا موافق بوده‌اند و یا مخالف، تاثیری در اداره این ملت نداشت.

روحانی تصریح کرد: می‌خواهم مثالی بزنم و آن این است که ما در زمان جنگ در سیستم پدافندی موشکی زمین به هوا در لامپ قدرت دچار مشکل شدیم؛ معمولا این طور گفته می‌شد که لامپ‌های قدرت قابل احیای مجدد نیست و ما بایدآن را کنار بگذاریم و لامپ نو خریداری کنیم، البته این سیستم آمریکایی بود و در بازار سیاه هم کسی حاضر نشد این لامپ را به ما بفروشد.

وی در همین زمینه ادامه داد: یکی از کشورهای منطقه که مشابه آن سیستم را در اختیار داشت و تصمیم گرفته بود تعدادی از این لامپ‌ها را به ما بدهد، این کشور را نیز از فروش این لامپ‌ها به ما منع کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای تولید این لامپ از عده‌ای از اندیشمندان این رشته که اتفاقا تعدادی از آنها نیز در همین سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کردند دعوت کردیم و موضوع را برای آنها شرح دادیم، افزود: آنها گفتند که ما قادریم این لامپ را احیا کنیم و ۳ الی ۴ ماه وقت می‌خواهیم و کارگاهی نیز با تجهیزات لازم نیاز داریم که ما کارگاه و تجهیزات لازم را ظرف مدت یک هفته برای آنها ایجاد کردیم و همه این دانشمندان وقتی مشغول کار شدند، گفتند که کنار این سوله بزرگ یک تخت خواب هم برای ما ایجاد کنید، ما دیگر به خانه برنمی‌گردیم.

روحانی همچنین اضافه کرد: برای بنده خیلی در آن روز تکان‌دهنده بود که این دانشمندان گفتند ما از اینجا به خانه نمی‌رویم تا لامپ قدرت را احیا کنیم تا از این طریق از آسمان ایران و از فضای کشورمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: ظاهرا این طور به نظر می‌رسید که این کار شدنی نباشد، هیچ یک از آنها به خانه نرفتند و شبانه‌روز ماندند و در کمتر از ۳ ماه اولین لامپ قدرت احیا شد و ما آن را به سیستم بردیم و دیدیم که درست است؛ البته این لامپ با لامپ قدرت نو کمی متفاوت بود اما ما می‌توانستیم سیستم را برای دفاع از کشور آماده نگه داریم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما به دانشمندی که در زمان دوران دفاع مقدس در احیای لامپ قدرت به ما کمک کرد، پیشنهاداتی دادیم و خواستیم به او خانه و ماشین بدهیم اما او قبول نکرد، گفت: این دانشمند گفت که فقط یک چیز می‌خواهم و آن این است که به زیارت حضرت امام بروم که این کار انجام شد و امام نیز در این دیدار پیشانی او را بوسید و این دانشمند وقتی آمد گفت که من این بوسه را با دنیا عوض نمی‌کنم.

روحانی ادامه داد: ملت و دانشمندان ما از آغاز این مسیر را انتخاب کردند. ما روزی که به دنیا گفتیم سوخت و غنی‌سازی و فناوری غنی‌سازی برای سوخت می‌خواهیم، اگر این فناوری را به ما می‌دادند شاید هیچ بحثی نبود، اما گفتند که این فناوری را نمی‌دهیم البته تا اینجا هم مهم نبود اما نکته دیگری گفتند و مطرح کردند که نمی‌گذاریم که ایران در کشور خودش به غنی‌سازی برسد که این حرف دوم حرفی بود که ملت ما زیر بار آن نرفت.

وی تصریح کرد: امروز هم در هر فناوری برای توسعه اگر دنیا بگوید که در برابر این فناوری برخلاف مقررات بین‌المللی و با منطق زور می‌خواهم در برابر ملت ایران بایستم، بنده تردید ندارم که تمام قدرت‌های جهان در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد و من هیچ شکی ندارم که به همان دلیلی که تمام قدرت‌های دنیا پشت سر صدام ایستادند تا ملت ایران را شکست دهند اما موفقیت نشدند، شرق و غرب عالم به افلقیان و صدامیان کمک کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس انواع هواپیماها، موشک‌ها انواع سلاح‌های شیمیایی و انواع تانک‌ها و موشک‌های زمین به زمین با برد بلند را به صدام دادند اما نتوانستند یک چیز را از ما بگیرند و آن اراده، انگیزه و ایمان ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت بود.

روحانی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس نه در برابر عراق بلکه در برابر عراق و همه حامیان آن پیروز شدیم و نگذاشتیم یک میلی‌متر مربع از خاک این سرزمین در اشغال اشغالگران قرار گیرد، گفت: در این فناوری هم اکثریت قاطع کشورهای دنیا با فناوری صلح‌آمیز ایران همراه بوده‌اند و ده‌ها بار در مجامع بین‌المللی، اجلاس غیرمتعهدها،  آن را اذعان کرده‌اند، اما تعداد محدود زورمند قدرتمندی که فکر می‌کنند اراده و منطق زور آنها باید بر دنیا حکومت کند تلاش کردند تا ملت ایران را در برابر خواست خودشان تسلیم کنند.

وی ادامه داد: آنچه در این مذاکرات هسته‌ای به دست آمده این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده، آنچه در این مذاکرات و در طول ۱۵، ۱۶ ماه گذشته با تلاشی پیگیر به دست آمده، این است،  همانکه رئیس‌جمهور آمریکا در همین روزها به صراحت گفت که ما به این نتیجه رسیدیم که ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرده است که نظام ایران قابل سرنگونی نیست و ماهیت نظام ایران که نظام مردم‌سالار دینی است، قابل تغییر نیست، ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار و مهم در منطقه مورد پذیرش همگان است، شما بالاتر از این می‌خواستید؟ ملت ایران چه می‌خواست؟!

روحانی در ادامه اظهار داشت:این نکته به ما نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستاد و مقاومت کرد، که همین نکته را نیز رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد که ملت ایران غرور ملی خودش را با تمام توان حفظ خواهد کرد، در برابر فشار تسلیم نخواهد شد. ما در ۸ سال دفاع مقدس این واقعیت را مبرهن کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ما امروز نیز تقریبا حدود ۱۴ سال است که از سال ۸۱ تا ۹۴، ملت ما ایستادگی و مقاومت کرده است، اظهار داشت: امروز به اعتقاد بنده روزی است که دانشمندان هسته‌ای ما، یعنی اقتدار علمی و سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما، یعنی اقتدار سیاسی، اقتدار علمی و اقتدار سیاسی در کنار هم قرار گرفته است و شما امروز می‌بینید این دو اقتدار اقتدار بزرگ ملی ما را آفریده است./تسنیم

Share