در هفته منابع طبيعي صورت گرفت:

کاشت نهال چای توسط شهرداری لاهیجان در اطراف مقبره پدر چای ایران+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بیش از ششصد اصله نهال چای در اطراف مقبره کاشف السلطنه، پدر چای ایران، توسط شهرداری لاهیجان کاشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بیش از ششصد اصله نهال چای در اطراف مقبره کاشف السلطنه، پدر چای ایران، توسط شهرداری لاهیجان کاشته شد.
همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری شهرداری وشورای اسلامی شهر لاهیجان با همکاری مرکز تحقیقات چای کشور به کاشت نهال چای در اطراف مقبره کاشف السلطنه، پدر چای ایران، اقدام نمودند.
در مراسمی که به همین مناسبت در مقبره کاشف السلطنه پدر چای ایران و موزه تاریخ چای ایران برگزار گردید، رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان با تقدیر از کاشت بوته های چای در کنار مقبره کاشف السلطنه اظهار داشت : لاهیجان خواستگاه چای کشور است و ما باید با احترام به سنت های خود در حفظ و ترویج این صنعت بکوشیم.
مهربان افزود: چای لاهیجان با کیفیت ترین و سالم ترین چای دنیاست و امیدوارم که بتوانیم با کمک مردم و مسئولین این میراث بزرگ را احیا نماییم.
در ادامه فرماندار لاهیجان با اشاره به افزایش جمعیت جهان توسعه منابع طبیعی را ضروری دانست و افزود: عدم توجه به حفاظت از محیط زیست و توسعه منابع طبیعی موجب شده است که شاهد فجایع گوناگونی باشیم و روز درختکاری فرصتی است که باید از آن در جهت احترام نهادن به منابع طبیعی و توسعه آن گام برداریم.
کسرایی نجات طبیعت را نجات انسان دانست و تصریح کرد: انسان بدون حفظ طبیعت قادر به ادامه حیات نیست.
وی در خصوص کاشت بوته های چای در هفته منابع طبیعی گفت : چای به عنوان همراه یک وعده غذای مردم ایران تلقی می شود و ما باید با اشاعه فرهنگ استفاده از چای ایرانی در جهت احیای این صنعت تلاش کنیم.
در این مراسم شهردار لاهیجان درختکاری را امری پسندیده و سفارش شده در دین مبین اسلام دانست و اظهار داشت : در دین اسلام همچنین پرداختن به وصیت بزرگان نیز تأکید شده است و ما امروز مفتخریم که به همراه تیم مدیریت شهری برای اولین بار با کاشت بوته های چای در هفته منابع طبیعی هم گامی در جهت توسعه فضای سبز شهری برداشته و هم به وصیت پدر چای ایران که آرام گرفتن در کنار بوته های چای بود، عمل نموده ایم.
آگشته افزود: بخش عمده ساخت و سازهایی که در شمال ایران صورت می گیرد به دلیل اقلیم سبز این منطقه و شرایط مطلوب آب و هوایی آن است که متأسفانه موجب وارد آمدن آسیب های بسیار جدی به پیکره طبیعت بکر این منطقه شده است و پرداختن به این موضوع یکی از اولویت های تیم مدیریت شهری خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: تیم مدیریت شهری با مشارکت شهروندان و با اجرای برنامه “شهر آرا” که هدف آن پاکسازی محیط زیست و کاشت گلهای فصلی در سطح شهر لاهیجان و ایجاد شهری بانشاط و پایداراست، به استقبال سال جدید و عید نوروز خواهد رفت.
IMG_7877 IMG_7893

شهردار لاهیجان: هزار اصله نهال بومی و مثمر در سطح شهر کاشته می شود

همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، شهرداری لاهیجان با کاشت هزار اصله نهال به استقبال بهار رفت.
شهردار لاهیجان از کاشت هزار اصله نهال درحاشیه خیابانها و معابر سطح شهر خبرداد و افزود: با توجه به اهمیت و لزوم حفظ فضاهای زیست محیطی برنامه های خاصی را مد نظر قرار داده ایم.
آگشته افزود: در تهیه این درختان به شرایط بومی و سازگاری آنها با محیط توجه وی‍ژه شده است و اکثر نهال های استفاده شده از نوع بومی و مثمر هستند.
وی گفت: امروز نه تنها برای زیبایی کشور بلکه برای حیات و زندگی سالم و پایدار، نیازمند توجه به محیط زیست و احترام به مقررات و قوانین مربوط به این حوزه هستیم.
شهردار لاهیجان ضمن اعلام سیاست مدیریت شهری لاهیجان در کاشت درختان مثمر در سطح شهر افزود: باید به منابع طبیعی که نشانه‌های الهی هستند، احترام گذاشته شود و بدانیم که زندگی پایدار و سالم وابسته به حفظ محیط زیست است.
آگشته با اشاره به این‌که پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) به درختکاری و زراعت توصیه‌های ویژه‌ای داشته و خودشان نیز به این موضوع اهتمام داشتند، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که سنت حسنه درختکاری تا چه حد اهمیت دارد.
شهردار لاهیجان با اشاره به اقدامات شهرداری لاهیجان برای استقبال از بهار گفت: مرمت آسفالت خیابانها و معابر، شست و شوی خیابانها و پیاده روها، کاشت گلهای فصلی، رنگ آمیزی جداول و المانها، طراحی دکور ویژه سفره هفت سین اجرای برنامه های فرهنگی هنری، استقبال از نخستین مسافران نوروزی و اهدای سوغات لاهیجان و پذیرایی با چای لاهیجان در کمپینگ ها، استقرار کادر پزشکی و امداد خودرویی و اجرا تئاتر محلی با حفظ حرمت ایام فاطمیه در محل کمپ های اقامتی شهر لاهیجان. از جمله برنامه های شهرداری لاهیجان در استقبال از بهار است.
وی افزود: شهرداری لاهیجان، امسال، در یک اقدام ابتکاری با اجرای ویژه برنامه روز « شهرآرا » با همکاری و همیاری شهروندان به استقبال بهار خواهد رفت.

IMG_8066

Share