مرور روزنامه های صبح گیلان:

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت پسماند و فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت پسماند و فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی استان تاکید کرد و گفت: با انجام برنامه ریزی‌های لازم در این بخش‌ها، می‌توانیم از میزان آلودگی‌های زیست محیطی بکاهیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

خطر در جاده های گیلان

خزر در سرمقاله خود نوشت:تنها طی ۱۱ ماه نخست امسال ۵۸۰ نفر در جاده های گیلان بر اثر سوانح رانندگی کشته شدند و این در حالیست که ۶۷ درصد این تعداد مربوط به عابرین است.

در همین حال به دلیل وجود تعداد زیاد موتورسیکلت در روستاهای گیلان و عدم رعایت مسایل ایمنی از سوی موتورسواران، تعداد زیادی از کشته های تصادفات جاده ای گیلان مربوط به این افراد است. وضعیتی که موتورسواران را در کنار عابران پیاده در زمره قربانیان بزرگ حوادث رانندگی در گیلان قرار داده است.

هر چند تاکنون بارها خطرپذیری عابران و موتورسواران در سوانح رانندگی مورد تایید و تصریح قرار گرفته اما متاسفانه به دلیل بی توجهی به این اقشار به مسایل ایمنی همچنان شاهد بالا بودن قربانیان در میان آنان هستیم. امری که ضرورت فرهنگ سازی و وضع قوانین سفت و سخت را برای عابران و موتورسواران دو چندان می کند.
Pag1pdf12

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت پسماند و فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی
 
گیلان امروز نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت پسماند و فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی استان تاکید کرد و گفت: با انجام برنامه ریزی‌های لازم در این بخش‌ها، می‌توانیم از میزان آلودگی‌های زیست محیطی بکاهیم.

به گزارش ایرنا محمدرضا برجی روز سه شنبه در مراسم معارفه رییس جدید اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال اظهار داشت: آثار و تبعات آلودگی محیط زیست دارای تبعات بلندمدت است و چنانچه به محیط زیست توجه نشود، هزینه‌های بازسازی آن بسیار بیشتر از پیشگیری خواهد بود.

وی افزایش میزان سرطان و بیماری‌های شناخته نشده را به نوعی ناشی از بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی و استفاده غیرمجاز و نادرست از سموم کشاورزی در سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: دفع نادرست زباله و فاضلاب از جمله مسائل مهمی است که نیازمند توجه مسئولان ذیربط است و باید کارهای شاخصی در این حوزه انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به خطر بالای انتقال و شیوع عفونت توسط زباله‌های عفونی، مدیریت پسماند و زباله‌های عفونی را از دیگر مسائل پر اهمیت عنوان کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم در حوزه پسماند و فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی، بتوانیم از میزان آلودگی‌های زیست محیطی بکاهیم.

* احداث زیستگاه حفاظتی و گردشگری مرال در ماسال

فرماندار شهرستان ماسال نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت تاثیر مسائل زیست محیطی و اقلیمی بر سلامت جسمی و روحی انسان‌ها، خواستار توجه ویژه مسئولان به این مقوله شد.

محمود قاسم‌نژاد مسائل زیست محیطی و اقلیمی را مبحث مهمی دانست که با توجه به تاثیر آن بر سلامت جسمی و روحی انسان‌ها، نیازمند توجه ویژه است.

وی همچنین احداث زیستگاه حفاظتی و گردشگری مرال را از جمله پروژه‌های حائز اهمیت شهرستان ماسال عنوان کرد و گفت: راه اندازی این پروژه علاوه بر حفظ این گونه کمیاب جانوری، می‌تواند به عنوان جاذبه فوق العاده گردشگری برای گردشگران و مسافران نیز مطرح باشد.

در پایان این جلسه علیرضا قربانی به عنوان رییس جدید اداره حفاظت محیط زیست ماسال معرفی شد.

روزانه حدود دو هزار تن زباله توسط یک میلیون جمعیت روستایی و یک و نیم میلیون جمعیت شهری در استان گیلان تولید می‌شود که ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن از آن مربوط به شهر رشت است. همچنین روستاهای استان نیز روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله تولید می‌کنند.

هم اکنون زباله‌های گیلان به ۲۵ محل هدایت و مدیریت می‌شوند که این جایگاه‌های دفن زباله‌های استان شرایط استانداردهای لازم را ندارند.

img_550876516e9a9
رضا صبوری در صفحه آخر سوال جواب نوشت:
بهینه سازی سوخت
عید که میاد سوای همه چیزایی که یاد آدم میاره، یه چیزی بی برو برگرد فکر آدم رو آزار میده و اون گرون شدن و یا نشدن بنزینه که احتمالاً اولی به دومی میچربه و هر چقدر که خدا خدا کنیم و نذر و دخیل ببندیم که بنزین گرون نشه، انگاری با سوزن چرخ خیاطی میخوایم سوراخ لایه اوزون را بگیریم و یا با قاشق چایخوری به فیلی آب بدیم.
این روزا حس شاعرانه مون کمی طولانی تر شده. چه کنیم که شاعرتر شدهایم!
قیمت بنزین شود گر داخل ایران گران/میشود هر جنس بنجل توی هر دکان گران
فیالمثل گر در صفاهان قیمت جان میشود/چایی در گیلان گران و زیره در کرمان گران
دلخوشی ما به این ارزانی نان بود و بس/نان ما آخر شده تا که شده این نان گران
نرخ بالا رفته کی پایین بیاید جان من؟/یک قران ارزان شود گردد دو صد تومان گران
هرج و مرجی گشته و هر کس نوازد ساز خود/در شگفتم جان شده ارزان و بادمجان گران
گفته شاعر غم مخور، یوسف به کنعان میرسد/شاعرا! نرخ سفر گردیده تا کنعان گران
s0-28tled

۷۹۳۰۱

Share