یونسی:هیچ دیوانه ای نمی‌گوید که هدف ما مخدوش کردن حاکمیت عراق است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در “امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی” در خصوص مصاحبه اخیرش با “الشرق الاوسط” و واکنش های مسئولان عراقی گفت: متأسفانه آنها قبل از اینکه صحبت‌های من را ببینند خبر را از دشمنان عراق و شبکه‌های تبلیغاتی مثل الجزیره و العربیه شنیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در “امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی” در خصوص مصاحبه اخیرش با “الشرق الاوسط”  و  واکنش های مسئولان عراقی گفت: متأسفانه آنها قبل از اینکه صحبت‌های من را ببینند خبر را از دشمنان عراق و شبکه‌های تبلیغاتی مثل الجزیره و العربیه شنیدند.IMG16252037

وی با بیان اینکه آنهائی که همیشه مخالف وحدت و امنیت عراق و ایران بوده‌اند و همیشه دنبال این بوده‌اند که بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد شود با جعل و تحریف خبر جوسازی کردند، اذعان داشت: متأسفانه بعضی از دوستان ما هم قبل از اینکه از اینجا بپرسند از حرف آنها موضع گرفتند.

یونسی در ادامه با اشاره به اینکه آنچه که من گفتم دقیقاً طبق متن سخنرانی است و رسانه‌ها آن را دارند، تاکید کرد: من بلافاصله با العالم در مورد سخنرانی‎ام مصاحبه کردم که خلاصه‌ای از آن روی سایت دولت و در رسانه‌های مختلف آمده است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در مورد متن سخنرانی‎اش، اذعان داشت: آنچه که من گفتم دقیقاً تاکیدبر ضرورت همکاری و هماهنگی با کشورهای منطقه در مقابل گروه‌های افراطی داعش و مقابله با نفوذ اسرائیل و کشورهای خارج از منطقه که همیشه دشمن وحدت و منافع کشورهای منطقه بودند، بوده است.

وی در همین زمینه افزود: من در ضرورت هماهنگی و وحدت بین کشورهای منطقه یعنی ایران، سوریه، عراق و همه کشورها در مقابل افراط و اسرائیل سخن گفته‎ام.

یونسی با تاکید بر اینکه در عین حال در سخنرانی‎اش گفته که در گذشته به دلیل اینکه کشورهای منطقه همه در یک مقطعی جزء یک امپراتوری بودند و به علت داشتن منافع مشترک، وحدت فرهنگی  و وحدت سرزمینی منافعشان کاملاً گره خورده است، بیان کرد: در حال حاضر نیز اگر ناامنی و مشکلی برای یک کشور ایجاد شود به همه کشورهای منطقه آسیب می زند و مشکلی که به یک کشور وارد می‌شود برای همه خطرناک است لذا همه کشورهای منطقه که ۱۰ یا ۱۵ کشور هستند اینها همه باید در مقابل افراط و تفریط القاعده و داعش و گروه‌های تندرو، وهابیت و اسرائیل و همه کسانی که می‌خواهند کشورهای منطقه را به نوعی تحت تأثیر قرار بدهند با هم همراهی و هماهنگی داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس‎جمهور در امور اقوام واقلیت‎های مذهبی ضمن تاکید بر این مطلب که وی در ضرورت حمایت از مردم عراق صحبت کرده، گفت: بحث پایتختی بغداد و عراق از بحث‌های تاریخی است و در واقع  بغداد در تاریخ پایتخت امپراتوری‌های مختلف بوده هم پایتخت  امپراتوری عرب در دوران بنی عباس و بنی امیه وهم پایتخت امپراتوری ایران بوده اما الآن کسی نمی‌گوید که آن امپراتوری بازگردد چرا که این صرفا خواست دشمنان ما همچون اسرائیل است.

یونسی با اشاره به اینکه دشمنان ما و اسرائیلی‎ها به دنبال این‎ هستند تا با ایران هراسی بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد کنند، تصریح کرد: در سخنرانی اخیرم صرفا بحث‌های تاریخی  و ضرورت حمایت مردم ایران از مردم عراق را مطرح کرده‎ام و این خلاصه حرف‌های من بوده که متنش موجود است اما آنها صرفا بخشی از سخنانم را که گفتم عراق پایتخت ما است مد نظر قرار داده اند.

وی با بیان اینکه عراق برای ما خیلی مهم است چرا که بیشتر امامان ما در عراق هستند  و ما منافع مشترک فرهنگی و امنیتی با عراق داریم، متذکر شد: ایران برای عراق و عراق برای ایران حیاتی است و در واقع منافع ایران و عراق به هم گره خورده و برهمین اساس باید بگویم که بغداد برای ما همچون تهران ارزش دارد و محترم است اما این گفته من معنایش این نیست که ما می‌خواهیم به مرزهای کشور عراق نظر داشته باشیم یا اینکه هدفمان مخدوش شدن حاکمیت این کشور باشد پس این چه حرفی است؛  هیچ دیوانه‎‏ای این حرف را نمی‌زند، باید بگویم  آنهایی که این بحث را مطرح کرده‎اند کشورهایی هستند که ضد ایران و ضد عراق هستند و من تعجب می‌کنم چرا دوستان ما در عراق تحت تاثیر آنها قرار گرفته اند.

یونسی در پاسخ به این سوال که عطوان نویسنده معروف منطقه معتقد است که اظهارات شما  تصویر ایران قهرمان را خراب کرد‬ه، گفت: جواب من هم ایران قهرمان هست ولی ایران قهرمان هیچ گونه نظری به حاکمیت و مرزهای کشورها ندارد، ایران به دلیل همه شرایط  ایرانی قهرمان است.

وی افزود:  ایران کشور مسلمان قوی تاریخی با تمدن بسیار بسیار درخشان و ملت بزرگ با ایدوئولوژی قوی، انقلابی، اسلامی و پیشرو است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز همین ایران بوده که تا حالا توانسته اسرائیل را در منطقه محدود کند و الا اگر قدرت و نفوذ ایران نبود اسرائیل معلوم نبود که بر سر کشورهای منطقه  چه می‌آورد.

وی با بیان اینکه ایران امروز در مقابل داعش و افراط‌گری ایستاده است، ادامه داد:  کشوری که امروز  در مقابل سلطه آمریکا ایستاده، ایران قهرمان است. ایران، قهرمانی نیست که مثل کشورهای دیگر بخواهد چشم‌داشت داشته باشد به کشورهای دیگر.

یونسی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی تذکری در این خصوص به شما داده شده است، گفت:  آنها حرف‌های من را دیدند و چیزهایی که من گفتم منطبق با استراتژی جمهوری اسلامی است، در سخنان مقام معظم رهبری و حضرت امام بارها تاکید شده که جمهوری اسلامی خودش را موظف می‌داند که از مردم مظلوم منطقه ، لبنان ، فلسطین و سوریه حمایت کند، امروز هم ایران  از عراق و از هر کشور دیگری که مورد تعدی و تجاوز قرار گیرد حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: هیچ صحبت خلافی نکردم  که رئیس جمهور به بنده تذکر دهد، بنده تنها توجیه علمی ایدئولوژیکی، تاریخی و استراتژی جمهوری اسلامی را گفتم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به واکنش های شدید مقامات عراقی آیا دولت اقداماتی عملی برای رفع سوء تفاهم های مطرح شده داشته اید، گفت: ‌ اقدام عملی همین چیزهایی است که الآن شما بخشی را شنیدید دیگر اقدام عملی نمی خواهد.

وی افزود: اقدام رسمی در همان حد که لاریجانی رئیس مجلس در قطر  گفت که صحبت‌های یونسی اشتباه ترجمه شده در این سطح کافی و مناسب است.

یونسی ادامه داد: متاسفانه دوستان در داخل مسئله را  جناحی و سیاسی کرده‌اند در صورتیکه این  منافع جمهوری اسلامی است، حالا به دلیل اینکه این حرف‌های اساسی را من گفتم نباید حرف و هدف را مخدوش و صحبت‌های من را تحریف کنند و به خاطر دشمنی با من نباید با منافع ملی دشمن شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی مقامات دولتی پیشنهادی برای توضیحات بیشتر در خصوص اظهاراتتان مطرح شد،‌گفت: یکی از مقامات مسئول در دفتر رئیس جمهور گفت که شما توضیحات لازم را بدهیدکه همان روز صدا و سیما آمد و در گفتگو با العالم توضیحات لازم را ارائه کردم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد:  توضیح دادن معنایش این نیست که من عقب‌نشینی کردم برای اینکه حرف اشتباهی نگفتیم که عقب‌نشینی کنیم، بلکه تنها حرف‌هایم را توضیح می‌دهم./نسیم

Share