آیت‌الله قربانی در دیدار با کتابداران و مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان:

جامعه را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم/تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تسریع شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه امکانات باید برای نسل جدید فراهم باشد و تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تسریع شود، گفت: با این مهم کسانی که تشنه معرفت هستند می‌توانند از کتابخانه‌ها و کتاب‌ها بهره‌مند شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت‌الله زین‌العابدین قربانی ظهر امروز در دیدار با کتابداران و مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی، با بیان اینکه در نوروز امسال باید حرمت ایام فاطمیه حفظ شود، اظهار داشت: اسلام دین عقل و منطق و کتاب‌اش کتاب روشنگری و واقعی بینی است.

photo_2015-03-16_16-14-36به نقل از تسنیم,نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه از راه بیان و قلم راه رشد فکری، عقلی و اخلاقی حاصل می‌شود، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند«علم را با نوشتن زنجیر کنید» ما نوشته‌هایی را از سالیان بسیار دور مانند منشور حقوق بشر کوروش داشته‌ایم و پس از اسلام کتاب‌های بسیاری نوشته شده که اثرگذار بوده است.

آیت‌الله قربانی با بیان اینکه به مرور زمان نوشته‌های قدیمی از بین رفته و تنها بر روی سنگ‌ها و گل‌ها به جای مانده است، تصریح کرد: از جمله کتاب‌هایی که از زمان پیغمبر اکرم(ص) برای ما به یادگار مانده  قرآن کریم است که به خط امام علی(ع)، امام سجاد(ع) و به خط عثمان بوده که اکنون همان خط نوشته‌ها در دنیا موجود است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید اهمیت کتاب و کتابخوانی را با مطالعه کتاب‌ها درک کنند، خاطرنشان کرد: در دنیا کتابخانه‌هایی وجود دارند که ۵۵ میلیون جلد کتاب در آنها وجود دارد البته این کتابخانه‌ها در کشورهای اسلامی نیست.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه متاسفانه توجه مردم به ظاهر زندگی آنها را از کتاب دور داشته است، تصریح کرد: ولی شخصیت‌های آگاه در گذشته برای دست یافتن به یک کتاب سفرهای طولانی انجام می‌دادند و نسخه‌های زیادی از کتاب‌ها را مطالعه می‌کردند.

photo_2015-03-16_16-24-22آیت‌الله قربانی با بیان اینکه دهخدا سه میلیون یادداشت در کتابخانه‌ها انجام داد و لغت‌نامه را نوشته است، افزود: هیچ کجای دنیا در گذشته تاریج مشاهده نشده که سوگند به کتاب و قلم در آن آورده شده باشد ولی در قرآن «قسم به قلم و آنچه را به صفحه در می‌آورد» یاد شده است.

وی تاکید کرد: معمولا قسم بر چیزی انجام می‌شود که ارزش داشته باشد و معلوم است که اگر قلم نباشد رشد فکری نیست، انقلاب اسلامی با اعلامیه امام خمینی(ره) رشد کرد و بنابراین کتاب‌هایی که با قلم دانشمندان بزرگ مانند علامه طباطبایی،حاج آقا بزرگ تهرانی و بسیاری از دانشمندان اسلامی نوشته می‌شود طبعا میراث گران‌بهایی است که از ترغیب نوشتن و کتابت نشأت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با  بیان اینکه متاسفانه دنیای مجازی بهره‌مندی بسیاری از افراد را از این سرچشمه دانش و معرفت محروم کرده و تنها عده محدودی مطالعه انجام می‌دهند، تاکید کرد: جامعه نیازمند مطالعه است.ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

آیت‌الله قربانی با اشاره به نوشته‌های بی‌مفهوم و بازاری و تبلیغی، خاطرنشان کرد: دنیای امروز دنیای مجازی شده و کتابخانه‌ برای بعضی‌ها مفهومی ندارد و افراد حوصله کتاب خواندن را ندارند اما تشنگان علم و معرفت حیاتشان به مطالعه کتاب بستگی دارد.

وی با اشاره به اهمیت کتابخانه‌ها در دسترسی افراد به کتاب‌های قدیمی و مرجع، افزود: باید سعی شود با تبلیغات روشنگرانه جامعه را به فرهنگ کتاب و کتابخوانی سوق دهیم، تنها ساختن کتابخانه ملاک نیست مهم ترغیب مردم به این فرهنگ مهم است یک جمله کتاب زندگی ما را عوض می‌کند به همین دلیل اهمیت آن باید به درستی تبیین شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه امکانات باید برای نسل جدید فراهم باشد و تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تسریع شود، گفت: با این مهم کسانی که تشنه معرفت هستند می‌توانند از کتابخانه‌ها و کتاب‌ها بهره‌مند شود به طوری که جامعه به کتاب متحرک تبدیل شده و یک دنیا علم در مغز آنها نهفته باشد.

طلب ۷ میلیارد تومانی نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان از شهرداری‌های استان

photo_2015-03-16_16-14-49امیر محمدپور در این دیدار با اشاره به آخرین وضعیت کتابخانه‌های استان، اظهار داشت: این استان دهمین استان پرجمعیت و ۲۸ استان وسیع کشور است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۷ کتابخانه عمومی در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۷۹ باب به صورت نهادی و ۲۰ باب در روستاهای استان فعال است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه ۴۶ هزار و ۴۵۶ نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند، گفت: در پایان برنامه پنجم توسعه باید به ازای هر ۱۰۰ گیلانی به ۱۵ نفر عضو و براساس چشم‌انداز به ۳۵ نفر عضو کتابخانه‌ها دست یابیم.

محمدپور با بیان اینکه ۹۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است، تصریح کرد: براساس سرانه به ازای هر سه گیلانی فقط یک جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد که براساس سرانه مطلوب باید به ازای هر نفر به دو جلد کتاب و براساس چشم‌انداز هر نفر به چهار جلد کتاب دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه گیلان با وجود همه مفاخر، دانشمندان و فرهنگ گذشته و داشتن نخستین کتابخانه‌ها در سرانه فضای مطالعه سی‌امین استان کشور است، خاطرنشان کرد: هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر گیلانی یک متر و ۲۰ سانتیمتر فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که باید تا پایان برنامه پنجم به چهارمتر و ۲۰ سانتیمتر و براساس چشم‌انداز به هشت متر دست یابیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اینکه به دلیل نبود نگاه فرهنگی در بین مسئولان اجرایی ۱۳ سال است که کتابخانه مرکزی رشت خاک می‌خورد، گفت: امیدوارم با حمایت‌های معنوی نماینده ولی فقیه در گیلان این کتابخانه در سال ۹۵ به عنوان پروژه عظیم فرهنگی به بهره‌برداری برسد.

محمدپور از نماینده ولی فقیه در گیلان خواست در سفر آینده دولت به گیلان این پروژه را به عنوان پروژه فرهنگی مطرح کند و گفت: این کتابخانه چهار دولت را پشت سرگذاشته و هنوز با کمبود بودجه مواجه است و به عنوان بزرگترین کتابخانه‌ شمال کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به طلب هفت میلیارد تومانی نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان از نیم درصد شهرداری‌های استان، افزود: در ۱۶ شهرستان استان پس از دیدار با امامان جمعه مقرر شد جلسات نهضت مطالعه مفید در منازل آنها برگزار شود تا بتوانیم وظیفه اصلی نهاد کتابخانه‌ها را که ترویج فرهنگ مطالعه است بیش از گذشته انجام دهیم.
photo_2015-03-16_16-14-25 photo_2015-03-16_16-14-06

Share