در آستانه برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی

چهره های اقتصادی گیلان در خصوص مهم‌ترین انتخابات نهادهای غیر دولتی چه گفتند؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان مهم‌ترین نهاد غیردولتی تلقی می‌شود که از طریق انتخابات آزاد و مستقیم، اعضاء مدیریت آن برگزیده می‌شوند.

Untitled-1اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان مهم‌ترین نهاد غیردولتی تلقی می‌شود که از طریق انتخابات آزاد و مستقیم، اعضاء مدیریت آن برگزیده می‌شوند و در چند دوره‌ی اخیر با شرکت فعال اعضای اتاق‌های بازرگانی به طور همزمان در سراسر کشور، انتخابات اتاق‌های بازرگانی برگزار شده و به لحاظ نقش بی‌بدیل این اتاق‌ها در رونق اقتصادی و تحرک‌بخشیدن به بخش‌های تجاری بخصوص تجارت خارجی این انتخابات از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.
۱۸ اسفند روز برگزاری این انتخابات است که خوشبختانه در گیلان نیز اتاق بازرگانی به عنوان یکی از اتاق‌های ‌فعال و کارآمد در سطح کشور مورد توجه قرار دارد.
اتاق بازرگانی با ۸۷۵ عضو فعال اقتصادی عملا نقش پارلمان اقتصادی استان را عهده‌دار است.
نمایندگی اعضای اتاق بازرگانی و رییس این اتاق در دوره‌های اخیر در دست افرادی شایسته و کارآمد قرار داشته که توانسته‌اند ارتباطات مناسب با کشورهای همسایه و مناطق هدف اقتصادی برقرار و سیستم تجاری و صادرات غیرنفتی را به خوبی حمایت کنند.
هادی-تیزهوش-تابانآقای هادی تیزهوش تابان طی سال‌ها با به کارگیری تجربیات عملی در کار تجارت داخلی و خارجی و مجهزشدن به دانش روز از طریق ادامه تحصیلات توانسته است نقش ارزنده‌ای در پیشبرد اهداف اتاق در منطقه و استان داشته باشد.
آقای تیزهوش تابان از کاندیداهای این دوره بوده و در چند دوره گذشته نیز با حمایت بازرگانان استان مسئولیت اتاق را به عهده داشته که در مجموع کارنامه فعالیت وی مورد توجه مسئولین تجارت در کشور و استان بوده است.
وی در طول دوره خدمت خود با همکاری سایر اعضای هیات نمایندگان توانسته پیوسته ارتباطات مناسب و فعالی با موسسات و مسئولین نهادهای دولتی و غیردولتی در جهت پیشبرد برنامه‌های اتاق و توسعه تجارت ایفا کند.
نگاهی کوتاه بر کارنامه‌ی دوره‌ی گذشته اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی گیلان در سطح ملی و استانی گواهی بر تلاش‌ها و جدیت این اتاق در راستای بهبود شرایط اقتصادی بوده که قطعا اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان در دستاوردهای اخیر استان که برای نخستین‌بار به همت دولت تدبیر و امید در زمینه‌های بهبود فضای کسب و کار، کاهش تورم و بیکاری به ثمر نشست نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده است و این مهم دستاورد ناشی از خرد جمعی اعضا در دوره گذشته است و قطعا اتاق گیلان در دوره جدید با تیمی منسجم خود نقشه راه و برنامه‌های هدفمندی را در مسیر توسعه و سازندگی استان ترسیم نموده است.

تعاملات داخلی در سطح ملی:
ارائه پیشنهادات در زمینه های مختلف اقتصادی به نهادهایی از قبیل مجمع نمایندگان استان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوص کشور، مرکز پژوهش های مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه از طریق ارجاء موارد به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شامل:
توزیع متناسب اعتبارات ارزی، در بین استان ها توسط صندوق توسعه ملی کشور بر اساس معیارهایی از قبیل رتبه فضای کسب و کار استان ها، حضور سرمایه گذاران بالقوه در عرصه های استانی و … .
استفاده از ظرفیت های سایر موسسات پولی و مالی منطقه ای و جهانی توسط صندوق توسعه ملی، تا بتواند هم در جهت سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های فراملی اقدام نموده و هم زمینه جذب سرمایه های خارجی و مشارکت موسسات مالی خارجی، در عرصه ملی را فراهم سازند.
ارائه راهکار در خصوص خروج از رکود تورمی.دیارمیرزا
ارائه پیشنهادات در خصوص بسته حمایتی دولت جهت خروج غیر تورمی از رکود.
ارائه پیشنهاد پیرامون استفاده از فرصت صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه با توجه به تحریم واردات مواد غذایی توسط روسیه از کشورهای تحت تحریم.
اصلاح قانون موجود برای بهره مند شدن شهرک های صنعتی از آن بخش از مالیات بر ارزش افزوده که تنها در اختیار شهر داری ها قرار می گیرد.دیارمیرزا
بازنگری معافیت موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم با توجه به محدودیت جغرافیایی استان گیلان و تراکم بالای نواحی شهری در این استان.

در سطح استانی:
پیگیری مباحث مربوط به ادعای مطرح شده در خصوص آلودگی برنج گیلان.
پیگیری موضوع چای سنواتی و ممانعت از توزیع و صادرات آن در داخل و خارج از کشور.
پیگیری ممانعت از صادرات پیش از موعد کیوی.
پیگیری مطالبات گلخانه داران خسارات دیده از برف سالهای ۸۳ و ۸۶.
پیگیری رفع مشکل عدم بهره مندی شهرک های صنعتی از مزایای مالیات بر ارزش افزوده.
رفع مشکلات مالیاتی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی آزاد انزلی.
پیگیری مشکلات وارد کنندگان چوب به دلیل عدم صدور گواهی قرنطینه از جانب طرف روسی.
برگزاری جلسات متعدد با مدیران و مسئولین استانی در جهت رفع موانع پیش روی تولید در زمینه های مختلف بانک، تامین اجتماعی، مالیات، گمرک، کار و رفاه اجتماعی و … .
حمایت و راه اندازی تشکل های اقتصادی از قبیل اتحادیه صادرکنندگان و بازرگانان، اتحادیه کارگزاران گمرکی، اتحادیه وارد کنندگان چوب، اتحادیه مالکان شرکت های کشتی رانی و خدمات وابسته دریای خزر و دریای سیاه، انجمن شرکت های صنعت پخش استان گیلان و انجمن صادر کنندگان آستارا.
بازگشایی دفتر خانه صنعت و معدن و تجارت و خانه کشاورز در محل اتاق و ایجاد همکاری نزدیک با این دو تشکل.
پیگیری تشکیل شورای گفتگویدولت و بخش خصوصی در استان.
همکاری با پارک علم و فن آوری در جهت صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان.
ایجاد مرکز داوری در محل اتاق.
مطالعه وضعیت آب استان و ارائه پیشنهاد در خصوص پیشگیری از وقوع بحران کم آبی در استان.
برگزاری دوره های خاص کارت داران به صورت منظم و ماهیانه در زمینه قوانین و مقررات صادرات و واردات، امور گمرکی و اعتبارات اسنادی.
برگزاری همایش های علمی ـ آموزشی با مضامین تجاری از قبیل تجارت الکترونیک، یازاریابی و بخش بندی بازار، کارآفرینی و … .
بازگشایی دفتر صندوق ضمانت صادرات در محل این اتاق.
پیگیری و رفع مشکلات صادرکنندگان میوه و تره بار به دلیل عدم پذیرش گواهی فرم A در گمرک ماخاچ کالا و بندر داغستان.
پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با تردد کامیونهای خارجی به داخل پایانه آستارا.
پیگیری مشکلات قرنطینه ای صادرکنندگان سبزیجات و خشکبار به مقصد روسیه.
انعقاد تفاهم نامه با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذایی اتاق ایران با هدف توانمندسازی تشکل های بخش کشاورزی، تاسیس شورای مشورتی برنج کشور، تاسیس شورای مشورتی چای کشور، ساماندهی زنجیره تولید، اصلاح ضریب مکانیزاسیون برنج و نوسازی شالیکوبی، مطالعه بازارهای هدف محصولات کشاورزی صادراتی، بهره‌مندی از امکانات منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی، تدوین بسته اگروتوریسم.
انعقاد تفاهم نامه با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در جهت ارائه خدمات مطلوب به فعالین اقتصادی.
پیگیری تجاری سازی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت.

تعاملات خارجی:
دریافت و اعزام هیات های تجاری از کشورهای روسیه، آذربایجان، اسلونی، گرجستان، تاجیکستان و افغانستان با هدف گسترش مبادلات تجاری استان.
برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در ماخاچ کالا روسیه.
پیگیری تردد خودرو ها و اتباع ایرانی از مرز زمینی داغستان.
برگزاری نمایشگاه «صنعت ساختمان، آب و برق، خدمات فنی و مهندسی، دکوراسیون داخلی و مواد غذایی» با محوریت استان گیلان در آذر ۱۳۹۳ در آستراخان روسیه.
پیگیری احداث «سرای تجاری ایرانیان در آستراخان».
پیگیری کاهش تعرفه های گمرکی چای از سوی فدراسیون روسیه برای جمهوری اسلامی ایران.
پیگیری برقراری خطوط پروازی کارگو مابین رشت و آستراخان.
پیگیری برگزاری اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر ICBC در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در سال ۱۳۹۴.

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، بر آن شدیم تا گفتگوی دوستانه با چند تن از فعالین اقتصادی و نامزدهای این دوره از انتخابات گیلان در خصوص عملکرد اتاق گیلان و بایدها و نبایدهای انتخاباتی انعکاس دهیم. خلاصه این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.
ایرج محبوبی:مدیر عامل و سهام دار کارخانه گیلان سویا (اشی مشی)
محبوبیبا توجه به اینکه بخش صنعت و تولید در کشور مشکلات خاص خودش را دارد و با رفع مشکلات فوق کشور می تواند گام های اساسی جهت رفع فقر و محرومیت و بیکاری بردارد امیدوارم که دولت در بحث بازپرداخت اقساط وام های بخش صنعت با تدبیر خاصی ورود نماید که در این راستا هم مجلس و هم دولت می توانند با همکاری و همگامی موجبات رشد اقتصادی را برای کشور فراهم نمایند.
البته در این میان نقش اتاق ایران که در ارتباط مستقیم با همه وزارتخانه های مربوطه است، نقش بسیار پر اهمیتی جهت رفع مشکلات و شکوفایی اقتصادی کشور بوده و به تبع آن اتاق گیلان با تعامل با مسئولین استانی و مدیران کشوری، می تواند در رفع موانع و مشکلات مذکور و رونق بخشیدن به فعالیت های تجاری و بازرگانی فعالین اقتصادی نقش مهمی را ایفا نماید و تا به امروز در این زمینه موفق عمل نموده است.

جعفر ناصر پژوهش:مدیر عامل و سهام دار کارخانه ایران رادیاتور
پژوهشعملکرد اتاق گیلان در دوره گذشته جدا از عملکرد سایر تشکل های دیگر نبوده و همه دست اندرکاران اقتصادی اذعان دارند که در چند سال اخیر دولت وقت اعتقاد چندانی به نقش تشکل های اقتصادی نداشته و در اتخاذ تصمیمات، کمتر به نقش اتاق بازرگانی به عنوان قدیمی ترین تشکل بخش خصوصی توجه شده است.دیارمیرزا
نامزد های عضویت در هیات رییسه در برخوردهای انتخاباتی باید رعایت اخلاق و قانون را سر مشق خود قرار دهند و از تخریب سایر نامزدها جدا خودداری نموده و بدون هیچگونه چشم داشت شخصی و تنها به عنوان مسئولیت حرفه ای به عضویت خود متکی باشند.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نقش بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری برجسته و حایز اهمیت است. ایجاد زمینه سرمایه گذاری در بخش های صنعت و معدن کمک برای ایجاد زمینه اشتغال برای رفع مشکل بیکاری در شرایط جاری کشور بسیار ضروری است.
با توجه به نیروی انسانی متخصص در استان و شرایط آب و هوایی مناسب نقش اتاق بازرگانی برای توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت و کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد.
نقش اتاق بازرگانی استان با توجه به همجواری با دریا و کشورهای همسایه شمالی باید مورد توجه قرار گیرد.

فکری:بازرگان نمونه و عضو هیات نمایندگان اتاق گیلان
فکری_۱با توجه به اینکه اتاق بازرگانی گیلان در مقایسه با سایر اتاق ها از فعالیت بیشتر و کارنامه موفق تری برخوردار و این اتفاق را مدیون تجارب و تلاش مستمر هیات نمایندگان فعلی است؛ فکر میکنم اگر در راستای اهداف و برنامه های موجود، گام برداشته شود بسیاری از مطالبات و درخواست های بخش خصوصی پوشش داده می شود. با توجه به اینکه گیلان از نظر نزدیکی به کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد می تواند به عنوان یک پایلوت ارزشمند اقتصادی در نظر گرفته شود و ضرورت دارد با مشارکت گسترده همه فعالین اقتصادی در زمینه های مختلف به تقویت بیش از پیش اتاق گیلان بپردازیم تا بتواند این موقعیت منحصر به فرد را تحکیم نماید.به نظر اینجانب با توجه به نزدیکی انتخابات شایسته است تا افراد خبره و متخصص که در جریان مشکلات روزمره تجاری و اقتصادی استان قرار داشته و درایت لازم را جهت تحلیل مسائل مختلف دارند وارد این عرصه اقتصادی شوند و تحت هیچ شرایطی گرفتار دسته بندی های جناحی و گروهی که متاسفانه آفت تشکل های غیر دولتی است نشوند.
متاسفانه بعضا دیده میشود افرادی که سابقا در بخش های مختلف دولتی فعالیت می نمودند قصد دارند تا به اشکال مختلف در این انتخابات ورود نمایند که این امر به هیچ وجه به صلاح شرایط اقتصادی کشور نیست، زیرا اتاق بازرگانی باید جایگاه فعالین خوشنام و با درایت بخش خصوصی باشد و نفوذ تفکر دولتی در آن نه تنها منفعتی در بر ندارد که میتواند مخرب هم باشد. به عنوان مثال شخصی مثل بنده که ۲۶ سال سابقه فعالیت در زمینه صادرات و واردات را دارد، در قیاس با یک فرد دولتی که تجربه ای در این مینه ندارد و تمایل برای ورود به این بخش را دارد، با تسلط بیشتری می تواند مسائل را تحلیل و راهکارهای حل مشکلات را ارائه نماید.

شجاع الدین بدری:مشاور امور بازرگانی و ترخیص کالا
بدریبه طور کلی عملکرد اتاق را در چهار سال اخیر مثبت و خوب ارزیابی می کنم. اتاق همواره سعی نموده موجبات رشد و توسعه اقتصادی استان و در نتیجه کشور را فراهم آورد.
تلاش شده است تا با تبادل افکار و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی موانع و مشکلات موجود در راه توسعه کسب و کار و تجارت خارجی رفع گردد.
اعزام و پذیرش هیات های تجاری متعدد، و برگزاری سه نمایشگاه از توانمندی های صنعتی، بازرگانی و خدماتی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در ساله های ۸۹، ۹۱ و ۹۳ در جهت توسعه بازار و شناسایی کالاها و پتانسیل های صادراتی استان و کشور از دیگر اقدامات موثر در زمینه توسعه صادرات بوده است.
امروزه فعالان اقتصادی به درستی دریافته اند که برای حفظ سهم بازار و ایجاد سودآوری برای مجموعه اقتصادی خود، باید با توجه به بازارهای هدف، برنامه‌ریزی مدیریتی برای تولید کالاها یا ارائه خدمات با کیفیت و منطبق بر نیاز مصرف‌کنندگان داشته باشند.
اتاق بازرگانی باید با تعامل، هم اندیشی و مذاکره با دولت، مجلس و قوه قضاییه برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی پیش رود. به نظر من، اصلاح اقتصاد کشور از مسیر تعامل بخش خصوصی و دولت عبور می کند.دیارمیرزا
استان گیلان یکی از قطبهای مهم کشاورزی کشور است. این استان به لحاظ ذخایر معدنی نیز از پتانسیل خوبی برخوردار می باشد و همچنین، یکی از زیباتــرین استان های کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری می باشد.
این استان از امکانات پیشرفته برای تبدیل شدن به یک قطب مهم برای جذب توریست سلامت نیز برخوردار است.
از طرفی، استان گیلان به دلیل همسایگی با کشورهای حوزه CIS ، قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب، برخورداری از دو گمرک فعال در انزلی و آستارا، نیروی انسانی ماهر و منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی می تواند به یکی از قطب های بازرگانی خارجی کشور تبدیل گردد.
به نظر من، استان باید از همه پتانسیل های موجود در جهت توسعه اقتصادی استفاده کرده و از مزایای آن بهره ببرد.
اتاق رشت به عنوان نماینده اعضا، مصمم است با زمینه سازی تحول ساختار اقتصاد کشور جهت ایجاد فضای مناسب حضور اعضای خود درعرصه های مختلف اقتصادی، به گونه ای عمل نماید که نقش مؤثرخود را در رشد شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی استان و کشور، افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای داخلی در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی، ارتقای جایگاه اقتصادی و اجتماعی فعالان اقتصادی کشور شاهد باشد.

رضاییانقاسم رضاییان:رییس اتحادیه صادر کنندگان و بازرگانان گیلان
با توجه به سابقه سی ساله خود در بخش تولید، تجارت، مسئولیت و عضویت در تشکل های مختلف، سهم خود میدانم که بطور قاطع و بدون هیچ تعارفی از عملکرد اتاق گیلان در دوره هفتم تقدیر نمایم.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سالهای اخیر شاهد بودیم که مسئولین اتاق گیلان با وجود مشکلات فراوان، قدمهای بزرگ و اساسی در راستای رفع مشکلات برداشته و تا حد قابل قبولی در کم کردن موانع فعالین اقتصادی نه تنها در منطقه بلکه در سطح ملی و بین المللی برداشته و اقدام نموده اند.
امیدوارم که در این دوره انتخابات که بسیار حساس است، تمامی فعالین اقتصادی بدور از ملاحظات و تعارفات جناحی، پر انرژی در انتخابات این دوره مشارکت نمایند، که هر گونه انتخاب اشتباه ممکن است در این بزنگاه اقتصادی، لطمات جبران ناپذیری برای تمامی فعالین اقتصادی ایجاد کند.

علیرضا آقا زاده :یکی از صادرکنندگان نمونه استان گیلان
از آنجا که هیأت نمایندگان اتاق ها، بالاترین رکن هر اتاق محسوب می شوند و خصوصاً آنکه در سنوات اخیر، اتاق های بازرگانی جایگاه ویژه ای در اقصاد کشور کسب کرده و روز به روز از تاثیر گذاری بهتری برخوردار می شوند، لازم است که شایسته ترین افراد مورد اعتماد فعالان اقتصادی به عنوان اعضای هیأت نمایندگان اتاق ها انتخاب شوند.
بآقازاده طاهرگورابینابراین ضرورت دارد معیارهای شایستگی برای تصدی چنین عنوانی را با دقت بسیار زیادی در نظر داشته باشیم تا انتخابی خوب و در خور شأن فعالین اقتصادی این استان ارایه نماییم.
با توجه به عملکرد دوره قبل که به نظر من کارنامه قابل قبولی می باشد، لازم میدانم که تقویت زیر ساختهای ارایه شده از آن دوره، مد نظر قرار گیرد و جهت بسط و رشد بهتر شرایط از آنان بهرمند شد، یکی از اقدامات مهم در تعاملات داخلی و ملی؛ پیشنهاد پیرامون استفاده از فرصت صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه با توجه به تحریم واردات مواد غذایی توسط روسیه از کشورهای تحت تحریم بود، که از سوی هیات نمایندگان اتاق گیلان ارایه شد که به جای خود
کار بزرگی است و می بایست در جهت اجرایی شدن هر چه بهتر آن اقدام شود.
به نظر من اطلاع رسانی مشارکت را افزایش می دهد و خوشبختانه کار اطلاع رسانی و مشارکت رسانه ها که بیشترین سهم را در این خصوص دارند قابل توجه است. توجه و اطلاع رسانی رسانه ها باعث شده اهمیت و جایگاه اتاق شناخته شود و قاعدتا همین امر میل به مشارکت در انتخابات را افزایش خواهد داد.یکی از محدودیت هایی که در این دوره برای شرایط رأی دهندگان لحاظ شده، داشتن کارت بازرگانی بالای یک سال است و این موضوع می تواند تعداد رأی دهندگان را کاهش دهد، در حالی که در یک سال گذشته بازرگانان بسیاری اقدام به گرفتن کارت کرده اند. دیارمیرزا
مساله دیگر که موجب کاهش این مشارکت می شود، الزام حضور مدیر عامل به عنوان دارنده کارت در رای گیری است. امیدوارم که اعضای اتاق ها در سراسر کشور روز ۱۸ اسفند ماه سال جاری به مهمترین وظیفه خود به درستی عمل نمایند.

محمدجواد برازجانی: مدیر عامل شرکت کاشی خزر
برازجانیاگر بخواهیم قبل از هر چیز عملکرد اتاق گیلان را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بگویم به نظر من عملکرد بسیار خوبی داشته و در عرصه های داخلی، بین دیگر شهرستانها یکی از شناخته شده ترین و مورد وثوق ترین اتاق ها و خوشبختانه در خارج از کشور هم در بین کشورهای منطقه، روسیه، گرجستان و آذربایجان به خوبی شناخته شده است و امیدوارم با استفاده از این پتانسیل روابط تجاری ما با کشورهای ذکر شده روز به روز از رونق بیشتری برخوردار شود.
با توجه به این که در حال حاضر کشور روسیه می تواند بازار مناسبی برای تولیدات کشورمان باشد که بازار بسیار خوب و البته سختی است، به نظر من یکی از اهداف اتاق بازرگانی باید ورود و رسوخ به بازار روسیه باشد و اتاق گیلان باید این ابتکار عمل و آزادی عمل را داشته باشد که موانع ورود به چنین بازار پر سودی را از میان برداشته که البته این موضوع با نگاه دولتی بر تجارت و بازرگانی کاملا متفاوت است.
انتظار من از همه دوستان در عرصه فعالیت های اقتصادی و تجاری این است که مسایل و مشکلاتشان را وقتی در جمع مسئولین کشوری قرار میگیرند بیان نموده و دنبال راه چاره اساسی باشند.
نه این که صبر کنند آنان بروند و بدون هیچ نتیجه ای از دور اتاق را نشانه گرفته و تبلیغات سوء نمایند.
امیدوارم در این دوره همچون دوره قبل افرادی انتخاب شوند که توانایی و ظرفیت های لازم جهت برقراری روابط تجاری موفق با کشورهای منطقه را داشته باشند و با دلسوزی هر چه بیشتر به رفع مشکلات و موانع موجود بپردازند و با توجه به این که فعالین اقتصادی در گرفتاری های عجیبی طی دو سال اخیر بسر برده اند امیدوارم دولت تصمیمات جدی برای تعاملات بیشتر با بخش خصوصی گرفته و به بانک ها رونق بخشیده تا بتوانند به تولید کشور کمک نمایند.
در آخر برای تمامی دوستانی که انتخاب میشوند آرزوی موفقیت و برای استان و کشور آرزوی شکوفایی اقتصادی هر چه تمام تر دارم.

شجاع پورمحمد علی شجاع پور: عضو هیأت نمایندگان اتاق گیلان
من فکر میکنم در دوره اخیر در جهت پویایی و تحول گرایی اتاق بازرگانی گیلان قدم های اساسی و مثبتی برداشته شده است و در حوزه‌های صادرات و واردات در این دوره نگاه جدی و عملیاتی تری مطرح شده که بر اساس آن، زیر ساخت های مهمی برای فعالیت های بازرگانی تجار نیز فراهم شده است. امیدوارم دوستانی که در انتخابات آتی موفق می شوند؛ نیز پیگیر همین سیاست ها و برنامه هایی که به حق زحمات فرآوانی برای کسب آنان انجام پذیرفته باشند. این دوره انتخابات بخاطر شرایط خاص اقتصادی کشور بسیار حساس و تعیین کننده بوده، به همین جهت امیدوارم که فعالین اقتصادی در انتخاب خود بسیار دقت نمایند.

علیرضا صنعتکار:مدیر عامل شرکت نارین تک کاسپین و عضو هیات رئیسه اتاق گیلان
چنانچه بخواهیم عملکرد اتاق گیلان را با اتاق های بازرگانی سایر استان ها و یا عملکرد این دوره از اتاق را با دوره های قبلی مقایسه کنیم باید به اتاق نمره قبولی داد، خصوصاً در مباحث مرتبط با تجارت خارجی که اتاق همواره نسبت به مشکلات تجار حساس بوده و همواره رفع موانع پیش روی این عزیزان در اولویت قرار داده است.
در خصوص مسائل ملی و استانی هم عملکرد مثبتی داشته و تاثیر گذار بوده است. البته نقدهایی هم به عملکرد این دوره وارد است و امید آن می رود تا در دور آتی کاستی های موجود نیز رفع و عملکرد فعلی بهبود یابد.
صمهنت کارامروزه اتاق بازرگانی را به عنوان نماینده بخش خصوصی می شناسند. به همین سبب بار سنگینی بر دوش فعالین اقتصادی در برگزاری این انتخابات قرار دارد. مهمترین اصل، رعایت اصول اخلاقی در انتخابات است. کاندیداهای محترم باید بر روی توانمندی های خود متمرکز شوند و از تخریب سایر کاندیداها پرهیز نمایند. باید تلاش نمود تا از حاشیه سازی و مسائل جانبی و جناحی اجتناب شود.
با توجه به شرایط فعلی کشور و عزم دولت برای رفع موانع پیش روی بخش خصوصی، فعالین این بخش باید بازیگر اصلی صحنه های اقتصادی کشور باشند. پیشنهاد من آنست که فعالین اقتصادی بازوی مشورتی اتاق باشند و ارتباطات دو جانبه آنها با اتاق افزایش یابد. می توان مطالبات بخش خصوصی را پس از بررسی و تجریه و تحلیل به اتاق بازرگانی منتقل نمود تا اتاق نیز به نمایندگی، این مطالبات را در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری نماید.شرایط منحصر به فرد استان گیلان به گونه ای است که میتوان در بخش های مختلف اقتصادی برنامه ریزی نمود و به نتایج مطلوب دست یافت. اتاق در دور آتی باید سعی کند تا کمیسیون های مختلف کشاورزی، صنایع، معادن، گردشگری، صادرات، واردات و … را تقویت نماید تا در این غالب هم زمینه مشارکت بیشتر فراهم گردد و هم خروجی کار کارشناسی این کمیسیون ها در دستور کار اتاق قرار گیرد.با توجه به تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و رویکرد دولت برای بهره‌مندی از توانمندی های بخش خصوصی، چشم انداز اتاق های بازرگانی باید حرکت به سوی جایگاهی باشد که به عنوان یک مشاور قابل اطمینان در کنار دولت، مجلس و قوه قضائیه قرار گیرد و بتواند تاثیرات مطلوب را در آینده اقتصادی کشور بر جای گذارد.
عبدالغفار نجفی:مدیرعامل شرکت امید گیلان,رییس خانه صنعت و معدن و عضو هیات نمایندگان اتاق
نجفی_۲عملکرد اتاق را با توجه به وظایف محوله از سوی قانون و انجام اموری از قبیل ارتباط با انجمن ها و تشکل های تولیدی و اقتصادی و اتاق های بازرگانی سایر کشور ها و همچنین برقراری دوره های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مسائل مرتبط به امور مالیاتی و تامین اجتماعی و ارائه تسهیلات جهت شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور و پذیرش هیات های تجاری از خارج کشور و مطرح نمودن مشکلات و معضلات تجار ، صنعتگران و کشاورزان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مثبت ارزیابی می کنم. دیارمیرزا
به نظر میرسد که بعضی از افراد جدید که در انتخابات شرکت می نمایند یا از قوانین انتخاباتی در اتاق خبر ندارند و یا با زیر پا گذاشتن اصول، به نا حق جایگاه اتاق را زیر سوال می برند و حاضرند برای دستیابی به اهداف خود به ابزارهای غیراخلاقی نیز متوصل شوند و چه بهتر که در برخوردهای انتخاباتی از جایگاه و مسیر قانونی به اهداف نائل آیند.
با توجه به تحریم ها و وضعیت اقتصادی، بازار تشنه ای در کشور وجود دارد که امکان مناسبی به بازرگانان، تولید کنندگان و خصوصا وارد کنندگان میدهد که سهم عمده ای از بازار داخلی را به خود اختصاص دهند و مشکلات موجود را به فرصت تبدیل نمایند و پیشنهاد میگردد دولت فقط به فعالین اقتصادی که توانسته اند نسبت به بالا رفتن ظرفیت تولید اقدام کنند؛ کمک های حمایتی ویژه ای اختصاص دهد که هم به اشتغال پویا کمک نموده و هم نیاز مصرف کنندگان داخلی را تامین نمایند و به صادرات رونق بخشند.
به نظر اینجانب اتاق ایده آل باید با ایجاد و اجرای مصوبات قانونی جهت رسیدن به رونق همه جانبه اعم از صنعتی، کشاورزی، معدنی و غیره فعالیت نماید تا جوابگوی مطالبات به حق اقتصادی صنعتگران، بازرگانان و غیره باشد.با توجه به وجود مرزهای آبی و خشکی با کشورهای مشترک المنافع و وجود مناطق آزاد تجاری و صنعتی و همچنین داشتن بنادر متعدد و راههای زمینی و هوایی و دریایی و تولیدات انواع محصولات کشاورزی اعم از میوه، گل، چای و صنعت برتر میتوان بسیاری از مشکلات کشورهای همجوار باگیلان را مرتفع نمود که اتاق بازرگانی میتواند در مسیر رسیدن به موارد مطرح شده نقش عمده ای را بازی نماید.

Share