وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش موزه هنرهای معاصر

وزیر ارشاد:قرار دادن هنر و هنرمند در برابر دین کاری غیر اخلاقی و عبث است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،”علی جنتی” گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ساز و کارهای نظارتی بر این حوزه نظارت دقیق دارد. پس دلواپسیِ بیش از حد و فریاد فقط فضا را غبارآلود و ذهن‌ها را مشوش می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،”علی جنتی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش موزه هنرهای معاصر و رونمایی از کتاب گنجینه هنری بانک پاسارگارد با بیان این مطلب گفت: به نظر من، امروز فرهنگ و هنر ایران‌زمین به رغم پیشینه طولانی، شهرت جهانی و پدیدآورندگانِ صاحب‌نام از دو مانع عمده رنج می‌برد.نخست آنکه؛ هنوز صاحبان منصب و تریبون به حوزه فرهنگ و هنر به عنوان یک حوزه تخصصی نمی‌نگرند و هر کسی ـ حتی ناآشنا با این حوزه ـ به خود اجازه می‌دهد درباره تخصصی‌ترین موضوعات فرهنگی‌هنری اظهار نظر کند و حتی مدعی مدیریت در این حوزه باشد.ae602c1c-e913-456c-ba86-a81013177e57

وی افزود: اصولاً حوزه فرهنگ و هنر حوزه خاصی است که باید به دست خود اهالی آن مدیریت شود.

جنتی ادامه داد: جامعه ما باید تکلیف خود را با حوزه فرهنگ و هنر روشن کند و برای آن شأن تخصصی قائل شود. بی‌تردید پدیدآورندگان رشته‌های مختلف هنری فرزندان این ملت‌اند و حد و حدود عرف و شرع را در آثارشان خوب می‌شناسند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ساز و کارهای نظارتی بر این حوزه نظارت دقیق دارد. پس دلواپسیِ بیش از حد و فریاد فقط فضا را غبارآلود و ذهن‌ها را مشوش می‌کند.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید اظهار کرد: قرار دادن هنر و هنرمند در برابر دین نیز کاری غیر اخلاقی و عبث است. اگر دقیق بنگریم از این منظر که کار هنرمند آفرینندگی است پس با روح معنوی حاکم در جهان هستی نزدیکیِ بیشتری دارد و فهم او از دین و ارتباط با مبدأ و آفریننده هستی شفاف‌تر است.

وی در ادامه گفت: دومین مشکل حوزه فرهنگ و هنر کشورمان، وضعیت اقتصاد فرهنگ است، حلقه مفقودی که پدیدآورندگان و مدیران فرهنگی را به دشواری انداخته و کمتر کسی تصور می‌کند که بتوان حوزه فرهنگ و هنر را به حوزه‌ای با ارزش افزوده و تأثیر‌گذار در اقتصاد کشور تبدیل کرد.

جنتی افزود: از این رو هنرمندان ما و حتی بسیاری از صاحبانِ ‌نام، همواره در تنگنای اقتصادی قرار داشته‌اند و هنوز هم با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند.

وی ادامه داد: یکی از نخستین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم آغاز مطالعه و برنامه‌ریزی برای رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر بود که خوشبختانه با قوت و قدرت پیش می‌رود و کم‌کم از فاز مطالعاتی وارد فاز اجرایی می‌شود و نوید‌بخش آینده‌ای روشن در این بخش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این میان، موسساتی چون بانک پاسارگاد با درک به موقع و مطالعه هوشمندانه جنبه‌های سودآوری اقتصاد فرهنگ و هنر، گام‌های بلندی برداشته‌اند که امروز شاهد به بار نشستن میوه‌های پیش‌رس آن هستیم و امیدواریم دیگر موسسات مالی و اعتباری نیز این مسیر را هر چه زودتر طی کنند.

جنتی گفت: آنچه امروز در موزه هنرهای معاصر بانک پاسارگاد شاهد آن هستیم نمونه‌ای از پیوند مبارک بخش‌های اقتصاد و هنر است که آن را به فال نیک می‌گیریم و آغاز راهی می‌دانیم که سال‌هاست انتظار آن را می‌کشیدیم. این پیوند باید به همه رشته‌های فرهنگ و هنر تسری یابد و به هنرهای تجسمی محدود نشود.

وی افزود: به نظر می‌رسد اشتیاق و آمادگیِ بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر به وجود آمده است اما حوزه فرهنگ و هنر هنوز آماده ارائه طرح‌های بزرگ و ملی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ نیست و این امر رسالت ما را در ترغیب اهالی فرهنگ و هنر برای تدوین طرح‌های ملی دو چندان می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فیلم سینمایی فاخر و کم‌نظیر محمدرسول‌الله نمونه‌ خوبی است که با پشتوانه مناسب مالی توانست چهره واقعی پیامبر اعظم را در مقطعی از زندگی ایشان نشان دهد و به حق به خوبی از پس آن برآمد و انتظار می‌رود به عنوان یک اثر جهانی مطرح و مورد استقبال قرار گیرد. به همه پدیدآورندگان این اثر ازرشمند درود می‌فرستم و سعی و تلاش‌شان را قدر می‌نهم که به این کار بزرگ اهتمام داشتند. آنها نشان دادند در صورتی که طرح‌های فاخر ایرانی پشتوانه قدرتمند اقتصادی داشته باشد در بالاترین سطوح جهانی قادر به رقابت است.

وی افزود: همان‌گونه که حکیم ابوالقاسم فردوسی گفته است: «هنر برتر از گوهر آمد پدید» گوهر هم به جوهره وجودی هنرمند اشاره دارد و هم به گوهر مادی که ارزش اقتصادی هنر است و این بدین معناست که هنر هم باید گوهر وجود را بپالاید و هم گوهر مادی بیافریند و آفریننده‌اش بی‌دغدغه به راه خویش ادامه دهد.

جنتی گفت: و اینک بستر تولید آثار فاخر و منحصر به فرد هنری که پیش از آن بخشی از آمال هنرمندان ما بود فراهم شده و تلاش مشترک حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد در حال محقق شدن است.

وی افزود: امیدوارم بانک پاسارگاد به عنوان بانک پیشرو در حوزه اقتصاد فرهنگ تجربیات خود را به دیگر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تسری دهد و محرک جهش اقتصاد فرهنگ و هنر باشد و این درد کهنه را التیام بخشد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار موزه هنرهای معاصر هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد بازدید کرد و از کتاب های جدید این بانک با حضور وی رونمایی شد./ایسکا نیوز

Share