مرور روزنامه های صبح گیلان:

مجسمه بی رنگ و روح میرزا/شاید روزی لاله‌های آبی را در خواب ببینیم/دوستان ما

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شاید روزی لاله‌های آبی را در خواب ببینیم و گرفتن عکس یادگاری با لاله‌های تالابی خاطره شود، شاید دیگر میزبان مسافران سیبری در انزلی نباشیم. شاید دیگر وقتی برای جمع کردن لاستیک ماشین‌ها و یا مبل و صندلی‌های شکسته از تالاب نماند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

اجازه نمی‌دادم زمینهای کشاورزی سفیدرود در اختیار ساخت مسکن مهر و شهرک‌های صنعتی قرار گیرد
خزر نوشت:استاندار در نشست با مدیران منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه افزایش سطح آگاهی های مردمی و فرهنگ سازی را در حفظ این نعمات الهی مهم است گفت : باید در جهت حراست از این سرمایه‌های ملی که بصورت خدادادی به ما تعلق یافته است تلاش کنیم.
دکتر نجفی در این نشست که در آستانه آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برگزارشد با بیان اینکه موظفیم مواهب طبیعی گیلان را به عنوان نعمات الهی حفظ و نگهداری کنیم گفت : مشکلات ریز گردها در استانهای دیگر زنگ خطری برای ما محسوب می‌شود و باید در جهت حراست از این سرمایه‌های ملی که بصورت خدادادی به ما تعلق یافته است تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخورد با تغییر کاربری زمینهای با ارزش کشاورزی و منابع طبیعی در گیلان بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکیدات دولت حساسیت‌های لازم وجود دارد گفت : اینکار در استان بصورت جدی حتی چند ماه پیش از ابلاغ معاون اوّل رئیس جمهوری شروع شد و تاکنون نیز چند جلسه‌ی بزرگ و سراسری در وزارت کشور به منظور مقابله با پدیده‌ی زمین خواری و حفظ منابع طبیعی برگزار شده است.
وی با بیان ساخت مسکن مهر و توسعه‌ی صنعت برای تأمین نیازهای مردم ضروری است افزود : اگر من بودم هرگز اجازه نمی‌دادم زمینهای با ارزش کشاورزی سفیدرود در اختیار ساخت مسکن مهر و شهرک‌های صنعتی قرار گیرد و زمین اجرای این طرح‌ها را از جای دیگر و به روش مناسب تهیه می‌کردم.
وی ادامه داد : واگذاری زمینهای منابع طبیعی را بیش‌تر در بخش کشاورزی و زیتون‌کاری و پرورش توت تقویت کنید.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد : البته بخشی از تعرض به منابع طبیعی و زمینهای کشاورزی به دلیل عدم استفاده از این زمینها است.
وی افزود : باید زیبایی‌ها و موهباتی که به این نسل تعلق دارد را به عنوان منابع و ذخیره‌گاههای مهم ژنتیکی و اکولوژیکی به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.
وی همچنین به اقتصادی بودن زراعت چوب و میانگین درآمد ۶ میلیون تومان برای هر هکتار اشاره کرد و گفت : یکی از شرایط ساخت و توسعه‌ی کارخانجات MDF بهره گیری از ظرفیت اراضی صنوبر کاری است.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم کشاورزان را مجبور کنیم که فقط به انجام فعالیت‌های سنتی و با درآمد پایین مشغول شوند گفت : در کنار حفظ مزارع برنج و چای توسعه‌ی صنوبرکاری موجب افزایش درآمد آنان می‌شود.
وی بخشی از مشکلات کم آبی کشاورزی را به دلیل تعرض به منابع طبیعی و تخریب محیط زیست دانست و گفت : من شدیداً نگران کم آبی کشاورزی حوضه‌ی آبریز سد سفیدرود هستم و برای مقابله با این وضعیت تاکنون چند نشست برگزار کردیم.
Pag1pdf

وعده ساماندهی فاضلاب رشت طی ۴۰ ماه آینده

گیلان امروز نوشت:شاید روزی لاله‌های آبی را در خواب ببینیم و گرفتن عکس یادگاری با لاله‌های تالابی خاطره شود، شاید دیگر میزبان مسافران سیبری در انزلی نباشیم. شاید دیگر وقتی برای جمع کردن لاستیک ماشین‌ها و یا مبل و صندلی‌های شکسته از تالاب نماند، شاید وقتی برسد که تصویر تالاب را به عنوان یکی از زیباترین مناظر آبی جهان در کارت پستالها بیابیم و شاید روزی برسد که شاهد توضیح چگونگی نابود شدن تالاب انزلی برای نسل آینده باشیم.

آری؛ آب اگر، تالاب اگر، نیلوفر آبی اگر خاطره شود، انسان مقصر است…

این روزها تالاب انزلی حال و روز خوشی ندارد و عمق تالاب در برخی نقاط به شدت کاهش یافته است، زیرا که آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت و انواع فاضلاب‌های خانگی و شهری بدون هیچ پیش تصفیه‌ای وارد تالاب انزلی می‌شوند و این امر موجب شده است که حجم آلودگی‌های تالاب به شدت، افزایش و توان خودپالایی تالاب بسیار کاهش یابد.

بهمن، یکی از شهروندان ساکن شهرستان انزلی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: گاهی دیده می‌شود که مسافران در گشت و گذار از تالاب، گل‌های لاله آن را می‌چینند و با آن عکس یادگاری می‌گیرند و فقط روزهایی که خود در تالاب حضور دارند برایشان مهم است.

وی با بیان اینکه تالاب انزلی از زیباترین مناظر آبی جهان است، اظهار کرد: معروف ترین گیاه تالاب انزلی با نام لاله تالابی شهرت جهانی دارد. تالاب انزلی متعلق به همه ایران است و همه هموطنانمان باید در قبال این تالاب احساس مسئولیت بالایی داشته باشند.

صبا، یکی دیگر از شهروندان شهرستان بندرانزلی هم تصریح کرد: قرار گرفتن یک تالاب در فهرست مونترآل به معنای این است که تالاب در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد. تالاب بین‌المللی انزلی هم‌اکنون در این فهرست قرار گرفته‌ است و لازم است مسئولین کشوری و استانی برای نجات این تالاب اقدامات گسترده تری انجام دهند.

زباله‌های عظیم الجثه تالاب انزلی را رنج می‌دهد

محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تالاب انزلی در شرایط مناسبی نیست، تصریح کرد: آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت مستقیما وارد تالاب انزلی می‌شود. علاوه بر سرازیر شدن آلودگی‌های این رودخانه‌ها به تالاب، انواع فاضلاب‌های خانگی و شهری نیز بدون هیچ پیش تصفیه‌ای وارد تالاب انزلی می‌شوند که این امر موجب شده است که عمق تالاب کاهش یابد.

وی ادامه داد: انداختن زباله‌های عظیم الجثه مانند لاستیک ماشین‌ها و یا مبل و صندلی‌های شکسته از سوی سهل انگاران از دیگر مواردی است که تالاب انزلی را رنج می‌دهد.

برجی با اشاره به اینکه در تالاب انزلی گونه‌های کم نظیر جانوری و گیاهی زندگی می‌کنند، تصریح کرد: در نهایت آلودگی‌های تالاب انزلی وارد دریای خزر می‌شود.

فاضلاب رشت طی ۴۰ ماه آتی جمع‌آوری می‌شود

کاظم لطفی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری (آبفا) گیلان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایجاد شبکه فاضلاب شهر رشت با جدیت پیگیری می‌شود، افزود: دو رودخانه‌ گوهررود و زرجوب با کوچکترین آلایندگی آلوده می‌شوند. این رودخانه‌ها باید با ظرافت نگهداری شوند. برای احیای آن ساخت ۱۰ تصفیه خانه لوکال، اجرا و طی ۴۰ ماه آتی فاضلاب از بستر شهر رشت با مساحت ۱۰ هزار هکتار جمع آوری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اهداف کلی طرح، تحت پوشش قرار دادن کل جمعیت و مساحت شهری است، تصریح کرد: در سال ۹۴ حدود ۳۰ درصد از فاضلاب شهر رشت جمع آوری خواهد شد و با توجه به قدمت ۱۰۵ ساله شهر رشت، برای جمع آوری کل فاضلاب از بستر آن ۴۰ ماه فرصت نیاز است. برای عمل به تعهدات در سال ۹۴ و سال ۹۳ و خارج کردن ۳۰ درصد از فاضلاب شهر رشت، ۶۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

لطفی افزود: این شرکت برای تمامی نقاط خروجی فاضلاب در شهر برنامه داشته و نقطه آغازین، ساخت تصفیه خانه‌های محلی و تصفیه خانه مصلی است.

عاشوری، کارشناس اداره کل محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از مهم ترین مکان‌های زمستان گذران پرندگان مهاجر در خاورمیانه است و با توسعه پرنده نگری در آن می‌توان درآمد خوبی نصیب استان کرد. در دنیا از پرنده نگری درآمدهای کلانی نصیب کشورهای برخوردار می‌شود، اما هنوز در تالاب انزلی فقط شکار پرندگان توسط شکارچیان متخلف مورد توجه است و در جذب توریست برای دیدن پرندگان زیبای تالاب اقدامات گسترده‌ای انجام نشده است.
img_54f356d9d73e6

مجسمه بی رنگ و روح میرزا
اکبر محبوبی فر در ستون چند لحظه زندگی سوال جواب نوشت:یکی از همکاران روزنامه می گفت: هرگاه صحبت از نقد عملکرد بعضی از مدیران دستگاه های اجرایی می شود برای برخی سوء تفاهم به وجود می آید که نقد یعنی به رخ کشیدن ضعف ها و کاستی بوده و گاهی نیز مغرضانه تلقی می شود؛ در حالی که از روزگاران قدیم این عیار سنجی و ارزیابی در همه جوانب جامعه وجود داشته و تاثیرگذاری نقد هم حکایتی خاص دارد.
گفتم: قرار نیست در عیار سنجی ها مدیر یا مسوول یک بخش را در گوشه رینگ بگذاریم، نقد پیدایش راهکارهاست.
گفت من نیز موافق نقد منصفانه هستم، ملاحظه بفرمایید چند شهردار، چه فصلی و چه کوتاه مدت و چه برای چند فصل و سال، برای کار در مدیریت شهر باران انتخاب شدند و چند شهردار آمدند و رفتند اما شهرداری در چند نوبت با انتخاب سرپرست طرح ها و برنامه های خود را به پیش برد؛ اتفاقا حضور سرپرست ها بسیار هم تاثیرگذار بود و کارهای خوبی را هم انجام دادند که حتی در زمان بعضی از شهردارها نیز انجام نگرفت و شاید در بعضی موارد موفق تر از شهردار انتخابی شورای شهر ظاهر شدند و مردم هم راضی بودند. اعتقاد دارم هر کار درست و هر اندیشه شایسته به چهره انسان زیبایی می بخشد.
گفتم: در این ایام شهرداری رشت به زیباسازی و پاک سازی فضای شهر نگاه ویژه ای دارد و شایسته است به میدان اصلی شهر که نمادی از زندگی مردم است بهتر بپردازد؛ مجسمه میرزا کوچک جنگلی اسطوره سرزمین ما رنگ و رو رفته است و سردار جنگل بخشی از تاریخ گیلان است. همکارم گفت: نقد این موضوع از زبان بسیاری از شهروندان نقد موقعیت است و این نیز چند لحظه از زندگیست.

دوستان ما
در ستون شیپورچی سوال چواب می خوانیم:مدتی است که خبری از مجموعه شهرداری و شورای شهر رشت به گوش نمی رسد و به نوعی رسانه ها را تحریم کرده اند اما ما نباید بیکار بنشینیم پس رسالت رسانه ای ما چه می شود یا اصلا باید پا پیش بگذاریم و در آستانه سال نو آشتی کنان راه بیاندازیم!
برای این امر باید یک تمام ستونی و یا یک نصف ستونی قلم فرسایی کنیم و آن را به شهرداری و شورای شهر پیشکش نماییم و برای پیشواز از نوروز ۹۴ از این طریق ارادت و عشق و علاقه ما را به آنها نشان دهیم.
چه گل های بنفشه، همیشه بهار، مینا و … بنجل و پلاسیده ای، چه گل های حلزون خورده ای (گیلانی ها بخوانند راب خورده ای) که گویا از چین آورده اند! چه هرس درختان به شکل عجق وجقی! چه چمن های کچلی، چه …
به راستی چه کسی این ها را برای شهروندان رشتی به ارمغان آورده؟ سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری رشت، همان سازمان پارک ها و فضای سبزی که دوست ماست!
چه اتوبوس های درب و داغان و دودکن و فکستنی چه صندلی های کثیف و پرنوشته ای، چه وسلیه نقلیه عمومی دیر به دیر بیایی! چه اتاقک های متحرک پر از درز و روزنه و سوراخ و باد و چه راننده های تندخویی! همه اینها را چه کسی برای شهروندان رشت و حومه به ارمغان آورده؟! سازمان اتوبوسرانی کلانشهر رشت و حومه شهرداری رشت، همان سازمان اتوبوسرانی که دوست ماست!
چه آسفالت های پاره و پوره و هزار تکه و شبیه جگر زلخایی، چه چاله های شبه چاهکهای وسط خیابانی، چه پیاده روهایی، چه سواره روهایی، چه مسیر دوچرخه روهایی، چه مسیر عبور موتور سیکلتی، چه خط های ویژه اتوبوسی و …!
چه کسی اینها را برای شهروندان شهر باران به ارمغان آورده؟ مدیریت امور عمرانی شهرداری رشت همان مدیریت امور عمرانی که دوست ماست! چه دیوارهای تمیز و براق و بدون تراکت و پوستر و بنر و دیوار نوشته ای، چه وضع عمومی شهری چشم نوازی چه شهر باشکوه و جلالی، چه شوکتی و …
راستی چه کسی اینها را برای عروس شهرهای آرمیده مسیر ساحل جنوبی دریای کاسپین به ارمغان آورده؟
سازمان زیباسازی شهرداری رشت؛همان سازمان زیباسازی که دوست ماست! چه محلات قدیمی و نوستالژیکی، چه کوچه های تنگ و باریکی، چه بافت های فرسوده شبیه به ویرانه های شامی (شام قدیم و شام جدید) چه معابر و گذرگاه های با هر لحظه امکان سقوط و آوار شدن ساختمان اطرافی، چه خانه های تاریخی مخروبه پر تمشک و درختان انجیل بر روی دیواری!
راستی چه کسی این ها را برای ما به یادگار گذاشته است؛ سازمان نوسازی شهرداری رشت، همان سازمان نوسازی که دوست ماست!
(با عرض پوزش از خوانندگان محترم، شهرداری رشت سازمانی به این نام ندارد. در ادبیات شاعر چگونه برای درست کردن وزن و قافیه یک چیزهایی می افزاید این سازمان را هم به حساب همان بگذارید!)
چه شرکت های پیمانکاری متخصص، متعهد و کاربلد در حد کشورهای اسکاندیناوی و جوامع آلپی با چه بنیه مالی در حد بین المللی و با چه کارکنان شرکتی خدوم و فعالی با چه تجربه و مهارتی و با چه وجدان کاری ژاپنیایی! چه گردآوری چه دستچینی!چه گلچینی! چه کسی اینها را برای توسعه پایدار شهر رشت گردهم آورده است؟ مدیریت امور نظارت بر پیمان های شهرداری رشت، همان مدیریت امور نظارت بر پیمان هایی که دوست ماست! چه…(۱)
مجموع اینها را چه کسی برای شهروندان کلانشهر رشت به ارمغانآورده؟ سرپرست شهرداری رشت که منتخب شورای شهر است.همان شورای شهری که منتخب مردم است!
پاورقی (۱) : اینها بخشی از عوامل مجموعه بزرگ شهرداری هستند که ذکر خیر آنها شد و از اینکه فرصت نشد خدمت تک تک معاونتها و مدیریت ها و سازمان ها عرض ادب کنیم پوزش می خواهیم انشاءا… در فرصتی مناسب از خجالت همه در خواهیم آمد!
so-11 va ۸۹۸۰۱ gp-aa11

Share