جزئیات جدید از زندگی ابوبکر البغدادی;از ازدواج تا اخذ مدرک دکترا+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روزنامه‌نگارانی از نشریه «زود دویچه تسایتونگ» آلمان و شبکه اول رادیو-تلویزیون این کشور زندگی «ابوبکر البغدادی» خلیفه خوانده گروه تروریستی داعش را بازسازی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روزنامه‌نگارانی از نشریه «زود دویچه تسایتونگ» آلمان و شبکه اول رادیو-تلویزیون این کشور زندگی «ابوبکر البغدادی» خلیفه خوانده گروه تروریستی داعش را بازسازی کرده‌اند.

۰۶c6a1e129bf6b8c240afec7bc57fc14ابنا نوشت:این گروه با سفر به محل زندگی و تحصیل البغدادی در عراق، عکس‌ها و مدارک تاکنون ناشناخته‌ای را یافته‌اند که بررسی آن‌ها تصویری از زندگی خصوصی رهبر داعش به دست می‌دهد و اطلاعات موجود را تا حدودی تدقیق می‌کند. روزنامه‌نگاران همچنین با همسا‌یه‌ها و آشنایان پیشین البغدادی صحبت کرده‌اند.

در تحقیقات کپی اولین کارت شناسایی ابوبکر البغدادی مربوط به سال ۱۹۸۰ پیدا شد. بر این اساس، سرکرده داعش اول ژوئیه ۱۹۷۱ در شهر سامره (عراق) به دنیا آمده و نام اصلی او «ابراهیم عواد ابراهیم البدری» است. همسایگان می‌گویند البغدادی پسر سوم (چهار پسر) خانواده‌ای کشاورز و بی‌سر و صدا بوده است.

او در دوران مدرسه یک بار رد شده و در سال ۱۹۹۱ با نمره ۴۸۱ از ۶۰۰ دیپلم خود را گرفته است. البغدادی در دوران تحصیل به عنوان «برادر شهید» از امتیاز ویژه‌ای برخوردار بوده است. برادر کوچک‌تر البغدادی سرباز ارتش صدام حسین، دیکتاتور مخلوع عراق بود که کشته شد. البغدادی خود به دلیل مشکلات جسمی از خدمت در ارتش معاف شد. برگه معاینه پزشکی البغدادی در دوران دانشجویی نشان می‌دهد که این تروریست نزدیک‌بین است.

به گفته یکی از همبازی‌های البغدادی، او همواره علاقه داشته نقش رهبر را بر عهده بگیرد.

البغدادی پس از دیپلم داوطلب تحصیل در دانشگاه بغداد می‌شود. او بر اساس مدارک موجود، رشته اول خود را حقوق انتخاب می‌کند؛ رشته دوم و سوم هم زبان‌های خارجی و علوم تربیتی.

اما معدل دیپلم وی برای ورود به دانشگاه در این رشته‌ها مناسب نیست، پس برای تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه حقوق اسلامی بغداد می‌رود. او در ادامه رشته دانشگاهی خود را به علوم قرآنی تغییر می‌دهد.

البغدادی در سال ۱۹۹۹ کار‌شناسی ارشد می‌گیرد. موضوع پایان‌نامه او تفسیر قرآن بوده است؛ در ادامه هم وارد مقطع دکترا می‌شود. رهبر داعش در سال ۲۰۰۳ در استان انبار عراق برای نخستین بار ازدواج می‌کند.

پس از حمله آمریکا به عراق (مارس ۲۰۰۳) البغدادی در فوریه ۲۰۰۴ به دلایلی که تا امروز مشخص نشده، دستگیر و ۱۰ ماه در اردوگاه «بوکا» در جنوب عراق نگهداری می‌شود. در تحقیقات روزنامه‌نگاران مدرکی مربوط به ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ مشاهده شد به قلم استاد راهنمای البغدادی. روی این برگه نوشته شده: «با من تماس نگرفت (دستگیر شده)».

در اردوگاه بوکا مظنونان امنیتی و تروریستی در کنار نیروهای سابق ارتش صدام حسین نگهداری می‌شدند. به اعتقاد کار‌شناسان، این هم‌نشینی تأثیر بسزایی در رفتار کنونی البغدادی و تشکیلات زیر نظر او داشته است.

البغدادی پس از آزادی از اردوگاه بوکا در دسامبر ۲۰۰۴ به دانشگاه باز می‌گردد و همزمان مؤذن محلهٔ «توبجی» در غرب بغداد می‌شود. او در سال ۲۰۰۷ پایان‌نامه دکتری خود را ارائه می‌کند و در ‌‌نهایت مقطع تحصیلی دکتری را با نمره ۸۲ از ۱۰۰ به پایان می‌رساند.

استاد راهنما با وجود گلایه از غلط‌های املایی بسیار، نمره بسیار خوب را برای البغدادی منظور می‌کند.

دانشگاه بغداد به روزنامه‌نگاران آلمانی گفته که پایان‌نامه دکتری البغدادی در دسترس نیست. از قرار معلوم هر سه نسخه آن به سرقت رفته‌اند.

بر اساس شواهد موجود، ابوبکر البغدادی پس از پایان تحصیلات ناپدید می‌شود. با این حساب این مدعا که البغدادی با «ابومصعب زرقاوی» رئیس پیشین شاخهٔ عراق القاعده، شخصا آشنا شده، نمی‌تواند درست باشد. زرقاوی در سال ۲۰۰۶ در حمله هوایی ارتش آمریکا کشته شد.

بنا بر برآورد دولت عراق و سرویس‌های جاسوسی غربی، البغدادی در ابتدا در شهر – سامره – و در قالب القاعده عراق شروع به مبارزه کرد.

گفتنی است که تنها ظهور علنی خلیفه خودخوانده داعش زمانی است که وی خود را در مسجدی در موصل «خلیفه» خواند. او در نوامبر گذشته یک پیام صوتی داد و طرفدارانش را به «جهاد» دعوت کرد.

 

Share