دیدار هیأت اقتصادی منطقه آزاد انزلی با رئیس گمرکات جمهوری آذربایجان

منطقه آزاد انزلی علاقمند به توسعه همکاری اقتصادی-تجاری با جمهوری آذربایجان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هیأت اقتصادی عالی رتبه این منطقه که به ریاست، رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از امروز به مدت دو روز در جمهوری آذربایجان به سر می برد، با رئیس گمرکات جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هیأت اقتصادی عالی رتبه این منطقه که به ریاست، رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از امروز به مدت دو روز در جمهوری آذربایجان به سر می برد، با رئیس گمرکات جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

arhot2biمدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست، آذربایجان را کشور دوست و با اهمیت در منطقه دریای خزر و قفقاز ارزیابی کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد ایران در شمال کشور علاقمند به توسعه همکاریهای اقتصادی-تجاری با جمهوری آذربایجان می باشد، و این سفر نیز به منظور نیل به این رویکرد انجام شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ شرکت آذربایجانی در منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت هستند و آمادگی میزبانی شرکتهای دیگر را اعلام می کنیم، اضافه نمود: با عنایت به دستور دکتر روحانی، سازمان منطقه آزاد انزلی موظف به بستر سازی برای توسعه مراودات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و به طور ویژه جمهوری آذربایجان شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به بیان مزایا و معافیتهای قانونی منطقه متبوع خود در زمینه فعالیت سرمایه گذاری خارجی پرداخته و افزود: حضور در اجلاس اتاق های بازرگانی دریای خزر در آستاراخان روسیه و میزبانی از مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اکتائو و استاندار آستاراخان، از مهمترین گامهای منطقه آزاد انزلی برای توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای منطقه خزر است و نقطه اوج این اقدامات برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای حوزه خزر در اردیبهشت ماه سال ۹۴(آپریل ۲۰۱۵) است که نقش بسزایی در گسترش همکاریهای بخش خصوصی دولتهای حاشیه این دریا خواهد داشت.

آیدین علیف رئیس گمرکات جمهوری آذربایجان در این دیدار با اشاره به وجود مشترکات فرهنگی بسیار میان دو کشور، ایران را دوست کشور خود اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۹۶ درصد از سهم تجارت بین المللی آذربایجان در حوزه نفت و گاز می باشد و در ارتباط با ایران میان دو کشور ۵ سند در خصوص تعمیق همکاریهای گمرکی منعقد شده که این اسناد می تواند به تسریع و پیشرفت مبادلات تجاری-گمرکی دو طرف کمک شایانی نماید.

وی افزایش همکاری با منطقه آزاد انزلی با توجه به مزایا و معافیتهای قانونی این منطقه برای سرمایه گذاران خارجی را خواستار شد و گفت: با تبادل اطلاعات و افزایش آگاهی سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان زمینه توسعه همکاریها مهیا می شود.

رئیس گمرکات جمهوری آذربایجان حمل و نقل دریایی را برای کشور خود حائز اهمیت دانست و اضافه نمود: در آینده نزدیک به ایران سفر می کنیم تا راهکارهای افزایش همکاریهای دو جانبه مورد بررسی قرار گرفته و آمادگی خود را برای برگزاری جلسات منظم به منظور برطرف نمودن تمامی مسائل و مشکلات گمرکی جهت تسهیل و تسریع در مبادلات تجاری-گمرکی دو کشور؛ اعلام می کنیم.

محمد شهبازی ناظر گمرکات گیلان نیز آمادگی خود را برای ارزش گذاری کالا اعلام کرد و افزود: از توسعه همکاریهای دوجانبه استقبال می کنیم.

گفتنی است در روزهای گذشته دولت جمهوری آذربایجان اقدام به کاهش ۳۳ درصدی ارزش پول ملی این کشور نموده که این امر دغدغه هایی را برای تجار این کشور فرآهم کرده است. از سوی دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیأت مدیره این سازمان، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، مدیرکل گمرکات استان، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر؛ معاون اقتصادی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل، مشاور عالی اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی، رئیس انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران و جمعی از فعالان اقتصادی و بازرگانان منطقه بهمراه معاون سفیر و رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان در این نشست حضور داشتند.

Share