سيد سجاد بالاد

مانیفست آقای شهردار

مانیفست آقای شهردار سرمقاله باز نشر شده آقای دکتر قالیباف شهردار محترم تهران را با عنوان «درباره تفاهم سوئیس» به تاریخ شانزدهم فروردین ماه سال جاری در سایت شفاف دیدم. به نظرم رسید چند کلمه ای را در این باب بنویسم: در بند سوم مطلب ایشان آمده است: «… بدون شک یگانه مسیر موفقیت و […]

مانیفست آقای شهردار

baladسرمقاله باز نشر شده آقای دکتر قالیباف شهردار محترم تهران را با عنوان «درباره تفاهم سوئیس» به تاریخ شانزدهم فروردین ماه سال جاری در سایت شفاف دیدم. به نظرم رسید چند کلمه ای را در این باب بنویسم:
در بند سوم مطلب ایشان آمده است:
«… بدون شک یگانه مسیر موفقیت و پیشرفت کشور درون مرزهای این سرزمین است. سرنوشت ما و چشم‌انداز بلندمدت این مرزو بوم را نه ژنو مشخص می‌کند نه وین نه لوزان و نه هیچ جای دیگر. نه اوباما مشخص می‌کند نه کری و نه هیچ‌کس دیگر. آینده این مملکت در دستان خود ماست به فرهنگ کار ما وابسته است، راز پیشرفت در مناطق جغرافیایی مستعد کشاورزی است، در صنایع گوناگون نهفته است، در اقیانوس سرمایه‌های فکری موج می‌زند که به‌عنوان نمونه در حوزه فناوری خاک می‌خورد. سرنوشت این کشور را من و شما رقم می‌زنیم، جوانان خوش فکر و با انگیزه و تحصیل کرده رقم می‌زنند. اقتصاد این کشور را باید از درون مقاوم و مستحکم کرد. قطع وابستگی به نفت و خام‌فروشی منابع غنی این کشور تلاش و همت می‌خواهد، روحیه جهادی می‌خواهد تا گردنه‌های سخت را طی کند. لوزان هرچقدر هم که شادی بیاورد آینده ما را نمی‌سازد. چرخ اقتصاد ما را برای همیشه نمی‌چرخاند. گره زدن همه امورات کشور به مذاکرات هسته‌ای اشتباه بوده و هست. تماشاچی کردن مردم، فعالان اقتصادی و به‌ویژه مسئولان رده‌های مختلف به نتایج مذاکرات آثار زیانباری دارد. همچنان‌که نتیجه بلافصل این اتفاق مطالبه عمومی برای کاهش فوری قیمت‌ها و… خواهد بود که دور از انتظار است و در آینده نزدیک سرخوردگی به ارمغان می‌آورد. ما در دوره دولت نهم و دهم بالاترین درآمد نفتی را داشتیم اما وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نبود و همچنان خام‌فروشی می‌کردیم. اگر همه مراحل مذاکرات به خوبی و مطابق میل ما پیش برود دوباره می‌توانیم در مقیاس بیشتری نفت بفروشیم و دوباره اقتصاد نفتی رونق می‌گیرد. پس راه‌حل نهایی رشد و پیشرفت کشور ما به مدیریت منابع این سرزمین بر می‌گردد نه گره مذاکرات! …»
به اعتقاد نگارنده از این پاراگراف چنین بر می آید که آقای شهردار بر همان مواضعی که در دوران فعالیت های انتخاباتی خود داشته استوار است و هیچ تغییری در آنها به عمل نیاورده است و از گفتمان جدیدی که بارقه هایی از امید و تدبیر در آن به چشم بیاید، صحبت نمی کند. چرا که در آن زمان هم با این نگاه توسعه از درون نتوانست گفتمان مناسبی را به جامعه ارائه کند و موفق شود زمام امور قوه مجریه را به دست گیرد. به راستی چرا هنوز آقای دکتر نمی خواهد بپذیرد که آنچه مسیر موفقیت و پیشرفت کشور است، ارتباط مناسب با جهان و اختراع نکردن چرخ‌های دوباره است؟
فکر می کنم آقای قالیباف هنوز نتوانسته است از قید جملات کلیشه ای و کتابی خود را برهاند. هیچ کس منکر آن نیست که باید کار و تلاش بکنیم تا آینده مان را بسازیم اما آیا می توان با صرف هزینه های هنگفت، مسیر توسعه و پیشرفت را به سلامت طی کرد؟
آقای دکتر مگر شما در این جامعه زندگی نکرده اید و نمی کنید؟ به راستی با چنین افکاری می خواستید سرنوشت بیش از هفتاد میلیون ایرانی را به دست بگیرید؟ اگر اعتقاد داشتید سرنوشت و چشم انداز ما از نشست های ایران و ۵+۱ نمی گذرد، پس از کجا می گذرد؟ چرا مواد اولیه وارداتی به شاهرگ اقتصاد ما تبدیل شده است؟ و مهم تر از آن هر چه در بازار داریم از چین است و لا غیر. فکر می کنید آرزوی همه ما این نیست که کشوری آباد و توسعه یافته داشته باشیم؟
هیچ کس منکر تلاش برای گسترش فرهنگ کار نیست. اما کدام کار؟ با کدام منابع مالی؟ یعنی جوانان بیکار ما فرهنگ کار ندارد و یا با آن بیگانه هستند؟ مناطق جغرافیایی مستعد کشاورزی چگونه می تواند برای تحصیل کردگان بیکار مدرک به دست جاذبه داشته باشند؟ صنایع گوناگونی که با فشار تحریم ها نفس شان به شماره افتاده است چگونه می توانند ما را به پیشرفت برساند؟
جناب دکتر شاید به اقتضای سن و سالم در دفاع مقدس همرزم سربازان و سرداران که ذکر کردید نبوده ام اما از خانواده ای ایثارگرم که سال‌ها به حضور پدرم بزرگوارم در جبهه‌های نبرد افتخار کرده ام و می دانم مدیریت جهادی می تواند یکی از راهکارهای موفقیت باشد اما همه این حرف‌ها را نوشتم تا به این نتیجه گیری برسم و بگویم ما را ببین که با چه کسی می خواستیم برویم سیزده بدر.
اما بزرگترین درسی که من پس از انتخابات ریاست جمهوری و تا امروز که مردم از تفاهم لوزان خوشحال هستند گرفته ام این است که اگر روزی بخواهم گفتمانی را برای ملتم بنویسم، قطعا از نزدیک شرایط آنها را درک خواهم کرد و خود را درگیر واژه ها و عباراتی نخواهم کرد که فقط در کتاب‌ها و نوشته ها زیبا هستند و دردی از هیچ کس درمان نمی کنند.

سید سجاد بالاد- مدرس دانشگاه و روزنامه نگار
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share