تشریح آخرین وضعیت بنادر گیلان از زبان مدیرکل بنادر و دریانوردی:

دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در چمخاله/راه اندازی خط مسافری دریایی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نعیمی افزود: بندر تجاری مسافری چمخاله نیزاز دیگر بنادر تابعه است که مشکلات زیست محیطی آن حل شد و نسبت به فعالیت بخش خصوصی در این بندر اعلام آمادگی می کنیم .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه توجه به بخش خصوصی را از برنامه های مهم این اداره عنوان و از جمله اقدامات صورت گرفته برای کمک به این بخش به کاهش زمان پاسخگویی و رسیدگی به طرحهای سرمایه گذاران ، ایجاد زیرساختهای مناسب ، واگذاری زمین به سرمایه گذاران واقعی و ارائه تسهیلات در بخش های مورد نیاز منطقه به سرمایه گذاران از محل وجوه اداره شده این سازمان با بهره پایین اشاره کرد.

۰sqlrm3rسید علی نعیمی همچنین ،افزایش میزان تخلیه و بارگیری ،ایمنی ، ارتقای تعامل با مسئولان استان را از جمله دستاوردهای اقدامات صورت گرفته در این مدت عنوان کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مزیت ها و اقدامات مهم و اساسی برای کمک به افزایش صادرات و توسعه و رونق اقتصادی هرچه بیشتر استان گیلان ایجاد پایانه محصولات کشاورزی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به وجود زمین آماده واگذاری برای ساخت انبار صادراتی ، کارگاه های بسته بندی ، سردخانه کالاهای صادراتی در محوطه بندرگاه انزلی تاکید کرد: انزلی می تواند بندر پایلوت برای صادرات محصولات کشاورزی شمال کشور باشد.
نعیمی با قدردانی از همکاری مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر برای استقرار ۱۵ کانتینر یخچال دار در محوطه این اداره برای کمک به صادرات محصولات کشاورزی، تجار را تشویق به سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه کرد .

مزیت واقع شدن در محدوده منطقه آزاد
نعیمی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیارمیرزا درخصوص اینکه نحوه استفاده از مزیت های منطقه آزاد انزلی چگونه است اظهار داشت: قرار داشتن بندرگاه انزلی در محدوده منطقه آزاد انزلی از مزیت های مهم این بندر است باید از مزایای این منطقه بیش از پیش استفاده کنیم و این ویژگی از مهمترین و منحصر به فرد ترین ویژگی بندرانزلی به شمار می رود و قطعا این یک برند معتبر برای استان گیلان و شهر بندر انزلی است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با اشاره به موقعیت ویژه و مزیتهای منطقه یادآور شد: بندر انزلی پایلوت کریدور شمال جنوب و تراسیکا است .
سید علی نعیمی با اشاره به رشد بالغ بر ۲۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در این بندرگاه در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزود: این میزان کمتر از ظرفیت های بالقوه این بندر است و در تلاشیم بندرگاه انزلی را به جایگاه اصلی خود برسانیم .
وی همچین در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اینکه آیا منطقه آزاد و بندر کاسپین را رغیب خود می دانید و یا خیر گفت : ما با سازمان منطقه آزاد انزلی تعامل و هماهنگی بسیار خوبی داریم و قطعا در کنار هم باعث رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این شهر و استان گیلان خواهیم بود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون دو میلیون و ۵۴۰ هزار تن تخلیه و بارگیری در بندرگاه انزلی صورت گرفته خاطرنشان کرد: اقدام جدیدی که در انزلی رخ داد افزایش تخلیه غلات به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور بود.
نعیمی با اشاره به نیاز کشور به حدود ۱۸ تن غلات و تولید حجم بالای غلات در قزاقستان و جنوب روسیه تصریح کرد: انزلی می تواند نقش بندر پایلوت برای ورود غلات مورد نیاز مصرف داخلی و ترانزیت به کشورهای همسایه را ایفا کند .
وی اضافه کرد: به همین منظور علاوه بر تلاش برای ارتقای زیرساخت های لازم، از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد اسکله تجاری ، احداث سیلو ، خرید و نصب مکنده استقبال می کنیم .
mpuitpu8

*افزایش ۶۰ درصدی اعتبارات اندوخته ای اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه از افزایش ۶۰ درصدی اعتبارات مصوب اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در ماههای اخیر خبر داد.
سید علی نعیمی با اشاره به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبارات کلی بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان کرد: اعتبارات اندوخته ای یا عمرانی بنادر گیلان با همکاری نزدیک مدیرعامل سازمان از ۲۲۰ میلیارد ریال به ۳۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت .

*راه اندازی خط مسافری دریایی
وی در ادامه این نشست خبری در خصوص سوال خبرنگار دیارمیرزا در مورد بلا استفاده بودن پایانه مسافربری شهرستان بندرانزلی تصرح کرد: پایانه دریایی و اسکله مسافری توسط این اداره از دو سال پیش با هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان ساخته شده و اکنون نیز سرمایه گذاران دارای شرایط و قابلیت خرید کشتی می توانند از تسهیلات وجوه اداره شده سازمان برای خرید کشتی بهره ببرند .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ، اجرای دو سیلوی غلات، مخزن روغن خوراکی ، احداث انبارهای اختصاصی را از دیگر زمینه های سرمایه گذاری عنوان و اضافه کرد: علاقمندیم به سرمایه گذاران واقعی در این زمینه تسهیلات و خدمات ارائه دهیم .

*طرح جامع بندرگاه انزلی و بندر معین ۷ استان
نعیمی با اشاره به وجود بندرگاه انزلی ، آستارا، چمخاله و کیاشهر در استان افزود : افزایش حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه انزلی از هشت میلیون تن به حدود ۱۸ میلیون تن ظرف ۱۵ سال آینده در برنامه این اداره کل قرار دارد .
وی تصریح کرد : این توسعه بر اساس مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر و نوسانات اقتصادی جهانی ، منطقه ای و کشوری خواهد بود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان همچنین افزود: تاکنون ۱۲۰ هکتار تملک اراضی داشتیم که این را به ۱۵۰ هکتار خواهیم رساند .
سید علی نعیمی به روز کردن تجهیزات ، جرثقیل ، مکنده ، راه اندازی پایانه مسافری را از دیگر برنامه های توسعه ای بندرگاه انزلی عنوان کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: با هفت استانداری همجوار نامه نگاری شده و خود را به عنوان بندر معین این استانها معرفی و برای همکاری اعلام امادگی کرده ایم .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به رفاقت با بنادر داخلی و رقابت با بنادر خارجی حاشیه خزر اضافه کرد: در تلاشیم حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی را با توجه به مزیت هایی نظیر کوتاهی مسیر ، کاهش زمان و قیمت تمام شده کالا و افزایش بهره وری دنبال کنیم .
نعیمی در این نشست خبری با اشاره به آماده بودن موج شکن غربی افزود: موج شکن شرقی نیز در حال تکمیل و زیباسازی است که امیدواریم سه ماهه اول سال آینده آماده بهره برداری شود.
وی یاداور شد: کارگروه مشترکی با اداره گمرک گیلان تشکیل داده ایم تا نسبت به اصلاح عوارض دریافتی و به منظور ایجاد رغبت بیشتر برای صاحبان کالا اقدام کنیم .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تاکید کرد: تلاش خود را برای جلب حمایت بانکها از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه صادرات واردات ، ساخت انبار و سیلو به کار خواهیم برد.
به گفته وی حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا از ۲۴ هزار تن در سال گذشته امسال به ۲۰۴ هزار تن افزایش پیدا کرد .
دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بندر چمخاله
نعیمی تصریح کرد: این بندر با مشکل انباشت رسوبات در کانال روبرو بود که لایروب یاسین را برای لایروبی و گشایش مسیر به این بندرگاه اعزام کردیم .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: یک پست اسکله موجود در بندر آستارا نیز سال آینده به دو پست اسکله افزایش خواهدیافت.
وی ادامه داد : در صدد هستیم میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا را بعنوان تنها بندر خصوصی گیلان با برنامه ریزی حداقل به ۸۰۰ هزار تن در سال برسانیم .
نعیمی افزود: بندر تجاری مسافری چمخاله نیزاز دیگر بنادر تابعه است که مشکلات زیست محیطی آن حل شد و نسبت به فعالیت بخش خصوصی در این بندر اعلام آمادگی می کنیم .
وی تصریح کرد: زیرساخت های اولیه دو بندر را در حد مقدورات ساخته ایم و آماده تکمیل و ارتقاء این بنادر هستیم .
نعیمی یاداور شد: با همکاری نمایندگان گیلان برای سرمایه گذاری در این بندر با دو سرمایه گذار وارد مذاکره شده ایم .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در بخشی دیگر از گفت : بندر کیاشهر به دلیل قرار داشتن در محدوده پارک ملی بوجاق فعلا تنها برای استفاده گردشگری و مسافری در نظر گرفته شده است.

کشتی میرزاکوچک می‌تواند در بندر انزلی پهلوگیری کند
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان همچنین در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا درباره وضعیت کشتی مسافری میرزا ‌کوچک تصریح کرد: کشتی میرزا کوچک براساس مراودات به طرف استان مازندران حرکت کرد، اما طبق تفاهم‌نامه قبلی آمادگی داریم اسکله مسافری را پس از لایروبی در اختیار این کشتی بگذاریم و در جایی که به بندر مربوط می‌شود به کشتی میرزا کوچک مجوز می‌دهیم در اسکله مسافری بندر انزلی پهلو بگیرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share