موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سایه همدلی و همزبانی بود

روحانی:رآکتور اراک با فن‌آوری مدرن‌تر فعالیت خواهد کرد و فردو تعطیل نخواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور گفت: به صراحت می‌گویم غنی‌سازی و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً برای توسعه ایران و علیه هیچ کشوری و جهان نخواهد بود. در این چارچوب، اراک با فن‌آوری مدرن‌تر فعال خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور گفت: به صراحت می‌گویم غنی‌سازی و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً برای توسعه ایران و علیه هیچ کشوری و جهان نخواهد بود. در این چارچوب، اراک با فن‌آوری مدرن‌تر فعال خواهد بود. در فردو بیش از۱۰۰۰ سانترافیوژ فعال خواهد بود.
rohani۶۳۱حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که در برنامه زنده تلوزیونی با موضوع بیانیه لوزان از شبکه خبر با مردم سخن می‌گفت، اظهارداشت: امروز روز سپاس از ملت بزرگ ایران است؛ مردم با ایستادگی استقامت خودشان گامی در مسیر اهداف ملی برداشتند که باید از همه مردم ایران که در طول سالیان گذشته برای حراست از حقوق خودشان ایستادگی کردند و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد، تشکر کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت همواره در پی وعده‌های خود به مردم بوده است، گفت: یکی از وعده های دولت به مردم چرخش همزمان سانترافیوژها و چرخ اقتصاد کشور بود؛ چرخش سانترافیوژ‌ها زمانی ارزشمند است که چرخ اقتصاد در گردش باشد.بعد از تشکیل دولت در طول ۱۰۰ روز اول، دولت در این زمینه اولین گام را برداشت و به توافق موقت در زمینه مسائل هسته‌ای با ۱+۵ دست یافت و از آن زمان تا امروز در تلاش بودیم که گام دوم برداشته شود که این گام شب گذشته برداشته شد.

روحانی تصریح کرد: در گام دوم، ما هم حفظ حقوق هسته‌ای را داریم، هم رفع تحریم ها و هم تعامل سازنده با جهان؛ در توافق پیش رو که گام سوم خواهد بود که تا تیرماه خواهد بود؛ گام چهارم نیز گام اجرای توافقات نهایی است.

وی گفت: ۵+۱ پذیرفته است که ایران در خاک خود غنی سازی کند؛ امروز همه قبول کردند غنی سازی در ایران برای هیچ کس تهدید نیست؛ به صراحت می‌گویم غنی‌سازی و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً برای توسعه ایران است و علیه هیچ کشوری و جهان نخواهد بود. در این چارچوب، اراک با فن‌آوری مدرن‌تر فعال خواهد بود. در فردو با بیش از۱۰۰۰ سانترافیوژ فعال خواهد بود.

روحانی گفت: در همان روز اجرای توافق، همه قطعنامه‌ها علیه ایران لغو خواهد شد. در چارچوبی که ما پیش رو داریم می‌بینیم که رویکرد این دولت پاسخ داده شده است در دنیای امروز تهدید دیگران و فشار به آنها بی‌ارزش است و همه باید به فکر برد- برد باشیم. برخی فکر می‌کنیم ما یا باید با دنیا بجنگیم و یا تسلیم انها شویم ما معتقدیم راه سومی وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنها خودشان هم می‌دانند که تحریم‌شان برای مذاکره نبود، تحریم کردند تا تسلیم شویم اما وقتی دیدند، در مقابل ملت منسجم، شجاع قرار گرفته‌اند و تسلیم نمی‌شویم گفتند تحریم برای مذاکره بوده است. رویکرد دولت این بود اگر دیگران به ما تکریم کنند و تهدید نکنند، پاسخ تکریم را با تکریم خواهند گرفت. در تعامل با جهان، بحث ما فقط هسته‌ای نیست این پله اول برای رسیدن به به بام تعامل سازنده با جهان است پیشرفت و توسعه و ثبات و امنیت در جهان با بدون همکاری و هماهنگی نمی‌شود.

وی افزود: ما خواهان پایان تنش و خصومت هستیم؛ ما دست دوستی را به همه کشورهای که به ملت ایران احترام بگذارند، دراز میکنیم.

رئیس قوه مجریه در ادامه گفت: اگر به هر کجا رسیدم و همین گامی که امروز به دست یافتیم در سایه همدلی و همزبانی و انسجام بوده است؛ ما هموراه از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره بردیم و ایشان هم سخاوتمندانه ارشادات را در اختیار تیم مذاکره کننده قرار دادند لازم می دانم از مقام معظم رهبری و روسای قوا تشکر کنم. لازم می‌دانم از وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، تیم حقوقی و همه کسانی در این زمینه تلاش کردند از طرف ملت ایران، سپاسگذاری و تشکر می‌کنم

روحانی با بیان اینکه توافق نهایی متوازن خواهد بود و ما اهل فریب و دورویی نیستیم، گفت: اگر طرف مقابل به تعهدات عمل کند ما هم عمل می کنیم و اگر راه دیگری انتخاب کنند راه انتخاب پیش روی ملت ایران خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دستش را به سوی همه فعالان اقتصادی دراز می‌کند، تاکید کرد: ما به توسعه صادرات غیرنفتی نیاز داریم برای اینکه مردم ما شاهد بهبود وضعیت معیشتی باشد، تلاش می‌کنیم. درخواست ما از مردم همدلی برای رقابت‌های سالم سیاسی در سال انتخابات است.

/تسنیم

Share