اتهام راننده تاکسی: آسیب به چند نفر از موتورسواران

احضار راننده تاکسی,رئیس دانشگاه و جانشین وی در پرونده حمله به علی مطهری !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه ایران نوشت: کمتر از یک ماه از وقوع حمله به علی مطهری در شیراز، روند رسیدگی قضایی به این پرونده وارد مرحله جدیدی شد. گرچه «مصطفی ترک همدانی» وکیل مطهری از احضار، بازپرسی و آزادی به قید وثیقه یا کفالت برخی متهمان پرونده و عاملان حمله خبر داده […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه ایران نوشت:

کمتر از یک ماه از وقوع حمله به علی مطهری در شیراز، روند رسیدگی قضایی به این پرونده وارد مرحله جدیدی شد. گرچه «مصطفی ترک همدانی» وکیل مطهری از احضار، بازپرسی و آزادی به قید وثیقه یا کفالت برخی متهمان پرونده و عاملان حمله خبر داده است، اما در سوی دیگر، رئیس و قائم مقام دانشگاه شیراز و دبیر انجمن دعوت کننده از مطهری نیز به دادگاه احضار شده و آنان نیز همچون متهمان اصلی پرونده، با قید کفالت آزاد شدند. اتهام مسئولان دانشگاه شیراز، عمل نکردن به نامه شورای تأمین استان مبنی بر لغو مراسم سخنرانی مطهری عنوان شده است. راننده تاکسی حامل مطهری نیز که خودروی وی در جریان حمله آسیب‌های جدی دید، به مراجع قضایی احضار و از او بازجویی شد.
مطهری از دانشگاه شیراز شکایت نکرده است
motahariاحضار، بازجویی و تحقیق از رئیس و قائم مقام دانشگاه شیراز و نیز دبیر انجمن دانشجویی دعوت کننده از علی مطهری، درحالی صورت گرفت که وکیل مطهری به صراحت اعلام کرد وی یا موکلش از مسئولان دانشگاه یا دانشجویان دعوت کننده شکایتی مطرح نکرده‌اند.
مصطفی ترک همدانی در این باره به «ایران» گفت: «زمانی که مطلع شدم مسئولان دانشگاه شیراز به عنوان متهم احضار و تفهیم اتهام شدند، به دادستان شیراز گفتم که به عنوان وکیل مطهری شکایتی از دانشگاه و دعوت کنندگان آقای مطهری نداشته و ندارم.» وی درباره جزئیات دیگر پرونده و احضار متهمان حمله به علی مطهری نیز گفت: «بنا به دستور دادستان شیراز، پیگیری خوبی مبنی بر شناسایی، تعقیب و دستگیری متهمان صورت گرفت و با توجه به حساسیت‌های موجود در این پرونده و اینکه برخی پشتیبانی‌های خاص از متهمان ممکن بود صورت گرفته باشد، دادستان محترم شیراز به صورت قاطع دستور رسیدگی را صادر کردند.»
وکیل مطهری با بیان اینکه با دستگیری برخی از متهمان و تحقیقات اولیه برخی از مسائل مشخص شد، از ادامه تحقیقات خبر داد و افزود: «البته منتظر هستیم تا متهمان دیگر هم دستگیر شوند، ممکن است فهرست متهمان یاحمله کنندگان ۵۰ تا ۶۰ نفر یا ۲۰ تا ۳۰ نفره باشد. ‌اما تاکنون برای جلوگیری از فرار متهمان قرار وثیقه یا کفالت صادر شده و متهمانی که وثایق یا کفالت را تأمین کردند، آزاد شدند.»
قائم مقام دانشگاه: مسئولان سیاسی و امنیتی منشأ حملات را می‌شناسند
«اکبر صفوی»، قائم مقام دانشگاه شیراز و دکتر ارشاد لنگرودی، رئیس دانشگاه ۲۹ اسفند سال گذشته به صورت تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شدند که دکتر صفوی در نخستین روز سال جدید در دادگاه، مورد بازجویی قرار گرفت و دکتر لنگرودی نیز به دلیل کسالت، روز گذشته (دوشنبه ۱۷ فروردین) در دادگاه حاضر شد. هردوی این مسئولان دانشگاه شیراز، بعد از بازجویی و تفهیم اتهام، به قید کفالت آزاد شدند.
قائم مقام دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با «ایران» عنوان اتهامی خود را تمکین نکردن به نظر شورای تأمین استان مبنی بر لغو مراسم عنوان و درعین حال تأکید کرد که شورای تأمین مصوبه نداشته، بلکه نامه‌ای به دانشگاه ارسال کرده بود که در آن نسبت به برگزار نشدن «توصیه» شده بود. این درحالی است که لغو برنامه، آن هم یک روز قبل از برگزاری می‌توانست تبعات سنگینی برای دانشگاه داشته باشد.
دکتر صفوی با بیان این مطلب که به صورت کتبی به مدیران سیاسی استان اعلام شد و آنان نیز بعد از دریافت نامه دانشگاه مبنی بر اینکه «بهتر است دانشگاه برنامه را اجرا کند و شما نیز امنیت شهر را حفظ کنید» دیگر تذکر، نامه و حتی تماس تلفنی نگرفتند، خاطرنشان کرد: «آنان نگفتند که حتماً باید این برنامه لغو شود، بلکه توصیه کردند که فقط مواظب باشید از بیرون دانشگاه کسی نیاید و دوربین هم باشد که اگر کسی شیطنتی شد،‌ بتوان آن را شناسایی کرد.
باوجود این، همه اینها درحالی است که اصلاً پای آقای مطهری به دانشگاه نرسیده، ضمن اینکه میزبان اصلی تشکل دانشجویی بوده و دانشگاه به صورت مستقیم ایشان را دعوت نکرده بود.»
قائم مقام دانشگاه شیراز در پاسخ به این سؤال که شاکی شما کیست، گفت: «ابتدا به من گفته شد که هیأت بازرسی و پیگیری مسأله از ما شکایت کرده است، امروز (روز گذشته) که آقای دکتر ارشاد رئیس دانشگاه در دادگاه حضور یافت، به ایشان گفتند که مدعی‌العموم شاکی شماست.»
صفوی درباره وضعیت رئیس دانشگاه شیراز و احضار وی به دادگاه انقلاب شیراز نیز خاطرنشان کرد: «در ابتدا رئیس دانشگاه احضار را در شأن دانشگاه نمی‌دانست و معتقد بود که باید پیش از رفتن به دادگاه استعفا بدهد تا شأن ریاست دانشگاه شیراز رعایت شود؛ اما به توصیه دوستان و برای احترام به قانون صلاح دیدند که بروند. اما همه در دانشگاه ناراحت هستند.»
احضار راننده تاکسی و دبیر تشکل دانشجویی
مسعود صالحی، دبیر «انجمن فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز است، تشکلی که از مطهری برای حضور در دانشگاه شیراز دعوت کرده بود. او به قید کفالت، آزاد است. صالحی در گفت‌وگو با «ایران» اتهام خود را «تمکین نکردن از حکم شورای تأمین» اعلام کرد و افزود: «البته اتهام وارد نیست، زیرا شورای تأمین به شخص بنده نامه‌ای نزده بود، نامه به دانشگاه زده و نظر مشورتی داده بود.»
وی با بیان اینکه احضار ما هم به صورت تلفنی بود و نامه کتبی هم به ما ندادند، خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست چه کسی از ما شکایت کرده است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه راننده تاکسی مطهری را نیز احضار کرده‌اند، گفت: «حتی راننده تاکسی آقای مطهری، متهم شده که به چند نفر از موتورسواران، آسیب زده است.» وی معتقد است در صورت ادامه این روند، نه تنها دانشجویان دلسرد می‌شوند، بلکه استقلال دانشگاه نیز زیر سؤال می‌رود.

Share