فوتبال همچنان خبرساز است

۱۱ چهره خبرساز فوتبال گیلان در سال ۹۳/از محمد آبشک تا سعید عزت‌اللهی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فوتبال گیلان در سالی که گذشت مملو از وقایع مختلف و قابل ذکر بود و چهره‌هایی که آنها را رقم زدند، ۱۱ چهره منتخب فوتبال گیلان در سال ۹۳ که به نوعی خبرساز بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فوتبال گیلان در سالی که گذشت مملو از وقایع مختلف و قابل ذکر بود و چهره‌هایی که آنها را رقم زدند، ۱۱ چهره منتخب فوتبال گیلان در سال ۹۳ که به نوعی خبرساز بودند.
فارس نوشت:

علیرضا جهانبخش

۱۳۹۳۱۲۰۲۰۰۰۳۴۷_PhotoAجهانبخش پس از جدایی از داماش و حضور در باشگاه «ان‌ای‌سی نایمخن هلند» مورد توجه فوتبال دوستان گیلانی به ویژه هواداران داماش قرار گرفت، وی در سالی که گذشت به همراه تیم ملی فوتبال کشورمان در دو رویداد مهم حضور پیدا کرد.

جهانبخش‌ در جام جهانی برزیل که البته در مدت هر چند اندک حضور خود در میدان در برابر آرژانتین یک نمایش فوق‌العاده را از خود در برابر نایب قهرمان جام جهانی به نمایش گذاشت و حضور دوم او در جام ملت‌های آسیا در استرالیا بود که اشک‌هایش پس از حذف ایران در ماراتن پنالتی‌ها در برابر عراق از صحنه‌های به‌جا مانده از حضور تیم ملی در این رقابت‌ها بود.

جهانبخش در تیم باشگاهی خود در هلند یک سال موفق را پشت سر گذاشت و با گل‌ها و پاس گل‌های حساس خود، نقش نخست را در صدرنشینی نایمخن بر جای گذاشت به طوری که در پایان نیم فصل برنده جایزه گاو برنزی لیگ دو هلند شد و جوان اول این رقابت‌ها لقب گرفت.

سعید عزت‌اللهی

این فوتبالیست ۱۸ ساله و فرزند ارشد نادر عزت‌اللهی هافبک دهه ۶۰ ملوان انزلی، در سالی که گذشت توانست نظر باشگاه معروف «آتلتیکو مادرید اسپانیا» را به خود جلب کند و با یک قرارداد پنج ساله ضمن رفتن به اسپانیا فصلی جدید را در زندگی فوتبالی خود رقم بزند.

عزت‌اللهی امسال بازی‌های خوبی را در ترکیب جوانان اتلتیکو از خود به نمایش گذاشت و قطعاً از رفتن به آتلتیکو مادرید و حضور در کنار بزرگان این باشگاه صاحب تجربیاتی ارزشمند و گرانبها خواهد شد.

عزت‌اللهی جوان در آغاز راهی قرار گرفته که با پیمودن صحیح این راه می‌تواند خود را به یکی از بزرگان فوتبال کشور بدل کند.

افشین ناظمی

این مربی محجوب فوتبال گیلان که به همراه داماش سرمربیگری در لیگ برتر را تجربه کرده بود، امسال در یک تصمیم جالب توجه هدایت سپیدرود دیگر نماینده فوتبال شهر باران در لیگ دسته دوم را به‌عهده گرفت تا آزمون جدیدی را به همراه این تیم ریشه‌دار گیلانی تجربه کند.

سپیدرود پس از سال‌ها تحمل مشکلات مختلف، امسال با کادر مدیریتی جدید سودای صعود به لیگ دسته اول و بازگشت به روزهای خوب گذشته را دارد و در این بین ناظمی گزینه مورد نظر مدیریت جدید سپیدرودی‌ها شد و فعلاً سپیدرود با هدایت او از مرحله گروهی به دور نهایی راه یافت و از سه بازی خود در این مرحله ۷ امتیاز کسب کرد و در گروهش صدرنشین است.

باید دید افشین ناظمی با تیم جدیدش تا کجا پیش می‌رود و اگر سپیدرود موفق به صعود به لیگ یک شود ناظمی و سپیدرود خدمت خوبی به یکدیگر خواهند کرد.

نصرت ایراندوست

مرد موی سپید بندر انزلی امسال و در ابتدای فصل پس از کنار گذاشتن دراگان اسکوچیچ موفق از سرمربیگری ملوان روی نیمکت هدایت این تیم نشست تا بتواند خاطرات خوب سرمربیگری خود در این باشگاه در فصل ۸۳-۸۴ را تکرار کند اما تجربه جدید نصرت و ملوان به تجربه تلخی برای هر دو تبدیل شد.

ملوان در دوران حضور ایراندوست در نتیجه‌گیری ناکام ماند تا این سرمربی کهنه‌کار که با وجود توصیه‌های اطرافیان حاضر به دل کندن از نیمکت هدایت ملوان نبود از کار برکنار شود تا ایراندوست به یکی از چهره‌های خبرساز و البته ناموفق فوتبال گیلان در سال گذشته بدل شود، هر چند که در این گزینش و نیز برکناری ایراندوست نقش مدیر عامل ملوان کمتر از وی نبود.

امید هرندی

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که امید خان هرندی که جدایی‌اش در دو فصل پیش از داماش با حرف و حدیث‌هایی نیز همراه بود، به یکباره و در مدت چند روز مانده به آغاز رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور دوباره به عنوان سکاندار هدایت داماشی انتخاب شود که کاملاً به لحاظ بازیکن تغییر یافته و البته مملو از مشکلات مختلف مالی و غیر مالی بود.

اگر چه هرندی به همراه داماش در نخستین بازی فصل در تبریز و در برابر شهرداری این شهر به پیروزی رسید اما در ادامه کار روند داماش سینوسی و با آغاز نیم فصل دوم نیز رو به نزول بود تا صدای اعتراض هواداران این تیم بلند شود.

هر چند منصفانه باید قبول کرد که هرندی ابزار کار در داماش را در اختیار نداشت و با وجود اینکه تیمش به لحاظ مهره‌ای با کمبودهایی مواجه بود، مصدومیت‌های نابهنگام چند نفر از بازیکنان این تیم کاملاً شرایط کار را برای داماش و هرندی سخت کرد به طوری که پس از تساوی خانگی داماش در برابر فولاد یزد و در هفت روز مانده تا پایان سال، امید هرندی تصمیم گرفت از سمت خود استعفا کند.

فیروز کریمی

نخستین سرمربی داخلی غیر بومی ملوان با حضورش در این تیم کاملاً اوضاع تیم ملوان را دگرگون کرد تا ملوان با هدایت او ضمن کسب چهار برد متوالی از انتهای جدول به جایگاه یازدهم برسد و از حاشیه امنیت خوبی برخوردار شود.

تاثیرات مثبت حضور کریمی در ملوان و نتایج درخشان این تیم موجب شد تا استادیوم ورزشی تختی انزلی در بازی ملوان و سپاهان نیز مملو از تماشاچی شود و شاهد آشتی و حمایت دوباره انزلی‌چی‌ها از تیم محبوبشان شویم.

فعلاً در بندر انزلی اوضاع به کام کریمی و ملوان است و کریمی پس از چند سال با ملوان بازگشت پر فروغی به فوتبال کشور داشته و تک چهره غیر گیلانی مردان منتخب فوتبال گیلان در سال ۹۳ لقب گرفت.

سیروس محجوب

مالک ملوانان در سال گذشته روزهای بالا و پایینی را پشت سر گذاشت شاید خود محجوب نیز  تصور نمی‌کرد با گزینش ایراندوست به جای اسکوچیچ که در بین انزلی‌چی‌ها به لحاظ فنی مقبول واقع شده بود، روزهای تلخی را در بندر تجربه کند و پس از آن آوردن موسیلویچ نیز نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه موجب بلند شدن فریاد اعتراض هواداران ملوان و افزایش فشارهای مختلف بر این مالک جوان شد که عملکردش موجب رضایت بندرنشینان واقع نشده بود.

انتخاب فیروز کریمی و چند برد درخشان موجب شد تا ورق تا حدی به نفع محجوب رقم بخورد و او حتی پس از برد ارزشمند ملوان در برابر سپاهان به همراه سرمربی تیمش در استادیوم ورزشی تختی انزلی دور افتخار زد تا حداقل روزهای پایانی سال ۹۳ را با خیر  و خوشی سپری کند.

پژمان نوری

نوری که فصل گذشته در یک نقل و انتقال سر و صدادار از ملوان به استقلال تهران پیوسته بود پس از ۱.۵ سال حضور در این تیم در نیم فصل دوم، امسال دوباره در حالی به ملوان بازگشت که بازگشتش نیز با حرف و حدیث‌هایی همراه بود و برخی به لحاظ فنی نیز او را برای ملوان چندان مثمر ثمر نمی‌پنداشتند.

نوری که گویا با بر تن کردن پیراهن ملوان انرژی مضاعف می‌یابد تحول جدیدی یافته و برعکس نوری استقلال به فرمانده ملوان تبدیل شد و انصافاً در همین چند بازی خود پس از پیوستن به ملوان بازی‌های درخشانی را از خود بر جای گذاشت و همان پژمانی شد که تا قبل از این نیز در انزلی از او دیده بودیم.

امیر عابدینی

نمی‌توان ۱۱ چهره برگزیده خبرساز سال فوتبال گیلان را انتخاب کرد و از کنار نام امیر عابدینی بی‌تفاوت گذشت، مردی که در طول سال گاه شاهد سکوت و غیبت طولانی‌اش بودیم و گاه برنامه‌هایش درباره داماش را شنیدیم و البته در پاره‌ای موارد نیز اعلام کرد که مدیر عامل داماش نیست و سمتی در این تیم ندارد و حتی صحبت از انحلال این تیم کرد.

امیر عابدینی با این مصاحبه‌های متناقض خود هنوز در کنار داماش است و در سالی که گذشت بر خلاف گذشته به تدریج بر تعداد منتقدانش در داماش افزوده شد، منتقدانی که اعتقاد دارند وجود او در داماش دیگر نکته مثبتی برای این تیم ندارد و البته عابدینی بر عکس آنها اعتقاد دارد و همواره در مصاحبه‌هایش توپ را به زمین این و آن انداخته و از نماینده مجلس تا مدیر کل ورزش و جوانان استان را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

امیر عابدینی همچنان پای ثابت مردان خبرساز فوتبال است، چه در سطح کشور و چه استان گیلان.

مازیار زارع

ممکن است نخستین صحنه‌ای که از مازیار زارع در سال ۹۳ به ذهن برسد پوشیدن پیراهن دروازه‌بانی و مهار ضربه پنالتی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی باشد اما با مروری بر عملکرد او در سال گذشته زارع سال آرامی را سپری نکرد.

زارع به لحاظ فنی امسال در کمربند میانی ملوان یک بازیکن مثمر ثمر برای تیمش بود و در مجموع کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشت اما در بخش حاشیه‌ای نیز او موارد زیادی را بر جای گذاشت، از نرفتن به همراه ملوان برای بازی در مقابل فجر سپاسی در هفته پایانی فصل گذشته تا جدال لفظی با نصرت ایراندوست و کوبیدن بازوبند کاپیتانی ملوان به زمین و گمانه‌زنی‌هایی که درباره بروز اختلاف او با حضور پژمان نوری در ملوان به گوش می‌رسید.

پس از حضور پژمان نوری، مازیار زارع پیش‌داوری‌ها را نقش بر آب کرد و حتی در شبی که مهمان برنامه ۹۰ بود به تمجید از نوری پرداخت، همان برنامه‌ای که در آن زارع برای موفقیت نمایندگان فوتبال رشت نیز دعا کرد و صحبت‌هایی را در راستای نزدیکی فوتبال این دو شهر به میان آورد. حضور زارع در برنامه ۹۰ و صحبت‌هایش در پاسخ به سئوالات فردوسی‌پور را باید بهترین و مثبت‌ترین عملکرد او در بخش خارج از مستطیل سبز یاد کرد.

محمد آبشک

بدون تردید پیوستن آبشک به ملوان مهم‌ترین دلیل انتخاب وی در جمع مردان خبرساز سال فوتبال گیلان است، آبشک که سال‌هال سابقه بازی در فوتبال رشت و باشگاه داماش گیلان را در کارنامه داشت در نقل و انتقالات نیم فصل به ملوان پیوست تا هواداران خود در رشت را شوکه کند و آنها را وادار به عکس‌العمل روی سکوهای ورزشگاه عضدی رشت کند.

اگر چه پیوستن آبشک به ملوان ممکن است در دنیای حرفه‌ای فوتبال چیز عجیب و غریبی نباشد و چنین نقل و انتقالاتی بین بازیکنان نمایندگان رشت و انزلی موجب تلطیف اوضاع بین اهالی فوتبال این دوشهر فوتبال‌خیز شود، اما باید قبول کرد اکنون این اقدام مانند انفجار بمب سر و صدا بپا می‌کند.

البته محمد آبشک نیز در مدت حضورش در ملوان در ترکیب این تیم جواب داد و جزو انتخاب‌های مثمر ثمر فیروز کریمی محسوب می‌شود.

نفراتی مانند علی نظر محمدی، موسیلوویچ، قربان‌علی الماس‌خاله، افشین چاووشی و … نیز جزو چهره‌های فوتبالی گیلان محسوب می‌شوند اما در نهایت از نگاه خود انتخاب ۱۱ نفر مذکور را انجام دادیم.

Share