مرور روزنامه های صبح گیلان:

کاهش سرانه فضای جنگلی به دلیل تراکم بالای جمعیت کشور/مینی اختلاس

معاون برنامه ریزی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه میزان سرانه فضای جنگلی در دنیا ۰.۶۵ هکتار است، گفت: تراکم بالای جمعیت در کشور ما سبب شده سرانه فضای جنگلی پایین باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

سفر و حواس پرتی!

اکبر محبوبی فر در صفحه آخر سوال جواب و ستون چند لحظه زندگی نوشت:پارسال دو یا سه روز مانده به عید نوروز عیال و بچه ها اصرار کردند ایام تعطیل را به جنوب کشور سفر کنیم و بیشتر نظرشان هم دیدن شهرهای دزفول و اهواز بود با طرح این موضوع گفتم: حالا که تصمیم به مسافرت داریم ضروری است اتومبیل سرویس کامل بشود، چون راه دور است و هزار اتفاق پیش رو است؛ اتفاقا ساعت حدود ۱۰ صبح بود که رفتم پارکینگ و نگاهی هم به ماشین انداختم و الهی به امید تو استارت زدم اما ماشین روشن نشد که نشد؛ خلاصه کار به حضور استادکار و رفتن به تعمیرگاه انجامید، نزدیکی های ساعت یک بعدازظهر همه چیز جور شد و با تعویض قطعه و باتری کار به پایان رسید. آقای تعمیرکار وقتی خواست سیستم برق اتومبیل را در مرحله پایانی چک کند. سوییچ اتومبیل نبود انگار آب شده و رفته بود زیر زمین، به شوخی گفتم سال نو مبارک تعطیلات خوش بگذرد!

استاد تعمیرکار شروع کرد به غرزدن که آخر نتوانستم به همکارانم آموزش بدهم و در هر کاری باید نظم و انضباط را رعایت کنیم، نمی دانم شلختگی تا کی؟

گفتم: حق با شماست، نباید بی توجه و اهمیت باشیم اما با عصبانیت نمی شود اوضاع را تغییر داد. موفق ترین آدم ها بیشتر از همه دیگران را تشویق می کنند. همه ما از اشتباهات خود شکل گرفته ایم و ترجیح می دهم که بروم دنبال قفل ساز!

آقای تعمیرکار موافقت نکرد گفت: این اتفاق یک تجربه است و باید سوییچ اتومبیل را پیدا کنیم در همین اثنا یکی از مشتریان که ربع ساعت قبل از تعمیرگاه رفته بود با عجله برگشت و اتومبیل خود را در گوشه ای پارک کرد و به سمت ما آمد و با لبخندی گفت بین راه متوجه شدم سوییچ اتومبیل شما را اشتباهی برداشتم، شانس آوردید چون عازم شیراز بودم تا بعد از عید دست شما به من نمی رسید!

گفتم: حواس پرتی به عنوان یک درد مزمن در وجود من نیز جا خوش کرده و این نیز چند لحظه از زندگیست امیدوارم سعادت دیدار مجدد را داشته باشم خدانگهدار.

مینی اختلاس

رضا صبوری در ستون بی منظور و صفحه آخر سوال جواب نوشت:هرچقدر می خواهیم کاری به کار این اختلاس کنندگان عزیز نداشته باشیم نمی شود که نمی شود! به این خبر توجه کنید؛ دو تا از کارمندان بانک سیصد میلیون تومان اختلاس کردند.

از قدیم گفته اند که احتیاج مادر اختراعه، ولی ننه جان ما میگه: احتیاج مادر اختلاسه و اگر این بندگان خدا محتاج نبودند که اختلاس نمی کردند!

ولی ای بندگان خدا هرچیز قواعد خاص خودش را دارد و قرار نیست شما ساختمانی را که برای خشت روی خشت گذاشتن عرق ها ریخته شده و ورق ها پاره شده (ساختمان اختلاس را می گویم) بزنید و خراب کنید! واقعا می شود به مبلغی که شما برداشته اید اختلاس گفت؟

آخه سیصد میلیونم پوله، اونم برای دو نفر؟ بهرحال ما که عارمان می آید برای این مقدار دست به قلم شویم و بی منظور بنویسیم، ولی متنی روی فضای موازی (مجازی پیش پا افتاده به خاطر مبلغ کم اختلاس) آمده بود که برای تنویر افکار عمومی در اینجا می آوریم. ما اختلاس کنندگان اکبر اقتصاد بیمار و در شرف موت یکی از کشورها عدم وابستگی خود را به این دو فرد حقیر اعلام می داریم.

بدیهی است که هر گونه همکاری و معاونت در این امر پیشاپیش از طرف ما تکذیب می گردد به طوری که ما حتی رویمان نمی شود اسم مان در ذیل نوشته مان ذکر گردد. با تقدیم احترام «ب ـ ز» و «م ـ خ» و «ش ـ ج» و سایر وابستگان و آشنایان

خواهی نگردی اگه محتاج خلق/خواهی اگه پشته کنی اسکناس

«احتذروا» از دله و دزدی و بعد/اختلس یختلسوا اختلاس
so-16

 کاهش سرانه فضای جنگلی به دلیل تراکم بالای جمعیت کشور

گیلان امروز با بازنشر این مطلب از خبرگزاری ایسنا نوشت: معاون برنامه ریزی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه میزان سرانه فضای جنگلی در دنیا ۰.۶۵ هکتار است، گفت: تراکم بالای جمعیت در کشور ما سبب شده سرانه فضای جنگلی پایین باشد.

فریور نقوی،معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در جمع خبرنگاران،با بیان اینکه برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با کمبود پرسنل روبرو هستیم، اظهار کرد:در حال حاضر به هزار و ۸۰۰ نفر نیرو نیاز داریم، اما ۷۰۰ نفر در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان فعال هستند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم به ویژه جنگل نشینان و دامداران در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، افزود:باید از تکیه جنگل نشینان به منابع طبیعی جهت تامین سوخت و علوفه مورد نیاز دام هایشان جلوگیری کنیم.

مهندس نقوی با بیان اینکه میزان سرانه فضای جنگلی در دنیا ۰.۶۵ هکتار است،تصریح کرد:این سرانه در ایران به طور میانگین ۰.۲ هکتار می باشد که یک سوم استاندارد جهانی است. در واقع تراکم بالای جمعیت در کشور ما سبب شده سرانه فضای جنگلی پایین باشد. استان گیلان تنها ۰.۰۳ از سرانه کشوری بالاتر است.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ادامه داد:گیلان از نظر سرانه جنگلی در رتبه چهاردهم کشور و بعد از استان کرمان قرار دارد. متاسفانه روند بارش نزولات آسمانی دچار تقلیل شده است و لذا عرصه های جنگلی بیش از پیش نیازمند یاری ما هستند تا با برداشت کمتر از منابع آبی، حافظ سرمایه های طبیعی باشیم.

   img_54f8962ad18f3۵۰۶۸۱gh-16go-1

Share