سید حسین رضویان

فصلی از اسطورگی و مردانگی قهرمانانمان بر پرده عریض نقش کنیم

فصلی از اسطورگی و مردانگی قهرمانانمان بر پرده عریض نقش کنیم حقیقتا وقتی چشم آدم می افتد به این پرده سینما و یک فیلم درست و حسابی می بیند تازه حساب کار دستش می آید اینکه میگویند سینما صنعت است و به اتکای آن عناصر زور و زر منافعشان را دنبال می کنند یعنی چه؟ […]

فصلی از اسطورگی و مردانگی قهرمانانمان بر پرده عریض نقش کنیم

سید حسین رضویانحقیقتا وقتی چشم آدم می افتد به این پرده سینما و یک فیلم درست و حسابی می بیند تازه حساب کار دستش می آید اینکه میگویند سینما صنعت است و به اتکای آن عناصر زور و زر منافعشان را دنبال می کنند یعنی چه؟ حالا پس از سرخوشی دست داده از تماشای چند فیلم آمریکایی از این هم می گذریم که در این ترینیداد تو باگوی فرهنگی که چشم امید سفیران هنری به خرس برلین ونخل طلایی است، قاطبه فیلم سازان هم اگر اینجا شاخ غول شکسته شود مست غمازی چشم لیلی اند و یا مشغول تیز کردن کلنگ فرهاد…
در عنوان بندی سال ۲۰۱۴ ،جشن آکادمی هم پایان گرفت و در این خاتمه رنگها و نیرنگها وقتی در بخش تدوین صدا ،آمریکن اسنایپر یکی از جوایز اسکار را به خود اختصاص داد یادم آمد که چقدر آن بخش وحشی غرب مشتاق به شنیدن شیرینی صدای ناله ها و ضجه های زنان و کودکان مسلمان در سرتاسر دنیا از اصابت گلوله های تک تیر انداز آمریکایی اند و ما چقدر در تساهل و تسامح مذاکره و تعامل با این و آن کراهت داریم تا فصلی از اسطورگی و مردانگی قهرمانانمان بر پرده عریض نقش کنیم.
فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز آمریکایی» داستان زندگی کریس کایل (کریستوفر اسکات کایل) یک کابوی جوان است که به یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پیوسته و طی چهار بار حضور در عراق به دلیل کشتن ۲۵۵ نفر، بارها مدال افتخار دریافت کرده است.
هرچند از نگاه پنتاگون ۱۶۰ مورد از کشتارهای کایل مورد تأیید می باشد ، با این حال او همچنان به عنوان مرگبارترین تک‌تیرانداز تاریخ نیروهای مسلح ایالات متحده محسوب گردیده و سرانجام این ماشین کشتار پس از ۱۰ سال خدمت در نیروی دریایی آمریکا، در سال ۲۰۰۹ از آن جدا و سه سال بعد کتاب خاطرات خود را تحت عنوان «American Sniper: The Autobiography of the Most Lethal Sniper in U.S. Military History» منتشر نمود.
این کتاب تاکنون یک میلیون و دویست هزار نسخه (اعم از مکتوب و نرم‌افزاری) فروخته که ۷۰۰ هزار نسخه آن مربوط به سال ۲۰۱۵ است و از این حیث، کتاب رکورددار سال جاری میلادی به شمار می‌رود. قطعاً این موفقیت به دلیل نمایش فیلمی با همین نام به کارگردانی کلینت ایستوود ۸۵ ساله است که از روی این کتاب ساخته شده و طی آن از کایل چهره‌‌ای قهرمان، فداکار و انسان‌دوست به نمایش گذاشته شده است.
جالب است که فیلم اقتباسی کلینت ایستوود صرفاً به همزادپنداری با کایل می‌پردازد و قربانیان را که گاها زنان و کودکان بی پناه هستند را نادیده گرفته و حتی دلیل پیوستن کایل به جنگ عراق را حادثه ۱۱ سپتامبر بیان می‌کند، در حالی که این حادثه دلیل جنگ عراق نبود، اما این یک دلیل خوب برای ترویج ایده مسلمان‌‌آزاری و مسلمان‌کشی است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز اخیراً در دیدار نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی‌ بیان کردند و فرمودند: «همین فیلم تک‌تیرانداز که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آنجایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا».
فیلم تک تیرانداز آمریکایی به ما جهان سومی ها خوب یاد می دهد که چه گونه بنگاه رویاسازی ایالات متحده از یک قاتل بالفطره ،قهرمانی جهانی می سازد و ما حتی از پس تامین اولین نیازهای قهرمانان واقعی زندگیمان نیز بر نمی آییم.
آنها با گذشت سالها از دومین جنگ بین المل دستکش معرکه سربازان وطنی خود در آن کارزار نبوده و هر سال به بهانه ای و ساخت فیلمی رشادتهای ارتشیان خود به نظاره دنیا می گذارند و ما با گذشت چند سال از دفاع مقدسمان زورمان می آید که جنگ و قهرمانانش را درست به نسل جوانمان معرفی کنیم.
فیلم ساختن پیشکشمان برخی از این دلاوران اکنون در اوج گمنامی مراودات زمینی ها و با تحمل دردهای فزاینده از زخم جنگ تحمیلی ، روزگار را در بی خبری عالم از غم دردمندی شان سپری میکنند و ما بی خیال رنجی که بر آنان می رود پی تسویه حسابهای سیاسیمان هستیم . این چند صباح گذشته به همت دوستان موجب گردید صبحی به ملاقات احمد رخشنده نایل شوم . مردی که به روایت تاریخ در معیت چمران و صیاد شیرزای چریک کربلاهای ۴ و ۵ و نیز آزاد سازی خرمشهر بود.او نیز می توانست یکی از هزار ایرانین اسنایپر قصه هایمان باشد حیف که اینجا آمریکا نیست.

سید حسین رضویان

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share