گفت وگو با نماینده ای که 12خواهر و برادر و 6فرزند دارد

«یکشنبه سیاه»حیثیت دولت و مجلس بر بادرفت/نماینده نباید محافظه‌کار و منفعل باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا«یکشنبه سیاه»، آن روزی که حیثیت مجلس شورای اسلامی و دولت به دلیل سخنان رئیس جمهور پیشین بر باد رفت، واقعاً روز سنگین و شوکه‌کننده‌ای بود. آن روز احمدی‌نژاد برای استیضاح وزیر کار، به مجلس آمد که به هیچ عنوان به استیضاح نپرداخت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اتاق‌های نمایندگان در این طبقه از ساختمان بزرگ مجلس قرار گرفته و چند همکار در یک اتاق با هم فعالیت می‌کنند، آقای مهدی هاشمی دیگر نماینده مردم تهران هم اتاقی آقای مصباحی‌مقدم است.

باشگاه خبرنگاران نوشت:حجت‌الاسلام والمسلمین “غلامرضا مصباحی‌مقدم” که تا پیش از سومین دوره انتخابات روسای کمیسیون‌های مجلس، ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را برعهده داشت اکنون به عنوان عضوی از این کمیسیون فعالیت می‌کند.

وی در کنار مسئولیت خود در خانه ملت، به امر تدریس در دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه تهران نیز مشغول است، همچنین سابقه ریاست بر دانشکده الهیات و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) را نیز در کارنامه خود دارد.

۳۰۳۰۲۶۲_۷۰۵

گفتگوی عیدانه باشگاه خبرنگاران با مصباحی‌مقدم به شرح زیر است:

 ابتدا از اینکه وقت گذاشتید تا به سوالات ما پاسخ دهید، سپاسگزاریم. لطفا از سوابق اجرایی‌تان بگویید؟

مصباحی‌مقدم: من در دانشگاه امام صادق (ع) فقه و اقتصاد تدریس می‌کنم. از سال ۶۴ در دانشگاه تهران، تربیت مدرس، علامه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و علوم تحقیقات و همچنین سال‌های اخیر در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و از ۱۳۶۴ در دانشگاه تهران کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌کنم. این سابقه علمی من است و در سال ۱۳۸۲ که وارد انتخابات شدم، همزمان معاون پژوهشی و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) بودم.

 چه شد که وارد عرصه نمایندگی شدید؟

مصباحی‌مقدم: مجلس ششم در کشور با یک مصیبت روبرو شد و به معنای دیگر می‌توان گفت؛ این مجلس برای کشور بحران آفرید که منجر به درگیری مجلس با قوه قضاییه و نهادهای حاکمیت شد تا جایی که دیدیم کروبی به عنوان رئیس مجلس وقت بر روی حکم حکومتی رهبری هم ایستاد و چه بلبشویی در مجلس بوجود آورد و در ادامه شاهد مسأله تحصن نمایندگان این مجلس و نامه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری فرستادند و در آن نامه بیان کردند که جام زهر را بنوشید.

این موضوع بزرگان اصولگرا را وادار کرد تا قوی‌تر وارد صحنه شوند و فرض را بر این گذاشتند که افرادی باید به مجلس ورود کنند که جلوی چنین طیفی را بگیرند لذا در این زمان بود که “آیت‌الله مهدوی‌کنی” به من گفتند که شما کاندید شوید، به ایشان گفتم بنده معاون پژوهشی شما و رئیس دانشکده الهیات هستم و در صورت ورود به حوزه نمایندگی مجلس باید این دو تا کار را کنار بگذارم اما ایشان بیان کردند که ایثار می‌کنند و می‌پذیرند. از این جهت بود که به میدان آمدم و علاقه‌ای هم نداشتم و از دور هفتم تاکنون سه دوره است که در مجلس به عنوان نماینده فعال هستم.

برای دور بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت خواهید ‌کرد؟

مصباحی‌مقدم: باید ببینم شرایط چگونه خواهد بود. اصل را بر این گذاشته‌ام که تا الزامی نباشد که مرا قانع کند و بدانم این موضوع وظیفه‌ بنده است وارد انتخابات نخواهم شد.

 در صورت عدم ورود به عرصه نمایندگی مجلس به چه کاری مشغول خواهید شد؟

مصباحی‌مقدم: اگر وارد فعالیت‌های مجلس نشوم به کار بی‌دردسر استادی مشغول خواهم شد که هیچگاه آن را رها نکرده‌ام و اکنون هم تدریس می‌کنم و این ترم در دانشکده مدیریت و در مقطع تحصیلی دکتری تدریس می‌کنم.

بهترین روز و حستان از حضور در مجلس چیست؟

مصباحی‌مقدم: روزهای اول ورودم به مجلس هفتم به دلیل آنکه می‌توانستم وظیفه‌ای که بر عهده‌ام قرار گرفته را انجام دهم، حس خوبی داشتم و اولین نطق خود را بر اساس این آیه قرآن که می‌گوید “ما شما را جانشینان گروه پیشین قرار دادیم تا ببینیم چگونه عمل می‌کنید” قرار دادم و در پشت تریبون اعلام کردم قضاوت خواهند کرد که ما چگونه عمل کردیم.

اولین نطق من در اولین روز اتفاق افتاد و این برای من روز شیرینی بود البته مبنا را خدمت به ملت، کشور و مصالح ملی قرار دادم و هیچگاه نگاهم این نبود که برای دور بعد رأی بیاورم و پوپولیسم را مبنا قرار ندادم اما دائما با ابراز احساسات و لطف مردم روبرو هستم و از آن‌ها هم تشکر کردم و گفته‌ام خادم شما هستم.

 از کدام روز مجلس دلگیر و ناراحت هستید؟

مصباحی‌مقدم: «یکشنبه سیاه»، آن روزی که حیثیت مجلس شورای اسلامی و دولت به دلیل سخنان رئیس جمهور پیشین بر باد رفت، واقعاً روز سنگین و شوکه‌کننده‌ای بود. آن روز احمدی‌نژاد برای استیضاح وزیر کار، به مجلس آمد که به هیچ عنوان به استیضاح نپرداخت و به مسائلی ورود کرد که هیچ اهمیتی نداشت و اگر هم داشت مربوط به قوه قضاییه بود.

 اگر تمایل دارید بفرمائید از مجلس چه میزان حقوق دریافت می‌کنید و آیا از آن راضی هستید؟

مصباحی‌مقدم: حقوق من از مجلس کمتر از حقوقی است که از تدریس خود می‌گیرم اما حکم هر دو را دارم، اکنون دانشیار پایه ۱۸ هستم و استادی من نزدیک زیرا پرونده من برای ارزیابی استادی رفته و احتمالاً سال بعد استاد دانشگاه خواهم شد و استاد دانشگاه هم حقوقش کاملا معلوم است و حقوق من از دانشگاه بالاتر از حقوقی است که از مجلس دریافت می‌کنم.

چند فرزند دارید؟

مصباحی‌مقدم: ۶ فرزند دارم، ۵ دختر و ۱ پسر که تاکنون ۴ دختر خود را عروس کرده‌ام.

 ساکن کدام شهر هستید؟

مصباحی‌مقدم: ساکن تهران هستم.

چه توصیه‌ای برای نمایندگان دوره‌های بعد در مجلس دارید؟

مصباحی‌مقدم: برای انتخابات دور بعد مجلس چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان، اخلاق را مبنای کار خود قرار دهند و مبارزات انتخاباتی را بر اساس بیان شایستگی‌ها و موضع خود ذکر کنند اما متأسفانه شاهدیم که پیشاپیش در فضای رسانه‌ای تخریب‌ها یک سال قبل از انتخابات آغاز شده که این اتفاق بدی است.

بنده معتقدم فضای انتخابات باید فضای سالمی باشد و مردم باید در آرامش وارد انتخاب نمایندگان خود شوند، فضا را نباید دوقطبی کرد زیرا این دوقطبی شدن به صلاح مصالح ملی نیست. خط قرمزهای نظام را نباید کنار گذاشت، کسی که کاندیدا می‌شود باید چند ویژگی داشته باشد. یکی این که برای ادای وظیفه به مجلس بیاید و به مجلس وزن بدهد.

اگر در خودش توان حضور و نقش‌آفرینی در مجلس را می‌بیند و عزم قوی برای خدمت به مردم دارد وارد این عرصه شود. البته باید صاحب نظر باشد زیرا اگر نماینده‌ای در مجلس منفعل باشد مدام به این و آن می‌گوید چه رأی دهم، متأسفانه اکنون در مجلس افرادی را داریم که منفعل هستند و از دیگران نظر می‌گیرند.

نماینده باید قدرت بیان و صراحت لهجه داشته باشد و محافظه کار نباشد، علی‌رغم آنکه انگ محافظه‌کاری به ما می‌زنند، بنده برای ریاست جمهوری نهم که احمدی‌نژاد انتخاب شد مصاحبه‌ای با مطبوعات اصلاح‌طلب داشتم که در این مصاحبه آن‌ها گفتند مجلس و دولت اصولگرا؛ چه شود آن‌ها با هم ساخت و پاخت می‌کنند.

به آن‌ها گفتم خواهی دید که مهم‌ترین منتقدان برای تصحیح رفتار دولت احمدی‌نژاد همین اصولگرایان هستند. اکنون هم که رسانه‌های اصلاح‌طلب چشم‌هایشان را بسته و قلم‌شان را به کار انداخته‌اند و می‌گویند در طی دوران ۸ سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مجلس هر چه دید چیزی نگفت اما این در صورتی است که طی دوران ۸ سال هیچ یک از طیف‌های اصلاح‌طلب انتقاد نکردند و مهم‌ترین منتقدان خود اصولگرایان بودند و بیشترین دعواها را ما با احمدی‌نژاد داشتیم.

تا جایی که حتی رو در رو و در جلسات خصوصی و در جاهایی که می‌دیدیم وی مسائل را علنی کرده ما هم موضوع را علنی می‌کردیم. یکی دیگر از ویژگی‌های نماینده، شجاعت است و اینکه هیچ احساس وابستگی نکند اگر انسان برای خدا قدم بردارد، هیچ خطری متوجهش نیست زیرا بیشتر از اینکه جانش را بدهد نیست و اگر داد هم شهید راه است.

 چند خواهر و برادر دارید؟

مصباحی‌مقدم: ۱۳ خواهر و برادر هستیم البته از دو مادر و داشتن یک خانواده بزرگ بسیار شیرین است. آن‌ها در مشهد زندگی می‌کنند و بنده در تهران، خانواده من هر صبح جمعه دور هم جمع می‌شوند و دوست دارم هر زمان که می‌خواهم به مشهد بروم طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که صبح جمعه آنجا باشم، خانواده‌های کوچک که تنها ۱ یا ۲ فرزند دارند دیگر دایی، خاله، عمو، عمه ندارند در حالی که خانواده بزرگ شیرین است (با خنده).

 در ایام عید نوروز قصد سفر دارید؟

مصباحی‌مقدم: در ایام عید نوروز مسلماً به مشهد سفر خواهم کرد.

پیام نوروزی شما به مردم چیست؟

مصباحی‌مقدم: نوروز زنده شدن دوباره طبیعت و شادی‌آفرینی است، باید از فضای مثبت نوروز استفاده کرد زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید به طبیعت بنگرید که چگونه دوباره زنده می‌شود، احیای دوباره شما هم این چنین است یعنی انسان‌ها بدانند بعد از این جهان، عالم دیگری است که باید بروند و نسبت به خوب و بد کارهای خود جواب پس دهند و ما بعد از مرگ زنده می‌شویم زیرا زندگی دنیا را باید بر اساس حسابگری پایه‌ریزی کنیم.

Share