محمدرضا یمقانی

آری به اتفاق جهان می توان گرفت

« آری به اتفاق جهان می توان گرفت» ۱۳ فروردین ۹۴ بالاخره ماراتن مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرانجام رسید و بیانیه ای شامل راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شد. در مورد این بیانیه که طلیعه ی توافق جامع بین طرفین مذاکره کننده است نکات زیر حایز […]

« آری به اتفاق جهان می توان گرفت»
۱۳ فروردین ۹۴ بالاخره ماراتن مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرانجام رسید و بیانیه ای شامل راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شد. در مورد این بیانیه که طلیعه ی توافق جامع بین طرفین مذاکره کننده است نکات زیر حایز اهمیت است:
۱yamaghani– علیرغم نظرات مخالف داخلی و خارجی ، مذاکره کنندگان با حمایت مسوولان عالیرتبه ی نظام به ویژه مقام معظم رهبری و ملت رشید ایران، توانستند مذاکره را به نتیجه برسانند و خطوط قرمز ترسیم شده را مراعات کنند و در عین حال حقوق کشور را تثبیت کنند. بدون شک این امر یکی از مظاهر درخشان همدلی و همزبانی دولت و مردم است.
۲- حصول نتیجه و تعیین راه حل های مسایل فی ما بین نشان داد دوران خط و نشان کشیدن های دیوانه وار غرب به سرکردگی آمریکا، به سر رسیده است و می باید با «گفت و گو» به حل مساله پرداخت.بدون تردید اعتدال و عقلانیت که به وسیله نمایندگان ملت ایران در گفت و گو ها تجلی پیدا کرد زمینه ساز این توفیق بوده است.
۳- نکته ی مهم دیگر این است که ایران دارای چنان جایگاهی است که کشورهای تاثیرگذار دنیا، پس از اعمال تحریم های همه جانبه ناچار شوند به جای ادامه ی آن روش ها به مذاکره روی آورند و در نهایت مسیر رسیدن به توافق هموار شود. جایگاه رفیع ایران حاصل هوشمندی های نظام در حوزه های مختلف است: تاکید بر اصول ، قدرت بالای نظامی ، رشد چشمگیر علمی ، انسجام ملی و نفوذ معنوی در جهان اسلام و منطقه.
۴- بدون تردید این موفقیت، یک سرمایه برای کشور است و توفیقی برای مذاکره کنندگان و دولت، نیز به حساب می آید اما نباید همین امر خود باعث شکاف و اختلاف بین اجزای نظام شود. این پیروزی، یک دستاورد برای ایران اسلامی و دولت تدبیر و امید است که با وحدت کلمه و همدلی تمام مردم و مسوولان به دست آمده است. منتقدان، نباید آن را بی ارزش جلوه دهند و موافقان نباید آن را وسیله ای برای انتقام جویی قرار دهند.
۵- توافق با دنیا، نباید عزم ملی برای پیشرفت و توسعه و رسیدن به قله های پیشرفت را کمرنگ کند بلکه می باید از درس های گرانبهای این دوران عبرت بگیریم و با اتکا به سرمایه های داخلی و تقویت اقتصاد مقاومتی راه دشوار پیش رو را بپیماییم.اگر این توافق ما را نسبت به دغدغه های این سالها کم توجه کند، قطعا ضرر خواهیم کرد. ادامه ی خام فروشی و تکیه بر واردات بی رویه، سم مهلک در اقتصاد ماست که باید از فرصت به دست آمده به جبران سالهای پیش اقدام کنیم.
۶- به نظر می رسد در سه ماه پیش رو برای تهیه ی متن توافق جامع،می باید بیش از پیش وحدت و انسجام داخلی را حفظ کنیم و با هوشیاری و برنامه، این مقطع حساس در تاریخ کشور را طی کنیم و موجب سربلندی ایران اسلامی شویم.قطعا اظهار نظر دلسوزانه حق همه ی شهروندان است اما توجه به رهنمود رهبری باید سرلوحه قرار گیرد: دولت و ملت همدلی و همزبانی.

محمدرضا یمقانی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share