در جلسه شورای اداری شهرستان صومعه سرا :

شناسنامه فرهنگی فرهیختگان گیلانی تدوین شود/کتابخانه مرکزی رشت تامین اعتبار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون و ارزش‌های اسلامی خط قرمز فعالیت‌های هنرمندان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علی جنتی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان صومعه سرا با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی بیان کرد: تحقق این مهم، کشور را به سوی رشد و تعالی سوق می دهد.
به نقل از گیل خبر,علی جنتی در جلسه شورای اداری شهرستان صومعه سرا با تبریک سال نو و ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، از حضور خود در صومعه سرا ابراز خرسندی کرد.
photo_2015-04-17_08-49-58وی با بیان اینکه استان گیلان دارای مردمی ولایتمدار، متواضع، دوست داشتنی و ساده زیست است، ادامه داد: عالمان بزرگ و فقیهانی گرانقدر از این خطه برخواسته اند که خدمات بسیاری به جامعه ایران اسلامی کردند.
جنتی از گیلان به عنوان سرزمین فرهیختگان، دلاوران و سرداران بزرگ از جمله میرزاکوچک جنگلی و سرداران افتخارآفرین دفاع مقدس یاد کرد و افزود: وجود امامزادگان متعدد در این استان که مایه برکت و افتخار این سرزمین است نشان از ارادت مردم این خطه از دیرباز به اهل بیت عصمت و طهارت دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه آغاز امسال با برخی موفقیت ها همراه بود، ابراز امیدواری کرد: این موفقیت ها طلیعه ای برای پیروزی های بیشتر و گام هایی بلندتر در سال جدید باشد.
وی اظهار کرد: این دولت علی رقم همه مشکلات پیش رو، تلاش فوق العاده ای داشت تا نیازهای مردم را حتی الامکان تأمین کند.
متزلزل شدن بنیان خانواده ها، کشور ما را تهدید می کند
جنتی گفت: شبکه های ارتباطی نوین اعم از ماهواره و شبکه های مجازی، باعث شده است بسیاری از سنت های بومی و اسلامی ما دچار خدشه و خلل شود.
وی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات بزرگی که کشور ما را تهدید می کند متزلزل شدن بنیان خانواده هاست.
بازماندن از مسائل فرهنگی باعث خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در کشور، افزود: جوانان بسیار زیادی در سن ازدواج هستند و نمی توانند ازدواج کنند که بخشی به دلیل مشکلات اقتصادی و بخش دیگر به دلیل مشکلات فرهنگی است.
جنتی با بیان اینکه بسیاری از ازدواج ها بخصوص در کلانشهرها در همان سال های ابتدایی به طلاق منجر می شود، تصریح کرد: در این زمینه هم باید تلاش کرد یعنی اگر ما تمام تلاش خود را مصروف مسائل اقتصادی کنیم و از مسائل فرهنگی بازبمانیم در آن خسارت های جبران ناپذیری خواهیم دید.
وی بیان داشت: افتخار ما این است که کشوری فرهنگی هستیم و فرهنگمان عجین با فرهنگ اسلامی است و در طول سالیان دراز و سده های متعدد این کشور ملتزم به سبک زندگی اسلامی بود که متأسفانه این سبک زندگی در حال تغییر است و باید مراقب بود که بتوانیم سنت های دینی و خانوادگی خود را حفظ کنیم.
در سایه همدلی و همزبانی، کشور توسعه می یابد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار سال ۹۴ مقام معظم رهبری با عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی»، اذعان کرد: در سایه این همدلی و همزبانی است که می توانیم کشور را توسعه ببخشیم.
وی درخصوص مشکلات عمرانی حوزه فرهنگ و هنر در استان گیلان و شهرستان صومعه سرا، ابراز کرد: با تلاش و پیگیری های انجام شده، کتابخانه مرکزی رشت، چندین پروزه دیگر فرهنگی و هنری در استان و مجتمع فرهنگی و هنری طاهرگوراب صومعه سرا تأمین اعتبار شده است.
شناسنامه فرهنگی گیلان تهیه شود
جنتی با اشاره به پیشنهاد خود به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان درخصوص تهیه شناسنامه ای فرهنگی برای این استان، تصریح کرد: در این طرح باید اطلاعاتی از مجموعه فرهیختگان و هنرمندان گیلان اعم از کسانیکه داخل و یا خارج استان هستند جمع آوری و به صورت کتاب منتشر شود.
وی با بیان اینکه تولید چنین شناسنامه ای، اثری ماندگار خواهد بود، اضافه کرد: سرمایه انسانی با هیچ یک از سرمایه های مادی قابل مقایسه نیست و خوشبختانه استان گیلان از این جهت استانی غنی و ثروتمند است.
جنتی ادامه داد: میرزا کوچک جنگلی از جمله افتخارات این خطه است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در تلاش هستند که بنیادی را به نام این سردار بزرگ تاسیس کنند تا منشاء آثار فرهنگی باشد.
وزارت ارشاد در چهارچوب قانون عمل می کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: ما تلاش می کنیم برای تمام اهالی قلم، فکر و اندیشه فضایی باز ایجاد کنیم تا بتوانند افکارشان را بیان کنند.
وی تصریح کرد: ما در چهارچوب قانون عمل می کنیم و در ضمن آنکه ارزش های دینی و قانون را داریم، از خرده گیری های بی جهت همواره اجتناب کردیم.
جنتی با اشاره به افزایش ۸ هزار عنوانی انتشار کتاب در سال ۹۳ نسبت به سال قبل آن، اذعان کرد: چاپ و انتشار ۷۲ هزار عنوان کتاب در سال گذشته که بیش از نیمی از آن چاپ نخست بوده است ماحصل سیاست های مذکور است.
وی تصریح کرد: همچنین بیش از ۶۵۰۰ عنوان نشریه اعم از روزنامه، هفته نامه و… در سطح کشور منتشر می شود و به تمامی متقاضیان نیز به راحتی کمک می کنیم که برای دریافت مجوز نشریه، خبرگزاری و پایگاه خبری اقدام کنند.
فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) عید فطر امسال اکران می شود
جنتی با بیان اینکه در حوزه سینما نیز کارهای خوبی انجام شده است، به ساخت فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) اشاره کرد و ادامه داد: این فیلم یکی از فاخرترین آثار هنری سینمای ایران است و موضوع کلیت این فیلم درباره زندگی پیامبر مهربانی‌ها و رحمت و برکت حضرت محمد (ص) بوده که از نظر کار سینمایی حرفه‌ای و فنی است.
وی یادآور شد: فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) در مدت زمان سه ساعت و ۱۰ دقیقه آماده شده است و در عید فطر امسال اکران خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: همچنین ۲۰ هزار مسجد در سطح کشور دارای کانون فرهنگی و هنری است که فقط دو هزار باب از این کانون ها در سال گذشته ایجاد شده است.
به گفته وی؛ فعالیت حدود دو هزار موسسه قرآنی تحت پوشش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسات مختلف فرهنگی و هنری و … بیانگر تلاش همکاران ما در این وزارتخانه است.
شایان ذکر است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده عالی دولت در پانزدهمین سفر استانی کاروان دولت تدبیر و امید که امروز به گیلان انجام شد، در شهرستان صومعه سرا حضور یافت و در جلسه شورای اداری این شهرستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

photo_2015-04-17_08-50-07 photo_2015-04-17_08-50-14 photo_2015-04-17_08-50-18

photo_2015-04-16_23-47-39 photo_2015-04-16_23-47-45 photo_2015-04-16_23-47-51 photo_2015-04-16_23-48-39

حضور-وزیر-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-در-نشست-شورای-اداری-شهرستان-صومعه-سرا-۵

Share