وزیر نفت:خصولتی‌ها اجازه کار به خصوصی‌ها نمی دهند

توسعه میدان نفتی سردار جنگل پس از رفع تحریم ها/ فشار پرداخت یارانه له کننده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر نفت درباره توسعه میدان نفتی سردار جنگل واقع در دریای خزر گفت: سردار جنگل در آب‌های عمیق واقع شده و با توجه به این که تکنولوژی توسعه میادین در آب‌های عمیق را در اختیار نداریم ترجیح می دهیم که پس از رفع تحریم ها توسعه این میدان انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر نفت در نشستی از بدهی بابک زنجانی، فشار فلج‌کننده یارانه‌ها بر صنعت نفت، اختلاف گازی ایران و ترکیه، بدهی نفتی نیروی انتظامی به وزارت نفت، تهاتر نفت و کالا با روسیه و پول قرض گرفتن از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق گفت و تصریح کرد: بابک زنجانی بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت را پس نداده و به نظر من از اول هم قصد نداشته که پس بدهد.

۱۴۲۸۹۹۴۵۹۴۶۴۷_hamidreza dastjerdi-2بیژن زنگنه صبح امروز سه‌شنبه در نشستی افزود: همه میادین مشترک نفتی و گازی که از اهمیت برخوردارند در برنامه ششم توسعه فعال می‌شوند که این یک خواست ملی است. تا نیمه دوم سال یک واحد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می شود و نیاز به واردات بنزین برطرف خواهد شد.

به گفته وی، ایران در سال جاری صادر کننده گازوییل خواهد بود.

 ارزش دارایی‌های زنجانی به اندازه بدهی‌هایش نیست

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت بابک زنجانی و مطالبات وزارت نفت از این فرد، تصریح کرد: بابک زنجانی بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیون دلار از پول نفت را پس نداده و به نظر من از اول هم قصد نداشته که پس بدهد. وی فعلا در بازداشت است و قوه قضاییه و دادستانی در حال پیگیری این موضوع هستند.

زنگنه درباره حکم انتقال دارایی‌های زنجانی به این وزارتخانه نیز گفت: برای انتقال اموال، جعفری دولت آبادی هفته گذشته دستور داده است که اموال به حساب و به نام وزارت نفت منتقل شود.

به گفته زنگنه، به وزارت نفت وکالت داده شده و اقدامات انتقال در حال انجام است و روزی که انتقال آغاز شود روز قیمت گذاری خواهد بود؛ اما ارزش اموال به قدری نیست که کل بدهی وی را پوشش دهد.

وی ادامه داد: بیشتر اموال مربوط به پیش از آن است که پول نفت را بگیرد و هنوز نگفته که پول نفت را چکار کرده است.

زنگنه تصریح کرد: دو زمین در شهرک غرب و الهیه است و سایر اموال وی مانند شرکت هواپیمایی با وام و بدهی است و پس از کسر بدهی چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

وزیر نفت با اشاره به این‌که روی هر کدام از اموال دست می‌گذاریم یکی می‌گوید مال من است، اظهار کرد: همه اموال زنجانی به ۵۰۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد، اما به هرحال از دولت ممنونیم و این کار ادامه یابد تا اموال دولت استیفا شود.

 فشار پرداخت یارانه له کننده است

وزیر نفت با ابراز گله از پرداخت یارانه گفت: شرکت نفت پول‌دار بوده، اما اکنون جزو فقراست.

وی با اشاره به این‌که اداره کل وزارت نفت یک طرف و تامین یارانه‌ها نیز طرف دیگر است گفت: اگر چه در سال ۱۳۹۳ نسبت به ۱۳۹۲ فشار کمتر شد، اما واقعا فشار له کننده است.

زنگنه با بیان این‌که در سال گذشته روزی ۱۲۵ میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کردیم و این یارانه تمامی ندارد، اضافه کرد: شرکت نفت اکنون به همه عالم بدهکار است و برای اولین بار در سال گذشته بعد از ظهر ۲۸ اسفند‌ماه حقوق پرداخت کردیم. آن‌هم مجبور شدیم برای این‌کار با سختی از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق‌ها پول قرض کنیم!

ترکیه پیشنهاد گازی ایران را نپذیرفت

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت فروش گاز به ترکیه را کاهش می‌دهید؟ گفت: ترک‌ها سال گذشته دو شکایت را از ایران مطرح کردند که یکی مربوط به کیفیت و کمیت گاز ایران بود که چندی پیش در دادگاه بررسی و در نهایت رای به نفع ایران صادر شد.

وی افزود: شکایت دیگر مربوط به بالا بودن قیمت گاز ایران با توجه به تغییر شرایط قیمت گاز در دنیا بود که طی دو ماه آینده در دادگاه بررسی خواهد شد.بنابراین در شرایطی که ترک‌ها به دعوا رفتند دلیلی برای مذاکره درباره کاهش قیمت گاز وجود ندارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: البته رییس جمهور ترکیه در دیدار با رییس جمهور کشورمان درخواستی مبنی بر کاهش قیمت گاز را مطرح کرده و ایران اعلام کرده در صورتی که میزان خرید گاز به ترکیه از ایران دو برابر شود بر قیمت گاز تخفیف قائل می شویم اما ترک ها چنین موضوعی را نپذیرفتند.

 درباره تهاتر امضا نکردیم، کاری کردیم که نمی‌گویم!

وزیر نفت در پاسخ به سوال ایسنا درباره تهاتر نفت ایران با کالای روسیه که طی یک سال گذشته همواره تکذیب شده است و این که روس ها اخیرا اعلام کرده اند که تهاتر نفت ایران با کالا آغاز شده است، اظهار کرد: الان هم می گویم که چیزی برای تهاتر امضا نکرده ایم.

زنگنه درباره ادعای روس ها مبنی بر این که تهاتر آغاز شده است، گفت: به حرف من دقت کنید، همیشه گفته ام توافقی درباره تهاتر امضا نکرده‌ایم، یک چیزی امضا کرده ایم، اما عنوانش تهاتر نبوده است و حرفم هم درست است.

وی در واکنش به اصرارخبرنگاران برای شفاف‌سازی بیشتر تاکید کرد: هیچ چیزی برای تهاتر نفت و کالا امضا نکرده‌ام و قرار نیست که بگویم چه چیزی امضا کرده ایم!

پرداخت بدهی ۲.۸ میلیارد دلاری شل بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با توجه به این که شرکت نفتی شل اعلام کرده که با رفع تحریم ها آمادگی برگشت به کشور را دارد وضعیت بدهی نفتی این شرکت به کشور چگونه خواهد بود، گفت: شرکت شل ۲.۸ میلیارد دلار بدهی دارد که به محض رفع تحریم ها به حساب ما واریز خواهد شد.

مذاکرات بی نتیجه با پاکستان درباره صادرات گاز

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این که قطر و پاکستان قرارداد گازی منعقد کرده و پاکستان گاز خود را از قطر تامین می کند آیا ایران جایگاه خود را در بازار پاکستان از دست داده است، افزود: پاکستان اعلام کرده به دلیل تحریم ها اقدام به ساخت خط لوله برای دریافت گاز از ایران نکرده است و به همین منظور باید خسارت پرداخت کند.

زنگنه افزود: پاکستانی‌ها اعلام کردند که در قرارداد تجدیدنظر شود تا خسارت پرداخت نکند و ما نیز اعلام کردیم که باید مذاکره صورت بگیرد تا بندهایی از قرارداد تغییر کند. به همین منظور هیات پاکستانی به ایران سفر کرد و مذاکراتی انجام شد و آن‌ها هنوز خبری نداده‌اند.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره بازپس گرفتن سهمیه ایران از اعضای اوپک پس از رفع تحریم ها اظهار کرد: طی چند ماه پس از رفع تحریم ها میزان تولید به سطح قبل از تحریم ها خواهد رسید و قابلیت افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه وجود خواهد داشت.

از سهم بازار نمی گذریم

زنگنه تاکید کرد: اوپک آن قدر با تدبیر و بالغ است که بتواند خودش را تنظیم کند تا به بازار ضربه نخورد.

وی با بیان این‌که محافظه کارترین اعضای اوپک نیز معتقد نیستند که اوپک باید بیش از ۳۰ میلیون بشکه تولید کند، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم میزان تولید اوپک باید پنج درصد کاهش یابد تا بازار نفت متعادل شود ضمن این که سهم بازار مساله‌ای نیست که از آن بگذریم.

وزیر نفت در پاسخ به این که آیا با رفع تحریم‌ها موضع ایران در اوپک از انفعالی به تعاملی و تهاجمی تغییر خواهد کرد اظهار کرد: اوپک جای تعامل است و ما اهل تعامل هستیم در دنیا نیز وضعیت به همین صورت است و جنگ به ما تحمیل می شود.

زنگنه تاکید کرد:‌نباید از یاد ببریم که قدرت کشورها در اوپک براساس میزان و ظرفیت تولید نفت تعیین می‌شود و هر چه کشوری دارای تولید ناخالص بیشتر و افراد تحصیلکرده بیشتر باشد قدرت بیشتری خواهد داشت.

سهمیه بندی اعضای اوپک همچنان معتبر است

وی درباره نشست اعضای اوپک خاطرنشان کرد: در نشست پیشین هشت کشور موافق کاهش تولید بودند و اکنون دو تا و نصفی کشور! نیز با اعلام این که با کاهش قیمت نفت بیچاره شده اند به این جمع پیوسته‌اند و باید ببینیم در نشست بعدی اوپک چه تصمیمی گرفته می شود.

وزیر نفت همچنین درباره این که آیا پیشنهاد احیای سهمیه بندی اعضای اوپک مجددا مطرح خواهد شد گفت: از نظر حقوقی نمی توان گفت که سهمیه بندی از بین رفته زیرا برای آن قطعنامه وجود دارد و در مورد تولید تا سقف ۳۰ میلیون بشکه بیانیه مطبوعاتی صادر شده و فاقد ارزش حقوقی است.

کشورهای همسایه در اولویت صادرات گازند

زنگنه در ادامه درباره صادرات گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه و همچنین آذربایجان که به تازگی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اروپا همیشه جزو بازارهای صادراتی گاز ایران بوده اما بحث جدی در این زمینه صورت نگرفته است و اکنون نیز کسانی که این موضوع را مطرح می کنند به دنبال “مرده خری” هستند. به عبارت دیگر باید بعد از تحریم‌ها درباره صادرات گاز به اروپا تصمیم بگیریم و اکنون اولویت ما صادرات گاز به کشورهای همسایه است.

بدهی نفتی نیروی انتظامی پابرجاست

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بدهی نفتی نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی تاکنون ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار از بدهی خود را پرداخت کرده و ۲۲۰ میلیون دلار باقی مانده است و هنوز مشخص نیست که مابقی این بدهی چه زمانی پرداخت خواهد شد.

فشار بر قیمت نفت ادامه دارد

وزیر نفت در ادامه درباره رقابت شیل اویل با نفت متعارف و این که کاهش قیمت نفت چه میزان باعث کاهش تولید شیل اویل در دنیا شده است، تصریح کرد: هزینه تولید شیل اویل از ۳۵ تا ۹۰ دلار در دنیا متغیر است و در شرایطی که قیمت نفت متعارف بالا باشد تولید شیل اویل‌ها برای تولیدکنندگان دارای صرفه اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته تعدادی از تولیدکنندگان شیل اویل تولید را متوقف کرده‌اند اما این میزان به اندازه‌ای نبوده که بر میزان عرضه بازار اثرگذار باشد و همچنان فشار بر قیمت نفت ادامه دارد.

جزییات سفر زنگنه به چین

زنگنه در ادامه درباره مذاکرات انجام شده در سفر هفته گذشته خود به چین اظهار کرد: چینی ها نگرانی داشتند مبنی بر این که پس از قطع تحریم ها با آن‌ها کار نکنیم اما ما با چین و روسیه به همان نسبتی که در دوران تحریم با ما دوستی کرده‌اند همکاری خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان این‌که چین برای ما یک شریک راهبردی است و بزرگترین برداشت کننده نفت از ایران به شمار می رود، خاطرنشان کرد: نیاز چین به نفت رو به افزایش است و این فرصتی است که ما باید از آن استفاده کنیم البته این دوستی باید دو طرفه باشد.

وی همچنین گفت: در این سفر مذاکراتی درباره فاینانس صورت گرفت و با توجه به این که نمایندگان بانک مرکزی ایران نیز حضور داشتند بحث های خوبی انجام شد.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا چین واقعا شریک راهبردی ایران است و یا ایران مجبور به همکاری با این کشور است، گفت: این که گفتم چین شریک راهبردی ایران است برای دوران پس از تحریم است در واقع هر چه دست ما بازتر باشد راحت‌تر می توانیم کار کنیم و شریک راهبردی معنایش وا دادن نیست.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که در شراکت هر کسی به دنبال حداکثر کردن منافع خود است خاطرنشان کرد: چین برای ما نقطه ای است که نمی توانیم به هیچ عنوان از آن صرف کنیم به ویژه در زمینه فاینانس که در این دولت نمی توانیم از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که دنیا دنیای رفیق بازی نیست و هر کسی به دنبال منافع خود است، گفت: نگفتم که می خواهیم به شرکت های چینی انحصار بدهیم و پس از تحریم ها آن قدر کار داریم که چینی‌ها متقاضی این حجم کار نیستند.

زنگنه همچنین ضمانت اجرای قراردادها توسط چینی ها را نحوه پرداخت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: اکثر این شرکت‌ها معتبر هستند و نمی خواهند آبرویشان از بین برود ضمن این که شرایط رقابتی ضامن حسن عمل است و اگر رقابت نباشد عملکرد بد می شود.

تاسیسات نفتی جنوب ایران مستهلک است

وزیر نفت با بیان این‌که تقریبا تمام تاسیسات نفتی ایران در جنوب کشور مستهلک است، گفت: همکاران ما در این مجموعه با غیرت و به صورت حرفه‌ای تجهیزات را ارائه می کنند و این درحالی است که عموما سن تجهیزات به بیش از ۴۰ سال می رسد.

وی با تاکید بر این‌که تاسیسات نفتی نیز باید نوسازی شوند و کار از بازسازی گذشته است گفت:‌در صورتی که نوسازی صورت گیرد می توانیم تولید را بهبود بخشیم.

زنگنه در ادامه با بیان این‌که در زمینه ذخیره سازی گاز در دنیا رتبه اول و در زمینه تولید دارای رتبه سوم هستیم، گفت: آمریکا و روسیه از ما جلوتر هستند و فاصله زیادی با ما دارند.

وی با بیان این‌که در منطقه وضع ما در زمینه تولید و ظرفیت های نفتی بسیار خوب است، گفت: هیچ کس در منطقه در زمینه صنایع دریایی نفتی ، ساخت پالایشگاه و لوله گذاری به ما نمی رسد ضمن این که در حوزه گاز وضع بهتری از نفت داریم.

طلب ۵ میلیارد دلاری شرکت نفت از هندی‌ها

وزیر نفت درباره وضعیت آزادسازی درآمدهای بلوکه شده گفت: آمار دقیق باید از بانک مرکزی گرفته شود اما چهار الی پنج میلیارد دلار پول شرکت نفت در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم‌ها آزادسازی می شوند.

زنگنه همچنین تاکید کرد: از چین طلب نفتی نداریم.

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری وزارت نفت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در حوزه نفت و گاز به چه میزان سرمایه برای اجرای پروژه‌ها نیاز داریم، گفت: سرمایه مورد نیاز در بالا دست نفت بیش از ۲۰ میلیارد دلار است اما آنچه در بهترین حالت در شرایط تحریم نصیبمان می‌شود ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار است.

ذخیره ۲۰ میلیون بشکه ای میعانات گازی

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این که خبرگزاری های خارجی از وجود ذخایر نفتی ایران در سایر کشورها خبر می دهند درست است، گفت: این که نفت روی آب داریم درست است. مقداری میعانات گازی به صورت ذخیره داریم.

زنگنه با بیان این‌که تولید این میعانات تابع بازار نیست و تابع قدرت تولید ما است گفت: این ذخایر که حدود ۲۰ میلیون بشکه است به مرور به فروش می رسد و نکته منفی به حساب نمی‌آید و اهرم بازاریابی و اثرگذاری در بازار است.

توسعه سردار جنگل‌ پس از رفع تحریم‌ها

وی در ادامه درباره توسعه میدان نفتی سردار جنگل واقع در دریای خزر گفت: سردار جنگل در آب‌های عمیق واقع شده و با توجه به این که تکنولوژی توسعه میادین در آب‌های عمیق را در اختیار نداریم ترجیح می دهیم که پس از رفع تحریم ها توسعه این میدان انجام شود.

۲۰ میلیارد دلار برای توسعه میادین مشترک غرب کارون

وزیر نفت در ادامه با بیان این‌که در زمینه توسعه میادین مشترک کارهای بسیاری انجام شده است گفت: در مورد پارس جنوبی اگر منابع در اختیار داشته باشیم طی سه سال آینده کار به پایان می رسد.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه میادین مشترک غرب کارون اشاره و اظهار کرد: از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه منابعی معادل ۲۰ میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده شده و همچنین مذاکراتی با صندوق توسعه صورت گرفته تا منابع برای اختصاص به این پروژه ها مسدود شود و تاکنون بخشی از این منابع مسدود شده است.

قراردادهای جدید نفت مراحل نهایی را طی می کند

زنگنه با بیان این‌که قراردادهای جدید بالادستی نفت مراحل آخر را طی می کند، گفت: اکنون بر روی متن کار کرده و نظرخواهی می کنیم تا نسخه نهایی برای تصویب به دولت فرستاده شود.

وزیر نفت با بیان این‌که در این قراردادها به دنبال جذب سرمایه گذار و صاحبان فناوری هستیم، خاطرنشان کرد: تاکید شده که هر شرکت داخلی برای فعالیت در داخل کشور باید یک شرکت داخلی معتبر ثبت کند تا ظرفیت مدیریت در کشور افزایش یابد و به فناوری دست یابیم.

صادرات برق نباید رقیب صادرات گاز شود

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات برق توسط وزارت نفت و مسائل مطرح شده در این زمینه گفت: صادرات برق از زمینه‌های متنوع سازی صادرات انرژی است و اصل بر این است که درآمد ملی افزایش یابد به عبارت دیگر بین گاز و برق هر کدام درآمد بیشتری برای کشور داشته باشد صادر خواهد شد.

خصولتی‌ها اجازه کار به خصوصی‌ها نمی دهند

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره حضور بخش خصوصی در پروژه‌های نفت و گاز گفت: طبق قانون و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری انحصار مخازن نفت و گاز و همچنین اکتشاف، استخراج و تولید نفت و گاز در اختیار دولت است و اگرچه برای انجام این کارها پیمانکار گرفته می شود اما مالکیت متعلق به شرکت نفت است و دراین زمینه محکم هستیم.

وزیر نفت با بیان این‌که می توانیم اجازه مشارکت در تولید را بدهیم تاکید کرد: این امر سیاست این دولت نیست.

زنگنه با تاکید بر این‌که از حضور بخش خصوصی برای این کار استقبال می کنیم، گفت: البته اگر خصولتی‌ها بگذارند چرا که برای هر کاری که اقدام می کنیم خصولتی‌ها جلو می‌آیند و با توجه به این که پول دارند نمی شود به آنها گفت که نیایید در عین حال در برخی موارد بخش خصوصی واقعی ما بسیار نحیف است.

وی به پروژه احداث هشت مینی پالایشگاه در سیراف اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این پالایشگاه ها کاهش داده شد تا بخش خصوصی بتواند اقدام به سرمایه‌گذاری کند اما باز هم تعدادی ازاین پروژه ها را به خصولتی‌ها واگذار کردیم.

تا حد امکان قیمت نفت را پایین آوردند

وزیر نفت همچنین درباره پالسهای منفی که از سوی عربستان ارسال می شود و این که آیا این پالسها نشان از کاهش بیشتر قیمت نفت خواهد داشت زیرا عربستان مشکلی برای کاهش بیشتر قیمت نفت ندارد، تصریح کرد: این سوال خیلی سیاسی و بسیار کلی است؛ اتفاقهایی که در یمن افتاده خیلی بد است اما فکر نمی کنم حتی اگر کسانی بخواهند قیمت نفت را پایین تر از این هم بیاورند توانسته باشند و آنها تا حد امکان قیمت نفت را پایین آوردند.

وی درباره این که آیا اطمینان دارید قیمت نفت پایین تر از این نمی آید، تاکید کرد: نمی توانم اطمینان دهم زیرا انسان عاقل در بازار نمی تواند اطمینان دهد، آنها که می خواستند به ما ضربه بزنند هر طوری که توانستند کوتاهی نکردند و اوضاع کنونی بازار برآیند آن شده است.

زنگنه درباره این که هنوز نوبت ضربه شما نرسیده است، گفت: من با چی باید ضربه بزنم؟

زنگنه با اشاره به این‌که که هم اکنون بیش از ١٠ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در یک طرف قرار دارند، افزود: در اوپک اگر یک مخالف هم وجود داشته باشد، نمی توان تصمیم گرفت چون اوپک نیاز به اجماع دارد، نه تنها اجماع، بلکه وزن تولید را در اوپک نمی توان نادیده گرفت.

اکتشاف مهمی نداشتیم

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره کشف میدان‌های جدید نفت و گاز با توجه به اخباری که در این زمینه اعلام می شود، اظهار کرد: میدان مهمی کشف نشده است تا بخواهیم آن را اعلام کنیم، البته همکاران ما در حال تلاش و فعالیت دراین زمینه هستند.

رونمایی از قراردادهای نفتی ایران در شهریور ماه

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی نسل تازه قراردادهای نفتی ایران به شرکت های بین المللی اظهار کرد: تا ماه سپتامبر(شهریور) امسال ساختار و قراردادهای تازه نفتی ایران به طور رسمی در اختیار شرکتهای بزرگ بین المللی نفت و گاز جهان قرار می گیرد.

وی با بیان این‌که پیش تر در کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی در تهران پیش نویس قراردادهای بیع متقابل تدوین شد، گفت: در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی قرار است در کنار معرفی قراردادها و ساختارهای تازه قراردادی صنعت نفت، تعدادی از طرحها و پروژه های نفتی ایران به عنوان فرصتهای تازه سرمایه گذاری به شرکت‌های خارجی و بین المللی ارایه شود.

اولویت‌های پارس جنوبی در سال جاری

زنگنه مهمترین اولویت کاری وزارت نفت را از شهریورماه سال ٩٢ مسئله تولید گاز و رفع نیاز کشور عنوان و خاطرنشان کرد: از همان ابتدای کار با مسئله ١۶٠ میلیون مترمکعب کمبود گاز در روز روبرو بودیم و در عین حال ١٧ فاز پارس جنوبی به شکل نیمه تمام وجود داشت و می توانست فرصت خوبی برای ما باشد.

وزیر نفت با بیان این‌که در آن زمان با توجه به تحریم و کمبود منابع مالی شرکت ملی نفت که قابل توجه هم بود تلاش کردیم از حداکثر تلاش همکاران و نیز منابع بانک مرکزی استفاده کنیم،اضافه کرد: البته در دولت گذشته، وزارت نفت از منابع بانک مرکزی و منابع شرکت نیکو حداکثر استفاده را کرده بود و بانک مرکزی دیگر پولی برای سپرده گذاری در این امر نداشت به همین دلیل مجبور به اولویت گذاری در هفت فاز پارس جنوبی که همان فازهای ١٢ (معادل ٣ فاز) و ١۵ و ١۶ و ١٧ و ١٨ شدیم.

وی با بیان این که در این مدت سختگیری زیادی شد و تمرکز مدیریتی و مالی بر تولید گاز در زمستان سال ٩٣ قرار گرفت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم برای زمستان سال گذشته بیش از یکصدمیلیون مترمکعب گاز در روز به طور قطعی فراهم کنیم و این در حالی بود که حتی دوستان ما هم این برنامه ریزی را باور نمی کردند.

زنگنه با تاکید بر این‌که در سال ٩٣ توانستیم ١٢۵ میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز در روز را تولید و ۶ ردیف پالایشی (ترین) فاز ١٢ و سه سکوی دریایی را وارد مدار کنیم، خاطرنشان کرد: همچنین ٢سکوی فازهای ١۵ و ١۶ آماده و گاز فاز ١۶ تثبیت شد و چهار ردیف پالایشی (ترین) فازهای ١۵ و ١۶ نیز به مدار آمد.

وزیر نفت با بیان این که در همین مدت، گاز فاز ١٨ نیز آماده و به مدار آمده است اظهار کرد:حتی اگر تحریم نبودیم، این حجم کار قابل توجه بود چه رسد به این دوره زمانی که تحریم فشار زیادی به ما وارد می کرد؛ نه تنها هیچ شرکت خارجی به ما کمک نکرد بلکه محدودیتهای مالی نیز بسیار قابل توجه بود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که تولید فازهای ١۵ و ١۶ در سال ٩۴ تثبیت و ۵٠ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال شود افزود: امیدوارم امسال گاز سکوهای فاز ١٧ نیز به ساحل برسد و تولید روزانه ٢۵ میلیون مترمکعب گاز این فاز نیز تثبیت شود البته فاز ١٨ به دلیل مشکلات شرکت صدرا هنوز سکو ندارد.

وزیر نفت در ادامه یکی از اولویتهای سال ٩۴ پارس جنوبی را توسعه فازهای ١٩(معادل ٢ فاز) و ٢٠ و ٢١ اعلام و خاطرنشان کرد امیدواریم در سال ٩۴ بخشی از گاز تولیدی این فازها به خشکی بیاید واگر تا اوایل زمستان امسال ۴٠ تا ۵٠ میلیون مترکعب گاز از فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ حاصل شود شرایط خوبی برای زمستان ایجاد خواهد شد.

به گفته او در مجموع با توسعه هفت فاز اولویت دار پارس جنوبی حدود ١٧٠ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می شود.

ثبات قیمت خوراک در بلند مدت عاقلانه نیست

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در باره خوراک مایع و گاز پتروشیمی ها و وجود برخی رانت‌ها خاطرنشان کرد: در باره خوراک مایع پتروشیمی ها تکلیف قانونی تعیین نشده است و تخفیف پنج درصد برای همه آنها اعمال می شود، البته سال گذشته دولت اختیار تخفیف تا ١٠ درصد را برای وزیر نفت گذاشت که من تنها در ٢ مورد از آن استفاده کردم. یکی از این موارد پالایشگاه بهمن گنو بود که تعهد کردند آن را از بندرعباس به جاسک منتقل کنند و من با این شرط با این تخفیف موافقت کردم و قرار شد در طول چهار سال این تخفیف به آنها داده شود و به این ترتیب این اقدام زمینه توسعه بیشتری برای جاسک را فراهم کند، همچنین یک مجوز برای پالایشگاه آناهیتا صادر کردیم این پالایشگاه جزو تاکیدهای نظام بود و مالکان آن از جمله تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نفت مالکان عمومی هستند.

وی تاکید کرد : این مجوز برای سال ٩۴ دیگر وجود ندارد و تنها همان پنج درصد تخفیف که یک تصمیم حکومتی است، اعمال می شود، ضمن این که مطلع باشید همین پنج درصد حدود ٣,۴ میلیارد دلار است و رقم کمی نیست.

زنگنه اضافه کرد: در باره گاز طبیعی و خوراک گازی پالایشگاهها و پتروشیمی ها نیز مجلس در سال ٩٢، ١٣ سنت را تصویب کرد که ما دخالتی در این باره نداشتیم؛ برخی از دوستان پتروشیمی ها تعاملات و فعالیتهایی را برای قیمت ۶ تا ٧ سنت داشتند اما بدل خوردند و رقم ١٣ سنت تصویب شد.

وزیر نفت با بیان این‌که از نظر من ثابت کردن قیمتها در بلند مدت عاقلانه نیست زیرا بازار در حال تغییر است و باید متناسب با آن اقدام کنیم و افزود: در قانون تازه مقررات مالی دولت اختیار تعیین این قیمتها را به دولت داده اند، اما ما هنوز در این باره بحثی نداشته ایم و دولت هنوز در شرایط افزایش قیمت نیست.

وی تصریح کرد: معتقدم زندگی ما باید بدون رانت باشد و مردم باید بفهمند که نباید برای پول دار شدن دنبال این امتیازها باشند و باید با تلاش خود جلو روند، البته این را هم باید بگویم که بیشتر این فشارها از سوی خصولتی هاست نه خصوصی ها چون خصوصی ها می گویند اگر قیمتها بالا باشند ما رقابت می کنیم و خصولتی ها را از رقابت بیرون می اندازیم اما خصولتی ها می خواهند از برخی امتیازهای خود استفاده کنند و کار را پیش ببرند، اگر اقتصاد ما بزرگ شود این فشارها نیز کم می شود شاهد چنین رفتارهایی نخواهیم بود.

زنگنه با تاکید بر این‌که نباید تعهدهایی را بر دوش دولت گذاریم که سالها پس از ما همچنان آسیب آن باقی بماند، اظهار کرد: نمی شود یک رقم برای این بازار اعلام کرد زیرا بازارهای جهانی بویژه بازار گاز به سرعت در حال تغییر است و حتی کشورهایی مانند قطر و عربستان که قیمت اعلام می کنند این قیمتها برای تعاملات داخلی آنهاست و مسئله فراگیری نیست.

زنگنه همچنین خطاب به رسانه ها گفت که درباره موضوعهای مربوط به بازار گاز و خوراک مایع پتروشیمی ها، پالایشگاهها و فضای مرتبط با آن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داشته باشند ، زیرا این موارد جزو مایملک من نیست، ما فردا می رویم و نباید مبنای غلطی را بنیان بگذاریم که کشور آسیب ببیند./ایسنا

Share