مرور روزنامه های صبح گیلان:

ساز نوروز در موزه میراث روستایی کوک می‌شود/چشم‏ هایت را باز کنی بهار را می‏ بینی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امسال هم چون سالهای دیگر بهار با تمام زیبایی هایش عزم جزم کرده تا بیاید و مهمان خانه های ما ایرانیان شود. بهار می آید تا دلهایمان را بهاری کند به قلبهایمان آرامش ببخشد، نوید شادابی و سرزندگی دهد و نوروز بر تار روزگار خوش بنوازد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار آخرین شماره روزنامه های صبح گیلان در سال ۹۳ همراه ما باشید.

گیلان امروز نوشت:همزمان با فرا رسیدن عید نوروز برنامه های مختلفی در سراسر استان برای شهروندان و مسافران تدارک دیده شده است.

بخشی از این برنامه ها به دلیل همزمان شدن تعدادی از روزهای عید امسال با ایام فاطمیه از ۵ فرودین ماه ۱۳۹۴ آغاز می شود. در این ارتباط مدیر اجرایی موزه میراث روستایی گیلان گفت: جشنواره نوروزی با طرح ریزی برنامه‌های آیینی از یکم فروردین ماه سال ۹۴ میزبان گردشگران نوروزی در این اکوموزه خواهد بود.

سعادت الله مسعودی در گف و گو با ایرنا افزود: اجرای برنامه‌های شاد، موسیقی محلی و ساز و نقاره پس از ایام فاطمی و از روز پنجم فروردین برنامه ریزی شده است.

وی اظهار کرد: سینمای مستند، نمایش‌های آیینی، بازی‌های محلی، بازارچه صنایع دستی، پخت نان‌های محلی و… از برجسته‌ترین برنامه‌های جشنواره نوروزی سال ۹۴ است.

وی ادامه داد: اجرای ساز و نقاره برای روزهای ششم، هفتم و دوازدهم برنامه ریزی شده است.

مسعودی افزود: موزه میراث روستایی گیلان از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان گردشگران نوروزی خواهد بود.
img_5509c57ce8e45

بهاریه; چشم‏ هایت را باز کنی بهار را می‏ بینی
منتظران بهار! بوی شکفتن رسید
مژده به گلها برید، یار به گلشن رسید
رویا خورسندی در سوال جواب نوشت:امسال هم چون سالهای دیگر بهار با تمام زیبایی هایش عزم جزم کرده تا بیاید و مهمان خانه های ما ایرانیان شود. بهار می آید تا دلهایمان را بهاری کند به قلبهایمان آرامش ببخشد، نوید شادابی و سرزندگی دهد و نوروز بر تار روزگار خوش بنوازد.
چشم‏ هایت را که باز کنی، بهار را می‏ بینی که با کوله ‏باری از امید و طراوت، در انتهای کوچه ‏های سرد و تاریک زمستان، بساط تازگی و سرسبزی ‏اش را پهن کرده و بشارت فردایی را می‏ دهد که تقویم ‏ها دوباره از اول آغاز می‏ شوند.
بهار که می آید، دستان باد بوی شکوفه می دهد، جوانه های تک درخت باغچه، با نوازش نسیم جان می گیرند و رویش یک دانه تمام عظمت خدا را فریاد می زند.
بهار می آید تا بستر سپید زمین خسته را برویاند، افسردگان خواب زده را صلا دهد و دم مسیحایی خویش را به جان مرده آنان بدمد. مژده که باید پنجره دل های افسرده خویش را به سمت بهار بگشاییم و غبار یکساله خود را بزدایم. آری من یقین دارم بهار می آید اما این را هم می دانم که او فقط بهانه ای ست برای رویش! آیا با خود اندیشیدیم که خانه دلمان نیز به خانه تکانی نیاز دارد. دلی که عرش خداست و با یاد و نام اوست که دلها آرام می گیرد.
بهار با نوروز می آید؛ این نفسهای پاک خداست که بر آدم و عالم می دمد، دارد طبیعت از نو آغاز می شود. سال دارد از نو آغاز می شود، روز نو دارد آغاز می شود. نوروز دارد از راه می رسد؛ لبالب از بشارت و طراوت و تازگی و تناوری…
عید می آید و دوباره سبزه ها سبز می شود و ماهی ها در تنگ بلورین نوید سال نو را می دهند؛ عید می آید با خودش شادی می آورد اما یاد آنهایی که در جمع ما نیستند خالی؛ جای پدرها و مادربزرگ هایی که برکت و رحمت خانواده بودند و جای عیدهای لای قرآن؛ خدا کند در این لحظات ناب استجابت دعا و رویش دوباره طبیعت و دلها هیچ پدری دستانش خالی و شرمنده خانواده اش نباشد ، هر بیماری شفا یابد و خدا کند در هیچ خانه ای غم رخنه نکند.
عید نوروز عید طبیعت است. آغاز بهار موسم اعتدال طبیعت و لطافت هوا و تعدیل شب و روز و رهایی از قساوت زمستان و سردی و سیاهی شب های دیر پاست. عیدی همراه با سرود پرندگان و تکبیر جنگل و تسبیح باد و ریزش ابر و فریاد رعد و رویش صحراست.
اما آغاز این سال نو چه زیبا آغاز می شود با دعای یا مقلب القلوب الابصار…
تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرت ها در دست خدای تبارک و تعالی، و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر می کند جهان را، لیل و نهار را، و اوست که قلوب را متحول می کند و بصیرت ها را روشن می کند، و اوست که حالات انسان را متحول می کند . تحول حال یعنی این که در خویشتنِ خویش دگرگونی ایجاد کنیم و از هواهای نفسانی که انسان را به هلاکت می رساند، دست برداریم. تحویل حال به این است که حبّ دنیا در وجودمان نابود، و به جای آن، حب خدا نهفته شود. تحویل حال به این است که مصلحت جامعه را فدای مصالح خویشتن نکنیم و برای خدا قیام کنیم و بندگان خدا را در سال نو به محبت و برادری دعوت کنیم و مهر بورزیم.
so-28tled
۹۸۹۶۱ mo-28 Pag1pdf13

Share