درخواست نمایندگان استان از رئیس جمهور در سفر به گیلان:

تخصیص اعتبار ویژه برای کتابخانه های نیمه کاره استان بویژه کتابخانه مرکزی شهر رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به سفر قریب الوقوع هیات دولت به استان گیلان توجه به مهمترین خواسته فرهنگی مردم گیلان یعنی تکمیل کتابخانه های نیمه کاره بویژه کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور را از مهمترین اولویتهای مجمع نمایندگان استان گیلان در این سفر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان صبح امروز میزبان رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان، برای بررسی ویژه مشکلات کتابخانه های عمومی استان بود.

تخصیص اعتبار ویژه برای کتابخانه های نیمه کاره استان بویژه کتابخانه مرکزی شهر رشت
به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان,نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات اخیر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در افزایش حقوق و مزایای کتابداران، توجه به مسائل و مشکلات کتابداران کتابخانه های عمومی را از اصلی ترین مقولات در ایجاد انگیزه و نشاط در آنان برشمرد.
محمود شکری افزود در صورت رفع مشکلات این قشر زحمتکش در قالب افزایش حقوق ومزایای ایشان ثمرات مثبت این اقدام در کتابخانه های عمومی نمایان خواهد شد.
محمود شکری همچنین جمهوری اسلامی ایران را یکی از پیشگامان تولید علم در دنیا دانست و افزود: به برکت انقلاب اسلامی ایران، امروز شاهد دستاوردهای فراوانی در عرصه های مختلف علم، صنعت و تکنولوژی در کشور هستیم و مسلما این امر بدون داشتن انسانهای متعهد و اهل علم و مطالعه امکانپذیر نبوده و نخواهد بود.
شکری ایجاد بسترهای مناسب جهت رشد فکری و خلاقیت در عرصه های مختلف را از مهمترین نیازهای جامعه برشمرد و بر ضرورت ایجاد کتابخانه های عمومی و حمایت از این مراکز فرهنگی و علمی تاکید کرد و گفت: گامهای مثبت اما اندکی در حمایت از عرصه کتابخوانsheklswx8ی در کشور برداشته شده است.
وی همچنین اقدامات مدیرکل کتابخانه های عممی استان گیلان در چند ماه اخیر را نشانه نگاه وسیع وی به مقوله توسعه زیرساختها در حوزه کتابخانه ها عنوان کرد و حضور وی در کتابخانه های عمومی و بررسی مشکلات کتابخانه های عمومی خصوصا تکمیل پروژه احداث کتابخانه مرکزی استان را شایسته تقدیر دانست.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در ادامه با اشاره به سفر قریب الوقوع هیات محترم دولت به استان گیلان توجه به مهمترین خواسته فرهنگی مردم فرهنگ دوست استان گیلان یعنی تکمیل کتابخانه های نیمه کاره بویژه کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور را از مهمترین اولویتهای مجمع نمایندگان استان گیلان در این سفر عنوان کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد بودجه مشخص و اعتبار ویژه ای برای تکمیل این پروژه ها جذب کنیم.
محمود شکری همچنین اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان گیلان آمادگی کامل برای هرگونه حمایت و کمک به مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در استان را دارد.
تاکید بر تکمیل پروژه های نیمه تمام کتابخانه های عمومی در شهرستانهای بندر انزلی، تالش، فومن و نیز پیگیری تخصیص اعتبارات عمرانی ویژه کتابخانه های عمومی از سوی نمایندگان استان گیلان پایانبخش این جلسه بود.

حمایت از گسترش کتابخانه های عمومی از مهمترین اولویت نمایندگان است
۶gijble6در ادامه این جلسه غلامعلی جعفرزاده نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسون برنامه و بودجه مجلس تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت را از خواسته های مهم مردم فرهنگ دوست استان بویژه شهر رشت برشمرد و با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه در شرایط فعلی اقتصادی مشمول هزینه و زمان بسیار زیادی خواهد شد بر لزوم فازبندی و بهره برداری آن بصورت دوره ای تاکید کرد..
جعفرزاده همچنین در ادامه حمایت از کتابخانه های عمومی را از وظایف اصلی شهرداری ها برشمرد و گفت: طبق مصوبه اخیر مجلس در خصوص الزام شهرداریها برای پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای خود، هیچ عذر و بهانه ای در این حوزه پذیرفتنی نیست و در صورت تخلف شهرداریها سهم نیم درصدی کتابخانه های از حساب آنان برداشت خواهد شد.
وی همچنین تدوین و ارائه طرحی نظام مند برای اختصاص سهم نیم درصد به کتابخانه های عمومی در حل این موضوع بسیار موثر عنوان کرد. نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی کمک و حمایت نمایندگان استان در گسترش کتابخانه های روستایی را نیز در رشد شاخصهای مطالعه استان یادآور شد و آن را از مهمترین وظایف ایشان برشمرد.
پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی تکلیف شهرداریها از سوی قانونگزاران است
lahootitbpمهرداد لاهوتی نماینده شهرستان لنگرود در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی یکی مجموعه عمومی و غیر دولتی است و بخش اعظم درآمدهای آن از محل نیم درصد شهرداری و برای هزینه های جاری، عمرانی و سایر هزینه ها تامین می شود بر لزوم پرداخت این سهم از سوی شهرداریها بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تاکید و آن را تکلیف شهرداری ها از سوی قانونگزاران عنوان کرد.
در ادامه حسن خسته بند نماینده شهرستان بندر انزلی نیز در این جلسه بر لزوم پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری ها تاکید و با اشاره به اینکه این اعتبارات در همان شهرستان هزینه خواهد شد آن را از اصلی ترین منابع درآمدی کتابخانه های عمومی عنوان کردند.
خسته بند اضافه کرد: یکی از وظایف اصلی شهرداریها توسعه امور فرهنگی از جمله کتابخانه های عمومی در شهرها در جهت ترویج فرهنگ مطالعه در راستای تحقق حقوق شهروندی و ایجاد بسترهای مناسب در این حوزه است که با حمایت از کتابخانه ها در قالب پرداخت سهم نیم درصدی آنان این امر تحقق خواهد یافت.

صفر نعیمی رز نماینده شهرستان آستارا، محمدحسین قربانی نماینده شهرستان آستانه و ناصر عاشوری نماینده شهرستان فومن و شفت نیز در این جلسه در خصوص توسعه کتابخانه های عمومی در شهرستانهای استان و لزوم توجه به زیرساختها در این حوزه مطالبی بیان داشتند.

namagb540

Share