مشاهده بزرگترین جونده ایران در رشت آباد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: تشی، بزرگترین جونده ایران که در رشت آباد گرفتار شده بود، نجات یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: تشی، بزرگترین جونده ایران که در رشت آباد گرفتار شده بود، نجات یافت.

۴۱۹۶۹ ابراهیم غلامی در جلسه محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: در پی تماس اهالی منطقه رشت آباد شهرستان رشت مبنی بر گرفتار شدن یک قطعه تشی در تله سیمی مامورین یگان حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه به دلیل نزدیکی به محل مورد نظر در محل حضور یافتند و حیوان را نجات دادند.

وی با بیان اینکه تشی بزرگترین جونده ایران است و اغلب آنرا با جوجه تیغی اشتباه می گیرند، گفت: این تشی پس از نجات در مناطق جنگلی اطراف رها شد.

غلامی از مردم خواست در صورت مشاهده حیوان وحشی گرفتار در تله، قبل از هر اقدامی با ادارات محیط زیست یا سازمان آتش نشانی تماس بگیرند و از نزدیک شدن به وحوش به دلیل ایجاد وحشت و استرس در حیوان جدا خودداری کنند.

وی تصریح کرد: تشی خارهای بلند روی بدنش دارد و این ویژگی او را از سایر پستانداران متمایز می کند. خارهای ناحیه گردن و شانه نازک و بلند است، موقعی که آنها را سیخ می کند به شکل تاجی در می آیند و حیوان بزرگتر به نظر می رسد. خارهای قسمت پشت، کوتاه و کمی کلفت تر با نوارهای سیاه و زرد و خارهای ناحیه دم کوتاه و سفید رنگ اند. طول آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر می رسد و وزنش بین ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم است.

غلامی افزود: این حیوان شب گرد است و انفرادی زندگی می کند و طول عمر آنها به ۱۵ سال می رسد در موقع احساس خطر خارهای خود را سیخ و از خود دفاع می کند. رژیم غذایی متنوعی شامل ریشه و ساقه و برگ گیاهان، میوه و حشرات کوچک و استخوان حیوانات و گیاهان غده ای مثل سیب زمینی دارد./ایسنا

Share