موسیقیدان برجسته ایرانی:اگر موسیقی مطرب بازی است من مطربم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، کمپین حمایت از صنف موسیقی و هم اندیشی مقابله با لغو کنسرت ها و محدودیت های اهالی موسیقی در محل خانه موسیقی تشکیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، کمپین حمایت از صنف موسیقی و هم اندیشی مقابله با لغو کنسرت ها و محدودیت های اهالی موسیقی در محل خانه موسیقی تشکیل شد.

در این نشست چهره های صاحب نام موسیقی از جمله شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، داریوش پیرنیاکان، فردین خلعتبری، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، محمد رضا نوربخش و دکتر محمد سریر حضور داشتند.

d4871c33-e49d-4305-894e-1a227bfc642dکپی رایت برای وراث هم خوب است

در ابتدای این نشست که عصر دیروز در خانه موسیقی برگزار شد، محمد سریر در سخنانی به گرفتاری های اخیر در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: با نگاهی به این مسایل در میابیم که گویا اندیشه چنین ممانعت هایی قصد تداوم دارد و خانه موسیقی خود را در مقابل درخواستهای اعضای خود و اهالی موسیقی درباره چاره اندیشی برای چنین رویدادهایی مسول میبیند.

وی در ادامه به مساله کپی رایت در موسیقی اشاره کرد و گفت با نهادینه شدن چنین قانونی نه تنها هنرمندان موسیقی بلکه وراث آنها هم منتفع خواهند شد.

وی ضمن انتقاد از این مساله که تا کنون از هیچ نهاد تخصصی در باره این قانون استعلام کارشناسانه نشده است گفت:

برخی اعتقاد دارند با توجه به اینکه ایران بیش از اینکه صادرکننده آثار موسیقی باشد مصرف کننده غیر قانونی آن است بهتر است اصلا دنبال نهادینه شدن و تصویب کردن این قانون نباشیم.

سپس نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی رو در روی حاضرین قرار گرفت و طی سخنانی گفت: امروز همه با یک درد مشترک اینجا جمع شدیم. تا خواسته های خود را بیان کنیم، دنبال چاره بگردیم و کمی هم درد دل کنیم.

درد بی سابقه اهالی موسیقی / بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدتیم

نوربخش افزود با کمال تاسف باید بگویم که این روزها مصیبت هایی را بر اهالی موسیقی شاهدیم که در سی سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی اقزود ابدا تصور هم نمیکردیم که باشروع کار دولت تدبیر و امید دچار چنین حملات و حجمه هایی بشویم. متاسفانه باید بگویم کار از حمله هم گذشته و به جایی رسیده ایم که باید شنونده توهین هم باشیم. و این توهین ها به شدت دل تمام اهالی موسیقی را به درد آورده است.

نوربخش گفت: سوال اینجاست که چگونه است کسی به خود حق توهین کردن می دهد. مگر می شود به جامعه ای چند صد هزار نفری توهین کرد؟ مگر یاد و خاطره روزهای انقلاب را در مناسبتها با چیزی جز موسیقی زنده نگه میدارید؟ مگر برای حضور مردم و انگیزه بخشی به آنها برای حضور در عرصه های ملی و انتخابات از ابزاری جز موسیقی استفاده میکنید؟مگر نقش موسیقی در جنگ تحمیلی را فراموش کردهاید؟ چگونه است با همه این اوصاف موسیقی را مطرب بازی می نامید؟ چگونه است که جامعه موسیقی باید چنین توهینی را تحمل کند؟

در ادامه نوربخش خطاب به اهالی موسیقی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدتیم. امروز بیشا زا هر زمان دیگری باید خانه موسیقی را خانه خود بدانیم.

در ادامه نوربخش ضمن اشاره مجدد به اینکه خانه موسیقی خانه تمام اهالی موسیقی است از اینکه برخی از هنرمندان دوست دارند مشکلات خود را از طریقی غیر از خانه موسیقی حل کنند ابراز تاسف کرد.

نوربخش افزود: کار تعطیلی اموزش موسیقی در فرهنگسراها به جایی رسیده که عده عزم کرده اند تا موسیقی را ریشه کن کنند.

۷ee9f120-31f3-410e-b27e-9eb190628cf0وی در ادامه از مختاباد ( رییس کنونی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی و عضو فرهنگی شورای شهر) خواست این مساله را از طریق شورای شهر به جد پیگیری کند. وی خاطر نشان ساخت که موسیقی جزوی از فرهنگ است و نمیتوان آنرا نادیده گرفت.

نوربخش در ادامه به ممانعت از حضور زنان بر صحنه اشاره کرد و گفت. این موج مخرب از ممانعت حضور زنان در صحنه های موسیقی از شهرستانها آغاز شد تا بدینجا رسید. اما چگونه است که زنان در دانشگاهها و سایر نهاد ها آموزش موسیقی میبینند اما اجازه اجرا نباید داشته باشند؟

وی در ادامه به اتفاقات استان خراسان اشاره کرد و گفت: خانم حریر شریعت زاده را از صحنه و در زماناجرا اخراج می کنند و از برگزاری کنسرت علیرضا قربانی جلوگیری می کنند.

او گفت: همه ما نامه غیر موجه و غیر قانونی دادستانی را شنیدیم. همه ما سخنان سراسر توهین به موسیقیدانان را تحمل کردیم اما این مساله نیازمند اعلام موضع اهالی موسیقی است. بخشی از این رویدادها نیازمند پیگیری قانونی است . باید مشخص شودچه کسی پاسخگوی ضرر های مالی و معنوی هنرمندان است؟

نوربخش گفت: چگونه است از طرفی موسیقی را تعطیل میکنید و از طرفی برای بزرگان موسیقی در جلساتی که بیشتر به شب شعر و خاطره شباهت دارد تجلیل میکنید؟ بدانید حواس تمام اهالی موسیقی به اقدامات شما هست.

تکرار شود کنسل می کنم

در ادامه این نشست سالار عقیلی ضمن سخنانی به ماجرای کنسرت پر حاشیه اش در خراسان اشاره کرد و گفت تا دو روز قبل از اجرا هنوز معلوم نبود ما کنسرت داریم یا نه. برخی میگفتند در صورت اجرا هم همسرم اجازه حضور ندارد که نهایتا این کنسرت برگزار شد.

وی ضمن اشاره به اینکه نمیداند با توجه به ممانعت از اجرای همسرش تصمیم بر ادامه برنامه گرفتن درست بود یا نه تاکید کرد که دیگر چنین ملاحظاتی نخواهد داشت و قطعا در صورت تکرار چنین رفتاری از ادامه برنامه منصرف خواهد شد.

d4465577-7bd0-4f11-bb47-aac209a211f1سالار عقیلی در انتهای سخنان گفت مجددا تاکید کرد در لحظه اجرا در شرایط سخت تصمیم گیری قرار گرفته بود و تا دقایقی بعد از اجرا دقیقا نمیدانست چه اتفاقی افتاده است.

مختاباد سخنران دیگر این نشست بود که در ادامه برنامه به بیان نظرات خود پرداخت.

کارت دعوت ندارید لطفا نیایید

وی در ابتادای سخنان گفت: در شرایط سخت و تحمیل شده امروز هنرمندان باید در کنار هم باشند. وی ضمن اشاره به سخنی از مونسکیو که گفته بود با عقیده شما مخالفم اما جان خود را میدهم تا شما آزادی بیان عقایدت را داشته باشی به عاملین این جریانات گفت: شما ضد موسیقی هستید به شما احترام میگذاریم. اما برای کنسرت ها کسی به شما کارت دعوت نداده. شما اجازه ندارید اهالی موسیقی را ابزار نزاع های سیاسی خود کنید. شما حق ندارید خود و عقایدتان را به ما تحمیل کنید.

تازیانه بر دریا نزنید

مختاباد در ادامه گفت: بدانید این کار شما تازیانه زدن بر دریاست.

وی گفت: چگونه است یک رسیتال دانشجویی در محیط دانشگاه به جنجال کشیده میشود؟ هنر هم نوعی تخصص است. مگر میتوان دانشجوی پزشکی را از تشریح جسد منع کرد؟ پی چگونه است دانشجوی موسیقی در محیط دانشگاه از امکانات اجرایی و اموزشی موسیقی باید محروم شود؟

مختاباد خاطر نشان ساختآموزش موسیقی باید به فرهنگسراها بازگردد.وی در ادامه سخنان خود به عده ای که میگویند آموزش موسیقی در فرهنگسراها باید تخصصی باشد گفت: شهرداری یک نهاد خدماتی است که خدمات عمومی ارایه میدهد. و کلاسهای اموزشی شهرداری ها هم باید از نوع عمومی باشد. مثل آموزش خیاطی و گلدوزی و ….. در چنین نهادی نمیتوان انتظار بهره مندی از آموزشهای تخصصی داشت.

مختاباد در ادامه با قاطعیت گفت: چاره ای نداریم جز اینکه شهر را بسمت فرهنگمداری سوق بدهیم. و در پایان خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری فرهنگی عوایدی غیر قابل انکار و بسیار ارزشمند خواهد داشت.

نجابت دوای درد نیست

در ادامه این نشست رضوانی راد مشاور حقوقی خانه موسیقی خطاب به حاضرین گفت: برای حقوق دانها سخت است که همیشه با رنج انسانها رو در رو هستند. وی ضمن اشاره به تخلفات اشکار قانونی نهادهای دولتی در باره لغو کنسرتها گفت. در قرن بیست و یک بسیار دشوار و سخت است که در میابیم باید برای نهادهای رسمی از نهادینه کردن قانون حرف بزنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه صدور مجوز برای یک کنسرت بمعنای طی تمام مراحل صلاحیت سنجی است گفت: جای تعجب است که در دوران قانون مداری و مدنیت کسی میتواند با تصمیم فردی خود جامعه را ۲۰ سال به عقب براند.

مشاور حقوقی خانه موسیقی گفت: مشکل اصلی هنرمندان این بوده که تا کنون پاسخ رفتارهای خلاف قانون را با رفتاری دون قانون داده اند.که این از نجابت شماست. اما این نجابت دردی را دوا نمیکند. باید بدانید که حاکمیت قانون یعنی اینکه کسی ورای قانون نیست.

رضوانی راد افزود: بد ترین ظلم به افراد ظلم قانونی و ظلم از طریق قانون است.

رضوانی راد خاطر نشان ساخت: شبی که نامه دادستانی مبنی بر لغو کنسرت علیرضا قربانی را دیدم تاسف خوردم از اینکه عمری را در دانشگاه قانون سپری کردم. وی تاکید کرد به عنوان یک حقوق دان میگویم که این اقدام دادستانی تخلف است و جرمیست قابل پیگیری.

وی افزود: خانه موسیقی حمایت افکار عمومی را باخود خواهد داشت و با توجه به اینکه بیش از ۱۵۰۰۰ عضو داردتوانایی اقدام جمعی را در این باره دارد.

مجوز صادره حیثیت وزارت ارشاد است، باید از آن دفاع کند

وی در ادامه سخنانش گفت: براستی وظیفه وزارت ارشاد چیست؟ مگر وزارت ارشاد نباید از حیثیت مجوزهای صادر شده توسط خودش دفاع کند. چگونه است اگر نسبت به اصالت یک برگ سند خانه شک و ابهامی وجد داشته باشد نماینده سازمان ثبت واسناد کشور در مجامع قضایی حاضر شده و از حیثیت و صلاحیت مجموعه خود تمام قد دفاع میکند؟ اما ایا وزارت ارشاد نسبت به این موضوع نباید اتخاذ موضع کند؟

وی در خاتمه سخنان خود شعری را که برای علیرضا قربانی در شب لغو برنامه اش خوانده بود برای حاضرین تکرار کرد

خاطر نشان میسازد این شعر را ( امیر سید علی بن شهاب) شاعر قرن هشتم سروده است

هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد

هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد

در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد

این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود

علیرضا قربانی خواننده نام آشنای ایران سخنران بعدی این نشست بود. او در ابتدای سخنان گفت: این نوع رفتارها درد مشترکی است که جدا جدا درمان نخواهد شد. و صد البته هم دردی مختص اهالی موسیقی نیست. وی ضمن اشاره به ممیزی کتاب و تاتر و سینما افزود چنین رفتارهایی تمام جامعه هنری ما را تحت تاثیر قرار دادهاست.

وی افزود: موسیقی هم بواسطه مسایل فقهی مترتب بر آن همیشه و همواره مظلومانه تحت فشار است.

قربانی افزود: با توجه به فضای مذهبی مشهد اشعاری را که برای این اجرا انتخاب کرده بودیم تماما از لحاظ مفهومی جنبه عرفانی داشت.

وی در ادامه گفت متاسفانه همان دادستانی که نامه لغو کنسرت ما را صادر کرده بود برای اعضای خانواده خود بلیط کنسرت را تهیه کرده بود. اما چگونه است که تحت تاثیر فشارهایی چنین نامه ای را نوشته خود جای بحث دارد.

رو سیاهی به زغال میماند

وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترین اتفاق بعد از کنسل شدن برنامه انتشار نامه دادستانی بود چنین اقدامی را گام موثری برای ادامه پیگیری ها بر شمرد. قربانی افزود من به لحاظ قانونی و حقوقی در کنار خانه موسیقی خواهم بود.

f0e59655-a64d-4dac-a7d7-b9301b2f1adbوی چنین اقداماتی را اساسا تن ندادن به قانون بر شمرد و ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که حتی ایشان هم خود را از قانون بالاتر ندانسته گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری باید گفت چنین رویدادهایی احتمال بدلیل اینست که یا مجلس یا قوه مجریه در کارهای خود دچار اشکالاتی هستند.

وی در ادامه گفت. خوشحالم که همیشه رو سیاهی به ذغال می ماند.

اگر موسیقی مطرب بازی است من مطربم

در پایان این نشست فردین خلعتبری با حالتی برافروخته گفت: ۱۶۰۰۰ نفر عضو خانه موسیقی توانایی اقدام جمعی دارند. وی با اشاره به اینکه در کشور ما جمعیت زیاد همیشه توانایی اثر گذاری داشته از خانه موسیقی خواست تا با صدور فراخوانی نسبت به حضور حداکثری اعضای خانه موسیقی در یک محل ( مثلا تالار وزارت کشور) فضا را برای یک اعتراض حمعی نسبت به مطرب خواندن موسیقیدانان ایرانی فراهم کند. وی به شدت تاکید کرد که اقدامات خانه موسیقی در این باره به هیچ عنوان سیاسی نبوده و صرفا جنبه صنفی دارد.

او خطاب به فردی که موسیقیدانان را مطرب نامیده بود گفت: اگر موسیقی مطرب بازیست رسما اعلام میکنم من مطرب هستم و مطرب بازی هم کار خوبی است.

داریوش پیرنیکان هم از اهالی رسانه خواست منعکس کننده حرف او که حرف تمامی اهالی خانه موسیقی است باشند که درخواست اکید دارند تا شخص توهین کننده از همان تریبون از اهالی موسیقی به خاطر توهین آشکار به آنها عذر خواهی کند. او توهین به هر یک از هنرمندان موسیقی را توهین به همه جامعه موسیقی دانست و از همه اهالی موسیقی خواست تا در این رابطه در کنار هم باشند.

در پایان این نشست نوربخش ضمن قرائت بیانیه خانه موسیقی گفت: این نشست به منظور هم اندیشی و چاره یابی برای مشکلات اخیر بوده و در صورت عدم توفیق اعتراض صنفی خود را با حضور اهالی موسیقی در دستور کار خانه موسیقی قرار خواهیم داد.

بیانیه صادره توسط خانه موسیقی به امضای هنرمندان موسیقی رسید./ایسکانیوز

Share