مرور روزنامه های صبح گیلان:

سرطان،دومین عامل مرگ و میر در گیلان/سال گوسفند و فراوانی رزق/دلواپسان،دلواپسی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت:هم اکنون بیماری سرطان دومین عامل مرگ و میر در گیلان است که از بین سرطان های معده، پوست و مثانه به ترتیب بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص می دهد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

گیلان امروز نوشت:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت:هم اکنون بیماری سرطان دومین عامل مرگ و میر در گیلان است که از بین سرطان های معده، پوست و مثانه به ترتیب بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص می دهد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان گفت: بیماری سرطان با خود مراقبتی و امید قابل پیشگیری و درمان است.

دکتر محمدرضا نقی پور روز شنبه در همایش مبارزه با سرطان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در رشت افزود: سرطان بیماری شناخته شده برای جوامع بشری است که قبل از میلاد مسیح نیز در آثار پزشکان قابل مشاهده می باشد.

وی اظهار داشت: با افزایش استاندارد زندگی اکنون بیماری عفونی سنتی به حاشیه رفته و بیماری مزمن عفونی در راس آن سرطان و بیماری قلبی و عروقی بروز کرده است.

وی با بیان این که سرطان سه علت شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، خاطر نشان کرد: هر چه جلو می رویم سهم مرگ و میر و بیماری زایی سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بیشتر می شود.

نقی پور با اشاره به ریزفاکتورهای مختلف برای بروز این بیماری تصریح کرد: سیگار یکی از ریزفاکتورهای اثبات شده بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان است، اما اینطور نیست که ۱۰۰ درصد افراد سیگاری دچار سرطان می شوند زیرا عوامل دیگری شامل استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان سیستم ثبت سرطان برای تعیین وضیعت موجود و اقدامات پیشگیرانه از بیماری را مهم دانست و تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی به این سیستم توجه ویژه ای شده است.

به گفته وی، هم اکنون بیماری سرطان دومین عامل مرگ و میر در گیلان است که از بین سرطان های معده، پوست و مثانه به ترتیب بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص می دهد.

در ادامه این همایش ۱۰ گام برای پیشگیری از بیماری سرطان مورد تاکید قرار گرفت.

سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ، تند راه بروید، روزانه پنج وعده میوه و سبزی بخورید، مصرف نمک، قند ، شکر و روغن روزانه خود را کاهش دهید، وزن خود را مدیریت کنید چاقی و اضافه وزن بیماری زاست، با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید، الکل ننوشید و از مواد مخدر دوری کنید، آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود حافظت کنید، با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشید و علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید و به موقع مراجعه کنید.
img_55047e47cb95b

سال گوسفند و فراوانی رزق
رضا صبوری در صفحه آخر سوال جواب و ستون بی منظور نوشت:
ننه جان ما میگوید: سال جدید روی کاکل گوسفند میچرخد و از قدیم و ندیم گفتهاند که گوسفند نشانه رزق و روزی است و یعنی سال جدید روزی زیاد خواهد شد و هم چنین گفتهاند: «سالی که نکوست از بهارش پیداست» و همین گونه است که دولت محترم با دادن طرح حمایت غذایی (همان سبدکالای قدیم) قرار است باعث فراوانی روزی شود، البته طبق معمول سالهای گذشته خیلی از کسانی که حقشان هست بگیرن به نفع کسانی که حقشون نیست کنار میروند. در هر حال ما که از سال اسب جزء جفتک پرانی جناب گرانی و شیهههای هر ازگاهی آقای تورم چیزی ندیدیم و چشم به بع بعی میدوزیم تا چه پیش آید!
فکر کنم سه دوره پیشین سال گوسفند بود که ما بچه دبستانی بودیم و یادمان میآید که چه مشقهایی میدادند تا به خاطر تعطیلات عید بنویسیم و ما زرنگی میکردیم و پیش پیش مینوشتیم تا تعطیلاتمان را به بازی بگذرانیم. نوبت مشق بچههای ما که شد گفتند: که ای دل غافل که مشق عید دیگر دمده شده و سرو کله پیک نوروزی پیدا شد!
البته زحمت حل کردن آن هم افتاد گردن بچه های دیروز و پدر و مادرهای امروز که ما باشیم.
آمده سال تو انگاری دوباره ببعی/آمده یعنی که هنگام بهاره ببعی
نه ترا غصه نان است و نه اندیشه جا/نه ترا دغدغه کار و اداره ببعی
so-24ed

دیدار جمعی از مجموعه مدیریت شهری با استاد فریدون نوزاد
خزر نوشت:در آستانه سال نو ، سرپرست شهرداری رشت به همراه ریاست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی ، مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ، دکتر کشور دوست از اساتید دانشگاه و مهندس واهانیان به دیدار استاد فریدون نوزاد رفتند.
استاد فریدون نوزاد در این دیدار خود را یکی از دوست داران همیگشی نهاد شهردار ی دانست و با اشاره به قدمت شهرداری رشت گفت: به عنوان اولین خبرنگار شهر رشت از مجموعه بزرگواران مدیریت شهری می خواهم تا به محلات قدیمی شهر رشت و بافت فرسوده این مسیر ها توجه بیشتری نشان دهند. وی با تاکید بر حفظ گنجینه های مکتوب تاریخی خواستار همکاری و حفاظت بیشتر از کتاب ها ی قدیمی تاریخ و هویت شهر رشت شد.
سرپرست شهرداری رشت در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع فرهنگی گفت: آرزو قلبی همه ما بود که بتوانیم ساعاتی در خدمت شما استاد فرهیخته باشیم. کریم سرپرست افزود: ما در مجموعه شهرداری در تلاشیم تا مباحث فرهنگی را با اهتمام بیشتری پیگیری نماییم چرا که می دانیم داشتن شهری پویا و با نشاط مستلزم حضور شهروندان ایده آل و با فرهنگی که هم بتواند از خدمات ارائه شده بهره مند گردد هم مدیریت شهری را در ارتقاء سطح این خدمات یاری نماید. وی در همین خصوص عنوان داشت: تشکیل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و فعالیت های این سازمان مبین این امر است. سرپرست شهرداری رشت در خصوص بافت فرسوده شهر رشت نیز اعلام داشت: امیدواریم با همکاری های شورای اسلامی شهر رشت ، بتوانیم در جهت راه اندازی تشکیل سازمان بهینه سازی و نو سازی بافت فرسوده تا پایان سال جاری اقدامات لازم انجام گردد.
Pag1pdf9
این دلواپسان ، دلواپسی !

یونس رنجکش در سرمقاله معین نوشت:دولت که سرکار آمد چه آنان که رقیب بودند چه آنان که از سر اجبار رفیق، همه دلواپس شدند!

اما نکته اینجاست که هیچ کدام به عمق آمدن دولت و رویکرد مردم به آن توجهی نداشته اند و اینکه این دولت چگونه بر سر کار آمد و این شعار کلید تدبیر پاسخ به عملکرد دلواپسان دیروز از هر دو طایفه افراطیون بوده است!

امروز هم از هر دو سوی تجربه پس داده ها، فریاد دلواپسیشان چه بنام دین و چه مملکت گوش فلک را کر کرده است، وقتی نگاه به گذشته شان حتی در این گیلان خودمان در آن روزهای صدرنشینی و در اختیار داشتن همه مقدرات ملت می کنی، آنچه انجام داده اند جز آنی است که خواست مردم را برآورده باشد، پس این ملت عطای افراطیون هر دو طایفه را به لقایشان بخشیده اند!

هر چند که این دلواپسان نه دلواپس مردم اند و کشور و نه دلواپس دین و ایمان، بلکه دلواپس نان های از کف داده و فرصت های از دست رفته اند که اگر جز این بود به رسم اخلاق عمل و پیشینه خود به نقد می نشستند!

و به هر بهانه پای تریبون ها نمی رفتند تا به طبل رسوایی خویش بکوبند و به نمایش بگذارند عملکرد و رفتار دیروزشان را در به تاراج دادن فرصت های بالندگی این سرزمین که بهترین گواه رویگردانی مردم نسبت به آنان است.

از هر دری که بگویی سخن بسیار است و به درازا می کشد چه از آنان که هنوز در روزگار بی تدبیری مانده اند و چه آنانکه کاریکاتور آزادگی مان شده اند و یا عده ای حرف هایی می زنند که در بساطشان جز غضنفری نیست و حالا آنچه دولت برآمده از تدبیر مردم می خواهد، چند صباحی فرصت است تا به تدبیر بنشیند و از پس آن، امید از دلها رفته در پی رفتار پیشینیان را به دلها برگرداند و این جماعت بگذارند تا دولتمردان به صبر و حوصله و برنامه ی خود، عمل تا طعم شعار تدبیر و امیدش به مردمان چشانده شود!

حالا اگر پس از آن دلواپسی ماند، آنگاه بلند گو بدست، زمین و زمان به رقص آورند و یا بِگِریند و یا بِگِریانند!

mo-24go-24d ۵۳۴۱

Share