حامد فومنی خبرداد:

«خیاله گرده گیج» به چاپ سوم رسید/سایر آثار ادبی شیون فومنی در راه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «حامد فومنی» فرزند و متولی آثار فرهنگی و هنری شاعر مردمی معاصر«شیون فومنی» گفت: کتاب شعر گیلکی «خیاله گرده گیج»(پرسه ی خیال)اثر شیون فومنی با استقبال مردم و اهالی فرهنگ و ادب به چاپ نوبت سوم رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «حامد فومنی» فرزند و متولی آثار فرهنگی و هنری شاعر مردمی معاصر«شیون فومنی» گفت: کتاب شعر گیلکی «خیاله گرده گیج»(پرسه ی خیال)اثر شیون فومنی با استقبال مردم و اهالی فرهنگ و ادب به چاپ نوبت سوم رسید.

«خیاله گرده گیج»(پرسه ی خیال) عنوان کتاب شعر گیلکی اثر شاعر معاصر «شیون فومنی» است که به تازگی در قالب چاپ نوبت سوم از سوی انتشارات  ثالث به کوشش و پژوهش « حامد فومنی » فرزند شاعر منتشر گردید.
این کتاب شامل متن گیلکی شعرهای کوتاه در قالب «طرح» از شیون فومنی همراه با آوانویسی، برگردان فارسی و در پانوشت شعرها شرح و توضیح واژگان و اصطلاحات گیلکی و…توسط حامد فومنی گردآوری و تدوین شده است.

نوبت چاپ های اول و دوم این کتاب سالشمار زندگی شیون فومنی، یادداشت چاپ اول بهhamed قلم حامدفومنی، نقد و نظر بر شعرهای کتاب از «دکتر ابومحبوب» محقق، منتقد ادبی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه و نشانه های آواشناسی و سپس شعرهای گیلکی شیون فومنی آمده است که در نوبت چاپ سوم کتاب «خیاله گرده گیج»علاوه بر بازنگری چاپ های پیشین با یادداشت چاپ سوم به نوشته ی حامد فومنی شاهد ثبت و درج یادداشت و دیدگاه های ادبی سه چهره ی نامدار و تاثیرگذار شعر و پژوهش معاصر:« شمس لنگرودی»، « حافظ موسوی» و «دکتر علیرضا حسن زاده»( دکترای انسان شناسی از دانشگاه گوته آلمان و معاون پژوهشکده ی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور) پیرامون شعر و جایگاه ادبی شیون هستیم.
حامد فومنی خاطر نشان کرد: از آنجاییکه شیون فومنی از شاعران مردمی شعر گیلان و شاعر ملی معاصر است در تدوین کتاب خیاله گرده گیج با آوردن آواشناسی، برگردان فارسی و توضیح لغات و اصطلاحات اصیل گیلکی به گونه ای گردآوری کرده ام که دیگر اقوام کشور نیز از شعر و اندیشه های ادبی شاعر بهره مند گردند.
«خیاله گرده گیج» دارای ۸۳ شعر گیلکی شیون فومنی در ۲۱۳ صفحه که با استقبال اهالی قلم و فرهنگ و مردم شعردوست در حال حاضر در فروشگاه های کتاب سراسر کشور در دسترس علاقمندان و ادب دوستان است.
shivan-

وی در ادامه اشاره کرد با توجه به اینکه شیون نه تنها از مفاخر و مشاهیر شعر و ادبیات گیلکی است بلکه در شعر فارسی نیر از شاعران توانمند و نامدار روزگار ماست که از این منظر اشعار فارسی اش از در حوزه ی غزل امروز تا شعرهای سپید و آزاد به گواهی آثارش ، او را به عنوان شاعر موفق دو زبانه ی معاصر معرفی می کند.
در زمان حیات شاعر شش کاست نوار صوتی با عنوان « گیله اوخان »(پژواک گیلان) با صدای شاعر منتشر و دو کتاب شعر فارسی با عناوین« پیش پای برگ » و« یک آسمان پرواز» از وی به یادگار ماند.
متولی آثار فرهنگی و هنری شیون فومنی در ادامه اشاره نمود: پس از حیات زمینی شاعر آثار ایشان که به مثابه ی میراث فرهنگی و مکتوب سرزمینمان است در دو بخش فارسی و گیلکی گردآوری، تدوین و منتشر نمودم. آثار ادبی اش شامل کتابهای شعر فارسی « از تو برای تو«، «رودخانه در بهار»، « کوچه باغ حرف» و آلبوم صوتی صدای شاعر با عنوان “عشق آمد و آفتابی ام کرد” و۱۶ غزل فارسی با صدای شاعر و نیز در بخش گیلکی هفتمین آلبوم صوتی گیله اوخان با عنوان” گاب دکفته بازار ” به روایت حامد فومنی با همکاری هنرمندان تئاتر گیلان و آلبوم صوتی «هلاچین » مجموعه ترانه های گیلکی شیون با صدای استاد ناصر مسعودی و آهنگسازی مسعود لاهیجی، تنظیم موسیقی از رضا فدائی و دکلمه ی شعرها توسط حامد فومنی از جمله آثار ادبی منتشر شده ی شیون فومنی پس از حیات زمینی شاعر است.
حامد فومنی در پایان، به تدوین و گردآوری و چاپ و نشر دیگر آثار ادبی شیون فومنی در حوزه ی شعر گیلکی و فارسی اشاره نمود که به زودی تقدیم ادب دوستان خواهد شد.

Share