از گوشه و کنار سیاست:

شکست«شبکه تجارت حج»در لاپوشانی فاجعه جده/ناگفته‌های کرباسچی از زندان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد حیدری می نویسد:با این خبر، دیگر جای هیچ دو دلی باقی نمی ماند که خبر تجاوز وحشیانه ماموران دولت عربستان سعودی درست است و کوشش «شبکه تجارت حج در ایران» برای لا پوشانی این ماجرای ننگین، این بار شکست خورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند.

تابناک نوشت:

گیر حامیان تحریم ایران به خاطرات هاشمی

گوشه-کنارure3علی آلفونه پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که همکار وی یعنی مارک دو بوویتز از اصلی‌ترین طرفداران تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، این بار خاطرات رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام را بهانه اتهام‌زنی به ایران کرده و نوشته: با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ ابهامات در مورد ماهیت رابطه تهران و پیونگ‌یانگ دوباره اهمیت یافته است. سوالات بسیاری پیرامون این ارتباط وجود دارد، اما خاطرات رییس‌ اسبق جمهوری اسلامی، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که در حال حاضر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است سوالات جدیِ جدیدی را پیش کشیده است. این خاطراتِ چندجلدی در طی ده سال گذشته به زبان فارسی منتشر شده‌اند. در تمام این نوشته‌ها رفسسنجانی بسیار بی‌پرده به خرید سلاح‌های متعارف و موشک‌های بالستیک از پیونگ‌یانگ اشاره کرده است. برای مثال او آشکارا می‌نویسد که چگونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دسامبر ۱۹۸۶، هشت موشک “اسکاد ب” و در مارچ ۱۹۸۷ پنج تای دیگر را از کره شمالی دریافت کرده است. اما از ابتدای ۱۹۸۹ خاطرات او در مورد کره‌شمالی بسیار گنگ و مبهم می‌شود. تغییری که ممکن است بیان‌گر یک شبکه هسته‌ای در حال ظهور بین تهران و پیونگ‌یانگ باشد.

افشای کتک خوردن بیل کلینتون از هیلاری

در حالی که انتظار می‌رود هیلاری کلینتون در روزهای آینده نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کند، یکی از کارکنان کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون کتابی را در باره زندگی خانواده کلینتون‌ در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب آمده که در ماجرای مونیکا لوینسکی، هیلاری با یک کتاب سنگین ضربه‌ای محکم را به شوهرش وارد کرده که باعث شده خون زیادی از وی بیاید و نیازمند بخیه شود.

بیش از ۲۵ هزار دستگیری در یک استان در یک سال

معاون عملیات ‌انتظامی استان‌ کرمانشاه از دستگیری ۲۵ هزار و ۳۸۳ مجرم در سطح‌ استان طی سال ‌گذشته خبر داده است. برزو محمدی از کاهش ۱۲ درصدی سرقت در سا‌ل گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲ خبر داد. وی به ایسنا گفته سال گذشته در بحث سرقت طلافروشی ۵۰ درصد، سرقت خودرو ۲۶درصد، کیف‌قاپی ۱۸ درصد، سرقت‌احشام ۴ درصد، سرقت به عنف و زورگیری ۲۸ درصد، سرقت‌ مسلحانه ۵۲درصد و سرقت قطعات ‌اتومبیل ۲۶درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهش داشته‌ایم. متاسفانه تنها در بحث سرقت منزل یازده ‌درصد افزایش را شاهد بودیم.

وی با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌های جزیی و نیز کاهش شش‌درصدی سرقت‌های مهم، اظهار کرد: خوشبختانه در مجموع کاهش ۱۲ درصدی سرقت را در سال‌ گذشته در استان شاهد بودیم.

 درخواست یک حوزوی برای پیگیری تغییر مدیریت مکه و مدینه

آیت الله مهدی هادوی تهرانی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در واکنش به حادثه فرودگاه جده در بیانیه‌ای گفته: دهه های اخیر نشان داد که حکومت سعودی نه امنیت مذهبی زائران خانه خدا را می تواند تامین کند و نه امنیت جانی یا حیثیتی آن ها را. این همه شواهد بی نیاز از توضیح، وظیفه ای را بر عهده تمام کشورهای اسلامی قرار می دهد که برای مدیریت شوون حرمین شریفین اقدامی جدی انجام دهند.

هادوی تهرانی در این بیانیه تاکید کرده: شایسته است نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحده ای دولت محترم جمهوری اسلامی را مکلف کنند تا طرحی برای ارائه به سازمان همکاری های اسلامی (OIC) فراهم کنند و برای اداره ی حرمین شریفین به شکلی که سزاوار این سرزمین مقدس و مهمانان الهی آن است، ساختاری جدید پیشنهاد کنند تا با مشارکت تمام کشورهای اسلامی این امر تحقق یابد.

 توافق لوزان با مداخله ما حاصل شد

یوسف بن علوی وزیر خارجی پادشاهی عمان در گفت‌وگو با رادیو الوصال این کشور در مورد توافق اولیه لوزان سوئیس بین ایران و ۱+۵ گفته که اگر مداخله پادشاه عمان نبود، طرف‌ها به این توافق نمی رسیدند. این توافق تنها مربوط به طرف‌های مذاکره کننده نیست، بلکه مرتبط با صلح و جنگ در جهان است. وی ابراز داشت که انتقال از دوره جورج بوش به دوره باراک اوباما مسیر توافق را باز کرد، چرا که اوباما حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز را به ایران داد.

 تحلیل بیانیه لوزان توسط سعید جلیلی

انجمن مستقل دانشگاه تهران در برنامه‌ای با عنوان «از رنجی که می‌بریم» در روز یکشنبه ۲۳ فروردین ماه به تحلیل بیانیه لوزان می‌پردازد. در این برنامه سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهرداد بذرپاش نماینده مجلس و سعید زیباکلام استاد دانشگاه حضور می‌یابند. این برنامه یکشنبه ۲۳ فروردین ساعت ۱۳ و ۴۵ در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

احضار استاندار سیستان و بلوچستان به مجلس

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از احضار استاندار سیستان و بلوچستان به این کمیسیون در پی اقدامهای اخیر تروریستی خبر داد.سید باقر حسینی اظهار داشت: علی اوسط هاشمی و دیگر اعضای امنیتی استان، برای ارائه توضیحات و گزارشی از اقدامات صورت گرفته در پی تحرکات تروریستی اخیر در مرزهای جنوب شرقی کشور، عصر یکشنبه هفته آینده در جلسه کمیسیون حاضر می شوند. اعضای کمیسیون طی اقدام تروریستی ۱۷ فروردین ماه و اقدام تلخ و کور امروز، در جلسه امروز نگرانی جدی خود را از افزایش ناامنی در جنوب شرق ایران اعلام کردند.

شکست «شبکه تجارت حج» در لاپوشانی فاجعه جده

 محمد حیدری، روزنامه نگار پیشکسوت با توجه به فاجعه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده می نویسد:با این خبر، دیگر جای هیچ دو دلی باقی نمی ماند که خبر تجاوز وحشیانه ماموران دولت عربستان سعودی، آن هم در فرودگاه بین المللی جده یعنی دروازه ورودی و خروجی اکثریت زائران کعبه) درست است و کوشش «شبکه تجارت حج در ایران» برای لا پوشانی این ماجرای ننگین، این بار شکست خورده است. من نمی توانم در برابر سودجوئی وقیحانه مافیای حج در کشور سکوت کنم؛ مافیائی که زیارت خانه خدا را به صورت تجارتی در آورده است که نمادش را می توان در آگهی های خرید و فروش فیش ها حج تمتع و عمره مشاهده کرد. همین مافیا است که موجب می شود دولت ایران در برابر این گونه رویدادها کوتاه بیاید و سیاست ماست مالی کردن را در پیش بگیرد. از طرفی، همین سیاست روز به روز موجب تجری بیشتر گروه های سلفی و وهابی می شود. همین سیاست موجب شده است دولت بر کوشش های عوامل سلفی و وهابی برای تبدیل تفاوت های عقیدتی در مبانی مذهبی باشندگان این سرزمین به دشمنی کینه توزانه‌ای که تا مرز برادرکشی پیش رفته است، چشم ببندد.

ناگفته‌های کرباسچی از زندان و نامه به رهبری
شهرداری کرباسچی در تهران، در ۱۵ فروردین ۱۳۷۷ به زندان ختم شد؛ بعد‌ها عکسی از کرباسچی با لباس زندان و پلاکاردی از او منتشر شد که روی آن نوشته شده بود: دوم خرداد ۱۳۷۶؛ تاریخ انتخابات ریاست جمهوری. کرباسچی به سالنامه «اعتماد» می‌گوید: «شهرداری نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات دوم خرداد و تشکیل کارگزاران داشت. برداشت عمومی این بود که این کار نوعی انتقام‌گیری است… واقعیت این است که در آن پرونده خیلی سروصدا شد حرف‌ها و اتهامات و نامردی‌های زیادی شد. در مورد چند میلیارد تبلیغات شد که همه این اتهامات بعدا منتفی شد. کسانی که در این پرونده احکام ۲۳ سال زندان گرفته بودند در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند اما مخالفان سیاسی حتی خبر تبرئه را کار نکردند تا نشان دهند که به واقع چقدر به اخلاق اسلامی پایبندند. یا مثلا کسی از معاونین شهرداری محکوم به برگرداندن ۱۹ میلیارد تومان پول شد ولی از همین حکم هم تبرئه شد. این آقا آمده بود و مثلا در شهرداری ۵ میلیارد تومان پول به شرکت واحد که پول نداشته، داده بود که این کار هم وظیفه شهرداری بود. در همه دستگاه‌ها هم این اتفاق می‌افتد که اگر سازمانی پول ندارد از سازمان بالادستی پول می‌گیرند و بعد مصوبه‌اش را می‌گیرند. اما این کار را به عنوان اختلاس تلقی کردند. من آن زمان با یکی از آقایان درباره پرونده خودم صحبت کردم و معترض بودم. او که از مقامات عالیرتبه قضائی بود گفت که آقای کرباسچی من همه حرف‌های شما را قبول دارم. او گفت در این پرونده‌ای که این قدر سر و صدا داشته مگر می‌شود حکم تبرئه صادر شود؟ می‌گفت در ‌‌نهایت می‌شود یک حکم سبک داد!»

کرباسچی اما نامه‌ای به رهبری نوشت چراکه افرادی همراه او بازداشت شده بودند و زندگی‌شان داشت متلاشی می‌شد و به مدیران شهرداری گفته بودند تا وقتی مساله کرباسچی حل نشود، شما آزاد نمی‌شوید. بطور طبیعی در اینگونه احکام اگر محکوم از دو سال حبس یک سوم آن را تحمل کند، مشمول آزادی مشروط می‌شود. برخی از مسئولان شهرداری از کرباسچی خواستند تا این درخواست را بدهد که چنین کرد.

Share