رییس جمهور در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس

از روز اول به مذاکره‌کنندگان و به مردم گفتم باید به فکر بازی برد – برد باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهوری شامگاه یکشنبه در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس ضمن خوش‌آمدگویی به رییس مجلس شورای اسلامی ،اعضای هیات رییسه و نمایندگان مردم، گفت: دولت در شرایط بسیار حساسی کار را تحویل گرفت اما توانستیم با همکاری مجلس و همه مردم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری از مشکلات بسیاری در ۲۰ ماه گذشته عبور کنیم.

۱۷۱۵۶۷رییس جمهوری با اشاره به رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد و مصارف بودجه‌ای در سال ۹۳، تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در این سال را قابل ملاحظه توصیف کرد و افزود: سال ۹۳ را که سال سختی بود با نفت بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار آغاز کردیم و با قیمت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه به پایان بردیم. در حالی که امسال از ابتدا، کار را با نفت حدود ۵۰ دلار آغاز کرده‌ایم و نمی‌دانیم تا پایان سال نیز چه وضعیتی بر بازار نفت حاکم خواهد بود.
رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه اگر در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و گفت‌وگوها در چارچوبی که مدنظر داریم به پیش برود، باز هم آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت نمود چندانی نخواهد داشت، تصریح کرد: هم دولت و هم مجلس باید کاملا تمرکز کنیم که بار جدیدی بر دوش دستگاه اجرایی قرار ندهیم تا کشور آنگونه که مورد نظر مردم و رضایت خداوند است، اداره شود.
دکتر روحانی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به طور طبیعی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دانست و خاطرنشان ساخت: اگر چه تقریبا از رکود عبور کرده‌ایم اما اگر بخواهیم کشور رونق بیابد، نیاز به جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی داریم، از سوی دیگر باید به انتقال تکنولوژی هم توجه کنیم و بر روی افزایش صادرات غیرنفتی متمرکز شویم.
رییس جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر سایه تحریم بر اقتصاد کشور، مشکلات دیگری نیز داریم. از جمله اینکه هر موقع درآمد نفت خوب بوده، اقتصاد کشور به واردات بی‌رویه مبتلا شده و بعد که در دوره‌ای مثل این روزها با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده‌ایم، مشکلات مضاعف شده است. از طرف دیگر مشکلاتی اساسی نیز در ساختار اداری و اقتصادی کشور داریم که در کوتاه مدت قابل حل و فصل نیست.
دکتر روحانی با بیان اینکه اقتصاد کشور دولتی و نفتی است و اگر نتوانیم این معضلات را حل کنیم، نخواهیم توانست بر مشکلات اقتصادی فائق آییم، گفت: در مدت حدود ۲۰ ماهه سپری شده از دولت یازدهم موفقیت‌های خوبی در عرصه اقتصادی داشته‌ایم و توانسته‌ایم تورم را به شکل چشم‌گیری کاهش دهیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه تک رقمی شدن نرخ تورم تا پایان دولت یازدهم از اهداف مهم ما است، اضافه کرد: البته از این به بعد روند کاهش تورم کندتر خواهد بود، چرا که به هسته اصلی آن رسیده‌ایم ولی برای تداوم این روند بیش از گذشته به نزدیک شدن دل‌ها، دست‌ها و زبان‌ها نیاز داریم.
دکتر روحانی با تاکید دوباره بر اینکه رفع معضلات به تنهایی از عهده دولت و مجلس برنمی‌آید، اظهار داشت: در حالی که در چند سال گذشته گرفتار یک رکود عمیق بودیم، با تلاش‌های صورت گرفته رشد منفی مستمر به رشد مثبت رسیده است.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه بعد از این ارتقای نرخ رشد نیز نسبت به سال ۹۳ متعادل‌تر می‌شود، تصریح کرد: دولت تمایل داشت لایحه خروج از رکود که مرداد ماه ۹۳ تقدیم مجلس شد، سریع‌تر در اختیار قرار می‌گرفت تا با اجرای آن در رفع مشکلات تسریع شود، اما به هر حال روال قانونی کار باید طی شود. دولت همچنان به کمک مجلس برای خروج از شرایط فعلی نیاز دارد.
رییس جمهوری در ادامه با تأکید بر تعامل با دنیا در مسأله هسته‌ای، گفت: در مذاکرات هسته‌ای دو گام بسیار بزرگ برداشته شده است. گام اول توافق موقت ژنو در سال گذشته بود که تجربه آن دارای اهمیت بسیاری است، چرا که در یک روز ما اقداماتی کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اقدامات انجام شده را تأیید کرد و همزمان برخی تحریم‌ها نیز برداشته شد.
دکتر روحانی در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گام دوم نیز می‌توانیم این تجربه را تکمیل کنیم، گفت: اینگونه نخواهد بود که در یک توافق، یک طرف قضیه به تعهدات خود عمل کند و طرف دیگر از مسئولیت خود شانه خالی کند.
رییس جمهوری تصریح کرد: این فرض که آمریکا یا اتحادیه اروپا قدرت‌های بزرگی هستند، پس هر کاری می‌توانند انجام دهند، درست نیست و حیثیت و آبروی آنها در صورت طفره رفتن از تعهداتشان به خطر خواهد افتاد.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه “منکر قدرت دستگاه تبلیغاتی غرب برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی نیستم”، تصریح کرد: ما نباید قدرت خود را دست کم بگیریم. دیپلمات‌ها، حقوق‌دانان و سیاستمداران ما ورزیده هستند و اینگونه نیست که طرف مذاکره بتواند بر ما چیره شود. طرف مقابل امروز به خوبی می‌داند که این دولت و ملت اهل تسلیم نیستند.
دکتر روحانی در حالی که سخنانش با تشویق حضار همراه بود، گفت: واقعیت دنیای ما چیزی است که الان وجود دارد. ما نمی‌توانیم اول دنیایی خوب خلق کنیم و سپس با آن تعامل کنیم. البته باید حواسمان جمع باشد و با مشورت و همدلی به دنبال تأمین منافع کشور باشیم.
رییس جمهوری مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌ و سنگین‌ توصیف کرد و با اشاره به نظارت دقیق بر این مذاکرات، گفت: آنچه از روز اول به مذاکره‌کنندگان و به مردم گفتم این بود که باید به فکر بازی برد – برد باشیم، زیرا تلاش برای بازی برد – باخت به نتیجه نخواهد رسید.
دکتر روحانی با اشاره به مشورت منظم و همکاری سران قوا و شورای عالی امنیت ملی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، افزود: از رهبر معظم انقلاب صمیمانه تشکر می‌کنم، زیرا هر وقت و هر جلسه‌ای که خواستیم، ایشان دریغ نکرده و رهنمودهای خود را ارایه فرمودند.
رییس‌ جمهوری با تأکید بر توجه به منافع و خواست ملت ایران، گفت: حقوق هسته‌ای تنها خواست ملت ایران نیست و مردم در زمینه‌های مختلف نظیر بانک و ارتباطات تجاری با دنیا، حضور سرمایه خارجی و ایجاد رفاه، ورود فناوری و ایجاد اشتغال حق دارند و ما باید برای تحقق همه حقوق آنها تلاش کنیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه “مردم صاحبان واقعی کشور هستند”، گفت:‌ ما خودمان صاحب حق نیستیم و این مردم هستند که با رای خود نمایندگان مجلس و رییس جمهور را انتخاب می‌کنند تا وظایف خود را انجام دهند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه رضایت مردم معیاری برای درستی کار دولت و مجلس می‌باشد، افزود: هر وقت لبخند مردم را دیدیم متوجه می‌شویم که موفق هستیم، اما هر وقت که ناراحتی مردم را دیدیم باید بدانیم که مشکل داریم.
رییس جمهوری مردم ایران اسلامی را فهیم و دانا توصیف کرد و با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای در لوزان، اظهار داشت: در این مذاکرات بر راه‌حل‌ها تفاهم شده است و تا رسیدن به نتیجه نهایی راه بسیار سختی را پیش رو داریم که در این راه از نظرات مقام معظم رهبری‏، قوا و مشاورانی که از ابتدای این راه کمک کردند، استفاده می‌کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به وضعیت نامطلوب کنونی در منطقه بر تعامل سازنده برای حل مشکلات تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر در مسائل منطقه پیچیدگی‌های فراوانی وجود دارد که باید حل و فصل شود. عده‌ای دعوایی را در منطقه طراحی کردند که به ضرر همه مسلمانان می‌باشد و باید با تعامل بر این مشکلات غلبه کرده و به ظلم‌هایی که به مظلومان وارد می‌شود، پایان دهیم.

Share