وزیر راه و شهرسازی: دوگانگی شهرداری و فرمانداری پایان یابد

خط ونشان آخوندی برای مدیران شهری:شهردار یا فرماندار؛ تنها یکی بماند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،عباس آخوندی اعتقاد دارد یا شهرداری باید کنار گذاشته شود یا اینکه فرمانداری باید به فعالیت خود پایان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عباس آخوندی هنوز فعالیت خودش را در دولت یازدهم آغاز نکرده بود که به صراحت عنوان کرد بر این باور بوده و هست که یکبار بطور جدی باید ماموریت نهادهای عمومی در سطح مدیریت اقتصاد ملی  بازتعریف شود. او پس از اینکه در دولت یازدهم وزارت راه و شهرسازی را بر عهده کرد مجالی پیدا کرده تا این ایده های خود را اجرایی کند و همچنان بر این نگرش خود وفادار مانده چه آنکه در ر همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای که در میانه اسفند در وزارت کشور برگزار شد به صراحت عنوان کرد بعد از ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه دو دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران و پشت سر گذاشتن جنگ، بد نیست که مروری بر مدیریت مناطق و اهداف جمهوری اسلامی ایران که تعالی معنوی و رفاه اجتماعی متعادل و پایدار بین آحاد ملت ایران بود، توجه کنیم.akhondi76903

او این ایده خود را در شرایطی بار دیگر مطرح کرده که اعتقاد دارد یا شهرداری باید کنار گذاشته شود یا اینکه فرمانداری باید به فعالیت خود پایان دهد. او  پیش از آنکه بار دیگر فعالیت خودش را در دولت آغاز کند دغدغه بخش خصوصی را داشت و اینکه دولت درگیر عملیات اجرایی نشود. اما اینکه این طرز تفکر را می توان به گفته های اخیر وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه دوگانگی شهرداری و فرمانداری باید در مملکت جمع کرد ارتباط داد یا خیر، پرسشی است که عباس آخوندی به خبرآنلاین درباره آن اینگونه به خبرگزاری خبرآنلاین پاسخ می دهد: « ابتدا باید در این نکته تامل کرد که ماهیت دولت و نهادهای عمومی در ایران چیست. برخلاف این ذهننیت که دولت یک ماهیت دارد و نهادهای عمومی ماهیت دیگری دارند از جهت علم اقتصاد تمام اینها در یک نوع طبقه‌بندی می‌شوند و نمی‌توان آنها را تفکیک کرد. اگر می‌گویند دولت درگیر عملیات اجرایی نشود، به دلیل دولت بودنش نیست، بلکه به دلیل اینکه یک نهاد عمومی است. »

 او افزود: « در اینکه دوگانگی شهرداری و فرمانداری باید جمع شود تردیدی نیست چرا که استانداران نمایندگان دولت هستند و نمی توان صرفا  آنها را مدیران مناطق قلمداد کرد. اگر بخواهیم یک نگاه واقع بینانه داشته باشیم باید بگویم که ادامه این روند صحیح نیست. »

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی که در این شرایط راه حل شما چیست گفت: « باید فرماندار مدیریت یک منطقه را بر عهده داشته باشد و شهردار به عنوان مجری تحت امر فرماندار فعالیت کند یا فرماندار را حذف کنیم و مدیریت دولت مرکزی تا سطح استانداری تسری یابد و بعد از استاندار، فرماندار مدیریت محلی بر عهده داشته باشد. نمی‌شود دوگانگی دولتی را تا سطح دهیاری تسری داد زیرا وضع وحشتناکی که اکنون در ایران ایجاد شده نتیجه دوگانگی مدیریت منطقه‌ای است.»

به اعتقاد عباس آخوندی یکی از ریشه‌ای‌ترین مشکلات کشور دوگانگی مدیریت محلی و مدیریت مرکزی و همچنین مداخله مدیریت سیاسی در صدور پروانه‌های عمرانی است.

آخوندی گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی را بهانه ای برای بیان پرسشی مطرح کرد و گفت: « بی تردید وزارت کشور مسئولیت هماهنگی امور شهرداری‌ها را بر عهده دارد اما سوال پیش می آید که وزارت کشور مسئول ایجاد نظم اجتماعی، امنیتی و سیاسی است یا عمرانی؟  بعد از ۳۶ سال نباید این سوال را بی پاسخ بگذاریم. »/خبرآنلاین
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share