سخنگوی دولت:سفر عمره تا مجازات خاطیان تعلیق می‌ماند

ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات توسط قوه قضائیه انجام شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سخنگوی دولت درباره ممنوع التصویری خاتمی تاکید کرد: ممنوع التصویر بودن وی تصمیم قوه قضائیه است نه شورای امنیت که البته ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز سه‌شنبه در اولین نشست خبری خود در سال جدید که در ساختمان کوثر برگزار شد، با اشاره به بودجه سال ۹۴ و موضوع مذاکرات اظهارداشت: اگر در مذاکرات به نتیجه نهایی برسیم، چنانچه شاهد لغو تحریم‌ها باشیم و منابع بیشتری را در اختیار داشته باشیم ما برای این موضوع بودجه سایه‌ای را در کنار بودجه فعلی تهیه کردیم تا اگر لغو تحریم‌ها صورت بگیرد بتوانیم به نحو شایسته‌تری از منابع استفاده کنیم.اختصاص ۸۶میلیارد تومان به بهزراعی باغ‌های چای/رویکرد دولت توجه به اشتغال است

وی اضافه کرد: همچنین در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی با توجه به شرایط بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دولت در خصوص توقیف و تعلیق سفر زائران ایرانی به حج عمره، گفت: طبیعی است که وقتی یک رخداد بسیار غیراخلاقی، ناصواب و غیرمنتظره در یک کشور اسلامی نسبت به دو زائر ایرانی پیش می‌آید، قطعاً دولت نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و باید عکس‌العمل متناسبی را داشته باشد.

وی ادامه داد: در این راستا دولت اقدامات خود را انجام داد و تاکنون هم پاسخ رسمی و صحیحی از آن طرف دریافت نکردیم، بنابراین باید اقدامات‌مان بازدارنده‌تر و الزام‌آورتر بود.

نوبخت بر همین اساس یادآور شد: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور در خصوص پیگیری اتفاقات رخ داده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو سفرهای عمره را به عنوان موضوعی که نشانگر میزان حساسیت و تاسف دولت جمهوری اسلامی است، اعلام کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: با توجه به نظر مراجع که در این راستا ارائه شد امیدواریم دولت عربستان هر چه سریعتر نسبت به این حادثه که جایگاه اسلامی بودن رفتارها را مخدوش می‌کند، اقدام لازم را انجام دهد و مجازات متناسب با قوانین را برای متخلفین اعمال کند و این موضوع را رسماً به دولت جمهوری اسلامی اعلام کند بر همین اساس ما تا این زمان تعلیق را خواهیم داشت و بعد از آن متناسب با واقعیت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فکت‌شیتی که وزیر امور خارجه از آن سخن گفته بود، اظهارداشت: در مصاحبه‌ها و مذاکره‌ها و مواضعی که مسئولین وزارت خارجه بیان کرده‌اند در جهت تبیین فکت‌شیت مواردی مورد توجه قرار گرفته است و اگر هم لازم باشد مکتوب آن قابل انتشار خواهد بود.

سخنگوی با تأکید بر اینکه مواضع دیپلمات‌های ما بسیار روشن و تبیین‌کننده است، گفت: هم وزارت خارجه و هم بخش‌های دیگر همچون معاونت حقوقی که امروز نیز با حضور برخی مذاکره‌کنندگان ارشد تیم هسته‌ای جلسه‌ای را خواهد داشت به بررسی موارد مورد توجه می‌پردازند و پاسخ‌های لازم ارائه می‌شود و آنچه که به عنوان نتیجه به دست می‌آید در تنظیم قراردادی که مکتوب خواهد شد مورد توجه قرار می‌گیرد.

نوبخت همچنین در این جلسه با مورد توجه قرار دادن رویکرد اقتصادی دولت درسال ۹۳ و ۹۴ افزود: سال ۹۳که از نیمه گذشت مشخص شد که میزان درآمدهای نفتی نسبت به مبلغی که در بودجه‌ی سال ۹۳ پیش بینی شده بود حتما تقلیل خواهد داشت و آثار آن روی اقتصاد مشهود خواهد بود، مگر این که ما بتوانیم پیش بینی درستی از این تقلیل منابع داشته باشیم، تا برای آن چاره اندیشی کنیم و برای این که با کسری بودجه مواجه نشویم در حد وصولی‌ها از طریق اولویت‌ بندی عمل کنیم.

وی افزود: پیش بینی ما از منابع ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۹۳ در قانون پیش بینی شده بود این بود که ما در حد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بتوانیم تحصیل منابع کنیم. خوشبختانه آنچه که در سال ۹۳ تحقق پیدا کرد همان عددی است که در پیش بینی ما برای سال ۱۳۹۳ وجود داشت.

نوبخت خاطر نشان کرد: عملکرد بدین ترتیب بود که درآمدهای ما که پیش بینی کرده بودیم در حد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان باشد تحقیقا همین عدد بود همچنین بر طبق پیش بینی ما درآمدها در سال ۹۳ با توجه به کاهش قیمت نفت در حد ۹۷ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود و آنچه که بر مبنای عملکرد وجود داشت ۹۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود. همچنین طبق پیش بینی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۶۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود . عملا ۶۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تحقق پیدا کرد.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: همچنین واگذاری‌های دارایی‌های مالی بر طبق پیش بینی ما در دی ماه سال ۹۳ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بود عملا ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تحقق پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به تورم در اسفند سال ۹۳ و آماری که در فروردین به دست آمد، گفت: بر طبق آمار فروردین ماه ۱۴.۸دهم درصد تورم ۱۲ ماهه بود که این تقریبا ۱۰ واحد درصد کمتر از ۲۵ درصدی بود که مبنای پیش بینی ما برای سال ۹۳ بود.

وی ادامه داد: عملکرد دولت برای مهار نرخ تورم رضایت بخش است و رشد اقتصادی هم برای ۹ ماهه سال ۹۳ از سوی بانک مرکزی ۳.۸ دهم درصد بیان شد، حال آنچه که برای سال ۹۴ در نظر داریم افزایش رشد اقتصادی بیش از رشد اقتصادی است که در سال ۹۳ وجود داشته است.

نوبخت افزود: رشد اقتصادی برای سال ۱۳۹۴ بین ۴ تا ۵ درصد خواهد بود و ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم که بیش از رشد اقتصادی سال ۹۳ باشد، همچنین برای نرخ تورم هم برنامه ریزی شده تا ما بتوانیم از متوسط نرخ تورم سال ۹۳ که ۱۴.۸ دهم بود نرخ کمتری داشته باشیم و این که از سطح ۱۴ درصد افزایش پیدا نکند.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به موضوع مذاکرات و این که اگر شاهد لغو تحریم‌ها باشیم و منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم، بودجه سایه‌ای در نظر گرفته شده تا ما بتوانیم به نحو شایسته از منابع استفاده کنیم. ضمن این که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه‌های دیگری متناسب با شرایط مورد توجه قرار گرفته است.

نوبخت بیان اینکه در جهت افزایش کارایی و ایجاد انگیزش بیشتر در کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش طرح طبقه بندی یا رتبه بندی کردن فرهنگیان با اعتبار ویژه ۱۳۵۰ میلیارد تومان از اول مهر اجرا می‌شود، افزود: این مقدار مازاد برسقف اعتبارات است که برای هزینه‌های جاری و عمرانی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان برای سال ۱۳۹۵ ، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی در نظر گرفته شده است.

نوبخت با تأکید بر اینکه برای نوعی توازن بخشی و این که به نحو شایسته نظام پرداخت و نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت را اصلاح کنیم، گفت:  هم اکنون طرحی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دست اجراست تا ما بتوانیم هر گونه نابرابری و تبعیض را که درراستای قانون مدیریت خدمات کشوری وجود داشت را از بین ببریم.

نوبخت در ادامه اظهارداشت: دولت سناریوهای مختلفی برای شرایط تحریمی در سال ۹۴ آماده کرده است.

وی درباره نرخ تورم گفت: میانگین تورم ۱۲ ماهه گذشته ۱۴.۸ درصد بوده است.

سخنگوی دولت درباره زمان اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان از ابتدای مهرماه سال جاری با اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود و همچنین این طرح در سال ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان به مرحله اجرا درخواهد آمد.

نوبخت با اشاره به بودجه عمرانی سال ۹۳ بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارتخارجه و بخش‌های دیگر دولت به تبیین ابعاد و رفع ابهامات هسته ای خواهند پرداخت که در قرار داد نهایی لحاظ می‌‌شود، گفت: معاونت حقوقی امروز جلسه ای با حضور مسئولان ارشد تیم مذاکره کننده و برخی اصحاب رسانه برگزار می‌کند.

نوبخت تاکید کرد: اگر لازم باشد فکت شیت ایران به صورت مکتوب منتشر خواهد شد.

وی درباره تصمیم دولت مبنی بر لغو سفرهای عمره تصریح کرد:‌ تا زمانی که پاسخ مناسبی دریافت نکنیم تعلیق سفر عمره ادامه دارد.

سخنگوی دولت درباره ممنوع التصویری خاتمی تاکید کرد: ممنوع التصویر بودن وی تصمیم قوه قضائیه است نه شورای امنیت که البته ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم./فارس

Share