مرور روزنامه های صبح گیلان:

​انتخابات اتاق بازرگانی یک تجربه خوب/آماده‌باش برای حراست از طبیعت در نوروز

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انتخابات این دوره اتاق بازرگانی گیلان از ویژگی‌هایی برخوردار بود که در مقایسه با دوره‌های پیش شاخص شناخته می‌شود. مشخصه این دوره انتخابات اتاق رقابتی‌بودن و نظم و انضباط مثال‌زدنی در برگزاری آن بود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

​انتخابات اتاق بازرگانی یک تجربه خوب

محمد کاظم شکوهی راد در گیلان امروز نوشت:هیجده اسفند، انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی گیلان همزمان با انتخابات سراسری اتاق‌ها برگزار شد. انتخابات این دوره اتاق از ویژگی‌هایی برخوردار بود که در مقایسه با دوره‌های پیش شاخص شناخته می‌شود. مشخصه این دوره انتخابات اتاق رقابتی‌بودن و نظم و انضباط مثال‌زدنی در برگزاری آن بود.

میزان مشارکت بازرگانان عرصه‌های مختلف، تجاری، صنایع معادن و کشاورزی نیز قابل توجه و کم‌سابقه بود اما بیش از این‌ها باید به مدنی‌بودن گروه‌های شرکت‌کننده در این انتخابات توجه شود زیرا برای شرکت در این انتخابات، ائتلاف‌های مختلف به شکل دمکراتیک و با رفتار مدنی مناسب شکل گرفت و هر یک به فراخور توان خود توانستند با مخاطبان خود از طریق رسانه‌های مختلف در فضای مطبوعات و فضای مجازی ارتباط برقرار کنند، اما در مجموع همه‌ی گروه‌های شرکت‌کننده توانستند به صورت متحد و منطقی و متناسب با شخصیت مورد انتظار از انسان‌های فرهیخته در این انتخابات شرکت کرده و نمایندگان خود را انتخاب کنند. با شناختی که از منتخبین در دسترس است، خوشبختانه فضای اتاق از تنش‌های سیاسی و جناح‌بندی‌های معمول در عالم سیاست به دور نگه داشته شده و افرادی که به عنوان نماینده بخش‌های مختلف برگزیده شده‌اند، افراد برتر و شایسته‌ای هستند که منافع و باورها و دغدغه‌های صنفی و شغلی گروه خود را نمایندگی می‌کنند و با این ترتیب و این تجربه مفید امید است دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی استان با توفیقات و دستاوردهای بسیار خوب و کارآمد همراه باشد.

در پایان باید از هیات نظارت بر انتخابات اتاق یاد کرد که این انتخابات را که با حساسیت زیاد همراه بود با وسواس، بی‌طرفی و امانت برگزار کرد و این عملکرد مفید نیز جای تقدیر و تشکر دارد.
img_54ff3b7e5565f
آماده‌باش برای حراست از طبیعت
رضا احمدی سراوانی در سرمقاله خزر نوشت:هنوز دو هفته‌ای مانده به تعطیلات نوروزی و ورود خیل مسافران نوروزی که مسئلوان سازمان‌های مختلف از جمله سازمان جنگل‌ها توصیه‌ها و هشدارهایی را به طبیعت‌گردان برای حفظ جنگل‌ها و عدم آسیب رساندن به عرصه‌های طبیعی اعلام کرده و خواهان رها نکردن زباله در این مناطق شدند.
واقعیت این است که با ورود موج‌های مسافران نوروزی و تابستانی به گیلان، خسارات زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی این استان به دلیل بی توجهی گردشگران وارد می‌شود. بنابراین ضرورت دارد تا از هم‌اکنون اقدامات پیشگیرانه‌ای برای مواجهه با وضعیت مشابه دفعات گذشته اتخاذ شده و با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده، گردشگران را نسبت به هر گونه آلود‌ه‌سازی و تخریب باز داشت.
از سوی دیگر باید ناظران را به کار گرفت تا با این‌گونه اقدامات احتمالی برخورد کنند. بر این اساس بسیار پسندیده خواهد بود تا نوروز امسال را به یک کارگاه آموزشی برای حفظ محیط زیست گیلان تبدیل کنیم.
Pag1pdf7
مصایب بی پایان زنان در عصر مردان فمنیسم!
حسن غیوری در شماره امروز سوال جواب نوشت:در دنیای امروز هر چقدر هم خرسند باشیم که در حال حرکت رو به جلو هستیم اما اتفاقاتی پیرامون ما رخ می دهد که نمونه های روشن از عقبگرد هستند، مخصوصا آنچه که در حوزه زنان رخ می دهد هرچند که موضوعات مربوط به حوزه زنان بسیار گسترده و از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است اما یک موضوع در حوزه زنان وجود دارد که تقریبا در تمام جوامع مشترک می باشد و آن هم خشونت علیه زنان است که در برخی جوامع کمتر و در جوامع نابسامان و درگیر جنگ و تحجر زده خیلی بیشتر است که آن هم به حادترین شکل یعنی تعارض و تجاوز به زن خود را نشان می دهد!
«بحث تعرض و تجاوز و سپس قتل زنان برای از بین بردن آثار جرم» موضوعی که کمتر روز است که رسانه های جهان از آن خبر منتشر نکنند؛ از سرزمین های درگیر جنگ از جمله عراق، سوریه و … با گروهای وحشی همانند داعش و بوکوحرام که بگذریم سرزمین های به ظاهر آرام و در حال توسعه! از جمله ترکیه و هند و … نیز از این مصیبت ها در امان نیستند.
یک نمونه در کشور هند که اخیرا یک زخم کهنه دوباره سرباز کرد و دلیلی برای نگارش این مطلب شد ماجرای تعرض به یک دختر دانشجوی هندی توسط ۵ مرد در یک اتوبوس بود!
اخیرا رسانه های عمومی در خروجی های خود خبری را منتشر کردند که گروهی از مردم خشمگین هند با حمله به یکی از زندان های این کشور مردی را از زندان بیرون کشیدند و با برهنه نمودنش با چوب و چماق مورد ضرب و شتم قرار دادند و تا مسافتی ۶ کیلومتر روی زمین کشیدند که بر اثر جراحت کشته شد.این فرد یکی از ۵ مردی بود که حدود دو سال قبل در یک اتوبوس شهری به یک دختر دانشجو هجوم برده و به او تجاوز کرده بودند که این قربانی در نتیجه عمل وحشیانه آنها در بیمارستان جان سپرده بود.
و اما علت خشم مردم بعد از دو سال چه بود. انتشار فیلم از این رخداد در فضای مجازی و باز در این فیلم مشاهده می شد که مجرم در مقابل قاضی خونسرد ایستاده و می گوید از عمل خود پشیمان نیست و دخترها نباید در تاریکی شب در خیابان ها رفت و آمد کنند!… و ادامه داده بود که اگر دختر جوان نسبت به تعرض ما اعتراض نمی کرد اکنون زنده بود!
یا در ترکیه اخیرا باز یک دختر جوان دانشجویی از تجاوز به قتل رسیده بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و از نکته جالب این عمل غیر انسانی آن که متهم پوشیدن دامن کوتاه مقتول را انگیزه تجاوز و قتل دانشجوی دختر عنوان کرده بود!
ترکیه کشوری که هر شب به امید عضویت در اتحادیه اروپا به خواب می رود و هر صبح با خوابی از اتحادیه اروپا سر از بالین بر می دارد! منطقه ساحلی ویژه ای به نام آنتالیا دارد و فیلم هایی به نمایش می گذارد که در بسیاری از کشورهای اروپا نمایش آن ممنوع است و ..
اینها یک مصیبت از هزاران مصایب زنان در عصر ما هستند مصایبی که از ذهنهای بیمار نشات می گیرند و به بدترین شکل ممکن خود را نشان داده و ناخواسته دامن زنان ما را گرفته و بخش عمده ای از جامعه ما را درگیر خود می کنند این موضوع متاسفانه طبقه و صنف و شمال و جنوب (اقتصادی و اجتماعی) نمی شناسند و با آنکه مجرمان در اغلب جوامع با اشد مجازات رو به رو می شوند اما باز هم ادامه می یابد! مصایبی که زنان ما فقط به جرم زن بودن با آن دست و پنجه نرم می کنند و …
در پایان یک پرسش و آن اینکه با وجود چنین اتفاقات غیر انسانی که برای زنان برشمردیم آیا زنان ما می توانند به شعارهایی (حتی در جوامع توسعه یافته) که در قالب حقوق زن ـ تساوی زن و مرد و چه و چه از طرف مردان مدافع حقوق زن و به شکل رادیکالتر (مردان فمنیسم) سر داده می شود خوشبین و امیدوار باشند ؟
so-20-es

اخلاق پیروز انتخابات اتاق بازرگانی‎ گیلان
نسیم در شماره امروز خود نوشت:اقتصاد ایران مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده و قانون اساسی بخش‌ خصوصی را آن بخش تلقی کرده که کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات را در برمی‌گیرد و مکمل فعالیت‌های اقتصادی دولتی و تعاونی است. نمایندگی این بخش در اقتصاد ایران، «اتاق‌های بازرگانی» هستند؛ اتاق‌هایی که تاریخچه‌شان به دور ناصری بازمی‌گردد.
اتاق بازرگانی را باید به حق پارلمان بخش خصوصی و اقتصادی کشور نامید که به منظور هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت میکند.
در فاصله کمتر از یک هفته تا برگزاری انتخابات اتاق‌ بازرگانی تهران، فعالیت‌های انتخاباتی طیف‌های مختلف و به ویژه بخش خصوصی برای حضور موثر در بزرگ‌ترین انتخابات پارلمان بخش خصوصی شدت گرفته و ائتلاف‌های مختلف با برگزاری گردهمایی و نشست‌های متعددی در موعد تبلیغات سعی در مجاب کردن بازرگانان و افزایش آرا خود داشتند. تبلیغاتی که گاها با برخی از بد اخلاقی ها از جانب عده محدودی از افراد همراه بود.
طی روزهای گذشته فعالیت اعضای اتاق بازرگانی گیلان نیز برای شرکت و پیروزی در هشتمین دوره انتخابات این اتاق مشهود بود،فعالیتی که گرچه با برخی از بداخلاق های انتخاباتی توسط تعداد محدودی از کاندیداهای این دوره همراه بود اما سرانجام با پیروزی بازرگانان اخلاق محور در روز گذشته به پایان رسید.
به زعم نویسنده آنچه در این بین حایز اهمیت است درایت و پختگی عمل بازرگانان گیلانی در این انتخابات بود. بازرگانان گیلان در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی بار دیگر نشان دادند که تحت تاثیر هوچی گری و بداخلاقی های انتخاباتی قرار نمی گیرند و با رای دادن به افراد اخلاق گرا و عملکرد مثبت ایشان،پاسخی قابل تامل به معدود افرادی دادند که در جریان این انتخابات اصول اخلاقی و انتخاباتی را کنار گذاشته و رسیدن به هدف را با هر وسیله ای توجیه می کردند.
امید است اعضای جدید اتاق بازرگانی گیلان با درایت و تجربه خویش و با تعامل سازنده با بخش دولتی بیش از پیش بتوانند در خدمات رسانی به بازرگانان و انجام مسوولیت های محوله کوشا باشند.
۱۹۱۵۱ go-20

Share