تحولات یمن:

نصیحت پادشاه عمان به پادشاه عربستان/سه شرط شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک منبع آگاه در ریاض اعلام کرد: سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان چند روز پیش در نامه ای به ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، جنگ کنونی این کشور علیه یمن را دام آمریکا برای کشور عربستان و تجزیه آن دانست و خواستار توقف این جنگ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک منبع آگاه در ریاض اعلام کرد: سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان چند روز پیش در نامه ای به ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، جنگ کنونی این کشور علیه یمن را دام آمریکا برای کشور عربستان و تجزیه آن دانست و خواستار توقف این جنگ شد.

۱۳۹۴۰۱۱۰۰۰۰۴۲۹_PhotoAبه نقل از ایرنا، این منبع عربستانی افزود: سلطان عمان در این نامه به پادشاه عربستان توصیه کرده که جنگ علیه یمن را متوقف کند، چرا که این دامی آمریکایی است که کل منطقه را هدف قرار داده است.

این منبع عربستانی خاطر نشان کرده که پیش از این ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر عربستانی نیز خواستار متوقف کردن داعیان این جنگ شده، عاملان آن را بی فکران و بی پروا هایی توصیف کرده بود که با آینده و امنیت عربستان بازی می کنند و تاکید کرده بود که چراغ سبز نشان دادن آمریکا به عربستان برای حمله به یمن دامی خطرناک است که هدف از آن تضعیف عربستان و تجزیه آن است.

شاهزاده ولید بن طلال افزوده بود: دامی که آمریکا در حال حاضر برای عربستان در یمن پهن کرده، شبیه به دامی است که قبلا برای صدام (رییس جمهور معدوم عراق)پهن کرده و به وی برای حمله به کویت چراغ سبز نشان داد.

از سوی دیگر شاهزاده متعب بن عبدالله نیز با جنگ علیه یمن مخالفت کرده است.

بر اساس اعلام منابع عربستانی، شاهزاده متعب بن عبدالله نیز تهدید کرده که گارد ریاست جمهوری عربستان اقدامات لازم برای متوقف کردن ماجراجویی خطرناک عربستان در یمن انجام خواهد داد.

منابع عربستانی در خصوص نقشه آمریکا برای عربستان و یمن گفته اند که هدف از این طرح تجزیه عربستان و یمن است و عربستان به سه کشور، یکی در منطقه شرقی، دوم در حجاز و سوم در نجد تجزیه خواهد شد و یمن نیز به دو کشور یمن شمالی و یمن جنوبی تجزیه خواهد شد.

جنگنده های عربستان سعودی با مشارکت ۱۰ کشور از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) و حمایت آمریکا از نیمه شب چهارشنبه در تجاوز به یمن حملات خود به مناطق مختلف این کشور بویژه شهر صنعا را آغاز کردند؛ تجاوزی که تاکنون منجر به کشته شدن دهها شهروند یمنی و زخمی شدن شمار زیادی دیگر شده است.

معاون رئیس پلیس دبی برای بازداشت رهبر انصارالله یمن پاداش تعیین کرد

به نقل از فارس «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی که هر چند وقت یکبار با اظهارات جدید اسباب تمسخر خود را فراهم می‌کند این بار برای دستگیری «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن جایزه تعیین کرد.

بر اساس گزارش ویگاه خبری «عمران نت»، خلفان در صفحه توئیتر خود نوشت: هر کس عبدالملک الحوثی را بازداشت کند و به دستگاه قضائی تحویل دهد یک میلیون درهم پاداش دریافت خواهد کرد.

این اظهارات خلفان در حالی اعلام می‌شود که عربستان به همراه اعضای شورای همکاری به جز عُمان از روز پنجشنبه گذشته دست به تجاوز نظامی علیه یمن زده‌اند.

شورای همکاری خلیج فارس مذاکره برای حل بحران یمن را مشروط دانست

به نقل از ایرنا عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از انصارالله یمن خواست برای ازسرگیری مذاکرات و حل بحران یمن، تجهیزات و سلاح های خود را تحویل داده و از مراکز دولتی خارج شود و فضای مناسبی را برای انجام ماموریت های قانونی (بازگشت منصور هادی به قدرت)، فراهم سازد.

وی در حاشیه نشست سران کشورهای عرب در شرم الشیح مصر همچنین به آغاز بحران یمن از سال ۲۰۱۱ میلادی و طرح قبلی شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم های اجرایی آن دراین باره اشاره کرد.

شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای هم پیمان عربستان سعودی عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن را دولت قانونی می دانند و از بازگشت وی به قدرت حمایت می کنند.

وی در ماه سپتامبر پس از ورود نیروهای جنبش مردمی انصارالله به صنعا پایتخت، از مقام خود کناره گیری و مدتی بعد به عدن گریخت.

منصور هادی که روز پنجشنبه هم زمان با تهاجم نظامی سعودی و متحدانش به خاک یمن، به خارج از این کشور فرار کرد، از سعودی و متحدانش درخواست کرده است که به یمن حمله کنند.

در تجاوز نظامی نیمه شب پنج شنبه هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند.

در این حملات گسترده، هواپیماهای ۱۰ کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) جنگنده های ارتش عربستان را همراهی می کنند.

Share