در جلسه کميسيون بهداشت و محيط زيست شورای شهر با حضور مدیرعامل آبفا بررسی شد:

طرح مشارکت شهروندان از طریق پرداخت آب بها برای توسعه شبکه فاضلاب رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیشنهاد شرکت آبفا پیرامون اجرای تبصره ۳ برای تامین اعتبار اجرای شبکه فاضلاب رشت در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیشنهاد شرکت آبفا پیرامون اجرای تبصره ۳ برای تامین اعتبار اجرای شبکه فاضلاب رشت در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا بررسی شد.
فرانک پیشگر ، ریاست کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در ابتدای جلسه ، ضمن عرض خیرمقدم به مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان درباره دستور پنجاه و یکمین جلسه ی کمیسیون اظهار داشت: این جلسه در خصوص بررسی « پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب گیلان پیرامون بهره مندی از تبصره ۳ » می باشد که به منظور تامین منابع مالی طرح های توسعه شبکه های فاضلاب و آب شهری در رشت است .

وی با بیان این مطلب که بودجه و منابع مالی جهت اجرای طرحهای آب و فاضلاب کافی نیست و پیشنهاد شرکت آبفای گیلان نیز در خصوص اجازه تامین اعتبار از شهروندان و مشارکت مردم در این پروژه هاست،گفت : نجات رودخانه های گوهر رود و زرجوب از دغدغه های اصلی مجموعه ی شورا ، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان گیلان است و در زمینه رفع معضلات این دو رودخانه باید یک همت جمعی صورت گیرد .

پیشگر با اشاره به اینکه، کمیسیون های مختلف شورای اسلامی کلانشهر رشت در خصوص طرحها و لوایحی که درآنها مطرح و مصوب می شود ؛ دارای مسوولیت خطیری است،عنوان کرد: در مورد طرح پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب گیلان که در زمینه ی اجازه مشارکت شهروندان برای اجرای طرحهای این شرکت است ، جلسات متعددی با اداره ی امور درآمد های شهرداری رشت برگزار کردیم تا به یک راه حل نهایی برسیم .

رئیس کمیسیون بهداشت افزود : به طور عام ، مشارکت های مردمی در پروژه ها از طریق خرید اوراق مشارکت ، سهام و اوراق قرضه محقق می شود و در طرح پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب گیلان باید راههای مشارکت شهروندان و میزان پولی که هزینه خواهد شد ، مشخص گردد .

پیشگر به ارقام مندرج در طرح «بهره مندی از تبصره ی ۳ » اشاره و تصریح نمود : ارقامی با توجه به  مناطق و نواحی مختلف شهرداری در این طرح مندرج شده که باید با دقت نظر بیشتری نسبت به زیربنا، ، ارزش منطقه ای و جمعیت مورد بررسی قرار گیرد .

در ادامه کاظم لطفی ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان ضمن تشکر از دغدغه ها و حساسیت های اعضای شورا در زمینه ی طرح ها و پروژه های این شرکت ، اظهار کرد: طرح توسعه ی شبکه های آب و فاضلاب در ۴۸ شهر از شهرهای استان گیلان مصوب شد و در حال حاضر سه شهر دیگر استان نیز به این پروسه اضافه شده است .

وی اذعان داشت : در خصوص اجرای طرح شبکه ی فاضلاب شهرهای انزلی ، لاهیجان و رشت کم کاری های صورت گرفت و ما دچار عقب ماندگی هایی در این شهرها شدیم اما در حال حاضر این همت جمعی وجود دارد که این پروژه ها در طی سالهای آینده  و هر چه سریعتر به اتمام برسد .

مدیر عامل شرکت آبفای گیلان ، حل معضلات فاضلاب شهر رشت را یکی از دغدغه های مهم این شرکت خواند و گفت : شهر رشت به لحاظ زیست محیطی  گریبانگیر مشکلات زیادی در بخش فاضلاب است و برای اجرای پروژه های تصفیه فاضلاب نیازمند به کمک و مشارکت مردم هستیم .

وی تاکید کرد : قانون گذار این اجازه را به شرکت آب و فاضلاب گیلان داده است که با مصوبه شورای اسلامی شهر ، به ازای هر لیتر آب مصرفی ، دو ریال بابت آب بها به منظور تسریع در اجرای طرحهای این شرکت لحاظ کند .

لطفی افزود : در بحث حق انشعاب ، ضریبی در نظر گرفته شده تا در مناطقی که شهروندان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند بتوان بهایی را دریافت کرد تا به شهروندان از نظر مادی آسیب چندانی نرسد .

وی گفت : براین اساس تمامی نقاط شهر منطقه بندی شده است و عددی را در طرح پیشنهاد کردیم که بتوانیم با توجه به آن اعداد ، طرحهای آب و فاضلاب را تا ۵ سال آینده به اتمام برسانیم .

لطفی با بیان این مطلب که در این طرح به وضعیت اقشار آسیب پذیر جامعه نیز توجه شده است اظهار داشت : به دنبال راهکارهایی هستیم که فشارمضاعف مالی بر روی اقشار آسیب پذیر جامعه اعمال نشود و از سوی دیگر اگر این طرح توسط شورای محترم مصوب گردد باید برای اخذ مصوبه ی شورای اقتصاد ارسال شده که پروسه ی طولانی نیز در پیش است .

وی از تعامل و دقت نظر شورای اسلامی شهر رشت قدردانی کرد و افزود:میزان همکاری بین شرکت آب و فاضلاب گیلان و مجموعه ی شورای اسلامی شهر رشت در هیچ زمانی به این مقدار نبوده است و این نکته مشهود است که همه ی ما برای رفع دغدغه ی های این شهر در تلاش هستیم .

لطفی خاطر نشان کرد : بر اساس طرح پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب گیلان موظف است،میزان دریافتی خود را از آب بها و حق انشعاب شهروندان شهر رشت در حساب بانکی جداگانه و مجزا از هزینه های جاری شرکت آب و فاضلاب گیلان ، ذخیره کند و گزارش عملکرد شش ماهه از پیشرفت فعالیت های این شرکت را به اطلاع شورای اسلامی شهر رشت برساند .

در ادامه حرفت خواه مشاور برنامه و بودجه ی شهرداری رشت درباره«پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب گیلان در خصوص بهره مندی از تبصره ۳» گفت : بحث کارشناسی موضوع باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد چون هر گونه مشارکت و همکاری مالی شهروندان که در ازای خدمات صورت می گیرد باید در راستای مستندات قانونی باشد .

وی تصریح کرد : بحث مشارکت مالی ، بحث های حقوقی را نیز به دنبال خواهد داشت از اینرو باید موشکافانه تر به موضوع پرداخته شود .

حرفت خواه اضافه کرد : راهکارهای پرداخت هزینه ها توسط مردم با جزییات مورد آنالیز قرار گیرد تا اگر اعتراض و شکایتی از سوی افراد صورت گیرد، بتوانیم در مراجع قضایی پاسخگو باشیم .

حق بین مدیر برنامه و بودجه ی شهرداری رشت نیز در ادامه این جلسه گفت : تامین منابع مالی در زمینه ی اجرای یک پروژه ، حق نهاد مربوطه مجری پروژه است اما باید راهکارههای مشارکت مالی مردم به خوبی مشخص شود.

وی یادآور شد : هزینه هایی بابت خدمات شهری و رفت و روب از شهروندان اخذ می شود که این هزینه ها به گونه ای است که بار مالی زیادی را به مردم اعمال نمی کند .

حق بین تاکید کرد : چگونگی دریافت این هزینه ها ومحاسبات مالی و ذخیره ی هزینه های مذکور در حساب بانکی جداگانه باید مد نظر قرار گیرد .

 اسکندری مشاور کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار کرد : مهمترین مساله در این طرح ارقام است و اینکه چگونه می خواهیم از افراد کم درآمد و مناطقی نظیر مسکن مهر رشت که اکثرا اقشار آسیب پذیر در آن سکونت دارند مبالغی را دریافت کنیم .

شهشهانی مشاور کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه گفت : رقمی که باید بر روی قبض آب بها اعمال شود رقم معینی است و در شهرهای دیگر کشور خصوصا در شهر تهران نیز این رقم اعمال شده است و باید دید که در شهر رشت چه میزان دریافتی باید توسط کارشناسان مقرر گردد .
IMG_0420

اسماعیل حاجی پور عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در خصوص طرح بهره مندی از تبصره ی ۳ ، عنوان کرد : بسیار خرسندم که تعامل خوبی بین شورای اسلامی شهر رشت و شرکت آب و فاضلاب گیلان برقرار شده است و بی شک اگر بتوانیم این تعاملات را گسترش دهیم ، در اجرای پروژه های درون شهری و رفع معضلات شهر رشت گامهایی خوبی برداشته خواهد شد .

سید رضا موسوی روزان عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت دخت نبی اکرم (س) گفت : سوالاتی در خصوص این طرح به ذهن می رسد که بنده ضروری می دانم که عرض کنم : آیا شورای اسلامی کلانشهر رشت الزامی برای تصویب این طرح دارد ؟ در یکسال گذشته چه میزان هزینه توسط شرکت آب و فاضلاب گیلان دریافت شد و این وجه کجا هزینه گردید ؟

وی افزود : همکاران محترم در شرکت آب و فاضلاب گیلان اشاره کردند که میزان دریافتی از شهروندان با توجه به مناطق و نواحی شهرداری و با توجه به میزان درآمد مردم صورت گیرد که این امر به عدالت نزدیک نیست .

موسوی روزان تصریح نمود : خواهش من این است که کار کارشناسی بیشتری بر روی این طرح صورت پذیرد .

 بازدیدی مشاورکمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری نیز در جلسه ی مذکور عنوان کرد : نیازمند فرهنگ سازی گسترده در زمینه ی مصرف آب هستیم و در بحث مشارکت های مردمی باید این مقوله را نیز مد نظر داشته باشیم . وی با اشاره به بحران کم آبی که کشور را تهدید می کند گفت : باید با پرداختن به برنامه های آموزشی در مورد مصرف بهینه ی آب ، مردم را از معضلات ناشی از مصرف بی رویه آب مطلع سازیم .

در ادامه لطفی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان ضمن تشکر از حساسیت و دقت نظر اعضای شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اظهار داشت : این شرکت ، خواستار اجرای صحیح پروژه های آب و  فاضلاب شهر رشت است و در این خصوص مشارکت  و تعامل تمامی نهادهای اجرایی و مردم را می طلبد .

 وی در پاسخ به سوال اعضای شورا و مشاوران در زمینه ی واریز هزینه ها به حساب جداگانه گفت : هزینه های دریافتی از شهروندان در حسابی جداگانه از حساب جاری شرکت آب و فاضلاب گیلان واریز خواهد شد و مطمئنا دستگاههای نظارتی و امنیتی در استان نیز بر این موارد نظارت خاص دارند .

لطفی در مورد دریافت میزان مشخصی از آب بها در نواحی مختلف شهر رشت خاطر نشان کرد : این دریافتی ها برای آب بها و حق انشعاب توسط کارشناسان شرکت آبفای گیلان به صورت ریز مورد بررسی قرار گرفته است و با ارایه مستندات قابل اثبات است . وی ابراز داشت : دریافت هزینه ها بر اساس مصرف در هر لیتر آب برای شهروندان است و به گونه ای می باشد که بار مالی چندانی را به مردم  وارد نمی کند .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در مورد اجرای پروژه های کلان این شرکت در شهر رشت بیان کرد : پیگیری های مستمری در زمینه ی اجرای پروژه های کلان شهر رشت و دریافت اعتبارات لازم برای پروژه ها توسط این شرکت در دست انجام است و در نظر داریم که برای اجرای طرح تصفیه فاضلاب شهر رشت از احداث تصفیه خانه های لوکال به روش BOT یا ROT استفاده کنیم .

وی اضافه کرد : حل معضل رودخانه های گوهر رود و زرجوب از مهمترین دغدغه های این شرکت است و باید در ابتدای امر با اجرای شبکه ی فاضلاب و احداث تصفیه خانه فاضلاب ، از ریختن پساب آلوده به رودخانه ها جلوگیری کنیم .

لطفی در پایان افزود : در زمینه ی میزان مشارکت مردم در پروژه ها و دریافت آب بها ، کارشناسان این شرکت با کارشناسان شورا و شهرداری رشت ، جلساتی را برای توضیحات بیشتر برگزار خواهند کرد .

عباس صابر ریاست شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در پنجاه و یکمین جلسه ی کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا اظهار کرد : بحث تبصره ی ۳ بحث آشنا و مطرحی است و جدا از مسایل حقوقی مربوط به آن که جای تامل دارد ، در خصوص منابع لازم برای انجام پروژه ها ناگزیر هستیم که از این فرصت بهره بگیریم .

وی با بیان این مطلب که ، علاوه بر میزان و چگونگی دریافت هزینه هایی که توسط مردم باید پرداخت شود ، میزان مشارکت دولت در پروژه های مذکور نیز باید شفاف باشد افزود : باید میزان مشارکت دولت در یک پروژه ی خاص و ضمانت اجرای آن مشخص گردد و علاوه بر آن ، پروسه ی زمانی اجرای این پروژه ها اعلام گردد.

صابر اذعان داشت : اگر این مجوز صادر شود که به میزان معلوم ، هزینه هایی از شهروندان دریافت شود اما از سوی دیگر دولت ، مشارکت خود را به میزانی که تعیین شده بود انجام ندهد ، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر باید در قبال شهروندان پاسخگو باشند .

ریاست شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان این نکته که هر شهروند رشتی حق دارد آن میزان هزینه ای را که محق است پرداخت کند ؛ گفت : هر فردی در قبال  میزان و اندازه ای  که از امکانات استفاده می کند ، موظف به پرداخت هزینه است و جزییات پرداختی هزینه ها ، باید توسط کارشناسان درآمد شهرداری ، شورا وکارشناسان آب و فاضلاب شهری گیلان به دقت مورد بررسی قرار گیرد .

وی تاکید کرد : پروژه هایی که اجرای آنها منوط به مشارکت شهروندان است باید توسط شرکت آبفای گیلان مشخص شده ، بار مالی ناشی از پروژه ها ، قدر و سهم دولت و شهروندان به طور دقیق در آن لحاظ شود .

صابر اضافه کرد : در خصوص مصوب شدن کلیات طرح از سوی شورای اسلامی شهر رشت منعی وجود ندارد اما در زمینه ی جزییات و دریافت آب بها باید با بررسی های بیشتر کارشناسان به راهکارهای بهتری برسیم .

وی گفت:درخواست بنده این است که در راستای اجرای تبصره ۳ ف تفاهم نامه ای را با شرکت آب و فاضلاب گیلان منعقد شود و نوع پروژه ، برآورد و میزان مشارکت در جلسات کارشناسی به صورت یکپارچه و منسجم مشخص گردد .
IMG_0415(1)

لازم بذکر است در پایان جلسه مقرر شد تا جلساتی با حضور مشاوران کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت ، کارشناسان امور درآمد شهرداری رشت و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب گیلان برای بررسی جزییات طرح مزبور در روزهای آتی  تشکیل شود .

منبع:روابط عمومی شورای شهر رشت

Share