ادامه مذاکرات تا اطمینان از تضمین حقوق ملت در توافق

بعیدی‌نژاد:تحریم‌ها حل شده اما موضوعات مرتبط با تحریم‌ها باقی ما‌نده‌‌‌اند

بعیدی‌نژاد در خصوص تحریم‌ها گفت: موضوع تحریم‌ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است و فقط این موضوعات نیست، بلکه موضوعات دیگری وجود دارد که امیدواریم امروز و امشب حل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان، در گفتگو با شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو ۱+۵ مذاکره می‌کند. اعضای این گروه کشورهای متفاوتی هستند با منافع و دیدگاه‌های سیاسی متفاوت و طبیعی است که این کشورها نیاز به هماهنگی‌های بیشتری برای اتخاذ مواضع مشترک بخصوص در مراحل پایانی مذاکرات دارند.

۱۳۹۳۰۸۰۱۱۵۱۷۴۲۵۹۳۳۹۰۹۲۷۳مذاکره کننده کشورمان در ادامه افزود: این مشورت‌ها از روز گذشته در سطح وزیران آغاز شده و هنوز هم در سطوح مختلف ادامه دارد. این مشورت‌ها زمان‌بر است و به زمان مذاکرات اضافه می‌کند که باید به صورت امر طبیعی در مذاکرات تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه “در مرحله پایانی مذاکرات هستیم گفت: مسائلی از جمله موضوع تحریم‌ها،‌ مباحث تحقیق و توسعه، و برخی مباحث مرتبط با غنی‌سازی که همواره از اوایل مباحثات جزو مسائل مهم تلقی می‌شدند در این مرحله پایانی نیز جزو مذاکرات قرار دارند. امیدواریم که در این مرحله آخر بتوانیم هر چه سریع‌تر راه‌حل‌های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

بعیدی‌نژاد افزود: همه کشورهای عضو و حتی کشورهای دیگری که در مذاکرات هم شرکت ندارند بر اهمیت تاریخی مذاکرات در این مراحل آخر تأکید دارند. در یک مرحله بسیار مهمی به سر می‌بریم شاید در دوره تاریخ معاصر مذاکرات بین‌المللی این یک مرحله بسیار منحصر به فردی باشد که خود شخصیت‌هایی مانند وزاری کشورها درگیر مذاکرات هستند. اطلاعاتی داریم که حتی تا صبح خیلی زود هیأت‌ها در حل مذاکره بودند.

مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: همه در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق جدی هستند اما اینکه مذاکرات کی تمام می‌شود بستگی به این دارد که تصمیمات نهایی کی اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که این توافق را به خود توافق نمی‌خواهد بلکه باید متضمن حقوق اساسی ملت ایران مبتنی بر تعهدات بین‌المللی همه کشورها باشد.

بعیدی‌نژاد در خصوص تحریم‌ها گفت: موضوع تحریم‌ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است و فقط این موضوعات نیست، بلکه موضوعات دیگری وجود دارد که امیدواریم امروز و امشب حل شود.

وی گفت: مذاکرات را تا زمانی که اطمینان پیدا کنیم حقوق ملت ایران در توافقی که در صدد هستیم به دست بیاید تضمین نشود، مذاکرات را ادامه می‌دهیم و ما هیچ زمان خاصی را الان نمی‌توانیم به صورت قطعی اعلام کنیم. فکر می کنیم که مذاکرات امشب تا زمان طولانی ادامه داشته باشد. بنابراین همه  در جستجوی تصمیمات نهایی هستیم که باید اتخاذ شود.

وی در خصوص آخرین تحولات در مذاکرات و مواضع غربی‌ها گفت: مذاکرات به طور جدی ادامه دارد، همان موضوعاتی که هنوز راه‌حل‌های نهایی هنوز درباره آنها به دست نیامده، تلاش و تمرکز همه بر روی آن موضوعات است. البته راه‌حل‌هایی از روز گذشته مورد بحث قرار گرفته و به طرفین ارائه شده است.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: طرفین دیدگاه‌های خود را روی پیشنهادها اعمال می‌کنند. این پیشنهادها هر کدام ویرایش‌های مختلف پیدا می‌کند و این روند باید آنقدر ادامه یابد که روی موضوعات نهایی به راه‌حل‌ها دست پیدا کنیم.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه مذاکرات بسیار جدی و مباحث بسیار پیچیده است، اظهار داشت: به شما می‌‌توانم اطمینان دهم که الان تمرکز واقعاً روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب بحث می‌شود. همه، تمام خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفته‌اند که کمک کنند مباحث باقی مانده حل شود.

بعیدی‌نژاد در خصوص اراده سیاسی طرف مقابل عنوان کرد: اراده سیاسی را باید ببینیم و اینکه در ذهن و فکر تصمیم گیرندگان چه می‌گذرد. آنچه در صحنه عمل می‌بینیم جدیت مذاکره کنندگان و تلاش بی وقفه آنها برای کمک به یافتن راه‌حل‌های مشترک است.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی که طی دیروز و امروز ادامه دارد، گفت: جدیت مذاکره کنندگان را در چارچوب این رفتار مشاهده می‌کنیم

عضو تیم مذاکره کننده در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات امشب پایان می‌یابد؟ خاطرنشان کرد: مذاکرات زمانی تمام می‌شود که تصمیم نهایی درباره راه‌حل‌ها به دست بیاید و فعلا تمرکز ما روی این موضوع است و ما هیچ ساعت یا حد بخصوصی را قائل نیستیم و همه معتقدند تلاش‌ها باید ادامه یابد تا به تصمیم لازم برسیم./تسنیم

Share