مرور روزنامه های صبح گیلان:

سونامی این بار از سراوان/افزایش احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان گفت:همزمان با افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ستاد پیشگیری از این بیماری در سطح استان تشکیل شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

سونامی این بار از سراوان
خزر در سرمقاله خود نوشت:مدیرکل محیط زیست گیلان می گوید که شیرابه های ناشی از دفن انبوه زباله در سراوان باعث بروز سونامی انواع بیماری ها در سالیان اخیر شده است.
وی گفته است که زباله های انباشت شده در جایگاه دفن زباله سراوان باعث تولید شیرابه فراوان با خروجی ۴ تا ۱۸ لیتر در ثانیه به سمت رودخانه های منتج به تالاب انزلی شده است.
بی گمان چنین حجمی از شیرابه که چون یک رود جریان دارد، به یکی از خطرناک ترین مسائل زیست محیطی گیلان تبدیل شده است. مسئله ای که می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. چرا که این شیرابه ها عملا آب های سطحی و زیرزمینی منطقه را آلوده کرده و عملا بر کشاورزی، ماهیگیری و… تاثیر منفی فراوانی باقی می گذارند. تاثیری که سلامت مردم را نیز نشانه رفته و باعث بروز انواع بیماری ها می شود.
هشدار مدیرکل محیط زیست گیلان در زمینه شیرابه های به جریان افتاده جنگل سراوان را باید جدی گرفت. و این جز از راه تعطیل کردن جایگاه دفن زباله سراوان ممکن نیست.
Pag1pdf17

افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان

 نسیم نوشت:معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان گفت:همزمان با افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ستاد پیشگیری از این بیماری در سطح استان تشکیل شده است.

 غلامرضا حراجی در دومین جلسه ستاد استانی پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان گیلان گفت: با توجه به مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وضعیت سلامت پرندگان مهاجر تالاب امیر کلایه شهرستان لاهیجان بررسی شد.

وی اضافه کرد: تاکنون مورد مثبتی مشاهده نشده است.

دکتر حراجی ادامه داد: با هدف رصد پرندگان مهاجر به لحاظ درگیری احتمالی با بیماریهای قابل انتقال و مشترک بازدید هایی انجام شده است.

وی ضمن آمادگی لازم جهت مقابله با خطرات احتمالی خاطرنشان کرد: بازدیدها مشترک است و توسط رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص بررسی وضعیت سلامت پرندگان مهاجر تالاب گیلان انجام می شود .

وی تصریح کرد:تا پایان فصل سرما انجام این بازدیدها استمرار دارد.

وی گفت:همزمان با افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ستاد پیشگیری از این بیماری بمنظور ایجاد هماهنگی های لازم برای پیشگیری و کسب آمادگی مطلوب برای مقابله با وقوع احتمالی بیماری در سطح استان تشکیل شده است.

دکتر حراجی خاطرنشان کرد: در این جلسه ستاد اقدامات انجام گرفته را مورد ارزیابی قرار داده و همچنین در زمینه اطلاع رسانی به مردم و انجام آموزش همگانی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

nas
​اختصاص ۲۶میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سواحل کشور

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از اختصاص ۲۶میلیارد تومان اعتبار برای اولین بار جهت ساماندهی سواحل کشور خبر داد.

گیلان امروز در ادامه نوشت:مرتضی میرباقری روز چهارشنبه در جریان بازدید از سواحل شهرستان رودسر در شرق گیلان بیان کرد: نیمی از این اعتبار تخصیص یافته و مابقی نیز بزودی به مناطق ساحلی کشور اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه بخش عمده از این اعتبار به گیلان اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: هم اکنون پنج میلیارد تومان به این استان تخصیص داده شده که امیدواریم طرح‌های توسعه گردشگری گیلان با شتاب بیشتری انجام گیرد.

وی استان گیلان را متفاوت از سایر استان‌ها در زمینه برخورداری از مواهب طبیعی ذکر کرد و افزود: باید در این زمینه رسانه‌های استان بیشتر اطلاع رسانی کنند تا استان به جایگاه واقعی خود ارتقا یابد.

میرباقری در ادامه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه کشور توجه ویژه‌ای به سرمایه گذاری در سواحل کشور دارد، گفت: هم اکنون مقدمات آن در حال طراحی می‌باشد و سرمایه گذاری اساسی در چارچوب برنامه توسعه کشور برای آن تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه جدی‌ترین راهبرد دولت توجه ویژه به ساماندهی سواحل است، افزود: در ۲۰سال آینده باید ۲۰میلیون شغل در کشور ایجاد شود که بخشی از این اشتغال در حوزه سواحل و گردشگری تامین خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی مبحث دسترسی آسان مردم به سواحل را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید موانع کنونی در سواحل برداشته شود تا مردم به سهولت بتوانند به سواحل دسترسی داشته باشند.

وی لزوم فعال شدن زیر ساخت‌ها در سواحل را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: باید بخش دولتی فعالیت خود را در این حوزه بیشتر نماید و معتقدم در انجام این کار خطیر همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط باید پای کار حاضر شوند.

میرباقری همچنین از روند توسعه زیر ساخت‌ها در سواحل رودسر از سوی شهرداری را مورد تمجید قرار داد و افزود: خوشبختانه در بحث دسترسی به سواحل و آماده سازی در سواحل رودسر گام‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم آثار ارزشمند آن را در نوروز ۹۴شاهد باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی به منظور بازدید از طرح‌های ساحلی گیلان و نشست با استاندار به این استان سفر کرده است. شهرستان رودسر با ۴۵کیلومتر ساحل و سه طرح سالمسازی دریا در ۷۵کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع است.


img_54ee1c750c5cf so-7 gh-7

Share