وزیر بهداشت استرالیا غسال بود/احمدی‌نژاد اعتقادی به سلامت نداشت و پول نمی‌داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهریاری گفت:مجلس ما مترقی ترین مجلس در دنیا است چون همه تحصیلکرده هستند و کمترین آنها فوق لیسانس دارند. گروهی به استرالیا رفتند تا درمورد موقعیت آنجا بررسی کنند وزیر بهداشت آنجا پزشک نبود و قبلا در شست و شوی میت بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: سلامت مردم چاه ویل نیست اما آقای دکتر احمدی نژاد اصلا اعتقادی به این بخش نداشت و اگر هم بودجه و مبلغی تصویب می شد اصلا انجام نمی داد و قانون گریزی شفافی داشتند.

۱۵-۳-۲۵-۱۵۴۴۶_mg_4806مشروح گفتگوی خبرآنلاین با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نظرتان می گذرد:

وزارت بهداشت در سال ۹۳ طرح تحول نظام سلامت را اجرا کرد که برخی آن را یک انقلاب در نظام سلامت می دانند. شما این طرح را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما این طرح موفق بود یا خیر.

حدود ۲۵ سال پیش روسای دانشگاهها نزد مقام معظم رهبری رفتند که من آن زمان رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودم، ایشان یک صحبتی داشتند که الان پشت دفترچه های تامین اجتماعی نوشته شده و آن این بود که کسی اگر دچار بیماری می شود نباید رنجی جز همان بیماری داشته باشد. مردم ما سالهای سال وقتی به بیمارستان دولتی می رفتند دچار مشکل می شدند چون یک لیست بلند بالا از دارو و تجهیزات به آنها می دادند که باید تهیه می کردند. به همین دلیل بسیاری از افراد به خاطر هزینه ها به بیمارستان مراجعه نمی کردند و به عوارض غیرقابل برگشت دچار می شدند . برای حل این مشکل در زمان دولت قبل و در بررسی قانون هدفمندی یارانه ها، پیشنهاد اختصاص ۱۰ درصد از هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت پیشنهاد من بود که البته سخنگوی کمیسیون تلفیق و هم نماینده دولت در صحن به عنوان مخالفت کردند.

چرا مخالفت کردند؟

چون پیشنهاد شخصی بود! خوشبختانه مجلس با توضیحات من رای داد، اما روز بعد رئیس جمهور وقت پیغام داد که من قانون هدفمندی یارانه ها را سوراخ کردم. من گفتم ۱۰ درصد خالص به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند که در قانون برنامه پنجم توسعه در بند ” ب” ماده ۳۴ هم این موضوع پیش بینی و تعریف شد. در دولت قبل یک بار دیگر هم خلاف میل دولت رفتار کردیم. ما یک دلار به مازاد درآمد نفت که ۳ میلیارد دلار سهم وزارت بهداشت و درمان بود اختصاص دایم ، اما گرفتن آن سخت بود . جمعا ۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان شد که آخر سال از ۳ هزارو ۱۵۰ میلیارد تومان که با دلار ۱۰۵۰ تومان بود، ۲ هزار میلیارد تومان را پرداخت کرد و باقی را به مسکن مهر داد. چون تخلف دولت بود این موضوع را به قوه قضاییه گزارش دادیم . سرانجام ۲ هزار میلیارد تومان هم در زمان خانم دکتر وحید بین دانشگاه های پزشکی توزیع شد که هرچند مشکلات دانشکده ها را حل کرد اما در چارچوب قانون نبود که چطور هزینه شود. سال ۹۲ مجلس برای بودجه سال ۹۳، در کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد که یک درصد ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند که خوشبختانه دکتر نوبخت و مجلس موافقت کردند وتصویب شد. این رقم حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود که قرار شد با آن تحولی در نظام سلامت ایجاد شود. با پرداخت این پول اولین کار وزیر بهداشت، حل مشکل بیمارستانهای دولتی بود، تا بیمارستان تمام تجهیزات و دارو را تهیه کند و یک لیست بلند بالا به بیمار ندهد. بیمارستانهای دولتی قدیمی و نابسامان بود و هزینه نوسازی و بازسازی نبود که الان این پول داده شد و خیلی بهتر شدند.

البته کادر درمانی انتقاداتی به این طرح دارند.

انتقادهایی برخی پزشکان دارند  به این دلیل است که باید اولویت با پیشگیری باشد نه درمان. هرچند که اعتقاد دارم که این تحقق نظر مقام معظم رهبری بود. در بهداشت به پیشگیری هم باید اولویت بدهیم و یک اصل است چون در درمان هرقدر هزینه کنیم باز هم کم است و در تمام دنیا هم واقعا دولتها از تامین هزینه درمان عاجز هستند پس باید کاری کنیم که کسی بیمار نشود. یعنی ما جلوگیری کنیم که مردم بیماری قلبی و عروقی نگیرند چون هزینه درمان بسیار سنگین است. ما باید کاری کنیم که مردم دیابت نگیرند اما الان ۷ تا ۱۰ درصد دچار این بیماری می شوند و همین باعث نابینایی و  هزار بیماری دیگر می شود.

شرایط محیطی و فرهنگی برای سالم ماندن مردم فراهم است؟ اینکه مردم به سلامت خودشان و سالم ماندشان توجه کنند؟ به نظر نمی رسد اینگونه باشد.

وزارت بهداشت در سلامت مردم ۳۰ درصد نقش دارد و باقی به عهده سایر سازمانها و نهادها است و درسلامت باید از مزرعه تا سفره مردم را در نظر بگیریم. این همه سموم وارد زمین کشاورزی می شود و سمپاشی باغات میوه بیماری زاست. وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و صدا و سیما هم باید آگاهی مردم را بالا ببرند. رهبر مقام معظم رهبری هم در مورد سبک زندگی به همین موضوع اشاره داشتند یعنی باید سبک زندگی را اصلاح کنیم. مواد غذایی  مانند انواع فست فود رشد دارند و زنان به خاطر امرار معاش مجبور به کار هستند و از غذای آماده استفاده می کنند که این مواد سرطانزا هستند و باعث چاقی می شود که مادر تمام بیماریها است.بنابراین کار وزارت بهداشت خوب بوده اما باید بیشتر به موضوع پیشگیری توجه کند که البته در حاشیه شهرها این موضوع را شروع کرده است. حدود ۹۰۰ میلیارد تومان مراکز بهداشتی و درمانی را تکمیل و تجهیز کرده است. بالاخره زیرساختها باید آماده باشد و باید با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. کار سخت است اما باید به خوبی انجام شود. الان در مجلس اختصاص یک درصد ارزش افزوده به بخش سلامت قانون دایم شد و به دولتها ربطی ندارد.

آقای دکتر اگر خاطرتان باشد آقای احمدی نژاد اصطلاحی در مورد نظام سلامت داشتند که آن را یک چاه ویل می دانستند. با اجرای طرح تحول سلامت مشخص شد نظام سلامت دیگر چاه ویل نیست و با این رقم مشکل درمان مردم حل شد؟

شما می دانید که طرح تحول نظام سلامت برای بیمارستانها و برای بیماران بستری است. هنوز در خدمات سرپایی با توجه به افزایش تعرفه ها، بیماران هزینه بالاتری پرداخت می کنند و من به وزیر بهداشت هم اعلام کردم که مثلا در بخش جراحی چشم هزینه ها خیلی افزایش یافته است که باید کاری انجام داد. قبلا مراجعه کنندگان زیادی برای هزینه بیمارستانها به من مراجعه داشتند اما الان یک درصد شده است. خود مردم هم راضی هستند چون با دفترچه شهری هزینه ها ۵ درصد و روستایی ۳ درصد پرداخت می شود. البته برای یک روستایی که هزینه درمان اگر ۱۰ میلیون تومان می شود پرداخت ۳۰۰ هزار تومان هم زیاد است. اما اگر با کشورهای همسایه مقایسه کنیم سهمی که از تولید ناخالص ملی برای بهداشت در نظر می گیریم اصلا قابل مقایسه نیست و خیلی پایین است. سلامت مردم چاه ویل نیست اما آقای دکتر احمدی نژاد اصلا اعتقادی به این بخش نداشت و اگر هم بودجه و مبلغی تصویب می شد اصلا انجام نمی داد و قانون گریزی شفافی داشتند. اما ما همیشه شعار می دادیم آیا یک دولتی خواهیم داشت که سلامت جزو اولویتهای سوم و چهارم باشد که خوشبختانه چنین شد. من فکر می کنم نقطه قوت دولت تا الان در حوزه سلامت بوده است البته به نتیجه توافق هسته ای کار ندارم.

هرچند طرح تحول سلامت باعث رضایتمندی مردم شد اما کادر درمانی به ویژه پرستاران ناراحت هستند و از پایین بودن حقوقشان ناراضی هستند.

البته همکاران پزشک نباید ناراضی باشند؛ چون تعرفه ها افزایش یافته و زیرمیزی کاهش یافته است. ما هم در این مورد دغدغه داشتیم. الان با پزشکانی که زیرمیزی بگیرند برخورد سختی می شود درربرخی شهرها مطب چند پزشک بسته شده است. البته صددرصد از بین نرفته است، اما از بین می رود. چون در گذشته برخوردها بازدارنده نبود. پزشکان الان درآمد خوبی دارند. ضمن اینکه پرداخت های بیمه ها هم بهتر شده است؛ همیشه بیمه ها پرداختشان با تعویق حتی یک ساله بود، الان سه ماه شده. جامعه پرستاری هم شکایت از کار بیشتری دارند اما برخی موقع بی انصافی می شود مثلا برخی عنوان می کنند درآمد پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران است که این کاملا اشتباه است و واقعیت ندارد. تعداد خاصی از پزشکان چون تمام وقت دولتی شدند و عملها بیشتر شده، درآمد بالایی دارند اما باید توجه کنید یک متخصص و فوق تخصص در ۳۵ سالگی تازه شروع به کار می کند و به درآمد می رسد.اما خانم پرستار ۲۲ سالگی و اگر هم اتفاقی برای بیمار بیفتد پزشک مسولیت دارد. ما مصوبات خوبی هم برای جامعه پرستاری در مجلس داریم. تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس تصویب شده است یا برای کارهای سخت پرستاران در اورژانس و بخشهای ویژه مانند بخش روانی و سوختگی ما درآمد بالایی در نظر داریم و یک ضریب درآمدی دارند. یا در طرح ارتقا بهره وری ساعت کاری به ۶ ساعت رسیده است و شیفت شب یا تعطیل یک و نیم برابر حساب می شود. الان پرستاران ۳۶ ساعت کار می کنند اما هدف ما این بود که ۱۲ ساعت کار بیشتر نکنند اما چون دولت مجوز استخدام نداد اینگونه شد. ما هم می دانیم که پرستاران بعد از ۲۰ سال کار دچار مشکلاتی می شوند فشار هم زیاد است. این امتیازها شامل حال جامعه پرستاری و متخصصان نمی شود اما پزشکانی که عمل جراحی سخت دارند دچار آرتروز گردن و دیسک می شوند. بنابراین ما قوانین خوبی داریم اما چیزی که تا امروز اجرا نشده موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری است این موضوع برای اولین بار در کشورما اتفاق افتاد اما چون بیمه ها مشکل دارند انجام نمی شود. ما از وزیر خواستیم که به این موضوع رسیدگی کند. جامعه پرستاری در تمام دنیا جایگاه ویژه ای دارد و درآمد بالایی دارند . باید حق و حقوق این گروه هم پرداخت شود اما نباید شعار داد. ما پزشک داریم که تمام وقت در بخش داخلی و اطفال درآمد بالایی ندارند.

آقای دکتر، وقتی کارانه ۷۰ هزار تومانی را با ۷۰ میلیون تومانی مقایسه کنید همین است دیگر؟

ما کارانه ۷۰ هزار تومانی با طرح تحول نظام سلامت نداریم استثنا ممکن است باشد اما کلا اینگونه نیست.

مشکل استخدام پرستاران را چطور باید حل کرد؟ آقای وزیر گفتند یک شرکت برای استخدام تشکیل شده،‌اما استقبال نمی شود.

درست است. دولت مدعی است که کارمند زیاد دارد اما ما اختلاف نظر در این زمینه داریم. الان بیمارستان های مختلفی احداث شده، به ویژه در دولت قبل اما برخی افتتاح نشدند چون پرسنل ندارد . این بیمارستانها باید از پول خودشان هزینه پرسنل را بدهند و خودگردان شوند که امکان آن وجود ندارد. دولت مجوز استخدام نمی دهد اما الان ۸۵ هزار پرستار نیاز داریم تا قانون بهره وری پرستاران را اجرا کنیم. در این زمینه دولت باید همکاری کند؛ شایسته دولت نیست که در دولت دهم بیمارستان ساخته شده اما در این دولت به خاطر نبود کادر درمانی افتتاح نمی شود. البته از نظر اقتصادی بیمارستان کمتر از ۵۰۰ تختخواب توجیه ندارد اما وقتی در مناطق محروم و دورافتاده امکان دسترسی به نزدیکترین بیمارستان ممکن است ۲۰۰ کیلومتر فاصله داشته باشد، باید این بیمارستانهای کوچک را ساخت. دولت در این مناطق باید سرمایه گذاری کند و یارانه بدهد.

به نظر شما ماجرای دارو به سامان رسید یا این طرح موقتی است و امکان بحران دوباره وجود دارد؟

خیلی از شرکتهای دارویی مشکل دارند و سود کمی دارند چون تولید برخی داروها به صرفه نیست. ما می گوییم که باید دارو تولید و صادر شود وباید با شرکتهای بزرگ دارویی جهان رقابت کنند پس کیفیت هم باید بالا باشد. الان اکثر کشورهای دنیا مواد اولیه را از چین، هندوستان وارد می کنند ما هم همینطور. اما کیفیت مواد اولیه ما کف استاندارد را دارد چون پولی که ما می دهیم با آنها خیلی تفاوت داریم پس نباید از شرکتهای دارو سازی خیلی انتظار معجزه داشته باشیم. بنابراین اگر خواهان رقابت هستیم باید قیمتها را اصلاح کنیم؛ البته در این دو سال شرکتهای دانش بنیان و وزارت بهداشت روی داورهای گران قیمت سرمایه گذاری خوبی کرده است مخصوصا برای بیماری سرطان. اما کافی نیست .

بیمه ها هم باید تقویت شوند.

متاسفانه اشکال در این است که شرکتهای بیمه چشمشان به منابع دولت است چون تقریبا دولتی هستند. در سیاستهایی که مقام معظم رهبری در سال ۹۳ ابلاغ کردند، بیمه همگانی که پایه است دولتی پیش بینی شد و رقابت باید در بیمه تکمیلی باشد. الان هم با بیمه سلامت عده زیادی تحت پوشش بیمه قرار دارند که قدم بزرگی بود اما مشکلی که در طرح تحول سلامت داریم این است که بیمه ها به اندازه کافی تقویت نشدند و پرداختی به بیمه ها هنوز درست نشده تا آنها هم پرداختی بیمارستانها و پزشکان را درست کنند و احساس نارضایتی است .الان در بیمه سلامت پرداختی درست نیست ضمن اینکه از آن ۳ هزار میلیارد تومانی که برای ارزش افزوده بوده تقریبا ۹۰۰ میلیون تومان به بیمه سلامت داده شده اما کافی نیست. بیمه نیروهای مسلح به طور جدی کمبود منابع دارند. من صحبتی که با مسئولان بیمه نیروهای مسلح داشتم حدود ۸۵۰ میلیارد تومان کسری دارند. مخصوصا از روزی که طرح تحول نظام سلامت راه اندازی شد اگر بخواهند بیمارستانهای خودشان را با بیمارستانهای دولتی یکسان کنند دچار مشکل می شوند.

در اینصورت چه کاری باید انجام دهند؟

بیمه ها باید تولید منابع داشته باشند و به صورت بنگاه اقتصادی باشند. سرمایه گذاری کنند و فقط چشمشان به این که دولت پول تزریق کند نباشد، اما بیمه های ما این تجربه را ندارند.

وقتی موضوع افزایش جمعیت مطرح شد در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری هم توجه به کیفیت زندگی مطرح شد. مردم هم به این موضوع توجه دارند، به نظر شما برای افزایش کیفیت زندگی مردم چکار باید کرد؟ الان مرخصی زایمان در برخی دستگاهها ۹ ماه شده است اما خودتان هم می دانید که کافی نیست.

طرحی که برای افزایش جمعیت مطرح است خیلی کار کارشناسی انجام شده و مواد آن آماده است. از زمان دولت احمدی نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شد و به مقام معظم رهبری ارائه شد اما نظر ایشان این بود که مجلس تصویب کند. در مجلس حدود دو سال روی آن کار شد اما همان زمان یک مشکل داشت. من همان زمان هم گفتم که این طرح ۱۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد. برای همین در صحن علنی مطرح نمی شود چون اگر بار مالی داشته باشد خلاف اصل ۷۵ می شود.

چرا بار مالی دارد؟

چون تسهیلات فراوانی برای خانمها در نظر گرفته شده است. مرخصی زایمان، مسکن، هزینه مهد کودک، تسهیلات برای زنان دانشجویی که مادر می شوند، تسهیلات برای مادران کارمند و… در نظر گرفته شده است. البته چندین جلسه با معاونت راهبردی یا همان سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتیم اما هنوز به توافق نرسیدیم. به هرحال نمی توان از زنان توقع داشت هم پا به پای مردان کار کنند و هم تند تند بچه دار شوند. تا زمانیکه این کارهای اساسی انجام نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم که نسل بعد چگونه خواهد بود و منتظر پیشرفت جامعه باشیم. باید زمینه ای فراهم شود که مادر حداقل تا دوسالگی بالای سر فرزندش باشد چون رشد واقعی کودک تا ۵ سالگی است؛ درهمین زمینه برنامه های که ما داریم مشوقهایی برای فرزند دوم و سوم است اما فعلا امکان اجرا ندارد. مراقبت هم باید خوب باشد نه در مهدکودکهایی که برای خواباندن کودک به او شربت خواب می دهند.

وقتی این طرح تصویب نمی شود و موضوعات دیگری برای ترغیب به فرزندآوری مطرح می شود،‌ فعالان حقوق بشر مدعی می شوند که در ایران خانواده ها را مجبور به فرزند آوری می کنند و راههای جلوگیری را می گیرند؟

قانون برخورد با وازکتومی که تصویب نشد اما به خاطر مخالفت رسانه ای و نهادهای حقوق بشر این اتفاق نیفتاد، بلکه یکسری ایرادهای انشایی و متن داشت. البته ما مسائل شرعی هم داریم نمی توانیم انسانها را طوری عقیم کنیم که همیشه عقیم بمانند. خیلی از این افراد دچار مشکل خانوادگی هستند مثلا یک فرزند داشتند بعد خودشان را عقیم کردند الان فرزند آنها فوت کرده و دچار مشکل شدند. در سنین بالا هم مشکل جسمی پیدا می کنند. حقوق زنی که در ایران رعایت می شود در اروپا و آمریکا اصلا نداریم. آنها حقوق زن را در بی حجابی می دانند اما از نظر شرعی ما این مجوز را نمی توانیم بدهیم. در محیط دانشگاه و کار بیشتر زنان هستند اما در کشورهای اروپایی اینگونه نیست. در عربستان اصلا زن حق زندگی ندارد اما آمریکا و اروپا به این موضوع توجه ندارند و فقط این مسائل را دستاویزی علیه ایران می کنند.

طرح دادگاهی شدن پزشکانی که این کار را انجام می دهند در لایحه هنوز وجود دارد؟

اصلا مطرح نیست و به خاطر مالی کل لایحه بلاتکلیف مانده است.ما الان اجازه دادیم در صورتیکه جنین به سلامت مادر اسیب برساند یا اینکه خودش مشکل داشته باشد تا چهارماهگی سقط شود و فتوای آن را هم داریم اما در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی سقط خلاف است. قوانین ما پیشرفته است اما آنها نمی بینند.

یک مشکلی که وجود دارد این است که نمایندگان و حتی کاندیداهای ریاست جمهوری وعده هایی موقع انتخابات می دهند و مردم را متوقع می کنند. به نظر شما چطور می توان وعده نداد و اما حق مردم را هم مطالبه کرد؟

اینکه نماینده ای مطالبات مردم را پیگیری کند این طبیعی است و همه انجام می دهند چون از وظایف است. اما اگر قبل از انتخابات وعده ساخت بیمارستان، اسفالت شدن جاده و … را بدهیم درست نیست. من اگر به عنوان نماینده مردم پیگیری کنم که چرا در استان سیستان و بلوچستان که بزرگترین استان کشور است حتی ۱۰ کیلومتر هم آزادراه وجود ندارد این وظیفه من است و وعده دادن به مردم نیست. در هیچ دولتی به این موضوع توجه نشده است. متاسفانه در استان من ۲۵۰۰ روستا هنوز با تانکر آبرسانی می شوند و دو سه هزار کیلومتر راه روستایی دارد.

اما به نظر من وعده ها مردم را متوقع می کند. یکی از دلایل گرد و خاک خوزستان به خاطر همین اقدامات نمایندگان است که به دنبال آب کشاورزی و سد زدن بودند اما هورالعظیم خشک شد. در استانهای دیگر هم همین است. یعنی نمایندگان مجلس کمتر به عاقبت پیگیریهایشان فکر می کنند.

مجلس ما مترقی ترین مجلس در دنیا است چون همه تحصیلکرده هستند و کمترین آنها فوق لیسانس دارند. گروهی به استرالیا رفتند تا درمورد موقعیت آنجا بررسی کنند وزیر بهداشت آنجا پزشک نبود و قبلا در شست و شوی میت بود. جامعه مانند زنجیر به هم وصل است وهمه مسائل به هم مربوط هستند. استان سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیسوادی را دارد و زنان این استان بالاترین نرخ بیسوادی را دارند و مسائل بهداشتی و درمانی وضعیت بدی دارد. الان مردم آنجا به من می گویند که چرا رئیس کمیسیون بهداشت هستی اما اوضاع ما اینگونه است؟ من نمی توانم به تک تک آنها بگویم که تصمیم های ما در کمیسیون عمومی هستند و برای یک شهر نیست و من باید هرمزگان،ایلام، بوشهر و … را ببینم.

اولویت دولت برای سال ۹۴ را چه می دانید؟

اینکه دولت سال قبل به بهداشت و سلامت اولویت داد جای قدردانی دارد اما من در استانی زندگی می کنم که در هرخانواده ۴ تا ۵ نفر تحصیلکرده بیکار دارد که همیشه از من شغل می خواهند. این مشکل کلان کشور است . اگر تورم نداریم به خاطر رکود اقتصادی است . همیشه رییس جمهور اعلام می کنند که برای تورم باید جیب مردم را دید الان مرغ کیلویی ۹ هزار تومان شده و این خیلی گران است. هزینه زندگی بسیار بالا است و به نظرمن کار قابل توجهی در زمینه اشتغال انجام نشده است. دولت نمره قبولی در حوزه سلامت دارد اما در سایر حوزه ها مشکل دارد.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share