ظریف: این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است

عجیب است که نمایندگان کشوری علیه رئیس جمهور خود نامه می نویسند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص نامه اخیر ۴۷ سناتور آمریکایی گفت به اعتقاد ما این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص نامه اخیر ۴۷ سناتور آمریکایی گفت به اعتقاد ما این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است. جالب تر اینکه در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه های فشار در آمریکا آن چنان نگران شده اند که با توسل به شیوه های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می دهند که همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.

zarif01_Mona Hoobehfekr (13 of 24) (4)دکتر ظریف با اظهار تعجب از این که چگونه ممکن است برخی نمایندگان مجلس یک کشور علیه رئیس جمهور و دولت خود به رهبران کشور دیگری نامه بنویسند، اظهار داشت که نامه سناتورهای مزبور نشان می دهد که آنها نه تنها با مقررات حقوق بین الملل بیگانه اند، بلکه حتی به طور کامل با ریزه کاری های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رییس جمهور آمریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.

دکتر ظریف همچونین تاکید کرد: این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست و روابط بین الملل بر اساس موازین حقوق بین الملل و تعهدات و تکالیف بین المللی دولت ها تنظیم می گردد، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممکن است سناتورهای امضاکننده نامه فوق الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بین الملل، دولت ها نماینده کل حاکمیت و مسئول روابط خارجی کشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در روابط با دیگر دولت ها می پذیرند و نمی توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین المللی خود سرباز زنند.وزیر امور خارجه در ادامه گفت تغییر دولت در هیچ کشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین المللی آن کشور نیست و لذا هر دولتی در آمریکا ملزم به اجرای تعهداتی است که دولت فعلی آن کشور در یک توافق احتمالی هسته ای پذیرا می گردد و اگر رییس جمهور بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین المللی ایالات متحده را منتفی نماید، مرتکب نقض آشکار حقوق بین الملل شده است. به ویژه آن که این تعهدات در قالب یک قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور دیگر از جمله تمامی اعضای دائم شورای امنیت باشد. خوبست این سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بین الملل کنگره نیز در آینده نمی تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهی است که هر اقدام کنگره در جلوگیری از اجرای توافق احتمالی دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین المللی آن دولت خواهد بود.
وزیر خارجه کشورمان همچنین به سناتورهای امضاکننده نامه یادآور شد که بیشترین توافقات بین المللی ایالات متحده در دهه های اخیر از نوع توافقات اجرایی ونه معاهدات تصویب شده توسط سنا بوده و نامه این سناتورها به معنی بی اعتماد کردن دنیا به اعتبار هزاران توافق اجرایی گذشته، حال و آینده ایالات متحده است.ظریف در پایان تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و اراده کامل سیاسی وارد این مذاکرات شده است و ضروری است که طرف های مقابل نیز حسن نیت و اراده سیاسی خود را برای رسیدن به توافق و اجرای آن به اثبات برسانند.

گفتنی است امروز دوشنبه ۴۷ تن از سناتورهای آمریکایی در نامه ای خطاب به رهبران ایران تهدید کرده بودند که هرنوع توافق احتمالی آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما اعتبار دارد و با پایان یافتن دوره وی کنگره و دولت جدید می توانند آن را لغو کنند./خبرآنلاین

Share