«کسما» مقر اصلی سردار بزرگ نهضت جنگل نیازمند نیم‌نگاه مسئولان

موج نارضایتی مردم کسماء از وعده‌های تحقق نیافته;از تخریب حمام تاریخی تا پل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دهستان «کسما» به عنوان مقر اصلی سردار بزرگ نهضت جنگل میرزا کوچک‌خان نیازمند حتی نیم‌نگاه مسئولان برای توسعه و آبادانی بیشتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کسما یکی از قدیمی‌ترین دهستان‌های این شهرستان است و زمانی شهر صومعه‌سرا و روستاهای همجوار تابعه این دهستان بودند و کسما مرکز روستاها و دهستان‌های اطراف بود.
وجود حمام قدیمی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال بقعه معروف و رودخانه حاشیه آن، ساختمان‌های قدیمی، پایگاه روحانی مبارز میرزا کوچک جنگلی و مردمانی با آداب و سنن و فرهنگ اصیل گیلانی  و زادگاه هنرمندان و نویسندگانی صاحب نام که بیانگر این ادعاست، از ویژگی‌های منحصر به‌فرد «کسما» محسوب می‌شود.

دهستان کسما نیازمند توجه ویژه مسئولان/وعده‌های تحقق نیافته مسئولان 
یکی از افراد معتمد کسما درباره وضعیت این دهستان اظهار کرد: دهستان کسما با مشکلات زیادی مواجه است که نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

حمید پوراحمدی، با بیان اینکه دهستان کسما سال‌ها دارای ارزش و اعتبار بود و شخصیتی مانند سردار بزرگ گیلان زمین میرزا کوچک جنگلی مقر خود را در این دهستان قرارداد و به افرادی نظیر حاج احمد کسمایی افتخار می‌کرد.

وی با ابراز گله‌مندی از بی‌توجهی مسئولان به کسما، تصریح کرد: کسما دیگر آن منطقه قدیمی نیست و اکنون به دهستانی تبدیل شده که مظلوم و بی‌صدا در گوشه‌ای رها شده است و هیچ‌کس نیم نگاهی به آن نمی‌کند.IMG_3760

این فرد معتمد کسمایی، گفت: کسما پیشانی شهرهایی مانند ماسال، شاندرمن، رضوانشهر، تالش، آستارا، گوراب‌زرمیخ و محل عبور هزاران گردشگر به مناطق دیدنی آلیان و تنیان، سه سار، تالاب صومعه‌سرا و دیگر جاهای دیدنی است و سزاوار این همه بی‌توجهی نیست.

وی با بیان اینکه پاسخ مسئولان نسبت به مشکلات کسما تنها در حد وعده‌های تحقق نیافته است، خاطرنشان کرد: بارها مسئولان نسبت به اگو گذاری کسما وعده‌هایی داده‌اند که هرگز تحقق نیافته است.
IMG_3766

پوراحمدی، یادآور شد: در زمینه تعریض خیابان کسما نیز که یکی دیگر از معضلات اصلی این دهستان است هیچ اقدامی صورت نگرفت و اخیراً موانعی در وسط خیابان اصلی گذاشته شده که ترافیک سنگینی را به‌ویژه در روزهای چهارشنبه که روز بازار هفتگی در کسما است، ایجاد می‌کند و این امر موجب نارضایتی مردم شده است.

حمام تاریخی و ثبت ملی کسما تبدیل به مخروبه‌ شده است

وی اشتغال جوانان کسمایی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و متذکر شد: به دلیل اینکه کسما از مرکز شهرستان صومعه‌سرا فاصله دارد بیشتر جوانان این دهستان بیکار و خانه‌نشین هستند.

این شهروند کسمایی با بیان اینکه مسئله تبدیل دهستان به بخش کسما هنوز بلاتکلیف مانده است، خاطرنشان کرد: چهارشنبه بازار کسما که زمانی زبانزد خاص و عام بود امروز به خاطر بی‌توجهی از رونق افتاده و تنها در حد چند دستفروش باقی مانده است.
IMG_3756 IMG_3758

وی گفت: حمام قدیمی کسما که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به گفته اهالی محلی میرزا کوچک در آن استحمام می‌کرد، امروز به جای اینکه به آثار باستانی تبدیل شود به مخروبه‌ای تبدیل شده و براثر بارش برف سال گذشته فرو ریخته و چهره کسما را زشت کرده است در صورتی که می‌توان با بازسازی این بنای تاریخی مکانی برای جذب مسافر ایجاد کرد.

پوراحمدی با اظهار امیدواری برای برطرف شدن مشکلات دهستان کسما، تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که حداقل نیمی از مشکلات کسما برطرف شود تا جوانان برای زندگی در این منطقه امیدی داشته باشند.

۵۰ درصد زمین‌های کسما موقوفه و بلاتکلیف است/پل تخریب شده کسما پس از سه سال بازسازی نشده است

عضو شورای اسلامی دهستان کسما نیز درباره مشکلات کسما گفت: تاکنون هیچ اقدام  زیربنایی برای برطرف شدن مشکلات کسما انجام نشده تا چشم‌انداز ۲۰ ساله را در این دهستان رقم بزند و کسما را به طرف آینده‌ای روشن هدایت کند.

ایرج رهنورد، با بیان اینکه هنوز بیش از ۵۰ درصد زمین‌های کسما موقوفه است، افزود: تکلیف این زمین‌ها هنوز مشخص نیست ضمن اینکه پل روستای «جیرمحله» کسما که به طرف زمین فوتبال کسما ختم می‌شود بر اثر سیل سه سال پیش تخریب شده و هنوز هیچ اقدامی برای بازسازی آن صورت نگرفته است.
IMG_3776

وی با اشاره به وعده بدون تحقق مسئولان گفت: نماینده صومعه‌سرا در مجلس به ما قول داد که از دانشگاه پیام نور تا بلوار سرشار، خیابان تعریض و دوبانده شود تا عبور و مرور در این دهستان که محل رفت و آمد چندین شهر و بخش مهم از این مسیر برقرار می‌شود آسان شود اما این اقدام هم صورت نگرفت.

عضو شورای دهستان کسما یادآور شد: امیدواریم مسئولان نگاهی به دهستان کسما داشته باشند تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم کسما باشیم.

Share