مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان:

۵۰ رودخانه اصلی گیلان در حال ابتلا به سرنوشت آلوده زرجوب و گوهررود رشت هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ۵۰ رودخانه اصلی گیلان در حال ابتلا به سرنوشت آلوده زرجوب و گوهررود رشت هستند و این موضوع فاجعه‌انگیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ۵۰ رودخانه اصلی گیلان در حال ابتلا به سرنوشت آلوده زرجوب و گوهررود رشت هستند و این موضوع فاجعه‌انگیز است._۰۹borji22

محمدرضا برجی در رشت با بیان اینکه اگر در حوزه مدیریت زیست‌محیطی در تعامل با طبیعت نباشیم جبران بسیار سخت می‌شود، اظهار کرد: گیلان چهار فصل با طراوت و معتدل دارد و اگر نسبت به آنها بی‌توجه شود جبران‌ناپذیر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه خردمندانه نیست به طبیعتی که به ما سود می‌رساند آزار برسانیم، تصریح کرد: توسعه نباید موجب نابودی محیط زیست شود و تمام فعالیت‌های عمرانی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان کشور ایران را در کمربند خشک دانست و گفت: با بحران آب مواجه هستیم و به خاطر غفلت‌ها و توسعه مهم‌ترین زیستگاه‌ها را از دست دادیم و نتوانستیم جنگل‌های هیرکانی گیلان که فسیل‌های زنده هستند را درک کنیم.

وی توجه و به‌کارگیری سیاست‌های مقام معظم رهبری درباره محیط زیست را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: برنامه‌های خوبی در این راستا در گیلان تدارک دیده شده و با توجه به اینکه موضوع زیست‌محیطی دغدغه اساسی دولت است اگر در این زمینه مدیریت صورت نگیرد جبران آن سخت‌تر می‌شود.

برجی گیلان را با دو میلیون و حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت عنوان کرد و افزود: هر ساله ۱۵ برابر این جمعیت مسافر و گردشگر وارد گیلان می‌شوند و از طبیعت استان استفاده می‌کنند.

وی تولید زباله و پرت کردن آن در طبیعت را خوشایند ندانست و ادامه داد: وضعیت ریخت و پاش زباله از چابکسر تا آستارا در گوشه‌های خیابان‌ها فجیع است و تا زمانی که همکاری مردم نباشد موفقیتی در این راستا به دست نمی‌آید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت رودخانه‌های این استان خاطرنشان کرد: به دلیل وجود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، ۵۰ رودخانه اصلی گیلان به سرنوشت آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت ابتلا می‌شوند و این موضوع فاجعه‌انگیز است ضمن اینکه رودخانه‌ای در این استان نیست که مرکز تولید و تکثیر طبیعی آبزیان باشد.

وی تلاش برای نجات دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت از آلودگی و فاضلاب، یادآور شد: امیدواریم شاهد احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود باشیم و این مسئله باید جزو مطالبات مردم از مسئولان باشد و مسئولان نیز باید پاسخگوی مردم شوند./فارس

Share