از گوشه و کنار سیاست:

داستان تکلیف‌های هاشمی/واکنش به ادعای دیدار اصلاح‌طلبان با احمدی‌نژاد/فرق خودجوش‌و خرابکار/تک‌خوان زن در سیما

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درحالیکه عبدالرضا داوری از اعضای اصلی تیم رسانه‌ای طیف احمدی‌نژاد مدعی دیدارهای اصلاح‌طلبان با احمدی نژاد شده است، یک عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان این اظهارات را ادعا و شایعه می داند

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دیارمیرزا تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند.

تابناک نوشت:

داستان همه تکلیف‌های هاشمی

گوشه-کنارure3خاطره آیت‌الله هاشمی در خصوص دلایل ورود خود به انتخابات سال ۸۴ واکنش‌های فراوانی به همراه داشت. هاشمی رفسنجانی همیشه در روایت‌های مختلفی از حضور خود در انتخابات‌های گوناگون دارد و می‌گوید در همه انتخابات‌ها نه به خواست خود بلکه به درخواست‌های گوناگون در انتخابات مختلف شرکت کرده است. در سطرهای زیر به برخی از این روایت‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره پنجم در کتاب خاطرات خود می‌نویسد:«در منزل بودم. تا ساعت ده ونیم صبح کارهای دفتر را انجام دادم. ساعتی در حیاط پیاده‌روی کردم. عصر خدمت امام رفتم. درباره پذیرفتن نامزدی ریاست جمهوری، نظرشان را خواستم. کاملاً موافق بودند و گفتند بعضی از شیاطین به دروغ شایع کرده‌اند که امام مخالف ریاست جمهوری شخص روحانی است، ولی درست نیست و باید به گونه‌ای تکذیب شود.

۲. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در مورد دلایل حضورش در انتخابات مجلس ششم در گفت‌وگو با روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری گفت:« واقعا مایل نبودم در انتخابات شرکت کنم. موقع انتخابات از بس به من مراجعه شد، تقریبا مرا قانع کردند که اگر در مجلس باشم، شاید بتوانم نقش تعادل و نزدیکی به هم را ایفا کنم. مقام معظم رهبری گفتند که متعین است و راه دیگری نیست. البته هیچ وقت عادت ایشان نیست که به من بگویند این کار را بکن. حرف که می‌زدیم، می فرمودند: «به نظر می رسد راه دیگری نداریم».

۳. رئیس سابق مجلس خبرگان در مورد دلایلش برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز می‌گوید:«نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم. الان هم تمایل واقعی من این است که به یادداشت‌های فراوانی که دارم و باید تنظیم و کتاب شوند، بپردازم.»

۴. هاشمی دلایل حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را نیز اینگونه بیان می‌کند:« بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضا های جمع کثیری از جوانان و قشر های مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یک کلمه ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی گویم نمی آیم ولوله ای در محافل افراطیون ایجاد کرد و هجمه های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه ای تشدید کردند.در نهایت به دلیل اینکه نمی خواستم مستبد به رای باشم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم. تنها دلیلی که باعث حضور بنده شد و آن را نیز قبل از ثبت نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سیاسی مورد نظر ایشان بود

۵. هاشمی رفسنجانی در آخرین حضور خود در یک انتخابات که به انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری بر می‌گشت نیز به تکلیف شرعی خود اشاره می‌کند و می‌گوید:«نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم»

واکنش به ادعای دیدار اصلاح‌طلبان با احمدی‌نژاد

درحالیکه عبدالرضا داوری از اعضای اصلی تیم رسانه‌ای طیف احمدی‌نژاد مدعی دیدارهای اصلاح‌طلبان با احمدی نژاد شده است، یک عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان این اظهارات را ادعا و شایعه می داند و معتقد است هیج سنخیتی بین اصلاح طلبان و احمدی نژاد وجود ندارد. حسن رسولی عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در خصوص ادعای اخیر عبدالرضا داوری مبنی بر دیدار اصلاح طلبان با احمدی نژاد، گفت: معتقدم این حرف شایعه‌ای بیش نباشد و در صحت این صحبت به شدت تردید دارم. واقعا چه سنخیتی میان ما به عنوان اصلاح‌طلبان و تیم آقای احمدی نژاد وجود دارد. این رابطه و سنخیت نه در گذشته بوده و نه الان وجود دارد.

نگرانی ارگان جبهه پایداری از علامه خطاب کردن سید حسن خمینی

رجانیوز در  گزارشی با میتینگ سیاسی نامیدن “همایش بزرگداشت بانوی انقلاب ،خدیجه ثقفی” نوشت:

 «هاشمی رفسنجانی در یک میتینگ سیاسی که به نام یادبود مرحوم خدیجه ثقفی همسر امام راحل برگزار شد، اظهارات معناداری بر زبان راند که بخشی از آن به تعریف و تمجیدهای عیجب و غیر طبیعی وی از سید حسن خمینی بر می گردد. وی در بخشی از سخنانش با «علامه» نامیدن حسن خمینی اظهار داشت: «علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است.» شاید بتوان از این بخش از اظهارات هاشمی، تحلیل های متفاوتی ارائه کرد اما نکته ای که معمولا در این میان کمتر مورد توجه قرار می گیرد، سابقه هاشمی در تعریف و تمجید از برخی چهره ها و سنگر گرفتن در پشت نام آنها است چنانچه بازخوانی تاریخ نشان می دهد پیش از این نیز وی در سال ۸۸ با مطرح کردن میرحسین موسوی و به صحنه کشاندن وی، نهایت استفاده خود از حضور او در انتخابات را انجام داد. حال به نظر می رسد جدیدترین پروژه هاشمی رفسنجانی مطرح کردن سید حسن خمینی و سنگر گرفتن پشت تابلوی بیت امام و نوه بنیانگذار انقلاب است تا به این وسیله، اهداف پیدا و پنهان خود را جلو ببرد، اگرچه ممکن است در شرایط کنونی «علامه» گفتن وی به حسن خمینی مورد خوشایند وی و بسیاری از اصلاح طلبان باشد اما به نظر می رسد پایان خوشی برای نوه امام در این سناریو دیده نمی شود.

فرق خودجوش‌ها و خرابکارها چیست؟

مسعود پزشکیان در بخشی از گفت‌وگو با فارس در خصوص نحوه مجوز دادن به اعتراضات و راه‌پیمایی‌ها می‌گوید: شما به من می توانید بگوئید امروز راهپیمایی نکن فردا راهپیمایی نکن اما بالاخره چی؟ من باید کجا بروم حرف بزنم؟ کجا اعتراض کنم؟ شما هیچ وقت مجوز نمی دهید و این باعث می شود اعتراض از جای دیگری سرباز کند. از این طرف یک عده ای می ریزند خانه کسی را از بین می برند می گویند خودجوش بوده اند. این طرفی ها این کار را می کنند می گویند خودجوش است اما آنطرفی ها اعتراض کنند خراب کار هستند. قانون را باید در تمام جوانب اجرا کرد. نباید استثنا قایل شد چه برای چب چه برای راست. اگر به این قانون عمل می شد خیلی از این مشکلات حل می شد.

رحیم‌پور ازغدی: تحول در علوم انسانی۱۰ تا ۲۰ شهید می‌خواهد!

حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست علوم سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان دانشکده حقوق علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه‌های آزاد مشهد با بیان اینکه هیچ کدام از دولت‌ها با تغییر سرفصل‌های علوم انسانی موافق نیستند خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در همین دانشگاه‌ها آقا و خانم دکتر می‌شوند به همین دلیل است که با تغییر سرفصل‌های علوم انسانی مخالفت می‌کنند زیرا با وجود آمدن این تغییرات این دکتر‌ها حرفی برای گفتن نخواهندداشت. رحیم‌پور تصریح کرد: این مسیر ده تا ۲۰ شهید می‌خواهد تا در آن تحول ایجاد شود مانند مسئله هسته‌ای. وی در پایان گفت: ما یک جریان محافظه کار در کشور داریم که از این طریق نان می‌خورند به همین دلیل است که با هر نوع تحول در علوم انسانی مخالف هستند زیرا منزلت خود را از دانشگاه‌های فعلی کسب کرده‌اند.

واردات یک میلیارد دلاری لوازم آرایشی

دکتر مصطفی اسماعیلی معاون مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در گفتگو با مهر، به آمار رسمی واردات محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و افزود: آمار رسمی نشان می دهد سالانه در حدود یک میلیارد دلار نوع محصولات آرایشی و بهداشتی وارد کشورمان می شود. وی با تاکید بر اینکه آمارهای غیر رسمی واردات محصولات آرایشی و بهداشتی فراتر از آمارهای رسمی است، تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت مردم و جامعه، همواره دغدغه نظارت بر کالاهای سلامت محور را دارد. از همین رو، تلاش کرده با تعامل و همکاری صنوف و دستگاه های نظارتی و اجرایی، از ورود و توزیع محصولات تقلبی و غیرمجاز در سطح بازار کشور خودداری کند.

واکنش آیت الله وحید به حادثه فرودگاه جده: باید آقای عالم باشیم

آیت‌الله حسین وحیدخراسانی صبح امروز در دیدار با هیئت رئیسه اتحادیه انجمن اسلامی‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اتفاق فرودگاه جده عربستان و تعرض به دو نوجوان ایرانی و پس از آن دستور رئیس جمهور مبنی بر توقف سفر حج عمره تا مجازات عاملان آن حادثه٬ گفت: آنچه مایه عزت این مملکت و رفعت شیعه شود باید‌‌ همان را خواست؛ کسانی که پیرو امیرالمومنین امام علی (ع) هستند، ‌همانطوری که مولایشان آقای عالم است خودشان هم باید آقای عالم باشند.

حمایت علی مطهری از روند خاطره گویی هاشمی

علی مطهری درباره سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش «بانوی انقلاب اسلامی» و هجمه منتقدان به اظهارات ایشان اظهار کرد: هر کس باید در اظهار نظر خود آزاد باشد و رسانه‌ها هم باید نظر همه مقامات کشور را به طور دقیق منتشر کنند. وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در پخش گزینشی سخنان برخی از مقامات تصریح کرد: ما دیدیم در پخش سخنرانی‌های همایش بانوی انقلاب، صدا و سیما اساسا صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را بایکوت کرد. بهتر است کسانی که انتقادی را قبول ندارند با منطق توضیح دهند. بالاخره آقای هاشمی درباره نوع رفتارهایی که در زندان‌ها می‌شود و برخی انتقاد‌هایی که از سوی دلواپسان به دولت نسبت داده می‌شود، مطالبی را بیان کرده است که بهتر است منتقدان به آنها پاسخ دهند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به واکنش برخی مسئولان نظامی کشورمان به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این افراد مسئول طبق توصیه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بهتر است وارد این مقولات نشوند زیرا امام خمینی (ره) تاکید داشتند نظامیان وارد سیاست نشوند چون حزب نیستند.مطهری همچنین درباره خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی بودند اعتماد و خاطرات او را مورد قبول کنیم و الا اساسا باید در اصل انقلاب شک کرد.

تک‌خوان زن در سیما همزمان با لغو اپرای سعدی به دلیل تک خوانی

در حالی که نمایش عروسکی «اپرای سعدی» زمانی طولانی و هزینه‌ای بالا را برای آماده‌سازی و ساخت عروسک و موسیقی پشت سر گذاشته است و در فاصله کمتر از ۱۰ روز تا رونمایی، توسط معاونت هنری وزارت ارشاد به دلیل آنچه تک خوانی زنان خوانده شده بود، متوقف شد، شرق گزارش داد، در بعد‌از‌ظهر بهاری، وقتی آدم‌ها سرگرم تخمه‌شکستن و رتق‌وفتق امور دنیا و مافیها در نشست‌های خانوادگی بودند و ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم داشتند کار خودشان را می‌کردند، من با همین دو گوش خودم شنیدم: در فیلم «چ» که از سیما پخش می‎شد، در یک صحنه تراژیک، صدای تک‌خوانی زنی آمد که داشت ترانه‌ای کُردی می‌خواند ولی با همین دو چشم خودم دیدم که آدم‌ها همچنان دارند تخمه می‌شکنند و امور دنیا و مافیها را رتق‌وفتق می‌کنند، ابر و باد و مه و خورشید و فلک دارند تا اطلاع ثانوی کار خودشان را می‌کنند و زندگی همچنان جریان دارد و دنیا هم کن فیکون نشده است… .

اقدام فرودگاه جده بر اساس فتوا مفتی سعودی بوده است

در حالی که مقامات دولتی تاکید دارند حادثه فرودگاه جده غیر مرتبط با سیاست عربستان سعودی علیه ایران معرفی کرده و آن را صرفا اقدام غیر اخلاقی دو مقام سعودی معرفی کنند ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی تاکید کرد که این اتفاق طی یک روند سیستماتیک رخ داده است. در بخشی از  اطلاعیه ستاد حقوق بشر آمده است: «ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اخبار تعرض ماموران امنیتی عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را بسیار تاسف بار، خطرناک و نگران کننده می داند؛ بویژه آنکه این اقدام براساس عقاید اعلام شده از سوی یکی از شیوخ و امامان جماعت جده، که باعنوان فتوا بیان شده، صورت گرفته  و نشان می دهد که وی اینگونه اقدامات را نه تنها غیراسلامی و غیر قانونی نمی داند، بلکه آن را مجاز و قابل قبول اعلام کرده است.  این موضوع  نشان می دهد که ما نمی توانیم حادثه تاسف بار فرودگاه جده را صرفا یک اتفاق تخلف آمیز یک یا دو مامور امنیتی تلقی کنیم، چرا که از قرائن برمی آید که با یک روند سیستماتیک  و بسیار خطرناک  مواجه هستیم. از این رو، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از دولت عربستان سعودی می خواهد که علاوه بر پایبندی به تعهدات اسلامی خود نسبت به زائران بیت الله الحرام، با توجه به  کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، تعهدات بین المللی خود را نیز محترم شمارد و فراتر از دو مامور خاطی، با همه کسانی که انجام اینگونه افعال را در جامعه عربستان تبلیغ، ترویج و حمایت می کنند برخورد قاطع و پیش گیرانه داشته باشد.»

جدیدترین حمله همه جانبه به یار امام

حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی مورخ مشهور تاریخ معاصر عصر (دوشنبه) با حضور در تجمع دانشجویان مقابل سفارت عربستان در محکومیت جنایات رژیم آل‌سعود، گفت: حضور شما دانشجویان در این صحنه بزرگ‌ترین خدمت در جهت پیشبرد آرمان‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری است. روحانی خاطرنشان کرد: کسانی هستند که به اسم آخوند تلاش می‌کنند با رژیم سعودی کنار بیایند و این رژیم را بالی از اسلام می‌خوانند. اینان آخوند درباری و خیانتکار هستند. کسانی که عنوان یار امام(ره) را یدک می‌کشند سعی می‌کنند رژیم سعودی را رژیم اسلام معرفی کنند و تلاش می‌کنند به این رژیم نزدیک شوند و این گونه بیان می‌کنند که ایران و عربستان ۲ بال اسلام هستند اما حقیقت این است که عربستان بال اسلام آمریکایی است.

لغو استخدام ۱۲۰۰ نفر بورسیه

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری موضوع بورسیه‌های غیرقانونی در دولت قبل، می‌گوید دست‌کم هزار و ۲۰۰ دانشجویی که به شکل غیرقانونی دکترا گرفته‌اند، لغو استخدام خواهند شد. جواد هروی در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد هزار و ۸۸۸ دانشجوی دکترای بورسیه‌شده در موضوع تبدیل داخل به خارج تخلف کرده‌اند و بسیاری از همین دانشجویان با مشکلاتی از جمله کبر سن و شرط معدل و مدرک معادل مواجه‌اند. او همچنین مسأله حضور نام برخی مسئولان دولت گذشته و نمایندگان را تأیید کرده و تأکید دارد که نهادهای قضایی و مسئول بدون توجه به مقام و نام افراد و بر حسب قانون با افراد متخلف برخورد خواهد کرد. او از اینکه به شرط رانت برخی افراد در دولت گذشته از حیاط خلوت دانشگاه راهی کرسی‌های دانشگاه شده‌اند، گله دارد و مجلس را در برخورد با این شکل از استخدام‌ها مسئول می‌داند.

لاریجانی هم حزب تاسیس کرد

بهروز نعمتی سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل حزب علی لاریجانی گفت: این حزب تشکیل شده است و طی روزهای آینده آقای کاظم جلالی توضیحات کامل آن را ارائه خواهد کرد.وی ادامه داد: اعضای این حزب را جمعی از فراکسیون رهروان ولایت و طرفداران علی لاریجانی در خارج از مجلس تشکیل می‌دهند.

خبرنگار روزان آزاد شد

یغما فشخامی، خبرنگار روزنامه ی روزان، روز دوشنبه آزاد شد. وی از دیماه گذشت در بازداشت بوده است.

سگ‌کشی دردناک با اسید در شیراز!

در یکی از شهرک‌های صنعتی شیراز، سگ‌ها به روشی غیرانسانی با تزریق اسید کشته می‌شوند و پیمانکاران در ازای ارائه هر لاشه ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند. یکی از فعالان دفاع از حقوق حیوانات فیلمی دو دقیقه‌ای از کشتار سگ‌ها را در اختیار فارس، قرار داده است که دل هر بیننده ای را به درد می آورد، در این فیلم، کشتار سگها با تزریق تناوبی اسید نشان داده می‌شود که به گفته این فعال حقوق حیوانات در شیراز، این اقدام، توسط پیمانکاران شهرک صنعتی شیراز انجام گرفته است. پیمانکارانی که در ازای تحویل لاشه هر قلاده سگ، ۱۵ هزار تومان دریافت می کنند و حتی از سوزاندن جسم نحیف یک توله سگ با اسید هم دریغ نمی‌کنند.

هاشمی نام کسی را مطرح نکرد که یک عده به خود گرفته‌اند

آیت‌الله محمدرضا رحمت معاون دفتر امام(ره) درباره خاطره آیت‌الله هاشمی از همسر امام(ره) گفت: آقای هاشمی از حرف مردم سخن گفته است؛ چراکه گزارش‌های زیادی به وی می‌رسد. خیلی از مسائل را نمی‌خواهیم مطرح کنیم ولی یک عده اصرار دارند که همه چیز را بگویند و نام خود را دلواپس و دلسوز نیز می‌گذارند، هر چیزی هم که مطرح می‌شود به خودشان نسبت می‌دهند جانشین مرحوم آیت‌الله توسلی در دفتر امام، درباره خاطره آیت‌الله هاشمی از همسر امام خمینی‌(ره) مبنی بر اینکه خانم ثقفی ایشان را به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ تشویق کرده‌اند، تأکید کرد: همین نقل‌قولی که آقای هاشمی می‌گوید درست است. ولی باید دقت شود که نه آقای هاشمی و نه خانم ثقفی در این موضوع نام کسی را بیان نکردند، حال چرا یک عده این را به خود نسبت می‌دهند که همه چیز را مشخص می‌کند. یعنی اینها می‌دانند و خبر دارند که چه شده و چه اتفاقی افتاده است.

Share