مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبرداد :

تونل سبز فومن احیا می‌شود/واگذاری ۱۲۰۰ هکتار منابع طبیعی برای توسعه صنعت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا زارع از واگذاری یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار منابع طبیعی برای توسعه صنعت خبر داد و اظهار کرد: یک‌هزار هکتار از منابع طبیعی گیلان برای واگذاری فعالیت‌های کشاورزی استعدادیابی شده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: ۵۰۰ اصله نهال چنار خریداری شده که در مسیر ورودی شهر رشت‌ به فومن در هفته منابع طبیعی کاشته و تونل سبز این محور احیا می‌شود.

fb4258f9986546f داود زارع در جمع خبرنگاران به منظور پاسداشت هفته منابع طبیعی و آغاز برنامه‌های مناسبت این هفته از ۱۴ اسفند ماه جاری اظهار کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در شفاف‌سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی دارند.

وی با بیان اینکه  یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی جنگلی در گیلان وجود دارد، افزود: گیلان ۵۴۰ هزار هکتار جنگل دارد و این مناطق جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه جنگل‌های این استان باقی‌مانده از دوران سوم زمین‌شناسی است، تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی گیلان به عنوان ذخایر جنگلی در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح جنگل‌داری در ۴۰۰ هکتار اراضی جنگلی استان در حال اجرا است، گفت: ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان در حال بهره‌برداری اصولی بوده که به ۵۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

زارع تشکیل یگان حفاظت از منابع طبیعی را موجب کاهش قاچاق چوب در استان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۸۰۰ هکتار اراضی جنگلی در گیلان رفع تصرف و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب چوب‌آلات قاچاق توقیف ‌شده‌ است.

وی با تصریح بر اینکه اجرای طرح کاداستر در گیلان پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۸ درصد منابع طبیعی گیلان سند مالکیت صادر شده است.

این مسئول از واگذاری یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار منابع طبیعی برای توسعه صنعت خبر داد و اظهار کرد: یک‌هزار هکتار از منابع طبیعی گیلان برای واگذاری فعالیت‌های کشاورزی استعدادیابی شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه ۳ هزار هکتار اراضی ساحلی گیلان برای امور شیلاتی و گردشگری قابلیت واگذاری دارد، اضافه کرد: ۵۰۰ هکتار از این اراضی در مرحله واگذاری برای پرورش ماهیان خاویاری است.

زارع درباره توسعه چوب زراعی در گیلان یادآور شد: صنوبر کاری از جمله اقدام‌ها در این زمینه بوده و ۶۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی گیلان زیرکشت صنوبر رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه ۱۲ هزار خانوار در زمینه کاشت صنوبر در گیلان فعالیت می‌کنند، متذکر شد: سالانه از محل برداشت صنوبر در گیلان یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل می‌شود که هر خانوار ۱۵ میلیون تومان درامد کسب می‌کنند.

این مسئول از تولید یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در سال جاری خبر داد و گفت: در هفته منابع طبیعی ۱۵۰ هزار اصله نهال از گونه‌های سوزنی‌برگ، گردو، توسکا و… بین مردم توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر قطع درختان چنار مسیر رشت به فومن، خاطرنشان کرد: نشستی با NGOها درباره احیای درختان چنار مسیر رشت به ورودی فومن برگزار شد ضمن اینکه برخی از این درختان توسط مردم و آتشی که ایجاد کرده بودند از بین رفت و تعدادی نیز با اجازه شهرداری صورت گرفت.

زارع تصریح کرد: ۵۰۰ اصله نهال چنار خریداری کردیم که در هفته منابع طبیعی در دو طرف خیابان ورودی به شهر فومن کاشته و بازسازی می‌شود و در تلاش هستیم اشجار در داخل شهرها قطع نشود.

/فارس

Share