آخرین تحولات یمن:

تهدید عربستان به قطع صادرات نفت خاورمیانه/جلوگیری عمان از ورود منصور هادی/اختلاف در مواضع بین المللی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پایگاه روسی اسپوتنیک به نقل از منابعی در پلیس مرزی یمن گزارش داده است که این کشور از ورود عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، جلوگیری کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت ۲۴ به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

۱۰ کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.۱۳۹۴۰۱۰۶۰۰۰۰۶۳_PhotoA

جنگنده‌های سعودی مناطق «الملاحیظ» و «رازخ» را در استان صعده بمباران کرده‌اند.

استان صعده در مرز با عربستان واقع شده و پایگاه اصلی حضور انصارالله یمن محسوب می‌شود.

عمان از ورود منصور هادی جلوگیری کرد

پایگاه روسی اسپوتنیک به نقل از منابعی در پلیس مرزی یمن گزارش داده است که این کشور از ورود عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، جلوگیری کرده است.

یک منبع آگاه محلی دیگر نیز به این پایگاه گفته است که رئیس‌جمهور مستعفی یمن به شهر «المکلا» مرکز منطقه حضرموت منتقل شده و احتمالا از آنجا راهی عربستان سعودی می‌شود.

از دیروز که نیروهای جنبش انصارالله به شهر عدن رسیده‌اند، گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد فرار هادی منتشر شده است. جیبوتی، عمان و عربستان از مقصدهایی بوده که برای وی عنوان شده است.

منبع آگاه پلیس مرزی به اسپوتنیک گفته است: «رئیس‌جمهور هادی پس از آنکه از ورودش به عمان جلوگیری شد، به یمن بازگشت.»

اختلاف در مواضع بین المللی نسبت به تجاوز سعودی ها علیه یمن

 تجاوز نظامی آل سعود به خاک یمن واکنش های متفاوتی را در صحنه بین المللی به دنبال داشت. ایران این تجاوز را محکوم، آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی او صورت گرفته و روسیه و چین نیز نسبت به این رویه خطرناک ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه الجزیره قطر که کشورش نیز در این تجاوز همداستان بوده در خبری نوشت: واکنش ها نسبت به تجاوز نظامی  عربستان به خاک یمن مختلف بوده و در حالی که جمهوری اسلامی ایران این تجاوز را محکوم و آن را مغایر با منشور سازمان ملل دانست آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته است.

برپایه این گزارش  چین نیز با صدور بیانیه ای از این اقدام عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار ادامه گفت وگوها در یمن با نظارت سازمان ملل شدند.  و روسیه و چین نیز از این موضوع ابراز نگرانی کردند.

  الجزیره به نقل از بیانیه وزارت خارجه ایران نوشت: ایران عملیات نظامی عربستان را محکوم و آن را گام خطرناک توصیف کرد. در این بیانیه، ایران «عملیات نظامی سعودی» به یمن را باعث پیچیده تر شدن بحران دانسته  و خواستار توقف فوری هرگونه عملیات نظامی و حملات هوایی شده است.

این شبکه قطری همچنین به نقل از علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشت: دود جنگی که سعودی ها علیه یمن براه انداخته اند به چشم خود سعودی ها خواهد رفت.

الجزیره نوشت: رسانه های گروهی ایران نیز روز پنجشنبه  عملیات موسوم به توفان قاطع علیه یمن را «تجاوزات حمایت شده از سوی آمریکا» توصیف کردند.

بر پایه این گزارش دمشق نیز در واکنش به حملات سعودی ها به یمن عملیات « توفان قاطع» را « تجاوز آشکار» توصیف کرد.

واشنگتن اما در ابتدا به طور ضمنی این عملیات را تایید کرد و در بیانیه ای که کاخ سفید صادر کرد تاکید نمود که  ایالات متحده با رئیس جمهور(فراری) یمن و متحدان خود در منطقه در تماس بوده است. دراین بیانیه همچنین تاکید شده است که اوباما رئیس جمهوری آمریکا اجازه حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به حمله نظامی علیه یمن به رهبری سعودی را داده است.

جان مک کین و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوری خواه نیز در بیانیه ای مشترک حمایت خود را از این عملیات اعلام کرده و گفتند: پادشاهی عربستان سعودی و متحدان عرب ما مستحق هرگونه حمایتی برای بازپس گیری نظام در یمن که به سوی جنگ داخلی حرکت می کند، هستند.

وزارت خارجه کشورهای انگلیس و فرانسه و ترکیه نیزعملیات نظامی سعودی ها علیه یمن را تایید کردند.

در موضعی کاملا متفاوت وزارت خارجه چین – در اولین تحلیل از سوی یک دولت عضو دائم شورای امنیت- نیز امروز نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت بحرانی در یمن ابراز داشت.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: چین از همه طرف ها خواستار پایبندی به قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل خاصه در باره یمن است و حل درگیریها را تنها از طریق گفت‌و گو میسر می داند.

وزارت خارجه روسیه نیز در موضعی مخالف آمریکا و فرانسه از تجاوز آل سعود به یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار احترام به حاکمیت یمن و وحدت اراضی آن شد. در بیانیه وزارتخارجه روسیه آمده است که بهترین راهکار برای حل بحران یمن ادامه گفت‌و گوها با نظارت سازمان ملل متحد است.

وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه ای که خبرگزاری آناتولی آن را منتشر کرد، اعلام نمود از اساس این اقدام نظامی را محکوم می کند. بغداد خواستار احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یمن شد.

شبکه المیادین نیز نوشت: دولت الجزایر نیز در واکنش به اقدام نظامی ال سعود و چند کشور حاشیه خلیج فارس اعلام کرد که تنها راه برون رفت از بحران یمن گفت‌وگوهای سیاسی با نظارت سازمان ملل است.

عربستان کشورها را به قطع صادرات نفت خاورمیانه تهدید کرد

عربستان سعودی بعد از حمله به کشور یمن اعلام کرده است در صورت نزدیک شدن کشتی‌های بارگیری نفت به بنادر این کشور صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد.

براساس این گزارش چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از یمن است که طی دو ماه گذشته ۴ و نیم میلیون بشکه نفت از یمن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۱۵ درصدی داشته است.

در حال حاضر یمن جایگاه سی و پنجم صادرات نفت دنیا را دارد و این نگرانی هست که آیا با قطع صادرات نفت این کشور، خللی در تامین انرژی مشتریان نفتی به وجود خواهد آمد. صادرات نفت یمن از طریق خط لوله ماریپ به عنوان مسیر اصلی صادرات این کشور، ۷۰ هزار بشکه در روز است که پیش از این حتی به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز هم رسیده بود.

در حال حاضر صادرات نفت این کشور با حمله جنگنده‌های عربستان و هم‌پیمانانش به این کشور قطع شده است. یمن حدود ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز که اساسا به کشور چین است صادر می‌کند البته در این میان منابع تجاری چین اعلام کرده است که حجم نفتی که از یمن وارد می کند را می‌تواند از کشورهای غرب آفریقا جایگزین کند.

اعلام حمایت اتحادیه عرب از حمله نظامی عربستان به یمن

«نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب حمایت کامل خود از حمله نظامی کنونی به مواضع جنبش انصارالله در یمن را اعلام کرد.

العربی به وبگاه اماراتی «ارم نیوز» گفت: اتحادیه عرب حمایت کامل خود از دولت‌های خلیج (فارس) در جنگ آینده خود علیه حوثی‌ها را اعلام می‌کند؛ حوثی‌هایی که علیه رئیس‌جمهور قانونی یمن کودتا کردند.

/فارس

Share