معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

ثبت جهانی ماسوله در صورت رفع موانع در اولویت قرار می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: فرآیند ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله در صورت رفع موانع، در اولویت قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: فرآیند ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله در صورت رفع موانع، در اولویت قرار می گیرد.

masoole barf (12)محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از وضعیت خدمات رسانی به گردشگران گیلان افزود: موانعی در ماسوله وجود دارد که در تضاد با جهانی شدن است و در این راستا، مسوولان استان گیلان می بایست در ساماندهی بافت ماسوله و رفع موانع همت بیشتری کنند.

وی تاکید کرد: در صورت رفع این نگرانی ها از سوی استان، موضوع جهانی شدن ماسوله در اولویت سازمان برای ثبت جهانی قرار می گیرد.

شهرک تاریخی ماسوله در ۳۶ کیلومتری غرب مرکز شهرستان فومن و ۵۵ کیلومتری غرب رشت مرکز استان گیلان با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ شمسی با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این گفت وگو آموزش و پژوهش، ارتقاء فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی، مشارکت در توسعه موزه ها ، حفاظت و مرمت از بافت ها و بناهای تاریخی و معرفی تخصصی جاذبه ها در حوزه میراث فرهنگی را از اولویت های سازمان برای سال ۹۴ عنوان کرد.

وی همچنین تصریح کرد: پایش، پیشگیری و نگهداری از میراث فرهنگی دیگر مواردی است که بیش از همیشه مورد اهتمام خواهد بود .

وی موزه ها را فرصت مناسبی برای توسعه فرهنگی و گردشگری خواند و افزود: بر همین اساس در نوروز امسال، خدمات رسانی به گردشگران در موزه ها دو ساعت افزایش یافته و بر تعداد راهنمایان آنها افزوده شده است.

طالبیان ادامه داد: بهره مندی از نظرات بازدیدکنندگان در ارتقای وضعیت موزه ها برای سال های آینده نقش آفرین خواهد بود.

وی فرسایش طبیعی و توسعه شهری و صنعتی لجام گسیخته را از موارد تهدید میراث فرهنگی کشور دانست و افزود: تنها کنترل دستگاه های اجرایی ذیربط در این زمینه کافی نیست و بصورت واضح مشارکت آگاهانه مردم در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی غیر قابل اغماض است.

وی تاکید کرد: می بایست در راستای جایگزینی اقتصاد میراث فرهنگی بجای نفت، گام ها را محکم برداشت.

حدود ۳۱ هزار و ۷۰۰ اثر در فهرست ملی و ۱۷ اثر از آثار ملی کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

/ایرنا

Share