از گوشه و کنار سیاست:

شایعه‌سازی درباره ورود حاج قاسم به سیاست/ جان باختن نه نوزاد در یک بیمارستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عده‌ای مثل خود آقای فلاحیان اصرار کردند که ایستگاه اطلاعاتی در نمایندگی ایران در نیویورک بزنیم و آقای سعید امامی مسوول آن باشد. ما مخالفت کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند.

تابناک منتشر کرد:

پسته مکزیک در بازار ایران!

گوشه-کنارure3روزنامه شرق در گزارشی از وضعیت بازار آجیل نوشته، محبوب‌ترین آجیل شب عید پسته است. ارزان‌ترین پسته‌ای که در بازار پیدا می‌شود، پسته کله‌قوچی خام و ریز است که با قیمتی حدود ۳۴هزارتومان به فروش می‌رسد. قیمت پسته شور هم از ۳۸هزارتومان شروع می‌شود. ارزان‌ترین پسته، ریز‌ترین دانه را دارد. هرچقدر دانه‌های پسته بزرگ‌تر باشد، قیمتش بیشتر می‌شود و تا حدود ۵۸هزارتومان هم می‌رسد. مغز پسته جداشده از پوست با قیمتی بیش از ۶۸هزارتومان به فروش می‌رسد. بعد از پسته، نوبت به بادام می‌رسد. ظاهرا بخشی از پسته بازار، تولید خارج از کشور و به‌خصوص مکزیک است. قیمت بادام از ۴۵هزارتومان شروع می‌شود و بسته به کیفیت و اندازه آن تا نزدیک ۷۰هزارتومان هم می‌رسد. نوع دیگری از بادام که به بادام ‌منقی مشهور است، با پوست به فروش می‌رسد. پوست این نوع بادام بسیار نازک است و به‌راحتی با فشار دست شکسته می‌شود. یک‌کیلو بادام‌ منقی حدود ۳۶هزارتومان قیمت دارد.

شرق در ادامه نوشته: امسال بادام خیلی رشد نکرده است و فندق بیشتر گران شده است تا بادام». ظاهرا بخشی از فندق کشور از ترکیه خریداری می‌شود که امسال به‌ خاطر جنگ‌های منطقه‌ای نسبت به سال گذشته واردات کمتری داشته است. قیمت فندق با پوست که طبیعتا ارزان‌تر از مغز آن است بین ۴۵تا۵۰هزارتومان است. قیمت مغز فندق بوداده حدود ۷۸هزارتومان است.

برژینسکی: مخالفت با توافق هسته‌ای بازی با آتش است

زیبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با انتقاد از نمایندگان جمهوری خواه کنگره این کشور تاکید کرد که مانع تراشی و مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ بازی با آتش است. مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کار‌تر در پیامی در صفحه توئیترش نوشته: مانع‌تراشی در مقابل توافق با ایران بازی سیاسی نیست بلکه بازی با آتش است.

برژینسکی اضافه کرد: سناتور‌ها باید از خودشان بپرسند که آیا وقوع جنگ دیگری می‌تواند منافع آمریکا را تأمین کند.

ادامه درگیری اعتماد و کیهان بر سر شهرام جزایری

در ادامه روابط نه چندان دوستانه روزنامه‌های کیهان و اعتماد، این بار کیهان در یکی از خبرهای ویژه خود به گفت‌و‌گوی نوروزی اعتماد با شهرام جزایری پرداخته و در خبری با عنوان «فرش قرمز روزنامه زنجیره‌ای زیر پای یک مفسد اقتصادی!» نوشته: یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای که صاحب‌امتیاز آن، مبالغ قابل‌توجهی از شهرام جزایری پول گرفته بود، این روز‌ها و پس از آزادی وی از زندان در حال جبران بخشش و عطای آن روز‌ها و زمینه‌سازی برای بازگشت این مفسد اقتصادی به عرصه تجارت است!

ظریف کوتاه نمی‌آید!

یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به بی‌بی‌سی گفته حتی مسائل فنی نیز قابل حل است اما بدون قطعنامه فصل هفتم توافقی در کار نخواهد بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، درباره قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت کوتاه نمی‌آید. خبرنگار بی‌بی سی این مطلب را از قول یک منبع نزدیک به این مذاکرات اعلام کرده و مدعی شده که کوتاه نیامدن ظریف در این مورد، موجب کندی مذاکرات شده است.

گفتنی است در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت، توافق هسته‌ای برای همه کشور‌ها الزام آور خواهد بود و هر گونه تغییر سیاسی داخلی در این کشور‌ها در این توافق بی‌اثر می‌شود.

نامه رسایی به روحانی: به حیثیت من حمله شد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خطاب به روحانی گفته: حمله به حیثیت افراد، مانند آنچه در خصوص اینجانب و برخی از نمایندگان منتقد دیگر، هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیست.

در ادامه درگیری حمید رسایی با هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، وی در مطلبی مدعی شده است که: در همین ایام دبیرخانه هیأت عالی نظارت که زیر نظر معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری است، بر اساس وظیفه قانونی خود به غیر قانونی بودن این تغییر و جابجایی اعتراض می‌کند که این اقدام خوشایند مسئولان معاونت نیروی انسانی رئیس جمهور (آقای نوبخت) واقع نمی‌شود. بر همین اساس در تاریخ ۲ آذر ۹۳ مسئول دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری عزل می‌شود و حکم جدید از سوی جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور برای آقای (ت) به عنوان سرپرست دبیرخانه هیأت عالی نظارت به شماره ۱۱۶۸۰ صادر می‌شود.

آقای (ت) نیز که از سوی دولت یازدهم به سمت سرپرستی دبیرخانه هیأت عالی نظارت منصوب شده بود، طی ماه‌های اخیر وقتی در برابر سؤالات متعدد دستگاه‌های نظارتی در خصوص قانونی یا غیر قانونی بود احکام هیأت تخلفات نهاد ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، به حسب وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و در تاریخ ۱۹/۱۱/ ۱۳۹۳ مصوبه هیأت عالی نظارت به شماره ۱۶۲۶۵۴ که در آن به غیر قانونی بودن هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری اشاره شده است را ابلاغ می‌کند. اقدام قانونی آقای (ت) در ابلاغ نامه مورد اشاره به عنوان دبیر هیأت عالی نظارت، آن چنان برای مسئولان دولت مدعی قانونگرایی و راستگویی گران تمام می‌شود که از حدود ده روز قبل، وی را به صورت غیر رسمی معزول و در تاریخ ۹۳/۱۲/۲۴ (سه روز قبل) نیز وی به صورت رسمی از دبیری هیأت عالی نظارت برکنار می‌شود!

اما اقدام تأسف آور و غیر قانونی دیگر که مایه شرم ساری است، سوءاستفاده از امضای الکترونیکی آقای (ت) ذیل یک نامه ساختگی آن هم یک روز قبل از برکناری وی است! یک روز قبل از برکناری رسمی آقای (ت) بدون اطلاع وی، نامه‌ای به شماره ۱۶۹۶۶۶ تهیه می‌شود که بر اساس آن، مصوبه مورخ ۹۳/۱۱/۱۹ هیأت عالی نظارت که در آن به غیر قانونی بودن هیأت رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری اشاره شده بود، ملغی اعلام می‌گردد و یک مصوبه ساختگی به جای آن قرار داده می‌شود که حکایت از صحت عمل هیأت تخلفات نهاد دارد!

شکایت نمایندگان از علی یونسی

احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس از «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی خبر داد. وی سخنان اخیر یونسی را خلاف مصالح و امنیت ملی کشور دانست و افزود: بر همین اساس تعدادی از نمایندگان مجلس علیه یونسی شکایت‌نامه‌ای را تنظیم و امضا کرده‌اند که پس از تعطیلات سال جدید تحویل دادستان ویژه روحانیت تهران داده می‌شود و رونوشتی از آن را نیز به کمیسیون اصل ۹۰ خواهیم داد.

روایت صادق خرازی از نقش سعید امامی در نیویورک

صادق خرازی نماینده سابق ایران در سازمان ملل در بخشی از گفت‌و‌گوی نوروزی با اعتماد گفته: من سعید امامی را در تهران دیدم. قبل از اینکه من به نیویورک بروم سعید امامی از نیویورک برگشته بود. هر کسی در نمایندگی ایران در سازمان ملل کار می‌کرد سعید امامی را دیده بود.

 عده‌ای مثل خود آقای فلاحیان اصرار کردند که ایستگاه اطلاعاتی در نمایندگی ایران در نیویورک بزنیم و آقای سعید امامی مسوول آن باشد. ما مخالفت کردیم یعنی در‌‌‌ همان سمتی که قبلا به سمت غیررسمی فعالیت می‌کرد حالا رسمی شود، اما ما مخالفت کردیم.

ما اعتمادمان جلب نشده بود. در حالی که بعدا در‌‌‌ همان نمایندگی در نیویورک و بعد از آن در فرانسه این کار را انجام دادیم و جزو ملزومات می‌دانستیم. مگر می‌شود دو کشور با هم ارتباط داشته باشند اما روابط اطلاعاتی نداشته باشند. من آقای سعید امامی را دو بار دیدم. یک بار در جلسه شورای امنیت دیدم، خیلی چاق و گنده شده بود و صمیمی برخورد کرد، یک بار هم قبل از این در دورانی که من سفیر بودم و ایشان معاون وزیر اطلاعات شده بود. در وزارت خارجه ایشان را دیدم و خیلی خوش و بش کرد. بعد‌ها متوجه شدم امامی در ساختن یک پرونده بزرگ علیه من نقش داشته است. از کارهایی که ما در نیویورک انجام داده بودیم، از گشایش اموری که برای رفت‌وآمد ایرانی‌ها فراهم کرده بودیم تا تکنولوژیست‌ها، دانشمندان و تجار رفت‌وآمد داشته باشند پرونده‌سازی کرده بود. کارهای بزرگی هم در آن مقطع صورت گرفت که بخشی از آن در کتاب آقای ظریف مطرح شده است.

تفاوت نظر رئیس و نائب رئیس مجلس در موضوع هسته‌ای

دو دستگی اصولگرایان مجلس در پی اظهارات کاملا متفاوت علی لاریجانی و محمدرضا باهنر، رئیس و نایب رئیس مجلس نهم بر سر توافق هسته‌‏ای احتمالی نمود جدیدی یافته است. درحالی که علی لاریجانی در کنفرانس اخیر خود تلویحا گفت که به نظر او نیازی به ورود مجلس برای تائید این توافق وجود ندارد، محمدرضا باهنر گفته است که مجلس در صورت نیاز درباره توافق احتمالی دخالت خواهد کرد.

ادعای آسوشیتدپرس درباره جزئیات احتمالی توافق هسته‌ای

آسوشیتدپرس مدعی شده پیش‌نویس توافق هسته‌ای، تعداد سانتریفیوژهای ایران را برای یک دهه یا بیشتر به ۶ هزار سانتریفیوژ کاهش خواهد داد. منابع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند که پیش‌نویس توافق همچنین پیشنهاد کاهش فوری تحریم‌هایی را می‌دهد که اقتصاد ایران را فلج کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس این تعداد سانتریفیوژ کمتر از ۱۰ هزار سانتریفیوژهایی است که هم‌اکنون در ایران فعال است اما باز هم از ۵۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ سانتریفیوژی که آمریکا در ابتدا پیشنهاد آن را مطرح کرده بود، بیشتر است.

ادعای جان باختن نه نوزاد در یک بیمارستان

عفونت بیمارستانی در بیمارستان امام خمینی تهران، ۹ نوزاد را به کام مرگ کشاند. بعد از این اتفاق بخش نوزادان این بیمارستان تعطیل و طی روزهای اخیر بعد از شست و شو و ضدعفونی کردن بازگشایی شده است. بنا به ادعای خردادنیوز، این اتفاق به دلیل کوتاهی کمیته کنترل عفونت رخ داده است. حدس زده می‌‏شود که در زمان شیوع این عفونت بیمارستانی استاندارهای استریل در بخش نوزدان رعایت نشده باشد.

شایعه‌سازی درباره ورود حاج قاسم به عرصه سیاست

یک خبرگزاری داخلی مدعی شده که افزایش انتشار عکس‌های حضور قاسم سلیمانی در عراق احتمالاً با ورود او به عرصه سیاست داخلی ایران ارتباط دارد. یک منبع نزدیک به این فرمانده نظامی که نامش فاش نشده، به ایسنا گفته است که سلیمانی یکی از «ارکان تقویت موضع اقتدار جمهوری اسلامی» در منطقه و عرصه سیاست خارجی و راهبردی کشور است، به شکلی که «قدرت سردار و اقداماتش پشتوانه مذاکرات ایران و ۱+۵ است و عامل مقاومت ملت ایران و قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است». او در پاسخ به این‌که «برخی معتقدند سلیمانی وزیر خارجه ایران در تحولات منطقه و خاورمیانه است»، به گفتن این جمله اکتفا کرد که «شأن سلیمانی از وزارت خارجه هم بالا‌تر است».

مستاجر قبلی، «پاستور» را شخم زده بود

ابراهیم اصغرزاده با انتقاد از فقدان استراتژی مناسب دولت روحانی برای مهارتندرو‌ها گفته: «دولت آقای روحانی در نظریه و تئوری کمبود ندارد بلکه فاقد استراتژی است». فرصت‌ها و چالش‌های این دولت با آن‌چه در دولت‌های سازندگی و اصلاحات وجود داشـت چندان تفاوتی ندارد. با این حال دولت روحانی مزیت‌ها و تهدیدات جدید نیز پیش رو دارد. روحانی زمین سـوخته‌ای را به ارث برده اسـت. سـاختمان متروکه‌ای به او داده‌اند که مستاجر قبلی آن را شخم زده است. احمدی‌نژاد طی هشت سال ریاست خود بر قوه مجریه با شیوه خاص خلق الساعه خود، اقتصاد، صنعت و کشاورزی را به هم ریخت. البته یکی از مزیت‌های ناشی ازعملکرد دولت احمدی‌نژاد این واقعیت است که برای نخستین بار پـس از انقلاب اکثریت مردم، از بالا و پایین، فقیر و غنی، روستایی و شهری، از متدین تا ملی گرا، دریافتند که از آتش رادیکالیسـم و افراط آبی برای مملکت گرم نمی‌شـود. عملکرد دولت قبل باعث شد عینک و «نگاه» کلی جامعه نسبت به تصمیمات خلق الساعه دگرگون و منفی شود.

۳۰ کشته در تصادفات ۲۴ ساعت گذشته

سرهنگ نادر رحمانی سرپرست مرکز کنترل ترافیک پلیس گفته، طی ۲۴ ساعت گذشته در ۲۱ تصادف منجر به فوت ۳۰ نفر کشته و در ۴۰۲ تصادف منجر به جرح ۵۲۰ نفر مجروح شده‌اند.

Share