بر اثر ابتلا به بیماری سرطان

سخنگوی دولت موقت و خواهرزاده امام موسی صدر درگذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید صادق طباطبایی، برادر دکتر فاطمه طباطبایی همسر سیّد احمد خمینی و خواهرزاده امام موسی صدر،امروز بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید صادق طباطبایی، برادر دکتر فاطمه طباطبایی همسر سیّد احمد خمینی و خواهرزاده امام موسی صدر،امروز بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

۳۸_TABATABAEE04صادق طباطبایی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد. او فرزند آیت‌الله محمد باقر سلطانی بروجردی است. او پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن سی و دو سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد. وی همچنین در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) به عضویت جامعه پژوهش گران آلمان DFG در آمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست ها منتشر می‌شده‌است. صادق طباطبائی در کنار تحصیل و رشد و تکامل علمی، به کارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته‌است. از مبارزه در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی گرفته تا بنیان گذاری و عضویت وی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و چند دوره دبیر روابط بین‌الملل آن سازمان و نیز عضویت در کادر سر دبیری فصل نامه عقیدتی سیاسی: اسلام مکتب مبارز؛ ارگان انتشاراتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و بالاخره مبارزه علیه استبداد داخلی و استیلای خارجی همگام با پیروان امام خمینی، بخش هائی پر کار و پر تلاش در زندگی سیاسی وی به شمار می‌آید.

وی در سال ۱۳۴۴ با دختر خاله خود “فاطمه صدرعاملی” (فارغ التحصیل روان شناسی و نیز جامعه شناسی تعلیم و تربیت) ازدواج کرد. وی در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ همراه امام خمینی به ایران آمد و ابتدا در وزارت کشور، معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه ونیزبرگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را عهده دار شد. صادق طباطبائی سپس در دولت مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفته و به عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه می‌کرده‌است.

صادق طباطبایی همچنین نخستین فردی بود که با اجازه امام خمینی در جریان گروگانگیری لانه جاسوسی به مذاکراه با آمریکا پرداخت. او سخنگوی دولت موقت و در مقطعی رئیس سازمان صدا و سیما نیز بود.

صادق طباطبایی امروز ۲ اسفند ۱۳۹۳ دارفانی را وداع گفت.
/خبرآنلاین

Share