آخرین تحولات یمن:

تجاوز ۱۰ کشور به یمن با عملیات«توفان قاطع»/استقرار هزاران نیروی یمنی در مرز عربستان/منصور هادی به عُمان گریخت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت ۲۴ به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت ۲۴ به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

۱۰ کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

هزاران نیروی انصارالله در مرز با عربستان مستقر شدند

۱۳۹۴۰۱۰۶۰۰۰۰۶۳_PhotoAپایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه به نقل از منابعی در قبایل یمنی گزارش داد که هزاران نفر از اعضای جنبش انصار‌الله در استان صعده در طول مرز عربستان سعودی مستقر شده‌اند.

این خبر ساعاتی پس از حمله هوایی عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر به مواضع انصارالله در یمن از جمله در صنعا پایتخت یمن منتشر شد.

این منبع در انصارالله گفته است که جنبش انصارالله در حال ارزیابی احتمال  مقابله به مثل با عربستان سعودی است.

مصر و اردن مشارکت خود در تجاوز نظامی به یمن را تأیید کردند

وزارت خارجه مصر امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای بر حمایت سیاسی و نظامی از تجاوز علیه یمن تأکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه «آناتولی»، در این بیانیه آمده است: مصر با نگرانی ، چند هفته است که اوضاع سیاسی و امنیتی در یمن را دنبال می‌کند و در راستای مسئولیت تاریخی خود در قبال امنیت ملی-عربی به ائتلاف دولت‌های حامی حکومت شرعی یمن پیوسته است.

همچنین وبگاه خبری «العرب الیوم» اردن، اعلام کرد اردن مشارکت در حمله نظامی علیه یمن را تأیید کرده است.
عمان تقاضای عربستان سعودی برای مشارکت در نبرد علیه انصارالله را رد کرد.

سقوط دو جنگنده عربستانی تکذیب شد

خبرگزاری رویترز به نقل از دولت پاکستان گزارش داد که عربستان از این کشور درخواست اعزام نیرو کرده و اسلام‌آباد در حال بررسی این درخواست است

– یک مقام عربستان سعودی در گفت‌وگو با وبگاه «سبق» عربستان، سقوط دو جنگنده عربستانی را تکذیب کرد. این منبع گفت که خبر موفقیت انصارالله در ساقط کردن ۲ جنگنده سعودی را شایعه دانست و گفت که صحت ندارد.

– نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن، کنترل فرودگاه عدن را از دست نیروهای انصارالله خارج کردند.

اسکای نیوز: منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان گریخت. وی پیش از این از صنعا به عدن در جنوب یمن فرار کرده بود و روز گذشته پس از پیشروی انصارالله به سوی عدن، از این شهر خارج شد.

– یک مقام سعودی در گفت‌وگو با رویترز: شاید نیاز باشد برای بازپسگیری نظام در یمن، مداخله زمینی صورت بگیرد (رویترز).

– وزارت خارجه چین همه طرف‌های مرتبط با یمن را به خویشتنداری و پایبندی به تصمیم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت دعوت کرد. وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت در یمن بشدت ابراز نگرانی کرد و همه طرف‌ها را به گفت‌وگو فرا خواند (المیادین).

– سقوط شاخص‌های بورس در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس. افت شاخص‌ها بیشتر در بورس عربستان رخ داده است (المیادین).

/فارس

Share